Csótányinvázió a társasházban – Mit tehetünk lakóként és közös képviselőként?2025. július 15. |
|---|
A nyári időszakban több társasházban jelenhetnek meg csótányok. A hatékony védekezéshez tudni kell, ki mire jogosult és kötelezett.
|
|
4 670 HUF
Házszám tábla (fém vagy UV álló műanyag)
![]() Érdekel → |
|
Ezek az alkalmazkodó rovarok könnyedén átvándorolnak egyik lakásból a másikba, megtelepednek pincében, szemétledobóban vagy akár elektromos szekrényekben is. Bár sokan a rendezetlen lakókörnyezet jeleként tekintenek rájuk, a valóságban a csótányok bármilyen épületben megjelenhetnek, ha találnak vízforrást és rejtett búvóhelyeket. Nem válogatósak: megeszik az ételmaradékot, papírt, de akár hajat, körmöt is - így a tisztaság nem jelent garanciát a távol tartásukra. Budapesten a csótányokkal kapcsolatos lakossági bejelentések száma az utóbbi időszakban emelkedett, írja összefoglalójában a Telex. A Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM) 2025 első félévében 116 helyszínen, összesen 1780 aknában végzett csótányirtást a bejelentések alapján, az éves megelőző munkákon felül. Az FCSM kizárólag a közcsatornák fertőtlenítéséért felel. Az ő beavatkozásuk csak akkor lehet hatékony, ha a csatornához kapcsolódó épületekben is elvégzik az irtást. Kinek mi a felelőssége a társasházban? A probléma megoldása sok esetben nem technikai, hanem szervezeti kérdés. A vonatkozó jogszabály - a 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet - szerint az irtás elvégzése az ingatlan tulajdonosának, használójának vagy kezelőjének a kötelessége. Társasház esetén ez azt jelenti, hogy a közös képviselet csak a közös tulajdonban lévő területeken - például lépcsőház, pince, tárolók - végezhet kezelést. Az egyes lakásokban történő irtás jogilag és gyakorlatilag is a tulajdonosok felelőssége. A leghatékonyabb megoldás az, ha a teljes társasház - minden lakás és közös tér - egyszerre kerül kezelésre, lehetőleg azonos időpontban. Ehhez a közgyűlésen kell határozatot hozni, és a költségek viseléséről is közösen kell dönteni. A közös képviselet feladata a szolgáltató megbízása, az időpontok egyeztetése, és a lakók tájékoztatása. Mit tehet a lakó, mit szervezhet a közös képviselet? A csótányok elleni védekezésre számos kártevőirtó cég kínál szakszerű megoldást, amelyek társasházi megrendelés esetén akár kedvezményes árakat is biztosítanak. Az egyszeri vagy kétszeri kezelés elegendő lehet, ha az irtás összehangoltan történik. A közterületen észlelt csótányokat szintén érdemes bejelenteni, elsősorban az FCSM felé.A Budapesti Közművek (BKM) és alá tartozó szervezetek - mint a FŐKERT vagy az FKF - csak saját fenntartású ingatlanok és közterületek esetén jogosultak intézkedni. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy közpark fájában, vagy egy távhőaknából előbújó csótány esetén a lakossági bejelentés nem mindig vezet gyors eredményre. A BKM például egyáltalán nem fogad magánszemélyektől érkező közérdekű bejelentést. A közcsatornákban végzett csótányirtást az FCSM a Bábolna Bio Kft. közreműködésével végzi, szerződéses keretek között. Negyedévente végeznek preventív rovar- és rágcsálóirtást a csatornarendszerben, valamint - szükség esetén - eseti jelzés esetén 24 órán belül kivonulnak a helyszínre és kezelésbe veszik az adott aknát vagy aknákat. A szerződés továbbá előírja a teljes dokumentációt (munkalap, helyszínrajz, használt szerek), és vállalja a felelősséget az esetleges hibás teljesítésből adódó károkért és hatósági bírságokért. Mindez garantálja, hogy a közterületi irtás jogilag és szakmailag is ellenőrzött keretek között történjen, ám valódi eredményt csak akkor hozhat, ha a csatornahálózathoz kapcsolódó társasházakban is megtörténik a védekezés. Miért nem elég csak egy lakásban védekezni? Fontos kiemelni, hogy a csótányprobléma rendszerint nem áll meg egyetlen lakás ajtajánál. Egy fertőzött ingatlan megfertőzheti a szomszédos lakásokat, azok pedig újabbakat. Az irtás hatékonyságát ráadásul csökkenti, ha a rovarok el tudnak menekülni a kezelt területről egy olyan helyre, ahol nem történik kezelés. Ezért a szakszolgáltatók is azt tanácsolják, hogy a kezeléseket lehetőség szerint teljes lépcsőházra, sőt egész épülettömbre kiterjedően végezzék el. A csótányok távoltartása nem lehet csak egy-egy lakó ügye. Társasházi szinten is közös érdek, hogy rendszeresen, szervezetten történjen meg a kártevőirtás - és ne csak akkor, amikor már mindenhonnan előbújnak. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ahol a közösség egységesen lép fel, és a közös képviselet aktívan szervezi az irtásokat, ott a csótányprobléma sokkal ritkábban válik mindennapossá. |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások



A nyári időszakban több társasházban jelenhetnek meg csótányok. A hatékony védekezéshez tudni kell, ki mire jogosult és kötelezett.

A lakáshitelezés 2025-ben látványosan új pályára állt. A banki kihelyezések megugrottak, a hitelösszegek nőnek, a feltételek pedig a korábbi szigor után enyhülő tendenciát mutatnak. Az Otthon Start Program elindulása érdemi fordulatot hozott a hozzáférhetőségben. Az MNB 2025. novemberi lakáspiaci jelentése alapján készült összefoglaló cikksorozatunk második része azt mutatja be, hogy a 3%-os fix kamat milyen irányba tolja a keresletet, hogyan változik a bankok hitelezési magatartása, és milyen terheket rak ez a lakosságra.
A több mint ötezer-ötszáz európai ingatlantulajdonos véleményét összegző UIPI-kutatás megmutatja, hogy mivel szembesül az uniós lakosság, amikor az épületállomány energiahatékonysági átalakításáról beszélünk.
Az Otthon Start program FIX 3%-os lakáshiteléhez kapcsolódóan a kormány újabb nagy lakóingatlan-fejlesztéseket minősített kiemelt beruházássá, és jelentősen átszabja az ezekre vonatkozó építési, parkolási és engedélyezési szabályokat. A 377/2025. (XII. 1.) Korm. rendelet már a folyamatban lévő hatósági eljárásokra is kiterjed, a helyi településrendezési tervektől és az OTÉK-tól eltérő beépítési paramétereket állapít meg. 
Azokban az épületekben, ahol több lépcsőház tartozik egyetlen társasházba, gyakran évtizedes gyakorlatként alakult ki az önálló gazdálkodás és a külön-külön megbízott közös képviselet. A jogszabályi környezet változásával a tulajdonosközösségnek fontos áttekinteni, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a jogszerű hosszú távú működéshez, és milyen lépéseket igényel az egyes megoldások megvalósítása. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A fűtési szezon minden ősszel ugyanazzal a kérdéssel indul a társasházakban: vajon elindul-e a kazán? Dráviczki Péter, az Ariston Hungária Kft. ipari üzletágának vezetője előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy a kazánhiba nem elkerülhetetlen, csak tervezés kérdése. Az Ariston ipari márkája, az ELCO megoldásai ma már nemcsak hatékonyabb és tisztább működést kínálnak, hanem olyan konstrukciókat is, amelyekkel a korszerűsítés gyorsabban, kisebb felfordulással és jelentős energiamegtakarítással valósítható meg. 
A közös képviselő milyen döntéseket hozhat meg önállóan, és mikor köteles a tulajdonosok előzetes felhatalmazását kérni? Különösen kényes helyzetet teremt, ha per indul egy tulajdonossal szemben, vagy ha a képviselő ügyvédet bíz meg anélkül, hogy erről a közgyűlés tudna. Az alábbiakban összefoglaljuk, milyen jogi keretek határozzák meg a közös képviselő mozgásterét, és mikor tekinthető jogszerűtlennek az ilyen eljárás. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
Megjelent a Magyar Közlönyben a 361/2025. (XI. 25.) Korm. rendelet az Otthontámogatásról. A rendszer 2026-tól évi legfeljebb nettó egymillió forint vissza nem térítendő támogatást adhat lakáshitel-törlesztésre vagy önerőre azoknak, akik meghatározott közfeladatot ellátó szervezeteknél dolgoznak. A támogatás alanyi jogon jár, de csak akkor, ha a munkáltató időben regisztrál, a dolgozó pedig a megfelelő határidőkig bejelenti igényét.
A távolról leolvasható fűtési költségmegosztók beépítése 2024 óta jogszabályi kötelezettség a távfűtött és központi fűtéses épületek számára, amennyiben az műszakilag megvalósítható és költséghatékony. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n Tófalvi György, a Techem Kft. ügyvezető igazgatója részletesen ismertette a TKM/2025 pályázat tapasztalatait, a lebonyolítás nehézségeit és a folytatás várható irányait.
Ismét eltelt az őszi konferenciaszezon, melyet idén két rendezvénnyel, a XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-val, illetve pár nappal ezelőtt a MITOE - Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Egyesületének szakmai napjával tartottunk meg a közel 800 érdeklődő számára.
Idén tizenhat éve kezdődött a digitális forradalom a társasházakban, melynek az első fecskéje az eHÁZ volt, mely azóta is piacvezetőként szolgálja a hazai társasházak innovatív és hatékony adminisztrációját. A THT színeiben Lenkei Nóra szerkesztő kérdezte Dén Mátyás Andrást, az eHÁZ ötletgazdáját és vezetőjét az elmúlt időszak tapasztalatairól és a jövőbeni fejlesztésekről.
Egyre több európai ország keresi annak módját, hogyan lehet a magán- és állami szektor bevonásával bővíteni a megfizethető lakások körét. A horvát kormány most egy átfogó, részletesen szabályozott programot indított el, amely egyszerre kínál kiszámítható hozamot a lakástulajdonosoknak és elérhető bérleti díjakat azoknak, akik a piacon nem jutnak megfelelő otthonhoz.
Felvételsorozat tizenötödik része az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadó: Mezősi Tamás, ügyvezető és Ungi Kálmán, értékesítési vezető - VéleményGuru
Budapest VII. kerületi Önkormányzatának Képviselő-testülete még szeptember végén módosította az Erzsébetvárosi Építési Szabályzatot, ami több ponton érinti a lakóépületekben végezhető tevékenységeket, köztük magánszálláshelyek és a rövid távú lakáskiadás szolgáltatás elhelyezésének feltételeit.
Új hirdetés jelent meg a THT díjmentes Közös Képviselőt Keresek szolgáltatása keretében.
Európában jelenleg csaknem 19 millió felsőoktatásban tanuló hallgató él, közülük több mint másfél millió külföldi diák, akik jellemzően a rövid távú bérleti piacon keresnek megfizethető, mégis biztonságos lakhatási lehetőséget. E speciális szegmens iránti kereslet évek óta dinamikusan nő, miközben a kínálat - különösen a magánszektorban - sok helyütt változatlanul szűkös. A UIPI felmérésének és a HOME2 Erasmus projektnek tanulságai.
A társasházakban közös tulajdonban álló helyiségek - például volt házmesterlakás, tároló, vagy bármilyen közös terület - értékesítése érinti a tulajdonostársak közös vagyonát. Érdemes áttekinteni, mi szükséges egy ilyen döntéshez, kell-e az üzlethelyiségek tulajdonosainak hozzájárulása, és hogyan zajlik a folyamat. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A fűtési szezonban kevés kellemetlenebb dolog van annál, mint amikor a lakók arra panaszkodnak, hogy „nem melegek a radiátorok". A közös képviselő ilyenkor a frontvonalban találja magát, hiszen a probléma egyszerre technikai, kommunikációs és szervezési feladat is. Egy korszerű, hitelesített mérőműszer azonban nemcsak a hibák gyors beazonosításában segít, hanem abban is, hogy a képviselő hitelesen és hatékonyan képviselhesse a közösség érdekeit. 





































