A társasház lakóinak is joguk van az ingyen energiához!
2021. november 29.
|
|---|
Egy évvel ezelőtt jelent meg a THT szaklapban az a cikk, amelyben ismertettük - egy magyar technológiai innovációnak köszönhetően - a hazai társasházi lakásoknak is elérhető, a társasházra szerelt napelemes rendszer által termelt villamos energia elérésének lehetőségét.
|
|
1 890 HUF
Közületi/Társasházi szennyfogó szőnyeg több méretben
![]() Érdekel → |
|
Nem ismeretlen gyakorlat a társasházakra napelemes rendszert szerelni, hiszen az országban vannak olyan ingatlanok, ahol a közös terek világítását, a felvonó-, szellőző rendszer működéséhez szükséges áramot napenergiából állítják elő. Akkor miben különbözik a fent említett innováció? „Abban több az előzőtől, hogy az épületbe szintenként szerelt elosztó egységeken keresztül a lakások számára is elérhetővé teszi a 'zöld, ingyen' áramot. Most zárult le a próbaüzem második éve, melynek alapján elmondhatjuk, hogy a kitűzött fejlesztési célt elértük!" - mondta Prohászka Rajmund, a technológiát kifejlesztő EnergoSys Zrt. tanácsadója. Győrben, az Építők 105 Lakásszövetkezetnél, a Bartók Béla úton egy 105 lakásos társasházban került kialakításra AEG napelemekből - a PV Napenergia Kft. kivitelezésében - ez a mintaprojekt.
A kész napelemes rendszer • A hét lépcsőház elektromos betáplálását három fogyasztásmérőre vontuk össze. Ezzel a megtermelt villamos energia optimalizált elosztása hatékonyabbá vált. • A villamos energia lakásonkénti fogyasztását óránként 3 alkalommal, vezeték nélküli (LO-RA) rendszerrel olvassuk le. Ezzel a tulajdonosok, és maga a közösség is nyer, hiszen csökken a lakások rezsiköltsége, valamint környezetbarát módon előállított villamos energiát használhatnak, és jelentősen növeli a társasházi lakások értékét. A lakásszövetkezet, vagy társasház a tulajdonában lévő napelemes rendszerrel előállított áramot elosztó digitális vezérlő technológiával elérheti, hogy az épületben az összes fogyasztott szolgáltatói villamosenergia költsége évente 50-70 százalékkal csökkenjen, és ehelyett hasonló mértékű 'zöld áramot' juttat a rendszerhez csatlakozó fogyasztóknak. Kezelni tudja az alkalmazást elősegítő tároló egységek (akkumulátorok) működését, így a lakókat az energiaártól nagymértékben függetleníteni tudja. Ezzel a lakások villamosenergia számlája komoly mértékben csökken, a közös költségek energiahányada pedig gyakorlatilag megszűnik.
Az új fejlesztésű ESY-GREN vezérlődoboz A közeljövőben várható, hogy az Energiaközösségek létrehozásáról készülő rendelet ezen változásokat tovább finomítja, általánossá teszi. A napelemes rendszer az első évben 60.800 kWh-t, a második évben - a magasabb napsütéses órák miatt - 61.710 kWh-t, két év alatt összesen 122.510 kWh villamosenergiát állított elő. Ez teljes mértékben fedezte a közös villamosenergia költséget, aminek korábbi éves átlaga 5425 kWh volt (217.000 Ft/év), valamint a lakások energiafogyasztásának átlag több mint 50,6%-át, ami 2 év alatt 1.167 kWh, 44.680 Ft (23.340 Ft/év) volt. A társasház 'zöld energia' előállítása 2 év alatt 4.900.420 Ft volt! Azon túl, hogy gazdaságos a működés, a napelemes rendszer eddig 42.870 kg széndioxidot takarított meg a légkörünk számára, amit 819 db kifejlett fa tudna megkötni! Végre jelentős lépést lehet tenni a társasházak energiahatékony működésében a szigetelésen túl is! Ha Ön is lehetőséget lát a Napenergia Elosztó rendszerben, keresse a PV Napenergiát! Projektmenedzserünk készséggel áll a rendelkezésére:
|
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások


Egy évvel ezelőtt jelent meg a THT szaklapban az a cikk, amelyben ismertettük - egy magyar technológiai innovációnak köszönhetően - a hazai társasházi lakásoknak is elérhető, a társasházra szerelt napelemes rendszer által termelt villamos energia elérésének lehetőségét.



Új lakás vásárlásakor vagy társasházi beruházásnál a garanciális igények kérdése kulcsfontosságú. A hibás kivitelezés, a rejtett hiányosságok, a vitatott felelősségi körök jelentős anyagi terhet jelenthetnek tulajdonosoknak, illetve a társasháznak. Hogyan különíthető el a magántulajdonban és közös tulajdonban jelentkező hiba? Milyen dokumentumok megőrzése elengedhetetlen a későbbi jogi érvényesítéshez? Milyen szerepe lehet a szakértői véleménynek, és ki viseli ennek költségét? Mi a teendő, ha a beruházó nem reagál, vagy vitatja a hiba fennállását? A Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete szakmai napján Dr. Kiss Balázs Károly, a MITOE elnökének előadásából megtudhatjuk, hogyan érvényesíthetők eredményesen a garanciális igények, és mire kell különösen figyelni a jogszabályi környezetben.
A 2025-ös belgrádi International Property Day a történelmi tapasztalatokat és a mai lakhatási kihívásokat kapcsolta össze „From History to Homes - How Past Lessons Can Shape the Future of Housing in Europe" mottóval. A Network for Restitution in Serbia és a UIPI közös rendezvényén a kárpótlás, az ingatlantulajdon társadalmi szerepe és az európai lakáspolitika dilemmái kerültek terítékre. Az eseményen jogászok, közgazdászok, lakáspolitikai szakértők és európai érdekképviseleti vezetők vettek részt.
Ott valósul meg a felújítás, ahol közösség is épül. A Szolidáris Gazdaság Központ kutatói egy önként jelentkező társasház közreműködésével tárták fel a ház műszaki, energetikai és közösségi fejlesztési lehetőségeit. A pilot eredménye megmutatta, hogy a társasházi energiahatékonyság nemcsak pályázat és technológia kérdése - a döntő tényező a jól működő közösség. 
A zártkerti ingatlanok tulajdonosai előtt most fontos változások nyílnak meg: friss kormányrendelet módosította az átminősítés és a nyilvántartás szabályait. Az eddigi útvesztő helyett letisztultabb eljárás jön, de ahhoz, hogy egy zártkerti terület hivatalosan is „kivetté" váljon, az önkormányzatnak előbb külön rendeletben kell engedélyeznie ezt a lehetőséget.
Az Otthon Start programhoz kapcsolódó, most kihirdetett módosítások rugalmasabbá teszik a FIX 3%-os lakáshitel rendszerét és gyorsítják a program keretében megvalósuló lakásépítéseket. A hitel szabályainál lényeges újítás, hogy a kölcsön egy része már az építkezés korai szakaszában is folyósítható. A fejlesztések megvalósításához szükséges közigazgatási eljárások is könnyebbé válnak.
Lakóingatlan eladása vagy bérbeadása előtt ellenőriztetni kell a villamos hálózatot, ha nincs olyan dokumentum, amely igazolja, hogy az ellenőrzés az elmúlt hat évben megtörtént. A MIOSZ felhívja a figyelmet arra, hogy a követelmény ügyvédi és ingatlanközvetítői oldalról is jelentős következményekkel jár. 
Európában egyre több társadalmi és területi csoport szorul ki a fenntartható lakhatásból: vidéki kisvárosok, városi peremterületek, fiatal bérlők és idős tulajdonosok mind más okból kerülnek nehéz helyzetbe. A UIPI 46. kongresszusának panelbeszélgetése azt a kérdést járta körül, lehet-e egyetlen európai lakáspolitikai válasz ezekre - és ha nem, hogyan kellene a támogatási rendszereknek alkalmazkodniuk.
A helyi önazonosság védelméről szóló új rendelet alapján 2026. január 1-től nem létesíthet bárki lakcímet a XVI. kerületben. Azok számára tiltja meg az állandó vagy ideiglenes lakcím bejelentését, akik olyan ingatlanban kívánnak beköltözni, amelyre településképi kötelezés vonatkozik, vagy amelynek rendeltetése nem lakóingatlan.
A társasházi közös képviselők mindennapi munkáját alapjaiban nehezíti meg, hogy a magyar ingatlan-nyilvántartáshoz csak díjfizetés ellenében férhetnek hozzá, pedig a törvény szerint ez közhiteles és nyilvános adatbázis. Szilber Szilvia, a Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének (MITOE) elnökségi tagja petíciót indított annak érdekében, hogy a közös képviselőknek a képviselt házak ingatlanjainak tulajdoni lapjaihoz ingyenes, online betekintési lehetősége legyen.
Az egyre közeledő télies időjárással lassan már mindenhol beindult a fűtési szezon, melyet Európában még mindig - mind nominális, mind vásárlóerő-paritáson nézve - a legolcsóbb lakossági gázárakkal vártunk és várunk. Hasonló a helyzet a villamosenergia díjak terén is: Magyarországon - Luxemburg és Málta mellett - még mindig az egyik legolcsóbb az elektromos áram lakossági díja, melyet - politikától függetlenül - nagy mértékben köszönhetünk az elmúlt évek kormányzati rezsicsökkentési intézkedéseinek. De valójában kiket is támogat a lakossági rezsicsökkentés?
A magyarországi egyablakos tanácsadók (OSS) immár hatodik alkalommal találkoztak az Energiaklub szervezésében. A 15 résztvevő - köztük családi házak és társasházak korszerűsítésével, valamint pénzügyi, kutatási és kommunikációs támogatással foglalkozó szervezetek - a hazai energiahatékonysági felújítások legfontosabb aktuális kihívásait vitatták meg.
Társadalmi egyeztetésre bocsátották azt a kormányrendelet-tervezetet, amely az új Otthontámogatás rendszerét vezeti be a közfeladatokat ellátó munkavállalók számára. A támogatás 2026-tól lesz elérhető, de a munkáltatóknak és fenntartóknak már 2025 végéig el kell indítaniuk a regisztrációt és az igénybejelentéseket. A program célja, hogy a közszolgálatban dolgozók számára a lakáshitel felvételéhez vagy törlesztéséhez segítséget nyújtson.
Az adminisztráció ma már egyre inkább online rendszerekre épül a társasházak és társasházkezelők életében is. A társasházi szoftverek sok szempontból könnyítik a közös képviselők és a társasházkezelők dolgát, átláthatóbbá tehetik a gazdálkodást, gyorsabbá az ügyintézést. Ugyanakkor új típusú kockázatokat is hoztak: mi történik, ha a volt közös képviselő nem adja át az adatokat, vagy a szoftverszolgáltató ellehetetleníti az elérést? Milyen jogi kötelezettségek vonatkoznak ezekre az esetekre? Hogyan válasszon biztonságosan társasházi szoftvert a közösség?
Egy új tervezet alapján kiemelt beruházássá nyilváníthatók azok az építési projektek, amelyek az Otthon Start program keretében kínált, FIX 3%-os lakáshitel feltételeit teljesítő lakások megvalósítását célozzák. A szabályozás célja, hogy gyorsítsa és egyszerűsítse az engedélyezési eljárásokat, valamint lehetővé tegye a fejlesztések megvalósítását a helyi településrendezési szabályoktól részben eltérő feltételek mellett. A másik, ezzel összefüggő kormányrendelet tervezete az Otthon Start programhoz kapcsolódó FIX 3%-os hitelprogram bővítését tartalmazza.
A helyi különbségek felismerése nélkül nincs jó uniós lakáspolitika - állítja Mari Vaattovaara városföldrajz-professzor a UIPI 46. kongresszusán. Előadásában azt hangsúlyozta: a „városi" és „vidéki" fogalmak újragondolására van szükség, különösen olyan országokban, mint Finnország, ahol a városok nagy része fizikai megjelenésében inkább vidéki jellegű.
2025. november 13-án újból lehetőség nyílik az eHÁZ szoftver valamennyi funkciójának megismerésére, valamint a résztvevők közvetlenül tehetnek fel kérdéseket a fejlesztőknek és ügyfélszolgálati szakembereknek.
A társasházak közösségi működésének egyik visszatérő kérdése, hogy jogszerűen kifüggeszthető-e a lakók névsora a lépcsőházban vagy a faliújságon. A közös ügyek intézéséhez, a kapcsolattartáshoz vagy akár a közgyűlések megszervezéséhez gyakran szükség lenne a tulajdonostársak nevének ismeretére, ugyanakkor az adatvédelmi szabályok, elsősorban a GDPR, szigorú korlátokat állítanak az ilyen adatkezelések elé.
A Társasházak és Számvizsgálók Országos Egyesülete (TSZOE) a jövőben Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete néven (röviden: MITOE) folytatja működését. A szervezet újrapozícionálása nemzetközi példák - többek között finn, német és angol modellek - alapján valósul meg, és immár nemcsak társasházakra, hanem valamennyi magyarországi ingatlantulajdonosra kiterjeszti szolgáltatásait.
A Budapest XVI. kerületi Önkormányzat hivatalos felhívásban figyelmezteti az ingatlanközvetítőket és a vásárlókat: a helyi építési szabályzat (KÉSZ) értelmében a kertvárosias lakóterületeken legfeljebb egy önálló rendeltetési egység - azaz egy egylakásos lakóépület - alakítható ki. Ez a rendelkezés azt is jelenti, hogy a meglévő épületek sem oszthatók fel több lakóegységre, és a lakásszám sem növelhető. 






































