A Kúria megsemmisítette Üllő változtatási tilalmát2025. december 8. |
|---|
A Kúria Önkormányzati Tanácsa visszamenőleg semmissé nyilvánította Üllő Város Önkormányzatának változtatási tilalomról szóló rendeletét. A döntés lényege, hogy a helyi szabályozás nem használható arra, hogy egy már kiemelt beruházásként szabályozott állami projekt megvalósulását blokkolja, még akkor sem, ha az önkormányzat és a helyi közösség ezzel a beruházással érdemben nem ért egyet.
|
|
17 690 HUF
Prémium minőségű speciális - újrahasznosított - anyag-szerkezetű szennyfogó szőnyeg
![]() Érdekel → |
|
A jogvita hátterében az Üllői Lövész Központ megvalósításáról szóló kormányrendelet áll. A Kormány a 671/2023. (XII. 29.) Korm. rendelettel nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá minősítette az Üllő külterületén, konkrét helyrajzi számokon megvalósuló lőtérprojekthez kapcsolódó hatósági ügyeket. Ez a minősítés azt jelenti, hogy a beruházásra külön, gyorsítást és egyszerűsítést célzó eljárási és építési szabályok vonatkoznak, és a központi jogszabály településrendezési szempontból is keretet ad a megvalósításnak. A kormányrendelet kifejezetten úgy rendelkezik, hogy az érintett telkek beépítésénél a kormányrendelet speciális szabályai az irányadók, és ha egy önkormányzati rendelet - vagy akár az általános országos építési előírás - ezzel ellentétes, akkor az nem alkalmazható. Üllő nem kíván lőtérberuházást a város határain belül Az önkormányzat a kormánydöntés után politikai és településpolitikai szinten is egyértelművé tette, hogy nem kíván lőtérberuházást a város határain belül. A képviselő-testület 2024 januárjában határozatot hozott arról, hogy Üllő közigazgatási területén ne legyen lőtér, majd a településszerkezeti terv, a helyi építési szabályzat és a szabályozási terv módosításának előkészítésével párhuzamosan kiemelt fejlesztési területté nyilvánította a beruházással érintett ingatlanokat. Ezzel együtt megnyitotta az utat egy változtatási tilalom elrendelése előtt, amelynek célját a viták során maguk a helyi döntéshozók is abban jelölték meg, hogy így tudják megakadályozni a lőtér létesítését. A következő lépés az volt, hogy az önkormányzat 8/2024. (II. 26.) rendeletével három évre szóló változtatási tilalmat rendelt el egy nagyobb, összefüggő külterületi tömbre, amelynek része volt a kiemelt beruházással érintett négy helyrajzi szám is. A változtatási tilalom lényege egyszerűen fogalmazva az, hogy az érintett területen az új beépítés, átalakítás, fejlesztés csak az önkormányzat által később elfogadott új szabályok szerint valósulhat meg, addig pedig lényegében „befagyasztja" a településrendezési állapotot. Az Épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvény valóban felhatalmazza a települési önkormányzatokat ilyen tilalom elrendelésére, de ez csak addig érvényes, amíg nem ütközik magasabb szintű, kifejezetten ugyanarra a területre vonatkozó központi szabályozással. Az önkormányzat a kormányrendelet alkotmányosságát kérdőjelezte meg A Pest Vármegyei Kormányhivatal törvényességi felhívásban jelezte, hogy álláspontja szerint a változtatási tilalom összeegyeztethetetlen a kiemelt beruházásról szóló kormányrendelettel. Az önkormányzat a felhívással nem értett egyet, és védiratában már nem is elsősorban a saját rendelete törvényessége mellett érvelt, hanem a kormányrendelet alkotmányosságát kérdőjelezte meg. Arra hivatkozott, hogy a veszélyhelyzeti jogalkotás eszközei nem használhatók tartós településrendezési és honvédelmi célokra, hogy a beruházás szerinte indokolatlan környezetterheléssel járna, és hogy sérül az önkormányzati autonómia, a környezethez való jog, valamint a nyilvánosság részvételi jogai. Az önkormányzat kifejezetten kérte, hogy a Kúria kezdeményezzen alkotmánybírósági normakontrollt a kormányrendelettel szemben. A Kúria Önkormányzati Tanácsa Köf.5.027/2025/4. számú határozatában ezzel szemben abból indult ki, hogy az Alaptörvény 32. cikk (3) bekezdése egyértelmű: az önkormányzat nem alkothat olyan rendeletet, amely ellentmond egy magasabb szintű jogszabálynak. A döntés hangsúlyozza a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény 9. §-át is, amely szerint az önkormányzati jogokat jóhiszeműen, a kölcsönös együttműködés és a rendeltetésszerű joggyakorlás elve szerint kell gyakorolni. A Kúria szerint Üllő esetében ez az elv sérült: a változtatási tilalom nem a település hosszú távú, általános rendezési érdekeit szolgálta, hanem kifejezetten a kiemelt beruházás akadályozását célozta. Az önkormányzat kérésére a Kúria elvileg kezdeményezhette volna az Alkotmánybíróság eljárását is, de ezt nem tartotta indokoltnak. Indokai között szerepel, hogy feladata elsődlegesen az önkormányzati rendeletek más jogszabályokkal való összhangjának vizsgálata, nem pedig a kormányrendeletek alkotmányosságának általános felülvizsgálata. A testület azt is leszögezte, hogy ha kezdeményez is normakontrollt, azt a saját jogi meggyőződése alapján teszi, nem pusztán egy önkormányzati védirat „továbbküldéseként". Ebben az ügyben azonban a Kúria úgy ítélte meg, hogy a jogvita megítéléséhez elegendő a jogforrási hierarchiára, az önkormányzati jog gyakorlásának kereteire és a jóhiszeműség követelményére támaszkodnia. A döntés gyakorlati következménye, hogy a változtatási tilalmat elrendelő önkormányzati rendeletet a Kúria a kezdő hatálynapjára visszamenőleg semmisítette meg. Ez nemcsak a kiemelt beruházással érintett négy ingatlanra vonatkozik, hanem a teljes telektömbre, mivel a településtervezési szabályok szerint egy területre egységes helyi építési szabályzat és egységes tilalom alkalmazható. Ezzel a lőtérberuházás előtt a változtatási tilalom mint akadály formálisan elhárult. |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások



A Kúria Önkormányzati Tanácsa visszamenőleg semmissé nyilvánította Üllő Város Önkormányzatának változtatási tilalomról szóló rendeletét. A döntés lényege, hogy a helyi szabályozás nem használható arra, hogy egy már kiemelt beruházásként szabályozott állami projekt megvalósulását blokkolja, még akkor sem, ha az önkormányzat és a helyi közösség ezzel a beruházással érdemben nem ért egyet.

Az utóbbi hónapokban számos félreértés és téves hír keringett arról, hogy a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. helyszíni bírságokat szabna ki a társasházakra. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n azonban a leghitelesebb forrásból, Baricza Miklós, a MOHU ügyféltámogatás vezetője és Dúzs László, kategória menedzsere tisztázták, valójában mi változott - és mi maradt pontosan ugyanaz.
Felvételsorozat tizennyolcadik része az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadó: Jánky Zoltán, ügyvezető, BIM szakértő - NOVU Tervezőiroda Kft.
Friss adatok mutatják, hogy a bérleti díjak korlátozására bevezetett szabályozás nem érte el célját: rekordalacsony az új szerződések száma, miközben a lakbérek történelmi magasságokba emelkedtek. 
Egy társasház közös villamos hálózatának felújítása rendszerint komoly költségekkel jár, amelyek viselése sokszor vitákat szül a tulajdonostársak között. Különösen éles lehet a helyzet akkor, ha egyes tulajdonosok - például a földszinti üzlethelyiségek - saját állításuk szerint már elvégezték a szükséges felújításokat magánköltségen. Felmentést jelenthet-e ez számukra a közös felújítás terhei alól? Jogszerű volt-e az általuk végzett munka, ha az a közös tulajdont is érintette? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
Az Európai Unió lakhatási rendszere gyorsan változik: a politikai hangsúlyok átrendeződnek, a jogi keretek újraértelmeződnek, és a fenntarthatósági elvárások is átalakulnak. Milyen következményei vannak az Európai Bíróság minimálbéres ítéletének? Milyen ajánlásai vannak a Housing Advisory Board testületének a megfizethető lakhatási kínálat bővítésére? A UIPI 2025. decemberi jelentése arról számol be, milyen irányba fordulhat a következő évtized lakáspolitikája.
A lakáshitelezés 2025-ben látványosan új pályára állt. A banki kihelyezések megugrottak, a hitelösszegek nőnek, a feltételek pedig a korábbi szigor után enyhülő tendenciát mutatnak. Az Otthon Start Program elindulása érdemi fordulatot hozott a hozzáférhetőségben. Az MNB 2025. novemberi lakáspiaci jelentése alapján készült összefoglaló cikksorozatunk második része azt mutatja be, hogy a 3%-os fix kamat milyen irányba tolja a keresletet, hogyan változik a bankok hitelezési magatartása, és milyen terheket rak ez a lakosságra. 
A több mint ötezer-ötszáz európai ingatlantulajdonos véleményét összegző UIPI-kutatás megmutatja, hogy mivel szembesül az uniós lakosság, amikor az épületállomány energiahatékonysági átalakításáról beszélünk.
Az Otthon Start program FIX 3%-os lakáshiteléhez kapcsolódóan a kormány újabb nagy lakóingatlan-fejlesztéseket minősített kiemelt beruházássá, és jelentősen átszabja az ezekre vonatkozó építési, parkolási és engedélyezési szabályokat. A 377/2025. (XII. 1.) Korm. rendelet már a folyamatban lévő hatósági eljárásokra is kiterjed, a helyi településrendezési tervektől és az OTÉK-tól eltérő beépítési paramétereket állapít meg.
Azokban az épületekben, ahol több lépcsőház tartozik egyetlen társasházba, gyakran évtizedes gyakorlatként alakult ki az önálló gazdálkodás és a külön-külön megbízott közös képviselet. A jogszabályi környezet változásával a tulajdonosközösségnek fontos áttekinteni, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a jogszerű hosszú távú működéshez, és milyen lépéseket igényel az egyes megoldások megvalósítása. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
2025-ben a hazai lakáspiac egyértelműen az árnövekedés jegyében zajlik. Cikksorozatunk első részében a Magyar Nemzeti Bank friss jelentése alapján bemutatjuk, hogyan változott a kereslet, milyen hatást gyakorolt az Otthon Start Program. Áttekintjük az árak alakulását, a területi különbségeket és a túlértékeltség kockázatait.
A fűtési szezon minden ősszel ugyanazzal a kérdéssel indul a társasházakban: vajon elindul-e a kazán? Dráviczki Péter, az Ariston Hungária Kft. ipari üzletágának vezetője előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy a kazánhiba nem elkerülhetetlen, csak tervezés kérdése. Az Ariston ipari márkája, az ELCO megoldásai ma már nemcsak hatékonyabb és tisztább működést kínálnak, hanem olyan konstrukciókat is, amelyekkel a korszerűsítés gyorsabban, kisebb felfordulással és jelentős energiamegtakarítással valósítható meg.
A közös képviselő milyen döntéseket hozhat meg önállóan, és mikor köteles a tulajdonosok előzetes felhatalmazását kérni? Különösen kényes helyzetet teremt, ha per indul egy tulajdonossal szemben, vagy ha a képviselő ügyvédet bíz meg anélkül, hogy erről a közgyűlés tudna. Az alábbiakban összefoglaljuk, milyen jogi keretek határozzák meg a közös képviselő mozgásterét, és mikor tekinthető jogszerűtlennek az ilyen eljárás. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
Megjelent a Magyar Közlönyben a 361/2025. (XI. 25.) Korm. rendelet az Otthontámogatásról. A rendszer 2026-tól évi legfeljebb nettó egymillió forint vissza nem térítendő támogatást adhat lakáshitel-törlesztésre vagy önerőre azoknak, akik meghatározott közfeladatot ellátó szervezeteknél dolgoznak. A támogatás alanyi jogon jár, de csak akkor, ha a munkáltató időben regisztrál, a dolgozó pedig a megfelelő határidőkig bejelenti igényét.
A távolról leolvasható fűtési költségmegosztók beépítése 2024 óta jogszabályi kötelezettség a távfűtött és központi fűtéses épületek számára, amennyiben az műszakilag megvalósítható és költséghatékony. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n Tófalvi György, a Techem Kft. ügyvezető igazgatója részletesen ismertette a TKM/2025 pályázat tapasztalatait, a lebonyolítás nehézségeit és a folytatás várható irányait.
Ismét eltelt az őszi konferenciaszezon, melyet idén két rendezvénnyel, a XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-val, illetve pár nappal ezelőtt a MITOE - Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Egyesületének szakmai napjával tartottunk meg a közel 800 érdeklődő számára.
Idén tizenhat éve kezdődött a digitális forradalom a társasházakban, melynek az első fecskéje az eHÁZ volt, mely azóta is piacvezetőként szolgálja a hazai társasházak innovatív és hatékony adminisztrációját. A THT színeiben Lenkei Nóra szerkesztő kérdezte Dén Mátyás Andrást, az eHÁZ ötletgazdáját és vezetőjét az elmúlt időszak tapasztalatairól és a jövőbeni fejlesztésekről.
Egyre több európai ország keresi annak módját, hogyan lehet a magán- és állami szektor bevonásával bővíteni a megfizethető lakások körét. A horvát kormány most egy átfogó, részletesen szabályozott programot indított el, amely egyszerre kínál kiszámítható hozamot a lakástulajdonosoknak és elérhető bérleti díjakat azoknak, akik a piacon nem jutnak megfelelő otthonhoz.
Felvételsorozat tizenötödik része az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadó: Mezősi Tamás, ügyvezető és Ungi Kálmán, értékesítési vezető - VéleményGuru
Budapest VII. kerületi Önkormányzatának Képviselő-testülete még szeptember végén módosította az Erzsébetvárosi Építési Szabályzatot, ami több ponton érinti a lakóépületekben végezhető tevékenységeket, köztük magánszálláshelyek és a rövid távú lakáskiadás szolgáltatás elhelyezésének feltételeit. 





































