Folytatódik az Otthon Start finomhangolása2025. november 3. |
|---|
Az Otthon Start programhoz kapcsolódó, most kihirdetett módosítások rugalmasabbá teszik a FIX 3%-os lakáshitel rendszerét és gyorsítják a program keretében megvalósuló lakásépítéseket. A hitel szabályainál lényeges újítás, hogy a kölcsön egy része már az építkezés korai szakaszában is folyósítható. A fejlesztések megvalósításához szükséges közigazgatási eljárások is könnyebbé válnak.
|
|
4 400 HUF
Közületi/Társasházi szennyfogó szőnyeg több méretben
![]() Érdekel → |
|
Új szabályok lépet életbe a gyermekvállalással kapcsolatos méltányossági eseteknél. Akkor is igényelhető a támogatott kölcsön, ha az igénylőnél orvosilag igazolt akadálya van a gyermekvállalásnak, korábbi reprodukciós eljárások eredménytelenek voltak, vagy egészségi okok miatt nem vehet részt ilyen eljárásban. Ilyenkor a kormányhivatal méltányossági határozata szükséges. Akár 30% előre A rendelet lehetőséget ad arra, hogy megfelelő pótfedezet bevonásával a bankok a teljes hitelösszeg legfeljebb harminc százalékát előzetesen kiutalják. Ez a megoldás a kivitelezési szakaszban lévő építkezések finanszírozását teszi rugalmasabbá, különösen azokban az esetekben, ahol a készültségi fok eléréséig nehezebb lenne biztosítékot nyújtani vagy előfinanszírozást szervezni. A rendelet pontosította az értékbecslési előírásokat is, rögzítve, hogy az ingatlan állapotát szakértői vélemény alapján kell megállapítani, a hatályos értékelési szabályokra tekintettel. Emellett módosult a kérelmekhez benyújtandó nyilatkozatok köre: az 1. melléklet helyébe a kormányzati portálról elérhető új formanyomtatványok lépnek, megkönnyítve az egységes adatbekérést. Változások történtek a bizonyos eljárási határidőkben is, egy hosszabb, 14 napos ügyintézési időt rögzítve, ami az ügyintézés kiszámíthatóságát növeli, egyúttal tükrözve a pénzintézeti gyakorlatot. Kiemelt lakásépítési beruházások és közigazgatási gyorsítás Az Otthon Start programhoz kapcsolódó építési beruházásokat a Kormány kiemelt beruházássá, az ezekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyeket pedig kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította. A cél a beruházások gyorsított és egyszerűsített szabályok szerinti lebonyolítása. A kiemelt jelentőségű ügyek hatóköre: A kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánítás széles körű hatósági eljárásokat foglal magába, amelyek a beruházások megvalósításához, használatbavételéhez és üzemeltetésének beindításához szükségesek. Ide tartoznak többek között az építésügyi engedélyezési, az örökségvédelmi, a környezetvédelmi, a vízügyi, a tűzvédelmi és az ingatlan-nyilvántartással kapcsolatos eljárások. Továbbá a beruházásokhoz közvetlenül kapcsolódó útépítési, közműcsatlakozási és -fejlesztési munkákra vonatkozó ügyek is kiemelt jelentőségűnek minősülnek. Adminisztratív könnyítések: A kiemelt beruházásokkal érintett ingatlanok tekintetében változtatási tilalom, telekalakítási és építési tilalom nem alkalmazható. A beruházások esetében az Országos Építészeti Tervtanács jár el, így külön településképi szakmai konzultációra és véleményezési eljárásra nem kerül sor. A kiemelt ügyek koordinációjára kijelölt főispánok felelnek a folyamat felügyeletéért. Rozsdaövezeti fejlesztések A rozsdaövezeti akcióterületek kijelölésének célja, hogy az elhanyagolt, környezetszennyezéssel terhelt területek fejlesztésével egészséges, tiszta lakó- és munkahelyi környezet kerüljön kialakításra. Két új, lakáscélú fejlesztéssel érintett azonnali rozsdaövezeti akcióterület kijelölése történt meg: Szeged: Azonnali rozsdaövezeti akcióterületet jelöltek ki (24011/51 és 24011/52 hrsz.), ahol nagyléptékű lakópark fejlesztés valósul meg. Budapest IX. kerület: Egy másik azonnali rozsdaövezeti akcióterület (37969/1 hrsz.) a kereskedelmi és szolgáltató funkciókkal kiegészített lakóterület létrehozását szolgálja.Egyedi beépítési és építési követelmények a lakóparkoknál A kiemelt lakásépítési beruházások esetében a jogszabályok lehetővé teszik, hogy a sajátos beépítési szabályok felülírják a hatályos településrendezési terv, az OTÉK (Országos Településrendezési és Építési Követelmények) és a TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) előírásait, ha azok ellentétesek a sajátos szabályokkal. A kiemelt lakásépítési beruházásoknál sajátos beépítési szabályok érvényesülhetnek, amelyek felülírhatják a településrendezési előírásokat. A Veszprémben megvalósuló társasházi fejlesztés esetében legfeljebb 330 lakóegység létesíthető, a minimális zöldfelület 20 százalék, a megengedett épületmagasság 16 méter, és a mélygarázs feletti zöldtető nem kötelező. A szegedi projektben nincs felső lakásszámkorlát, a földszint is használható lakáscélra, a zöldfelület minimum 50 százalék, a homlokzatmagasság maximum 35 méter lehet. A parkolóhelyek és kerékpártárolók felét kell biztosítani, akár a telektől 500 méteren belül, és kizárólag földkábelek létesíthetők. |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások



Az Otthon Start programhoz kapcsolódó, most kihirdetett módosítások rugalmasabbá teszik a FIX 3%-os lakáshitel rendszerét és gyorsítják a program keretében megvalósuló lakásépítéseket. A hitel szabályainál lényeges újítás, hogy a kölcsön egy része már az építkezés korai szakaszában is folyósítható. A fejlesztések megvalósításához szükséges közigazgatási eljárások is könnyebbé válnak.

A zártkerti ingatlanok tulajdonosai előtt most fontos változások nyílnak meg: friss kormányrendelet módosította az átminősítés és a nyilvántartás szabályait. Az eddigi útvesztő helyett letisztultabb eljárás jön, de ahhoz, hogy egy zártkerti terület hivatalosan is „kivetté" váljon, az önkormányzatnak előbb külön rendeletben kell engedélyeznie ezt a lehetőséget.
Lakóingatlan eladása vagy bérbeadása előtt ellenőriztetni kell a villamos hálózatot, ha nincs olyan dokumentum, amely igazolja, hogy az ellenőrzés az elmúlt hat évben megtörtént. A MIOSZ felhívja a figyelmet arra, hogy a követelmény ügyvédi és ingatlanközvetítői oldalról is jelentős következményekkel jár.
Az adminisztráció ma már egyre inkább online rendszerekre épül a társasházak és társasházkezelők életében is. A társasházi szoftverek sok szempontból könnyítik a közös képviselők és a társasházkezelők dolgát, átláthatóbbá tehetik a gazdálkodást, gyorsabbá az ügyintézést. Ugyanakkor új típusú kockázatokat is hoztak: mi történik, ha a volt közös képviselő nem adja át az adatokat, vagy a szoftverszolgáltató ellehetetleníti az elérést? Milyen jogi kötelezettségek vonatkoznak ezekre az esetekre? Hogyan válasszon biztonságosan társasházi szoftvert a közösség? 
Egy új tervezet alapján kiemelt beruházássá nyilváníthatók azok az építési projektek, amelyek az Otthon Start program keretében kínált, FIX 3%-os lakáshitel feltételeit teljesítő lakások megvalósítását célozzák. A szabályozás célja, hogy gyorsítsa és egyszerűsítse az engedélyezési eljárásokat, valamint lehetővé tegye a fejlesztések megvalósítását a helyi településrendezési szabályoktól részben eltérő feltételek mellett. A másik, ezzel összefüggő kormányrendelet tervezete az Otthon Start programhoz kapcsolódó FIX 3%-os hitelprogram bővítését tartalmazza.
A Budapest XVI. kerületi Önkormányzat hivatalos felhívásban figyelmezteti az ingatlanközvetítőket és a vásárlókat: a helyi építési szabályzat (KÉSZ) értelmében a kertvárosias lakóterületeken legfeljebb egy önálló rendeltetési egység - azaz egy egylakásos lakóépület - alakítható ki. Ez a rendelkezés azt is jelenti, hogy a meglévő épületek sem oszthatók fel több lakóegységre, és a lakásszám sem növelhető.
A kormány a felhasználói tapasztalatok alapján több ponton is módosítja a FIX 3%-os lakáshitel program szabályait. A változtatások fő célja, hogy minimalizálják a technikai akadályokat és megkönnyítsék a hiteligénylési folyamatot a programban részt vevők számára. A módosítások többek között az építési engedélyek elfogadhatóságát, a telekvásárlás szabályait, az egyidejű tulajdonlás értelmezését, a folyósítás menetét és a jogosultsági feltételeket érintik. 
Megjelent egy kormányrendelet, amely új keretet ad a hátrányos helyzetű településeken megvalósuló lakhatási programoknak. A társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelet szerint civil szervezetek ingyenesen felajánlott ingatlanjai is bekapcsolódhatnak a településeken induló integrációs lakhatási konstrukcióba. Kedvezményes bérleti lehetőségek, szociális támogatás.
Mekkora szavazati arány szükséges a célbefizetés elfogadásához? Mi minősül a rendes gazdálkodást meghaladó kiadásnak?
A végrendelet érvényessége és annak körülményei számos jogi kérdést vetnek fel, különösen akkor, ha manipuláció gyanúja merül fel. Előfordul, hogy egy ingatlan nem a családban marad, és az átírás körülményei joggal adnak okot kételyre. A bíróság feladata, hogy megállapítsa, valóban szabad akaratból történt-e az örökhagyó döntése, vagy külső befolyás hatására született meg.
A közös képviselőnk sem az éves elszámolási közgyűlésén, sem a tulajdonosok 10%-a által összehívott közgyűlésen nem jelent meg. A két közgyűlést a Számvizsgáló Bizottság elnöke tartotta meg, a közgyűlések jegyzőkönyv vezetője is ő volt. Az olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
Az Európai Parlament lakásválsággal foglalkozó különbizottsága először fogalmazott meg átfogó uniós szintű terveket a lakhatási nehézségek enyhítésére. A spanyol Borja Giménez Larraz, a HOUS bizottság előadója videóüzenetben szólt az UIPI 46. kongresszus résztvevőihez. Üzenete a finn modellt dicsérte, és közben az európai közös cselekvés szükségességét hangsúlyozta.
Új szabályok lépnek életbe a közjegyzői díjszabásban, amelyek közvetlenül érintik mindazokat, akik kedvezményes, államilag támogatott lakáshiteleket vesznek igénybe. Az Igazságügyi Minisztérium rendelete a megemelkedett működési költségek miatt általánosan növeli a közjegyzői díjakat, ugyanakkor jelentős kedvezményt biztosít azok számára, akik otthonteremtési vagy felújítási programok keretében kölcsönt vesznek fel.
Társasházunk két épületből áll egy közös helyrajzi számon. A két épületnek is van külön felvett helyrajzi száma. A társasház Alapító Okirata és SZMSZ-e épületenként rendelkezik közös képviselő megválasztásáról. Hogyan kezeli a Földhivatal az ezzel kapcsolatos regisztrációt? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A Kormány legfrissebb rendelete (282/2025. VIII. 25.) több otthonteremtési támogatási formát igazít össze, kiemelten az idén bevezetett Otthon Start program FIX 3%-os lakáshitelét. A cél az, hogy a családok a Babaváró, a CSOK Plusz és a kistelepülési otthonteremtési támogatások mellett egyszerűbben és átláthatóbban férjenek hozzá a kedvezményes hitelhez. Az új szabályok 2025. szeptember 1-jétől lépnek hatályba, egyes részek október 1-jétől érvényesek.
A kihirdetett 284/2025. (VIII. 25.) Korm. rendelet több építésügyi és településrendezési szabályt módosít. A változások közvetlenül érintik a társasházak építési, átalakítási és használatbavételi ügyeit is. A módosítások a folyamatban lévő eljárásokra is kiterjednek, így nemcsak az új beruházásokra, hanem a jelenleg zajló ügyekre is hatással lehetnek.
2025 augusztusától a villamosenergia-szabályozás kifejezetten nevesíti a társasházi energiaközösségeket. A változtatások célja, hogy a közös napelemes beruházások elszámolása egyértelmű legyen, a hálózati csatlakozási eljárás pedig gyorsabban és átláthatóbban működjön.
A társasházak mindennapi működésében az adatkezelés kiemelt jelentőséggel bír. A közös képviselet során keletkező adatok - legyen szó tulajdonosokról, lakókról vagy beszállítókról - érzékeny információnak minősülhetnek, és védelmük szigorú jogi keretek között történik.
A társasházak mindennapi működésében gyakori problémát jelent, ha egy közös tulajdonú helyiséget - például pincét, tárolót vagy raktárt - valamelyik tulajdonostárs jogcím nélkül használja, és ezzel akadályozza annak közösségi hasznosítását. Különösen kellemetlen a helyzet, ha az adott helyiséget bérbe adnánk, de az illető felszólításra, vagy közgyűlési határozat ellenére sem hajlandó azt kiüríteni. 





































