A BKIK is az ingyenes földhivatali lekérdezést sürgeti2025. március 17. |
---|
![]() |
A társasházak és a lakásszövetkezetek életében valóban fontos, hogy a tulajdonosok adatai megismerhetők legyenek. Az eddigi gyakorlat az volt, hogy a közös képviselő vagy a megbízottja meghatalmazással elment a Földhivatalba és ott a megadott időkereten belül betekinthetett az adott társasház tulajdonosainak adataiba. Ezzel lehetővé vált, hogy tudomást szerezzen olyan tulajdoni változásokról, amelyet a tulajdonosok nem jelentettek be, illetve az elérhetőségét (lakcímét) is egyeztetni lehetett. Az új Ingatlan-nyilvántartási törvény szerint 14. § (1) Az ingatlan-nyilvántartás - az e törvényben meghatározott kivételekkel - nyilvános. (2) Az ingatlan-nyilvántartási tulajdoni lap és térkép tartalmát - a (3) és (4) bekezdésben meghatározott korlátok között - bárki megismerheti, arról feljegyzést készíthet, továbbá hiteles másolat vagy tanúsítvány kiadását kérheti. (3) A természetes személy névadata és születési éve, valamint lakcíme a lekérdező személy azonosítása és a lekérdezés céljának megjelölése mellett ismerhető meg, a névadaton és a születési éven túl a természetes személyazonosító adatok, valamint az állampolgárságra vonatkozó adat pedig törvényben meghatározott célból és törvényben meghatározott személyek számára ismerhetők meg. (4) Az ingatlan-nyilvántartási bejegyzés és a széljegyzett ingatlan-nyilvántartási igény alapjául szolgáló okiratok tartalma - a hozzájárulás és az igazolt igény keretei között - akkor ismerhető meg, ha a kérelmező igazolja, hogy a megismeréshez az okirat tartalma által érintett jogosultak és kötelezettek hozzájárultak, vagy hogy az okirat megismerése joga érvényesítéséhez, illetve jogszabályon vagy hatósági határozaton alapuló kötelezettsége teljesítéséhez szükséges. A fentiek alapján ez a lehetőség most is rendelkezésre áll azzal a megszorítással, hogy a közös képviselőnek igazolnia kell a jogosultságát és meg kell határoznia, hogy milyen okból szeretne betekinteni az adatokba. (A betöltött tisztség igazolására azonban – a jelenlegi bizonytalan helyzet miatt – fogadják el a közös képviselő által bemutatott közgyűlési határozatot, amelyben őt személy szerint megválasztották erre a tisztségre és ne ragaszkodjanak a törzslapon való bejegyzéshez.) Mivel a gyakorlatban ennek most nincs kialakult rendszere, ezért célként azt kell kitűzni, hogy az érintett tisztségviselők részére ez a lehetőség a későbbiekben is biztosított legyen ingyenesen a Földhivatali helyiségben. Természetesen nagyon kedvező lenne, ha erre lehetőség nyílna pl. ügyfélkapu+ rendszeren keresztül az online betekintésre is, ha ennek elektronikus változata elkészülne. Ennek indoka, hogy nem minden társasház a Földhivatalok közelében működik és a személyes megjelenés sem biztos, hogy mindig megoldható a Földhivatalok hivatali helyiségében. Amennyiben egy társasháznál vagy lakásszövetkezetnél felmerül az igény arra, hogy minden tulajdonosra vonatkozóan egyeztetést szeretnének papír alapú dokumentumok alapján lefolytatni – pl. közös tulajdon értékesítésének előkészítése érdekében – akkor viszont a tömeges lekérdezésre figyelemmel legyen lehetőség 320 Ft/albetét költségen ezt a társasháznak megrendelni. Felmerülhet természetesen olyan eset is, amikor rövid időn belül tisztázni kell egy lakáson fennálló tulajdonviszonyokat mivel az adott tulajdonos(ok) nem együttműködőek, akkor viszont a közös képviselő által megkért tulajdoni lap költségét az adott tulajdonosra rá lehet terhelni és a közös költséggel együtt be lehet hajtani. |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook

Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások