Barion Pixel
Hír ajánlása
Feladó neve
Feladó e-mail címe
Címzett neve
Címzett e-mail címe

Gondolatok a Csepeli Önkormányzat kezdeményezéséhez

2013. április 9.

A csepeli képviselő-testület tavaly decemberben fogadta el a javaslatot, mely szerint azokban a társasházakban, ahol önkormányzati tulajdon van, a Csepeli Városgazda Zrt. tagságot szerezzen a számvizsgáló bizottságban. A hír minden bizonnyal sok szakmai vitát generál majd és akár a társasházi törvény módosítását is eredményezheti. Ha erre sor kerülne, akkor mindenképpen célszerű lenne a törvény más - eddig több szakmai szervezet által módosításra javasolt - pontjait is újragondolni.

Az önkormányzati kezdeményezéssel kapcsolatos jogi helyzetet dr. Bék Ágnes, a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesületének elnöke az alábbiakban foglalta össze:

1.) A társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény 27. § (3) bekezdése így rendelkezik:

„A legalább egy elnökből és két tagból álló intézőbizottságot, illetőleg a számvizsgáló bizottságot a tulajdonostársaknak saját maguk közül kell megválasztaniuk."

Jelen esetben a tulajdonos a Csepeli Önkormányzat, annak képviseletében a Polgármester, illetve a belső szabályzatban megjelölt személy, vagy szervezet. Az ott megjelölt személy
meghatalmazásával konkrétan meghatározott személyt lehet csak a számvizsgáló bizottság tagjának megválasztani.

Álláspontom szerint a számvizsgáló bizottsági tagsági tisztség nem ruházható át, nem hatalmazhat meg maga helyett mást a feladat ellátására.

2.) A számvizsgáló bizottság feladatait a társasházi törvény 51. § (1) a tartalmazza.

3.) A Csepeli Önkormányzat 716/2012. (XII. 13.) Kt. határozat nem áll összhangban a társasházi törvénnyel, mivel

a) feladatként a társasházkezelő hathatós ellenőrzését jelölte meg, ugyanakkor a számvizsgáló bizottság nem „főnöke" a társasházkezelőnek, közös képviselőnek.

b) előírta a 2010. és 2011. évi gazdálkodás ellenőrzését, amelyeket már az adott társasház határozattal elfogadott, a közös képviselővel szemben a beszámolási kötelezettséget
ismételten előírni nem lehet. A közgyűlési határozatok megtámadásának határideje 60 nap, amelyek már régen lejártak. Egy-egy ügyet természetesen felül lehet vizsgálni, ha annak
befejezése például 2012-ben történt meg, vagy új információk kerültek elő pl. egy beruházással kapcsolatosan.

c) ha nem választják meg a képviselőt a számvizsgáló bizottságba, akkor nincs semmilyen lehetőség, hogy a közös képviselő, illetve a társasházkezelő munkáját felülvizsgálja, vagy a tevékenységét ellenőrizze. Erre a feladatra a tulajdonosi közösség a közgyűlésen jogosult, hiszen a közös képviselő megválasztása, munkájának értékelése és felmentése is kizárólag közgyűlési hatáskörben gyakorolható.

A Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesülete is küzd azért, hogy a társasházak és a közös képviselők felett legyen törvényességi felügyelet, azonban erre vonatkozóan a jogalkotók még nem találták meg a megoldást.

Érvényben van viszont az a rendelkezés, hogy az üzletszerűen társasházkezelést végző személyeket a lakóhely, vagy a cég székhelye szerinti ingatlanvállalkozás-felügyeleti hatóságnál
nyilvántartásba kell venni és a regisztráció feltétele, hogy megfelelő szakképesítéssel rendelkezzenek, ne legyen semmilyen adótartozásuk.

Az önkormányzat azzal segítené a társasházkezelői szakma színvonalának emelését, ha a kerületben működő közös képviselők, társasházkezelők felülvizsgálatát elvégezné és aki nem
rendelkezik az előírt regisztrációval, azzal szemben kiszabna bírságot és eltiltaná a tevékenység folytatásától.

Természetesen azok a személyek mentesülnek a regisztrálási kötelezettség alól, akik mint az adott házban tulajdonnal rendelkezők végzik a feladatot. Feltehető azonban, hogy az 50 albetét feletti társasházakban már elég kevés ilyen személy található, hiszen a társasház működése és
gazdálkodása már valóban szakembert igényel.

(c) Társasházi Háztartás 2024 | Proptech Digital Investment Zrt. | Minden jog fenntartva
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások