Elindult a kártyás közös költség fizetés lehetősége az eHÁZban – interjú Dén Mátyás Andrással, az eHÁZ projektvezetőjével2025. január 16. |
---|
![]() |
THT: Már hónapokkal ezelőtt volt szó a kártyás fizetés bevezetéséről, hogy-hogy csak most lett készen? Dén Mátyás András: Két éve kezdtünk el tárgyalni a lehetőségekről különböző hazai szolgáltatókkal, úgynevezett payment gateway-ekkel, akik különbözőbbnél különbözőbb, általunk nem preferált kondíciókkal szerették volna nyújtani a szolgáltatást. Több száz óra tárgyalás és fejlesztés következménye az, hogy idáig eljutottunk, melyre azért vagyunk büszkék, mert olyan korrekt, fenntartható és olcsó megoldást sikerült implementálnunk, ami hosszú távon mindenki számára egy win-win-win helyzetet teremthet a közös költségek elektronikus befizetése kapcsán. THT: Mik voltak a nem elfogadható kondíciók? Dén Mátyás András: Elsődlegesen a százalékpontok voltak azok, amiken két évet harcoltunk. Nekünk, mint piacvezető szolgáltatónak hatalmas felelősségünk van abban, hogy olyan üzleti konstrukciót közvetítsünk az ügyfeleink felé, ami egyaránt jó a társasházaknak, a közös képviselőknek és a tulajdonosoknak is. A mi hozzáállásunk szerint ezek után jönnek csak a mi és a bank érdekei. Na ez az, amivel sok bank, illetve pénzügyi szolgáltató nem tudott azonosulni, és nem tudtunk velük megállapodni. A kezdeti elképzelésünk az volt, hogy olyan megállapodást kössünk a fizetési felületet illetően, ahol megfizethető tranzakciós jutalékkal tudjuk nyújtani a szolgáltatást, ezt végső soron sikerült tető alá hoznunk, melyre nagyon büszkék vagyunk. THT: Ez azt jelenti, hogy a társasháznak költsége keletkezik a befizetéskor? Dén Mátyás András: Ez volt a másik pont, amit meg kellett oldanunk. A szolgáltatás igénybevételéhez a közös képviselőknek le kell szerződni a társasház nevében a szolgáltatásra a fizetési szolgáltató partnerünkkel, és a szolgáltató a társasház részére a tranzakciós díjjal csökkentett összeget fogja érkeztetni a kártyás fizetéskor. De ekkor a rendszer ezt a költséget automatikusan előírja a befizetőnek, tehát a társasháznak csak egy adott időpillanatban van ezzel költsége, melyet a befizető - akár egy csekkes befizetéskor - fog megfizetni a végén. Ez nem kevés fejlesztést igényelt a részünkről. THT: Vannak olyan szolgáltatók - nem feltétlenül társasházi szoftverre gondolok - ahol 1,5-3 százalékba kerül egy fizetés. Hogy sikerült ilyen jó kondíciókat elérni? Dén Mátyás András: Jómagam 2022-ben szereztem meg a harmadik diplomámat a Corvinus Egyetemen, pénzügyi technológiai (fintech) szakközgazdász szakon, és az itt megszerzett tudás, illetve az elmúlt években épített kapcsolati tőke által tudtuk elérni azt, hogy eljussunk eddig a mérföldkőig. Az eHÁZban idén 80 milliárd Ft közös költséget írtak elő a közös képviseletek, mely már egy olyan potenciális volumen, melyre felfigyeltek a hazai piaci szereplők is, melyek közül a kiválasztott fizetési szolgáltató volt az, akivel a leginkább meg tudtuk értetni magunkat, és láttuk a közös előnyöket az implementálásban. És mivel hosszú távon gondolkozunk, mi nem keresünk a közös költség befizetéseken egy forintot sem, de azt csiripelik a madarak, hogy ez nem mindenhol van így. THT: Ez mit jelent? Mások keresnek a közös költség befizetéseken? Az eHÁZban pedig teljesen ingyenes a társasházak számára így a lehetőség? Dén Mátyás András: Az első két kérdésre nem szeretnék válaszolni, mindenkinek a fantáziájára bízom azt, hogy ha valahol 1 százalék feletti tranzakciós díjakkal fizeti be a közös költséget valaki, akkor ott bizony vannak olyan százalékpontok, amiket valaki zsebre rak. Ezt mi kicsit hullarablásnak tartjuk, de szíve joga mindenkinek ebben részt venni. Az eHÁZban a kétéves, többszáz órás stratégiai és technikai feladatokat, az ezzel járó ügyfélszolgálati folyamatokat mi befektettük ebbe a lehetőségbe, melynek kapcsán az első évben ez a lehetőség minden társasház számára díjmentes lesz. Ezt követően társasházanként havi fix 1000 Ft + áfa összegbe fog kerülni a lehetőség, melyet csak azoknak éri meg majd kifizetni, akiknél sok a kártyás fizető. Ez az első évben elválik. Fontosnak tartjuk, hogy mivel többszereplős a megoldás, így ügyfélszolgálati és fejlesztési szinten is maximálisan fel legyünk készülve arra, hogy az esetleges kérdésekre vagy a kártyás fizetéssel kapcsolatos technikai akadályokra fekvőrendőrök nélkül, gyorsan adjunk választ, ennek a költsége az, amit majd a havidíjak - legalábbis részben - fognak fedezni. A PSD2 bankszinkron kapcsán megtanultuk, hogy ahol többszereplős modellben biztosítunk pénzügyi technológiai szolgáltatást, ott nagyon komoly ügyfélszolgálati és fejlesztési erőforrás kell, hogy rendelkezésre álljon. Nem látványos, de a bankszinkronnal napi szinten vannak feladataink immáron negyedik éve úgy, hogy a szolgáltatásért már több mint 10 millió Ft-ot fizetünk ki évente az aggregátor számára a kapcsolatok biztosításáért. THT: Milyen egyéb fizetési megoldások várhatók az eHÁZban a közeljövőben? Dén Mátyás András: A kártyás fizetés kapcsán még vannak feladataink, Apple Pay, Google Pay integráció például, ezt a 2025-ös első negyedévben meglépjük. Ezenkívül már idén szerettük volna bevezetni a fizetési kérelem szolgáltatást is, le is szerződtünk az aggregátorral, de a helyzet itt megint nem egyszerű: sok bank még nem implementálta teljeskörűen a szolgáltatást, illetve felhasználói oldalról is meglehetősen kicsi volt az érdeklődés a megoldás iránt. Emellett harmadik lehetőségként a QVIK QR kódos fizetésről is tárgyalunk, jelenleg azért lobbizunk, hogy a társasház - akárcsak a KATA-s számlázóknál - is magánszemélynek legyen tekintve a megoldás kapcsán, és közel ingyenesen lehessen fizetni közös költséget a jövőben. THT: Hogyan vehetik igénybe a kártyás fizetési szolgáltatást a tárasházak? Dén Mátyás András: A szolgáltatást január közepétől a közös képviselők fogják tudni igényelni az eHÁZ oldalain belül. A ház lista oldalon és a ház nyitóoldalán is lesz egy „Kártyás fizetés igénylése" gomb, melyen keresztül egy kapcsolatfelvételi nyomtatvánnyal lehet majd jelentkezni a szolgáltatásra. A jelentkezést követően a fizetési szolgáltató partnerünk felveszi a kapcsolatot a társasházkezelővel, melyet követően egy szerződéskötési folyamat indul, majd mi, mint technikai integrátorok aktiváljuk a lehetőséget a házaknál. dr. Busa Kamilla Virág |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook

Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások