Hitel, amely az energiaköltségekben 5-6 év alatt megtérül2011. július 13. | 
		
|---|
| A magyarországi mintegy 900 ezer panellakásból a különböző állami támogatások és kedvező banki hitelek ellenére is eddig mindössze 200 ezer lakásban történt valamilyen energia megtakarítást célzó felújítás. Pedig egy átfogó korszerűsítés (nyílászáró csere, fűtésszabályozás, hőszigetelés) lakásonként kb. 1,8 millió forintból megvalósítható és ennek következtében jelentős, akár 60 %-os energiaköltség megtakarítást lehet elérni. Belekezdeni sosem késő - mondta Csonka Tibor az OTP Bank Mikró-és Kisvállalati Igazgatóságának vezetője, aki úgy véli azok a társasházi közösségek, amelyek valamilyen okból nem jutottak állami támogatáshoz nem kell, hogy lemondjanak a korszerűbb, olcsóbb, komfortosabb otthonról. | 
| 
	 42 100 HUF 
		
		Prémium minőségű NOTRAX Beltéri szennyfogó szőnyeg 90 x 150 cm 
		![]() Érdekel →  | 
| 
				 - A társasházi, lakószövetkezeti ingatlanok - nem feltétlenül csak a panelházak - műszaki, energetikai állapotának korszerűsítése, felújítása és mindezek pénzügyi megoldása napjainkban kulcskérdés a tulajdonközösségek számára. Miért tartanak a hitelfelvételtől a társasházak? - Nem tartanak, de néha nehéz a társasház minden egyes lakóját meggyőzni arról, hogy a hitel gyorsan, akár 5-6 év alatt megtérül az energia árakban, nő az ingatlan értéke, kellemesebbé válik a lakókörnyezet. Az OTP Bank kiemelten fontos feladatának tartja, hogy ezen közösségek számára is teljes körű, magas színvonalú banki szolgáltatásokat nyújtson. Az elmúlt években számos társasház és lakásszövetkezet külső-belső megújulásában működtünk közre. A teljes körű korszerűsítéseknél olyan energia megtakarítást lehetett elérni már az első egy-két évben, hogy a közös költséget sem kellett emelni. - Pályázattal számos lakóközösség állami forráshoz tudott jutni, de önerőt nem tudtak hozzáadni a költségekhez. Sokan viszont nem is nyerték el a célzott állami támogatást. Mennyire rugalmasak az OTP Bank társasházi hitelei? -Egyéni, szakértői megoldást kínálunk minden ügyfelünknek, így a társasházaknak is. Azok a lakóközösségek, amelyek nem kaptak állami támogatást az OTP Bank Thermo/Stílus társasházi hitel konstrukciójával kedvezményes, államilag támogatott hitelből meg tudják valósítani az energiatakarékos beruházást. Az állami kamattámogatás maximum 10 évig vehető igénybe. Mértéke a hitel első öt évében 70 %, a második öt évben 35 %. Így a lakóközösség által fizetendő kamat 4,5 - 6 % között alakulhat. Amennyiben a hitelt lakástakarékpénztári szerződéssel kombinálva veszik fel, akkor a lakástakarékpénztár révén is állami támogatásra jogosultak. Ez azt jelenti, hogy a hitel tőkeösszegének 30 %-át állami támogatásból gyűjti össze a lakóközösség a hitel lejáratának és visszafizetésének időpontjára. Természetesen az OTP Bank pályázatokhoz kapcsolódó hitelkonstrukciókat is kínál. A Panel, ZBR és ÖKO pályázatokon elnyert állami és önkormányzati támogatásokhoz szükséges önerő biztosításához vagy kiegészítéséhez igénybe vehető a Panel Plusz és a Thermo/Stílus hitel is. Amennyiben a lakóközösség minél hamarabb szeretné a korszerűsítést befejezni az elnyert állami és önkormányzati támogatás összegét meg tudjuk „előlegezni" a Támogatás előfinanszírozási hitellel. Ebben az esetben a hitel visszafizetése a támogatásból, annak kiutalásakor történik. További részletek az OTP fiókokban, illetve a 06/1 366-60-30-as telefonszámon a 7-es menüpont alatt, reggel 7:30-tól este 20 óráig. Hazforum.hu  | 
		
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
		Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások
			
			



A zártkerti ingatlanok tulajdonosai előtt most fontos változások nyílnak meg: friss kormányrendelet módosította az átminősítés és a nyilvántartás szabályait. Az eddigi útvesztő helyett letisztultabb eljárás jön, de ahhoz, hogy egy zártkerti terület hivatalosan is „kivetté" váljon, az önkormányzatnak előbb külön rendeletben kell engedélyeznie ezt a lehetőséget.			
Az Otthon Start programhoz kapcsolódó, most kihirdetett módosítások rugalmasabbá teszik a FIX 3%-os lakáshitel rendszerét és gyorsítják a program keretében megvalósuló lakásépítéseket. A hitel szabályainál lényeges újítás, hogy a kölcsön egy része már az építkezés korai szakaszában is folyósítható. A fejlesztések megvalósításához szükséges közigazgatási eljárások is könnyebbé válnak.			
Lakóingatlan eladása vagy bérbeadása előtt ellenőriztetni kell a villamos hálózatot, ha nincs olyan dokumentum, amely igazolja, hogy az ellenőrzés az elmúlt hat évben megtörtént. A MIOSZ felhívja a figyelmet arra, hogy a követelmény ügyvédi és ingatlanközvetítői oldalról is jelentős következményekkel jár. 			
Az adminisztráció ma már egyre inkább online rendszerekre épül a társasházak és társasházkezelők életében is. A társasházi szoftverek sok szempontból könnyítik a közös képviselők és a társasházkezelők dolgát, átláthatóbbá tehetik a gazdálkodást, gyorsabbá az ügyintézést. Ugyanakkor új típusú kockázatokat is hoztak: mi történik, ha a volt közös képviselő nem adja át az adatokat, vagy a szoftverszolgáltató ellehetetleníti az elérést? Milyen jogi kötelezettségek vonatkoznak ezekre az esetekre? Hogyan válasszon biztonságosan társasházi szoftvert a közösség?			
Egy új tervezet alapján kiemelt beruházássá nyilváníthatók azok az építési projektek, amelyek az Otthon Start program keretében kínált, FIX 3%-os lakáshitel feltételeit teljesítő lakások megvalósítását célozzák. A szabályozás célja, hogy gyorsítsa és egyszerűsítse az engedélyezési eljárásokat, valamint lehetővé tegye a fejlesztések megvalósítását a helyi településrendezési szabályoktól részben eltérő feltételek mellett. A másik, ezzel összefüggő kormányrendelet tervezete az Otthon Start programhoz kapcsolódó FIX 3%-os hitelprogram bővítését tartalmazza.			
A Budapest XVI. kerületi Önkormányzat hivatalos felhívásban figyelmezteti az ingatlanközvetítőket és a vásárlókat: a helyi építési szabályzat (KÉSZ) értelmében a kertvárosias lakóterületeken legfeljebb egy önálló rendeltetési egység - azaz egy egylakásos lakóépület - alakítható ki. Ez a rendelkezés azt is jelenti, hogy a meglévő épületek sem oszthatók fel több lakóegységre, és a lakásszám sem növelhető.			
A kormány a felhasználói tapasztalatok alapján több ponton is módosítja a FIX 3%-os lakáshitel program szabályait. A változtatások fő célja, hogy minimalizálják a technikai akadályokat és megkönnyítsék a hiteligénylési folyamatot a programban részt vevők számára. A módosítások többek között az építési engedélyek elfogadhatóságát, a telekvásárlás szabályait, az egyidejű tulajdonlás értelmezését, a folyósítás menetét és a jogosultsági feltételeket érintik.			
Megjelent egy kormányrendelet, amely új keretet ad a hátrányos helyzetű településeken megvalósuló lakhatási programoknak. A társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelet szerint civil szervezetek ingyenesen felajánlott ingatlanjai is bekapcsolódhatnak a településeken induló integrációs lakhatási konstrukcióba. Kedvezményes bérleti lehetőségek, szociális támogatás.			
Mekkora szavazati arány szükséges a célbefizetés elfogadásához? Mi minősül a rendes gazdálkodást meghaladó kiadásnak?			
A végrendelet érvényessége és annak körülményei számos jogi kérdést vetnek fel, különösen akkor, ha manipuláció gyanúja merül fel. Előfordul, hogy egy ingatlan nem a családban marad, és az átírás körülményei joggal adnak okot kételyre. A bíróság feladata, hogy megállapítsa, valóban szabad akaratból történt-e az örökhagyó döntése, vagy külső befolyás hatására született meg. 			
A közös képviselőnk sem az éves elszámolási közgyűlésén, sem a tulajdonosok 10%-a által összehívott közgyűlésen nem jelent meg. A két közgyűlést a Számvizsgáló Bizottság elnöke tartotta meg, a közgyűlések jegyzőkönyv vezetője is ő volt. Az olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.			
Az Európai Parlament lakásválsággal foglalkozó különbizottsága először fogalmazott meg átfogó uniós szintű terveket a lakhatási nehézségek enyhítésére. A spanyol Borja Giménez Larraz, a HOUS bizottság előadója videóüzenetben szólt az UIPI 46. kongresszus résztvevőihez. Üzenete a finn modellt dicsérte, és közben az európai közös cselekvés szükségességét hangsúlyozta.			
Új szabályok lépnek életbe a közjegyzői díjszabásban, amelyek közvetlenül érintik mindazokat, akik kedvezményes, államilag támogatott lakáshiteleket vesznek igénybe. Az Igazságügyi Minisztérium rendelete a megemelkedett működési költségek miatt általánosan növeli a közjegyzői díjakat, ugyanakkor jelentős kedvezményt biztosít azok számára, akik otthonteremtési vagy felújítási programok keretében kölcsönt vesznek fel.			
Társasházunk két épületből áll egy közös helyrajzi számon. A két épületnek is van külön felvett helyrajzi száma. A társasház Alapító Okirata és SZMSZ-e épületenként rendelkezik közös képviselő megválasztásáról. Hogyan kezeli a Földhivatal az ezzel kapcsolatos regisztrációt? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.			
A Kormány legfrissebb rendelete (282/2025. VIII. 25.) több otthonteremtési támogatási formát igazít össze, kiemelten az idén bevezetett Otthon Start program FIX 3%-os lakáshitelét. A cél az, hogy a családok a Babaváró, a CSOK Plusz és a kistelepülési otthonteremtési támogatások mellett egyszerűbben és átláthatóbban férjenek hozzá a kedvezményes hitelhez. Az új szabályok 2025. szeptember 1-jétől lépnek hatályba, egyes részek október 1-jétől érvényesek.			
A kihirdetett 284/2025. (VIII. 25.) Korm. rendelet több építésügyi és településrendezési szabályt módosít. A változások közvetlenül érintik a társasházak építési, átalakítási és használatbavételi ügyeit is. A módosítások a folyamatban lévő eljárásokra is kiterjednek, így nemcsak az új beruházásokra, hanem a jelenleg zajló ügyekre is hatással lehetnek.			
2025 augusztusától a villamosenergia-szabályozás kifejezetten nevesíti a társasházi energiaközösségeket. A változtatások célja, hogy a közös napelemes beruházások elszámolása egyértelmű legyen, a hálózati csatlakozási eljárás pedig gyorsabban és átláthatóbban működjön.			
A társasházak mindennapi működésében az adatkezelés kiemelt jelentőséggel bír. A közös képviselet során keletkező adatok - legyen szó tulajdonosokról, lakókról vagy beszállítókról - érzékeny információnak minősülhetnek, és védelmük szigorú jogi keretek között történik.			





































