Barion Pixel

Idén sem lesz társasházi tisztségviselői nyilvántartás: megint elhalasztották

2024. október 1.
dokumentumok.jpgA késő este megjelent Magyar Közlönyből kiderült, hogy - ahogyan azt sejteni lehetett - sokadszori nekifutásra sem sikerült október 1-jére az ingatlan-nyilvántartásról szóló új szabályozás berúgása, az újabb határidő 2025. január 15. Ezzel együtt a készülő ingatlan-nyilvántartási törvényben számos változtatás érkezik.

A rendeletek listája itt olvasható:

A Kormány 287/2024. (IX. 30.) Korm. rendelete az ingatlan-nyilvántartással összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról

A Kormányaz ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény 90. § (5) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a 2–23. § tekintetében az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény 91. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el: 

1. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet módosítása

1. § Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Inyvhr.) 171. § (2) bekezdésében a „2024. október 1-jén” szövegrész helyébe a „2025. január 15-én” szöveg lép.

2. § Az Inyvhr. 2. § (1) bekezdése a következő 39. és 40. ponttal kiegészülve lép hatályba:

(Az ingatlan jogi jellegeként bejegyezhető adatok:)

„39. fenntartható vízgazdálkodási közösség területe; 40. rizstelep.”

3. § Az Inyvhr. 19. § (4) bekezdése a következő szöveggel lép hatályba:
„(4) E rendelet alkalmazásában álláshely: az épület gépjárműtároló helyiségében kialakított, gépjármű elhelyezésére szolgáló terület, amelynek egyik oldala az álláshelyekhez vezető közlekedési úthoz kapcsolódik, további három oldala a helyiség padlóján tartós fizikai jelöléssel vagy fallal körülhatárolt, és megfelel az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet 6. számú melléklete szerinti, az álláshely méreteire vonatkozó előírásoknak. A méretek a tartós fizikai jelölés tengelyétől számítandók.”

4. § (1) Az Inyvhr. 20. § 10. pont d) alpontja a következő szöveggel lép hatályba:

(Az ingatlan-nyilvántartásba az ingatlanhoz kapcsolódó következő jogok és azok jogosultjai jegyezhetők be: közérdekű használati jog:)
„d) gázipari sajátos építmények elhelyezését, illetve üzemeltetését biztosító vezetékjog és használati jog,”

(2) Az Inyvhr. 20. § 10. pont h) alpontja a következő szöveggel lép hatályba:

(Az ingatlan-nyilvántartásba az ingatlanhoz kapcsolódó következő jogok és azok jogosultjai jegyezhetők be: közérdekű használati jog:)
„h) a bányászatról szóló törvény szerinti szolgalom (a továbbiakban: bányászati célú szolgalom),”

(3) Az Inyvhr. 20. § 10. pontja a következő o) alponttal kiegészülve lép hatályba:

(Az ingatlan-nyilvántartásba az ingatlanhoz kapcsolódó következő jogok és azok jogosultjai jegyezhetők be: közérdekű használati jog:)
„o) öntözési szolgalom;”

(4) Az Inyvhr. 20. §-a a következő 25. és 26. ponttal kiegészülve lép hatályba:

(Az ingatlan-nyilvántartásba az ingatlanhoz kapcsolódó következő jogok és azok jogosultjai jegyezhetők be:)

„25. építményi jog;
26. jogszabályon alapuló ingyenes használati jog.”

5.  §( 1) Az Inyvhr. 21. § 7. pontja a következő szöveggel lép hatályba:

(Az ingatlan-nyilvántartásba az ingatlanhoz kapcsolódó következő tények jegyezhetők be:)

„7. bányászati célú szolgalom alapítására irányuló eljárás megindítása;”
(2) Az Inyvhr. 21. § 24. pontja a következő d) alponttal kiegészülve lép hatályba:

(Az ingatlan-nyilvántartásba az ingatlanhoz kapcsolódó következő tények jegyezhetők be: önkormányzati hatósági döntésen alapuló településrendezési kötelezettség körében)
„d) leállási kötelezettség;”

(3) Az Inyvhr. 21. §-a a következő 55–57. ponttal kiegészülve lép hatályba:

(Az ingatlan-nyilvántartásba az ingatlanhoz kapcsolódó következő tények jegyezhetők be:)

„55. tulajdonos hozzájárulásának hiánya miatti társasháztulajdonná való átalakítás iránti per megindítása;
56. az országos jelentőségű vasútvonallal érintett ingatlan tulajdonjogi viszonyainak rendezése iránti eljárás megindítása;
57. változtatási tilalom.”

6. § (1) Az Inyvhr. 25. § (1) bekezdés 6. pont d) alpontja a következő szöveggel lép hatályba:

(A tulajdoni lap III. része az ingatlanhoz kapcsolódó következő jogokat, valamint azok jogosultját tartalmazza: közérdekű használati jog:)
„d) gázipari sajátos építmények elhelyezését, illetve üzemeltetését biztosító vezetékjog és használati jog,”

(2) Az Inyvhr. 25. § (1) bekezdés 6. pont h) alpontja a következő szöveggel lép hatályba:

(A tulajdoni lap III. része az ingatlanhoz kapcsolódó következő jogokat, valamint azok jogosultját tartalmazza: közérdekű használati jog:)
„h) bányászati célú szolgalom,”

(3) Az Inyvhr. 25. § (1) bekezdés 6. pontja a következő o) alponttal kiegészülve lép hatályba:

(A tulajdoni lap III. része az ingatlanhoz kapcsolódó következő jogokat, valamint azok jogosultját tartalmazza: közérdekű használati jog:)
„o) öntözési szolgalom;”

(4) Az Inyvhr. 25. § (1) bekezdése a következő 21. és 22. ponttal kiegészülve lép hatályba:

(A tulajdoni lap III. része az ingatlanhoz kapcsolódó következő jogokat, valamint azok jogosultját tartalmazza:)

„21. építményi jog;

22. jogszabályon alapuló ingyenes használati jog.”
(5) Az Inyvhr. 25. § (2) bekezdés 7. pontja a következő szöveggel lép hatályba:

(A tulajdoni lap III. része tartalmazza az ingatlanhoz vagy a bejegyzett jogokhoz, valamint annak jogosultjaihoz kapcsolódó következő tényeket:)
„7. bányászati célú szolgalom alapítására irányuló eljárás megindítása;”

(6) Az Inyvhr. 25. § (2) bekezdése a következő 7a. ponttal kiegészülve lép hatályba:

(A tulajdoni lap III. része tartalmazza az ingatlanhoz vagy a bejegyzett jogokhoz, valamint annak jogosultjaihoz kapcsolódó következő tényeket:)
„7a. részarány-földtulajdon helyének meghatározására irányuló eljárás megindítása;”

(7) Az Inyvhr. 25. § (2) bekezdés 23. pontja a következő d) alponttal kiegészülve lép hatályba:

(A tulajdoni lap III. része tartalmazza az ingatlanhoz vagy a bejegyzett jogokhoz, valamint annak jogosultjaihoz kapcsolódó következő tényeket:
önkormányzati hatósági döntésen alapuló településrendezési kötelezettség körében)
„d) leállási kötelezettség;”

(8) Az Inyvhr. 25. § (2) bekezdése a következő 54–56. ponttal kiegészülve lép hatályba:

(A tulajdoni lap III. része tartalmazza az ingatlanhoz vagy a bejegyzett jogokhoz, valamint annak jogosultjaihoz kapcsolódó következő tényeket:)
„54. tulajdonos hozzájárulásának hiánya miatti társasháztulajdonná való átalakítás iránti per megindítása;
55. az országos jelentőségű vasútvonallal érintett ingatlan tulajdonjogi viszonyainak rendezése iránti eljárás megindítása;

56. változtatási tilalom.”

7. § Az Inyvhr. 24. alcíme a következő 43/A. §-sal kiegészülve lép hatályba:
„43/A. § (1) A bizalmi vagyonkezelési jogviszony alapján fennálló vagy létrejövő, kezelt vagyonba kerülő ingatlanra vonatkozó tulajdonjog-bejegyzés esetén, ha a bizalmi vagyonkezelési szerződés nem bizalmi vagyonkezelő vállalkozással mint vagyonkezelővel került megkötésre, a kérelemben erről nyilatkozni kell, valamint csatolni a bizalmi vagyonkezelőkről és tevékenységük szabályairól szóló törvényben meghatározott bejelentési bizonyítványt is.

(2) A bizalmi vagyonkezelési jogviszony alapján fennálló vagy létrejövő, kezelt vagyonba kerülő ingatlanra vonatkozó tulajdonjog-bejegyzés esetén, ha a bizalmi vagyonkezelési szerződés bizalmi vagyonkezelő vállalkozással mint vagyonkezelővel került megkötésre, a kérelemben erről nyilatkozni kell, és csatolni a bizalmi vagyonkezelő vállalkozás e minőségének igazolására szolgáló, a bizalmi vagyonkezelőkről és tevékenységük szabályairól szóló törvényben meghatározott hivatal által kiállított hatósági bizonyítványt.

(3) Az egyoldalú jogügylettel létesített bizalmi vagyonkezelői jogviszonyban a vagyonkezelőre az (1) és (2) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni.”

8. § Az Inyvhr. 44. §-a a következő (4) bekezdéssel kiegészülve lép hatályba:
„(4) A bejegyzett közfeladathoz rendelt vagyonkezelői jog hatálya azonos a szerződésen alapuló elidegenítési és terhelési tilalomra vonatkozó bejegyzés hatályával.”

9. § Az Inyvhr. 67. §-a a következő (4) bekezdéssel kiegészülve lép hatályba:
„(4) Ha a zálogjog átváltoztatása során a felek az önálló zálogjog tőkeösszegét és a jelzálogjog tőkeösszegét nem azonos pénznemben határozzák meg, az önálló zálogjognak a jelzálogjog ranghelyén, illetve a jelzálogjognak az önálló zálogjog ranghelyén történő bejegyzéséhez az eredeti zálogjogot követő ranghelyen bejegyzett zálogjogosultak hozzájárulása szükséges. Hozzájárulás hiányában az átváltoztatással létrejött zálogjog – bejegyzett elidegenítési és terhelési tilalom vagy terhelési tilalom esetén a tilalom jogosultjának hozzájárulásával – csak új ranghelyre jegyezhető be.”

10. § Az Inyvhr. 68. § (3) bekezdése a következő szöveggel lép hatályba:
„(3) A jelzálogjoggal biztosított követelés, valamint az önálló zálogjog érvényesítésére vonatkozó végrehajtási jog bejegyzése során a bejegyzésben fel kell tüntetni a következő szöveget: „a végrehajtási jog részben vagy egészben jelzálogjog, illetve önálló zálogjog érvényesítését szolgálja”, és utalni kell a bejegyzéssel érintett jelzálogjogra vagy önálló zálogjogra.”

11. § Az Inyvhr. 71. §-a a következő szöveggel lép hatályba:
„71. § (1) A lízingbeadáshoz kapcsolódó lízingbevevői jogot egész ingatlanra, egész tulajdoni illetőségre vagy ezek eszmei hányadára lehet bejegyezni.
(2) A bejegyzés hatálya azonos a szerződésen alapuló elidegenítési és terhelési tilalomra vonatkozó bejegyzés hatályával.”

12. § Az Inyvhr. a következő 40/A. és 40/B. alcímmel kiegészülve lép hatályba:

„40/A. Építményi jog

71/A. § (1) Építményi jogot egész ingatlanra, illetve annak természetben vagy területi mértékben meghatározott részére lehet bejegyezni.
(2) A bejegyzésben az építményi jog fennállásának határozott – legfeljebb ötven évig tartó – időtartamát fel kell tüntetni.

(3) Ha az építményi jogot alapító szerződésben kikötötték, hogy az építményi jogot a jogosult csak az ingatlan tulajdonosának hozzájárulásával idegenítheti el vagy terhelheti meg, e korlátozásra a bejegyzésben utalni kell.

40/B. Jogszabályon alapuló ingyenes használati jog

71/B. § Jogszabályon alapuló ingyenes használati jogot egész ingatlanra, illetve annak természetben vagy területi mértékben meghatározott részére lehet bejegyezni.”

13. § Az Inyvhr. 44. alcím címe a következő szöveggel lép hatályba:

„44. Kisajátítási, telekalakítási, országos közúttal érintett ingatlan tulajdonjogi viszonyainak rendezése iránti, az országos jelentőségű vasútvonallal érintett ingatlan tulajdonjogi viszonyainak rendezése iránti, bányászati célú szolgalom alapítására irányuló, valamint a részarány-földtulajdon helyének meghatározására irányuló eljárás megindítása” 

14. § Az Inyvhr. 75. § (3) bekezdése a következő szöveggel lép hatályba:
„(3) Az (1) és (2) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni a telekalakítási, az országos közúttal érintett ingatlan tulajdonjogi viszonyainak rendezése iránti, az országos jelentőségű vasútvonallal érintett ingatlan tulajdonjogi viszonyainak rendezése iránti, a bányászati célú szolgalom alapítására irányuló, valamint a részarány-földtulajdon helyének meghatározására irányuló eljárásra is.”

15. § Az Inyvhr. 77. §-a a következő (3) bekezdéssel kiegészülve lép hatályba:
„(3) Az Inytv. 68. § (1) bekezdésében meghatározott per megindításának tényét, a büntetőeljárás megindításának tényét, valamint az ingatlant érintő közigazgatási per megindításának tényét egész ingatlanra és egész tulajdoni illetőségre vagy ezek eszmei hányadára lehet bejegyezni.”

16. § Az Inyvhr. 106. §-a a következő szöveggel lép hatályba:
„106. § Ha a tulajdonos a magánokiratként létrejövő, az Inytv. 32. § (2) bekezdése szerinti bejegyzési engedélyt
a) nem a tulajdonjog-átruházási szerződésben adja meg a tulajdonjogot megszerző személy részére, vagy
b) nem a jelzálogjogot alapító szerződésben adja meg a jelzálogjog jogosultja részére,
akkor azt az ingatlan-nyilvántartás vezetését támogató informatikai rendszerben kitöltendő elektronikus űrlapon (a továbbiakban: ingatlan-nyilvántartási elektronikus űrlap) kell létrehozni, és azt a jogi képviseletet ellátó ügyvéd vagy kamarai jogtanácsos, illetve a 115. § (2) bekezdésében meghatározott személy előtt személyes jelenléttel, minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás elhelyezésével kell hitelesíteni.”

17. § Az Inyvhr. 107. § (2) bekezdése a következő h) ponttal kiegészülve lép hatályba:

[Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően]

„h) a jövőbeli épületre vonatkozó vevői jog”

[jogosultjainak hozzájárulását ingatlan-nyilvántartási elektronikus űrlapon kell létrehozni, és azt a jogi képviseletet ellátó közjegyző, ügyvéd vagy kamarai jogtanácsos, illetve a 115. § (2) bekezdésében meghatározott személy előtt személyes jelenléttel, minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás elhelyezésével vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással kell hitelesíteni.]

18. § Az Inyvhr. 136. § (3) bekezdése a következő 10. ponttal kiegészülve lép hatályba:

(Nincs helye a beadvány automatikus döntéshozatallal történő elbírálásának, ha a következő jogok, tények vagy adatok közül bármelyik be van jegyezve az érintett ingatlan tulajdoni lapján:)
„10. a földeken fennálló osztatlan közös tulajdon felszámolásáról és a földnek minősülő ingatlanok jogosultjai adatainak ingatlan-nyilvántartási rendezéséről szóló 2020. évi LXXI. törvény szerint folyamatban lévő megosztás.”

19. § Az Inyvhr. 138. § (1) bekezdés 9. pontja a következő szöveggel lép hatályba:

(A jogok, tények és adatok változásának bejegyzéséről rendelkező döntést közölni kell)

„9. bányatelek jogi jelleget érintő telekalakítás bejegyzése esetén a bányafelügyelettel,”

20. § Az Inyvhr. 154. §-a a következő (4a) bekezdéssel kiegészülve lép hatályba:
„(4a) Hivatalból törölni kell az ingatlan-nyilvántartásból az alzálogjogot annak a jelzálogjognak a törlésével egyidejűleg, amelyet az alzálogjog terhel.”

21. § Az Inyvhr. 169. §-a a következő szöveggel lép hatályba:
„169. § (1) Az állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázis tartalmáról teljes vagy szemlemásolat állítható ki. (2) A térképmásolat az alábbiakat tartalmazza:
a) a kiállító hatóság megnevezését és címét,
b) a kiállítás dátumát,
c) az igénylés iktatószámát,
d) a digitális hitelesítést,
e) a település és a helyrajzi szám megnevezését, amelyre a hiteles térképkivágat vonatkozik,
f ) az „A térképmásolat megegyezik az ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázis tartalmával” záradékszöveget, g) az állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisából származó térképkivágatot. 

(3) A térképkivágat

a) szemlemásolat esetén a jogerős térképi adatokat,
b) teljes másolat esetén a jogerős térképi adatokon túl az előzetes változásokat is tartalmazza.”

22. § Az Inyvhr.

  1. 20. § 7. pontja és 25. § (1) bekezdés 3. pontja a „jog” szövegrész helyett a „jog, túlélő házastárs haszonélvezeti

    joga és özvegyi jog” szöveggel,

  2. 24. § (3) bekezdése a „név és székhelyadatot” szövegrész helyett a „nevet, székhelyadatot, nyilvántartást

    vezető szervet és cégjegyzékszámot” szöveggel,

  3. 25. § (2) bekezdés 34. pontja az „aljelzálogjog” szövegrész helyett az „alzálogjog” szöveggel,

  4. 25. § (5) bekezdése a „név- és székhelyadatot” szövegrész helyett a „nevet, székhelyadatot, nyilvántartást

    vezető szervet és cégjegyzékszámot” szöveggel,

  5. 43. § (1) bekezdése a „vétel” szövegrész helyett az „adásvétel” szöveggel,

  6. 31. alcím címe a „jog és” szövegrész helyett a „jog, túlélő házastárs haszonélvezeti joga, özvegyi jog és”

    szöveggel,

  7. 50. § (1) bekezdése a „jogot egész” szövegrész helyett a „jogot – ideértve a túlélő házastárs haszonélvezeti

    jogát és az özvegyi jogot is – egész” szöveggel,

  8. 107. § (2) bekezdés f ) pontja a „jog és” szövegrész helyett a „jog,” szöveggel,

  9. 107. § (2) bekezdés g) pontja a „jog” szövegrész helyett a „jog és” szöveggel,

  10. 108. § (2) bekezdés d) pontja az „a jogváltozás” szövegrész helyett a „– tulajdonjog-változást eredményező jogügylettel kapcsolatban – a tulajdonjog-változás” szöveggel,

  11. 135. § (1)–(3) bekezdése a „hoz” szövegrész helyett a „hozhat” szöveggel,

  12. 136. § (5) bekezdése a „ha beadvány” szövegrész helyett a „ha a beadvány” szöveggel,

  13. 152. § (2) bekezdésében a „hirdetőtábláján, honlapján is” szövegrész helyett a „honlapján” szöveggel,

  14. 172. § (1) bekezdése a „2024. szeptember 15.” szövegrész helyett a „2025. június 30.” szöveggel,

  15. 172. § (3) bekezdése a „január 15.” szövegrész helyett a „november 1.” szöveggel lép hatályba.

 23. § Nem lép hatályba az Inyvhr.

a)  21. § 50. pontjában és 25. § (2) bekezdés 49. pontjában a „biztonsági övezet és” szövegrész,

b)  89. §-a,

c)  114. § (1) bekezdés b) pontja. 

2. Az állam működésének további egyszerűsítésével összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 561/2023. (XII. 14.) Korm. rendelet módosítása 

24. § Hatályát veszti az állam működésének további egyszerűsítésével összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 561/2023. (XII. 14.) Korm. rendelet 56. § (2) bekezdése.

25. § Nem lép hatályba az állam működésének további egyszerűsítésével összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 561/2023. (XII. 14.) Korm. rendelet 53. §-a.

3. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló
179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet és az állam működésének további egyszerűsítésével összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 561/2023. (XII. 14.) Korm. rendelet módosításáról szóló 12/2024. (I. 30.) Korm. rendelet módosítása

26. § Hatályát veszti az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet és az állam működésének további egyszerűsítésével összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 561/2023. (XII. 14.) Korm. rendelet módosításáról szóló 12/2024. (I. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R1.) 25. § (2) bekezdése.

27. § Nem lép hatályba az R1.

  1. a)  1–20. §-a,

  2. b)  22. és 23. §-a.

4. Záró rendelkezések

28. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2024. október 1-jén lép hatályba. (2) A 2–23. § 2025. január 15-én lép hatályba.

További híreink


Miért fizetne mérőeszközei kiolvasásáért? (x) 2024. október 3.
Siemens_meresugy_hirdetes_kicsi.pngA Siemens mérőit használva saját kezébe veheti társasháza távkiolvasását.

Emiatt fontos a megfelelő biztosítási védelem (x) 2024. október 3.
Nagy_Csaba_G.jpgAz előrelátó lakóközösségek társasházi biztosításokat kötnek, felkészülve a nem várt káreseményekre. Sokan azonban elfelejtik, hogy a biztosítás megléte önmagában még nem garantálja, hogy egy kár esetén a helyreállításhoz, felújításhoz szükséges teljes költség fedezete rendelkezésre is fog állni. A széleskörű biztosítási védelem megléte és folyamatos felülvizsgálata ezért elengedhetetlen, a tudatosság pedig a megfelelő biztosítótársaság kiválasztásánál kezdődik.

Elhúzódó vagy nem megfelelő kárrendezési eljárás? Segítünk! (x) 2024. október 3.
KARMEGOLDO_logo_1_20240922.jpgA DAMArisk a társasházi biztosítások szakértője. Meghatározó piaci szereplőként, több mint 5.000 fővárosi és vidéki társasház biztosítását gondozzuk. Szolgáltatásaink között szerepel a teljes körű kár asszisztencia, ahol a társasház érdekeit képviseljük az elejétől a végéig.

Tudjon meg első kézből mindent, amit a társasházi biztosításokról tudni szeretne: XV. Közös Képviselők Napja és Társasházi Expo október 17-én! 2024. október 7.
kkn_header.jpgIdén október 17-én immár 15. alkalommal kerül megrendezésre a THT Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO, amely az ingatlanszakma egyik legfontosabb eseménye. Az esemény egyik kiemelkedő programja a Biztosítók kerekasztala. A kerekasztal-beszélgetés során a biztosítók szakértői a társasházakat érintő legfontosabb biztosítási kérdésekről, trendekről és kihívásokról fognak beszélgetni, kiemelve a biztosítási termékek és szolgáltatások jelentőségét a társasházi közösségek biztonsága és fenntarthatósága szempontjából. Az eseményre a részvétel ingyenes, de előzetes regisztráció szükséges.

https://www.tht.hu/thtelofizetes/
Ezekkel a pályázatokkal juthat még októberben is plusz pénzhez társasháza 2024. október 7.
Ki_fizet.jfifA THT folyamatosan követi a társasházakat, lakásszövetkezeteket érintő önkormányzati pályázatokat. A jelenleg elérhető pályázatok részleteit a cikkünkben olvashatják.

Nem az Airbnb-k jelentik a komoly problémát a belső kerületek lakóinak - Medián-kutatás: a lakosság többsége szigorúbb feltételekkel, de engedné az Airbnb-k működését 2024. október 7.
airbnb.jpgElőször készült Magyarországon átfogó, reprezentatív felmérés a rövid távú lakáskiadás megítéléséről, hatásairól és az esetleges szabályozások szükségességéről. A Medián által készített közvélemény kutatás kifejezetten azon belső kerületek (V., VI., VII., VIII. és IX.) lakosságát kérdezte, ahol airbnb lakások számottevő mértékben vannak jelen. Ezen belül a VI. kerület - ahol nemrég szavazás zajlott az airbnb betiltásáról -, önállóan is elemezhető almintával külön fókuszt kapott.

Az OTÉK helyett jön a TÉKA 2024. október 4.
tervek.jpgA szeptember 30-ai Magyar Közlönyben jelent meg a kormány 280/2024. (IX. 30.) rendelete a településrendezési és építési követelmények alapszabályzatáról - a TÉKA - melyet 2025. január 1-jétől kell alkalmazni. A TÉKA ugyan hatályon kívül helyezi az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendeletet (OTÉK), azonban - a jelenlegi jogszabályi gyakorlathoz hasonlóan - még 2027. június 30-ig az OTÉK 2012. augusztus 6-án, illetve a 2021. július 15-én hatályos II. és III. fejezetével, valamint ezek mellékleteivel együttesen kell alkalmazni a TÉKA rendelkezéseit.

Felmérés: Egyszerűbbé válik a CSOK és a Babaváró hitel igénybevétele a speciálisan adózó egyéni vállalkozóknak és az őstermelőknek 2024. október 4.
csok.jpgEgy kormányrendelet-módosítás értelmében egyszerűbbé válik a CSOK Plusz, a falusi csok és a Babaváró kölcsön igénybevétele a speciális adózási formákat (kisvállalkozók tételes adója - KATA, átalányadó) választó egyéni vállalkozó és az őstermelők számára.

Kitekintő: A barcelonai ingatlantulajdonosok fellázadnak a rövid távú bérbeadások betiltása ellen 2024. október 3.
Barcelona_turizmus.jpgA barcelonai ingatlantulajdonosok komoly ellenállásba kezdtek a katalán kormány azon tervezett intézkedései ellen, amelyek négy éven belül teljesen megszüntetnék a rövid távú lakáskiadást a városban. Az ingatlantulajdonosok jogi lépésekkel készülnek arra az esetre, ha a katalán kormány továbbra is ragaszkodik a korlátozásokhoz.

Programváltozás: Délelőtti biztosítói kerekasztal és az AirBNB és a társasházak viszonya a XV. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n, október 17-én! 2024. október 3.
kkn_header.jpgIdén október 17-én immár 15. alkalommal kerül megrendezésre a THT Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO, amely az ingatlanszakma egyik legfontosabb eseménye. Az eseményre a részvétel ingyenes, de előzetes regisztráció szükséges.

A jövőben a megbízási szerződéskötéssel automatikusan is történhet a pénzmosási törvény (Pmt.) ügyfélátvilágítási kötelezettség teljesítése a MIOSZ legújabb fejlesztésének köszönhetően 2024. október 3.
laptop.jpgA Magyar Ingatlanközvetítők Országos Szövetsége (MIOSZ) ebben a hónapban, több helyszínen mutatja be a legújabb MIOSZ-admin fejlesztését, amely lehetővé teszi az elektronikus szerződéskötést, a Pmt. (a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény szerinti) ügyfélátvilágítást és kockázatértékelést. Ezzel a legújabb technológiai fejlesztéssel a cél kimondottan az ingatlanközvetítők munkájának, az azzal járó adminisztratív terhek csökkentése és a törvényi előírások betartásának segítése.

Problémás garázshelyzet - Dr. Kiss Balázs Károly, a THT jogi szakértője válaszol az olvasói kérdésre 2024. október 2.
kiss.jpgTársasházunkban van egy garázs, melynek tulajdonosai évek óta nem fizetnek közös költséget. Az előző közös képviselő 2017-ig vezette a tartozásukat (kb. 200 ezer forint gyűlt fel), utána már nem, mivel sehogy sem elérhetőek. Ezért 2017 óta nem is szerepelt eddig semmilyen éves elszámolásban. E-mailekre nem reagálnak, a telefont nem veszik fel. Közös képviselő váltás után ez feltűnt a papírok átnézésekor, ezért most e-mailben értesítettük őket, hogy a 2017-ig felhalmozott tartozást rendezzék, illetve, hogy fizessék mostantól a közös költséget. Van valamilyen lehetőség behajtani rajtuk az elmaradt közös költséget, illetve kötelezni őket, hogy fizessék az aktuális közös költséget? A másik problémás ügy ezzel a garázzsal, hogy a tulajdonosnak valamiféle érdekeltsége van egy gázzal foglalkozó cégben és a garázst gázpalack raktárnak használják, melybe rendszeresen több palackot ki-be pakolnak. Kisméretű gázpalackokról van szó, kb. 3-5 kg-osak. Már jeleztük a katasztrófavédelemnek közérdekű bejelentésként, de nem kaptunk semmilyen reakciót. A bejelentésen kívül tehetünk még valamit? Dr. Kiss Balázs Károly, a THT jogi szakértője válaszol az olvasói kérdésre.

Ez a program és a THT ingyenes jogi szakkönyve várja az érdeklődőket az INGATLAN 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők és -felújítók Napja Konferencia és EXPO rendezvényünkön november 5-én! 2024. október 1.
INGATLAN2024.KONFERENCIA_uj.jpgEzen az exkluzív rendezvényen a teljes ingatlanszakma krémje találkozik: ingatlankezelők, beruházók, közvetítők, felújítók, befektetők, finanszírozók, valamint magánszemélyek és cégek döntéshozói egyaránt jelen lesznek. Ha Ön is rendelkezik ingatlanvagyonnal vagy tervei vannak eladásra, vételre vagy hasznosításra, akkor itt a helye! Ráadásul a THT előfizetői DÍJMENTESEN átvehetik a „Jogok és kötelezettségek a társasházban 2024" című szakkönyv I. és II. kötetét is.

Az Airbnb-s lakások nem a társasház ellenségei – Hogy miért? Megtudhatja a XV. THT Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n, október 17-én (csütörtökön) 2024. október 1.
kkn_header.jpgIdén október 17-én immár 15. alkalommal kerül megrendezésre a THT Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO, amely az ingatlanszakma egyik legfontosabb eseménye. A rendezvény kiemelkedő szakmai programjának egyik fő előadója Imrényi Eszter, a HelloRent szálláshely-szolgáltatás szakértője, aki a társasházakon belüli rövid távú szálláshelyek, az „airbnb"-s lakások működéséről és annak hatásairól fog beszélni. Az előadás célja, hogy többek közt azt tisztázza, hogyan illeszthetők be ezek az ingatlanok a társasházak életébe úgy, hogy ne jelentsenek problémát a lakóközösségek számára. Az eseményre a részvétel ingyenes, de előzetes regisztráció szükséges.

THT Szakmai Díj Pályázat 2024 2024. október 1.
tht_szakmai_dij-2024.jpgA THT 2024-ben is elismeri a kiemelkedő teljesítményt, ezért idén is kiírja a Szakmai Díj Pályázatát 8 kategóriában. Pályázzon és nyerjen, vagy adja le jelöltje nevét a megjelölt kategóriákban, hogy megadja az esélyt önmagának vagy jelöltjének a szakmai elismerésre!

Okos vízmérés a lakók szolgálatában (x) 2024. október 7.
techem_logo.JPGMár Magyarországon is elérhetők az okos mérési rendszerek és az ehhez kapcsolódó elektronikus szolgáltatások. A rádióstechnológián alapuló szolgáltatás innovatív lehetőségeivel a hagyományos leolvasásnál jóval többet nyújt. A rendszer elsődleges többletfunkciói a gyors on-line elszámolás, az eszközállások folyamatos hozzáférhetősége, az archív elszámolások megtekintése vagy akár a mérőeszközök működésének folyamatos ellenőrzése.

Ezek a házak keresnek most közös képviselőt! 2024. október 1.
kezfogasra_nyujtot_kez.jpgA THT díjmentes "KÖZÖS KÉPVISELŐT KERESEK" szolgáltatása azon társasházi tulajdonosok, számvizsgálók, intéző bizottsági tagok részére nyújt segítséget, akik társasházuk számára társasházkezelőt, közös képviselőt keresnek és erre olyan pályázatot szeretnének kiírni, amelyre a lehető legpontosabb ajánlatot várják.

Őrületes spórolásba kezdtek a társasházak! 2024. szeptember 30.
generali_tarsashaz_1.jpgA társasházak üzemeltetése mindig is komplex feladat volt, de az elmúlt évek változó gazdasági körülményei új kihívások elé állították a lakóközösségeket és a közös képviselőket egyaránt. Nemrég készült el a THT és az eHÁZ 2024-es, mintegy 7.500 társasház adataiból készült országos felmérése, melyből több, meglepően érdekes megállapítás vonható le.

Nagy felújítások előkészítése, lebonyolítása, könyvelése a társasházban: Ön tudja, hogy kell? 2024. szeptember 27.
20221117_kkn_1.jpgIdén október 17-én a XV. alkalommal kerül megrendezésre a THT Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO nagyszabásű rendezvénye, ahol a széleskörű szakmai program egyik fontos elemeként Csizmadia Szabolcs igazságügyi könyvszakértő tart előadást a társasházi felújítások adminisztratív előkészítéséről és könyveléséről. Az eseményre a regisztráció ingyenes, de regisztrációhoz kötött!

Törekedjünk a prevenciós intézkedésekre! 2024. szeptember 27.
megyeriszabolcs.jpgA növények egészségét növényvédelmi beavatkozásokkal is megőrizhetjük, de célravezetőbb a preventív, vagyis a megelőző intézkedések elvégzése. Gondoljunk csak bele, hogy milyen sokat jelent egy jó fajta (esetleg egy toleráns vagy rezisztens fajta) kiválasztása akár terméshozam növelése akár a növényi károsítókkal szembeni ellenállósága szempontjából. 

(c) Társasházi Háztartás 2024 | Proptech Digital Investment Zrt. | Minden jog fenntartva
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások