Digitális könyvelés, számlafeldolgozás, papírmentes szerződéskötés a társasházakban2021. június 3. |
|---|
Ne papíron kössük a szerződéseket! - hívta fel a figyelmet Poór Károly, a SDSYS Zrt. cégvezetője, aki a szerződések digitalizálásáról és a papíralapú dokumentumok papírmentes feldolgozásáról tartott előadást a Társasházi Háztartás szaklap és a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesülete első online videokonferenciáján.
|
|
2 462 HUF
Ügyféltoll Microban antibakteriális Fellowes® írásszín fekete
![]() Érdekel → |
|
Önmagában már a papír előállítása is jelentős környezeti terhelést jelent, de gondoljunk az előállításához szükséges vízhasználatra, nyomtatásra és szállításra is. Az EU-ban mindössze egyszer megfogott dokumentumok ökológiai lábnyoma ilyen mértékű, amit nagyon nehezen lehetne karbonsemlegessé tenni: Szerencsére a jogi folyamatok digitalizálódása a jövő. Tagadhatatlan, hogy mindenkinek szüksége van arra, hogy jogilag biztonságos módon, távolról tudja menedzselni a szerződéskötési és aláírási folyamatait. Az üzleti folyamatok energiaigényével kapcsolatban a szakember elmondta, hogy míg régebben ez sok időt és energiát vett igénybe, addig ma már Magyarországon is lehet elektronikusan szerződni. Ráadásul a megoldás mindenki számára elérhető, költséghatékony és nem okoz gondot a használata sem. Szelfi segítségével, mobilapplikáción keresztül lehetőség van mindenkinek saját tanúsítás megszerzésére, amely révén lehetőség van az adott dokumentum aláírására, a legnagyobb biztonságban, speciális mobileszköz vásárlása nélkül. Olyan letölthető applikációkról beszélt, amelyek mögött mindig minősített szolgáltatók és olyan hitelesítő cégek állnak, amelyek megadják a jogi és informatikai biztosítékot, garantálva mindkét aláíró fél sikerességét. Jelenleg a járvány miatt a megoldás igénye 500%-kal nőtt a magyar vállalatok körében. Napjainkban egy ilyen aláírás nem kíván több képességet, mint egy mobilos játékban profil létrehozása. Milyen problémákat old meg az elektronikus szerződés? Idő és költségcsökkentést: papírköltség, nyomtatási költség és idő, iktatással töltött idő, az ügyvezető és a munkatársak ideje, postázás és tértivevény, az utazás és az időpont-egyeztetés, a várakozás és a telefonálás, hogy a dokumentum megérkezett-e, elírta-e, visszaküldené-e? Ráadásul ezek a rendszerek azt is tudják, hogy ki nem írta alá digitálisan a dokumentumot. Ez kifejezetten előnyös, amikor közgyűlési dokumentum hitelesítéséről van szó, azaz több személynek is alá kellene írnia. A normálisnak gondolt tevékenységeket - automatizálás helyett - mi végezzük, pedig már rég a digitális térbe költözhetett volna az egész folyamat, ilyenkor érdemes elgondolkodni azon, mire költenénk a fennmaradó időt? Azok a cégek ugyanis, akik heti 5 dokumentumot hoznak létre, évente átlagosan 165 órát töltenek adminisztrációval. Azok a cégek, akik heti 25 dokumentumot hoznak létre, évente átlagosan 852 órát töltenek adminisztrációval, ami 106 munkanapot jelent! Ezek az eszközök pont azért vannak, hogy időt és energiát szabadítsanak fel. A papírfelhasználás csökkenésével gyorsabb és biztonságosabb az ügyintézés, egyszerűen használható, és költséget csökkent. Hogyan működik? A távoli ügyfélazonosítás során, lefotózza arcunkat egy gép, bemutatjuk a személyi igazolványunkat, a rendszer arról beolvassa az adatokat, megadjuk az emailcímünket és a telefonszámot, majd nemsokára megérkezik sms-ben a kód, amivel visszaigazolhatjuk magunkat, tanúsítva vagyunk, bármit aláírhatunk, amire ez jogosít (kivéve ingatlan adásvétel), a tanúsítás ráadásul egész Európában érvényes. Ezt követi a digitális szerződéskötés, a dokumentummenedzsment és a minősített elektronikus aláírás folyamata. A szerződéskötés ideje hagyományos módon 23 perc, ami heti 5 szerződés esetén évi 100 munkaórát jelent, digitális módon ez 3 percre csökken, azaz a digitális szerződéskötéssel 87 órányi, összesen 11 napnyi munkamegtakarítás érhető el, ez szerződésenként 20 percet jelent átlagosan. Ehhez azonban fontos, hogy a másik oldalnak is rendelkeznie kell ezzel a típusú aláírással. A Trustchain révén a rendszer képes arra, hogy automatikus, érintésmentes és rendszerfüggetlen megoldást adjon a szerződés aláírására, ezzel mindenki számára megfelelő digitális megoldást nyújt. Nem jó fél lábon állni! Felmerül a kérdés, hogy a fentiek után hogyan lehet a számlák befogadását is digitálisan megoldani? Mióta a NAV előírja az elektronikus számlázást, már a pdf számla is elfogadható a navos ellenőrzéskor. Ezt viszont tárolni kell, a felelősség az adóalanyokat terheli. Előnye, hogy például nyomonkövethető, mikor töltötték le az egyes számlákat. A digitalizációnak különböző fokozatai vannak, de hozzávetőlegesen kimenő számlák esetén 50 másodperc megtakarított idő érhető el számlánként. Poór Károly szerint fel kell készülni arra, hogy el fog tűnni a számla képe, át fog alakulni a számlaolvasás, egyáltalán az is, ahogyan befogadunk egy számlát. A következő évek erről fognak szólni, sok vállalat és főként közműszolgáltató fog átállni, mivel a jogszabályi háttér adott, semmi akadálya, ezért, mint érintett fél, ideje mindenkinek felkészülni. Az ezt biztosító matching rendszerről érdemes tudni, hogy nagyon pontos, gyorsan implementálható, nem szükséges egy új rendszert megtanulni, alkalmas a hibridfolyamatok kezelésre (papíralapú, pdf, navos eszámla stb.), tehát érdemes mindenképpen ilyen rendszert választani - szögezte le a SDSYS Zrt. cégvezetője. Mint mondta, a digitalizáció ma már nem cél, hanem eszköz, nem lehet kikerülni. Mivel a pandémia felgyorsította ezt a folyamatot, nem árt a szükségszerinti digitalizációt mindenképpen felismerni. |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások



Ne papíron kössük a szerződéseket! - hívta fel a figyelmet Poór Károly, a SDSYS Zrt. cégvezetője, aki a szerződések digitalizálásáról és a papíralapú dokumentumok papírmentes feldolgozásáról tartott előadást a Társasházi Háztartás szaklap és a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesülete első online videokonferenciáján.

Felvételsorozat harminckettedik része az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadó: Fekete Attila, ügyvezető - fiREG Kft.
Új hirdetés jelent meg a THT díjmentes Közös Képviselőt Keresek szolgáltatása keretében.
A társasházak jelentős részében a szervezeti-működési szabályzat (SZMSZ) puszta kötelező dokumentumnak tűnik: kiemelik a törvényszöveget, belemásolják egy fájlba, a közgyűlés megszavazza, a közös képviselő beadja a földhivatalba, aztán senki nem nyitja ki többé. Dr. Kiss Balázs Károly, a Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének elnöke előadásában azt mutatta be, hogy a jogszabály ennél jóval többet enged, és az SZMSZ a ház gyakorlati működésének egyik legfontosabb eszköze lehet. 
Egy országos kamarai nyilvántartás létrehozásáról született döntés. A módosítás értelmében a jövőben csak olyan szakember végezhet villamos biztonsági ellenőrzést, akit a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara nyilvántartásba vett.
Az év végi hajrá után december közepétől a családé és a szeretteinké a főszerep. A következő napokra, hetekre mindenki számára az öröm és boldogság kell, hogy előtérbe helyeződjön, elfelejtve az év közbeni pörgést, rohanást, bajokat, minőségi időt szentelve egymásnak. Ezúton kívánunk meghitt karácsonyi ünnepeket és boldog új évet valamennyi olvasónk számára!
Újbuda önkormányzata jogi lépések előkészítését kezdte meg a kerületben zajló nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházások miatt. A városrészben 19 ilyen projekt több mint tízezer új lakás építését hozza magával, ami akár húsz-harmincezer új lakost is jelenthet, miközben a szükséges infrastruktúra nem fejlődik a növekedés ütemében. 
Egy elmaradt közös költség néha nemcsak a társasház pénzügyeit, hanem a közös képviselő szakmai felelősségét is próbára teszi. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n Csizmadia Szabolcs könyvvizsgáló egy friss, jogerős ítélettel zárult esetet ismertetett, amely jól példázza, hogyan csúszhat el egy ügy, ha a közös képviselő nem elég körültekintő, és a korábbi mulasztásokra nem figyel oda. Az esetben a pereskedés végül többe került, mint maga a vitatott összeg.
Megjelent a 392/2025. (XII. 10.) Kormányrendelet, amely fontos könnyítést vezet be az Otthon Start programban elérhető FIX 3%-os lakáshitelnél. A módosítás lényege, hogy 2026. január 1-jétől nemcsak belterületi, hanem külterületi lakóházak megvásárlására is igényelhető a támogatott hitel.
A kormány új, 100 milliárd forintos keretösszegű lakossági energiatároló programot indít - jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a szerdai Kormányinfón. A támogatás célja, hogy a napelemmel rendelkező háztartások tartósan önellátóvá váljanak, és stabilabban biztosítsák saját villamosenergia-ellátásukat.
Több társasház által körbezárt udvarban mintegy ötven garázs áll évtizedek óta úgy, hogy tulajdonosaik nem járulnak hozzá sem a terület fenntartásához, sem a közös problémák megoldásához. A terület biztonsági kockázatai azonban sürgetik a közös fellépést: a lakók elektromos kapuval zárnák a területet, ám felmerül a kérdés, miként vonhatóak be ebbe a garázsok tulajdonosai. Az olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A fiatal európaiak önállósodása soha nem volt olyan nehéz, mint ma. A diákotthonok és megfizethető albérletek hiánya egyre több városban válik problémává, miközben az egyetemek versenye a tehetségekért felerősíti a nyomást. Az Európai Parlament meghallgatása a fiatalok lakhatási kihívásairól és a UIPI átfogó európai tanulmánya a magánpiaci diáklakások trendjeiről ugyanarra a következtetésre jut: a jelenlegi kínálat nem tud lépést tartani a kereslettel, az árak elszálltak, a piaci szereplők pedig szabályozási, gazdasági és társadalmi akadályokkal küzdenek.
Miközben az árak és a kereslet történelmi csúcsokat értek el, a kínálati oldal egészen más képet mutatott 2025-ben. Kevesebb lakás készült el, mint az elmúlt években, de a megkezdett építkezések és az engedélyek száma látványosan megugrott. A budapesti új építésű lakások kínálata bővül, de az árak továbbra is rendkívül magasak. Az MNB 2025. novemberi lakáspiaci jelentése alapján készült összefoglaló cikksorozatunk harmadik része azt járja körbe, hogyan alkalmazkodik a fejlesztői és építőipari szektor a megváltozott környezethez.
A VII. kerületi Erzsébetváros Önkormányzata új pályázattal segíti a kerületi fogyatékossággal élő lakókat abban, hogy saját lakásukat akadálymentessé tegyék. A támogatást vissza nem térítendő formában, előfinanszírozásban folyósítják.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa visszamenőleg semmissé nyilvánította Üllő Város Önkormányzatának változtatási tilalomról szóló rendeletét. A döntés lényege, hogy a helyi szabályozás nem használható arra, hogy egy már kiemelt beruházásként szabályozott állami projekt megvalósulását blokkolja, még akkor sem, ha az önkormányzat és a helyi közösség ezzel a beruházással érdemben nem ért egyet.
Az utóbbi hónapokban számos félreértés és téves hír keringett arról, hogy a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. helyszíni bírságokat szabna ki a társasházakra. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n azonban a leghitelesebb forrásból, Baricza Miklós, a MOHU ügyféltámogatás vezetője és Dúzs László, kategória menedzsere tisztázták, valójában mi változott - és mi maradt pontosan ugyanaz.
Friss adatok mutatják, hogy a bérleti díjak korlátozására bevezetett szabályozás nem érte el célját: rekordalacsony az új szerződések száma, miközben a lakbérek történelmi magasságokba emelkedtek.
Egy társasház közös villamos hálózatának felújítása rendszerint komoly költségekkel jár, amelyek viselése sokszor vitákat szül a tulajdonostársak között. Különösen éles lehet a helyzet akkor, ha egyes tulajdonosok - például a földszinti üzlethelyiségek - saját állításuk szerint már elvégezték a szükséges felújításokat magánköltségen. Felmentést jelenthet-e ez számukra a közös felújítás terhei alól? Jogszerű volt-e az általuk végzett munka, ha az a közös tulajdont is érintette? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
Az Európai Unió lakhatási rendszere gyorsan változik: a politikai hangsúlyok átrendeződnek, a jogi keretek újraértelmeződnek, és a fenntarthatósági elvárások is átalakulnak. Milyen következményei vannak az Európai Bíróság minimálbéres ítéletének? Milyen ajánlásai vannak a Housing Advisory Board testületének a megfizethető lakhatási kínálat bővítésére? A UIPI 2025. decemberi jelentése arról számol be, milyen irányba fordulhat a következő évtized lakáspolitikája. 






































