Digitális könyvelés, számlafeldolgozás, papírmentes szerződéskötés a társasházakban2021. június 3. |
---|
![]() |
Önmagában már a papír előállítása is jelentős környezeti terhelést jelent, de gondoljunk az előállításához szükséges vízhasználatra, nyomtatásra és szállításra is. Az EU-ban mindössze egyszer megfogott dokumentumok ökológiai lábnyoma ilyen mértékű, amit nagyon nehezen lehetne karbonsemlegessé tenni: Szerencsére a jogi folyamatok digitalizálódása a jövő. Tagadhatatlan, hogy mindenkinek szüksége van arra, hogy jogilag biztonságos módon, távolról tudja menedzselni a szerződéskötési és aláírási folyamatait. Az üzleti folyamatok energiaigényével kapcsolatban a szakember elmondta, hogy míg régebben ez sok időt és energiát vett igénybe, addig ma már Magyarországon is lehet elektronikusan szerződni. Ráadásul a megoldás mindenki számára elérhető, költséghatékony és nem okoz gondot a használata sem. Szelfi segítségével, mobilapplikáción keresztül lehetőség van mindenkinek saját tanúsítás megszerzésére, amely révén lehetőség van az adott dokumentum aláírására, a legnagyobb biztonságban, speciális mobileszköz vásárlása nélkül. Olyan letölthető applikációkról beszélt, amelyek mögött mindig minősített szolgáltatók és olyan hitelesítő cégek állnak, amelyek megadják a jogi és informatikai biztosítékot, garantálva mindkét aláíró fél sikerességét. Jelenleg a járvány miatt a megoldás igénye 500%-kal nőtt a magyar vállalatok körében. Napjainkban egy ilyen aláírás nem kíván több képességet, mint egy mobilos játékban profil létrehozása. Milyen problémákat old meg az elektronikus szerződés? Idő és költségcsökkentést: papírköltség, nyomtatási költség és idő, iktatással töltött idő, az ügyvezető és a munkatársak ideje, postázás és tértivevény, az utazás és az időpont-egyeztetés, a várakozás és a telefonálás, hogy a dokumentum megérkezett-e, elírta-e, visszaküldené-e? Ráadásul ezek a rendszerek azt is tudják, hogy ki nem írta alá digitálisan a dokumentumot. Ez kifejezetten előnyös, amikor közgyűlési dokumentum hitelesítéséről van szó, azaz több személynek is alá kellene írnia. A normálisnak gondolt tevékenységeket - automatizálás helyett - mi végezzük, pedig már rég a digitális térbe költözhetett volna az egész folyamat, ilyenkor érdemes elgondolkodni azon, mire költenénk a fennmaradó időt? Azok a cégek ugyanis, akik heti 5 dokumentumot hoznak létre, évente átlagosan 165 órát töltenek adminisztrációval. Azok a cégek, akik heti 25 dokumentumot hoznak létre, évente átlagosan 852 órát töltenek adminisztrációval, ami 106 munkanapot jelent! Ezek az eszközök pont azért vannak, hogy időt és energiát szabadítsanak fel. A papírfelhasználás csökkenésével gyorsabb és biztonságosabb az ügyintézés, egyszerűen használható, és költséget csökkent. Hogyan működik? A távoli ügyfélazonosítás során, lefotózza arcunkat egy gép, bemutatjuk a személyi igazolványunkat, a rendszer arról beolvassa az adatokat, megadjuk az emailcímünket és a telefonszámot, majd nemsokára megérkezik sms-ben a kód, amivel visszaigazolhatjuk magunkat, tanúsítva vagyunk, bármit aláírhatunk, amire ez jogosít (kivéve ingatlan adásvétel), a tanúsítás ráadásul egész Európában érvényes. Ezt követi a digitális szerződéskötés, a dokumentummenedzsment és a minősített elektronikus aláírás folyamata. A szerződéskötés ideje hagyományos módon 23 perc, ami heti 5 szerződés esetén évi 100 munkaórát jelent, digitális módon ez 3 percre csökken, azaz a digitális szerződéskötéssel 87 órányi, összesen 11 napnyi munkamegtakarítás érhető el, ez szerződésenként 20 percet jelent átlagosan. Ehhez azonban fontos, hogy a másik oldalnak is rendelkeznie kell ezzel a típusú aláírással. A Trustchain révén a rendszer képes arra, hogy automatikus, érintésmentes és rendszerfüggetlen megoldást adjon a szerződés aláírására, ezzel mindenki számára megfelelő digitális megoldást nyújt. Nem jó fél lábon állni! Felmerül a kérdés, hogy a fentiek után hogyan lehet a számlák befogadását is digitálisan megoldani? Mióta a NAV előírja az elektronikus számlázást, már a pdf számla is elfogadható a navos ellenőrzéskor. Ezt viszont tárolni kell, a felelősség az adóalanyokat terheli. Előnye, hogy például nyomonkövethető, mikor töltötték le az egyes számlákat. A digitalizációnak különböző fokozatai vannak, de hozzávetőlegesen kimenő számlák esetén 50 másodperc megtakarított idő érhető el számlánként. Poór Károly szerint fel kell készülni arra, hogy el fog tűnni a számla képe, át fog alakulni a számlaolvasás, egyáltalán az is, ahogyan befogadunk egy számlát. A következő évek erről fognak szólni, sok vállalat és főként közműszolgáltató fog átállni, mivel a jogszabályi háttér adott, semmi akadálya, ezért, mint érintett fél, ideje mindenkinek felkészülni. Az ezt biztosító matching rendszerről érdemes tudni, hogy nagyon pontos, gyorsan implementálható, nem szükséges egy új rendszert megtanulni, alkalmas a hibridfolyamatok kezelésre (papíralapú, pdf, navos eszámla stb.), tehát érdemes mindenképpen ilyen rendszert választani - szögezte le a SDSYS Zrt. cégvezetője. Mint mondta, a digitalizáció ma már nem cél, hanem eszköz, nem lehet kikerülni. Mivel a pandémia felgyorsította ezt a folyamatot, nem árt a szükségszerinti digitalizációt mindenképpen felismerni. |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook

Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások