Ingatlanszerzési korlát vagy közösségvédelem? – Viták a helyi önazonosság védelméről szóló törvénytervezet körül2025. április 30. | 
		
|---|
				 A hazai lakáspolitikai diskurzus egyik legújabb és legélesebb vitákat kiváltó eleme a helyi önazonosság védelméről szóló törvénytervezet, amely többek között az ingatlanszerzés korlátozásának lehetőségét is felveti. A javaslat társadalmi egyeztetése során a legnagyobb visszhangot ez az elem váltotta ki, ezért a kormány, a Magyar Hírlap információi szerint, nyitott annak lehetőségére, hogy akár ki is kerüljön a jogszabályból. 
			 | 
		
| 
	 200 019 HUF 
		
		Prémium minőségű speciális - újrahasznosított - anyag-szerkezetű szennyfogó szőnyeg 
		![]() Érdekel →  | 
| 
				 Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter előadást tartott a Károli Gáspár Református Egyetem (KRE), a Magyar Közgazdasági Társaság Demográfiai Szakosztálya és a Magyar Urbanisztikai Társaság szervezésében megrendezett Lakás, lakáspolitika, lakhatás a XXI. században című konferencián. Az ingatlanszerzés szigorítása bár érzékeny téma, nem feltétlenül járna negatív hatásokkal az adott térségek ingatlanpiacára. A miniszter szerint sokkal nagyobb problémát jelent, ha az egekbe szökő árak miatt egy-egy település elérhetetlenné válik a fiatalok számára, ez ugyanis hosszú távon az elöregedéshez és a helyi gazdaság innovációs potenciáljának csökkenéséhez vezethet. A törvénytervezet a településeknek öt különböző eszközt kínálna a helyi közösségek védelmére. Ezek közé tartozik az ingatlanszerzés feltételhez kötése, a helyi lakosok számára biztosított elővásárlási jog, a lakcímbejelentés szigorítása, valamint új típusú helyi adók bevezetése. A legvitatottabb javaslat kétségkívül az ingatlanszerzési tilalom lehetősége, amelynek célja az lenne, hogy a felvásárlási hullámokkal szemben megóvják a kisebb közösségek struktúráját, illetve az ott élők életminőségét. A kormány szerint ugyanakkor a többi négy eszköz is elegendő lehet a cél eléréséhez, így a vitatott elem kikerülhet a végső javaslatból. Piaci hatások és helyi szempontok ütközése A törvénytervezet legfőbb kritikája, hogy az ingatlanszerzési korlátozás visszavetné az ingatlanpiac dinamizmusát, és csökkentené az érintett térségekben a lakások értékét. Ezzel szemben Navracsics Tibor arra hívta fel a figyelmet, hogy a túlfűtött piac valójában gátolja a fiatalok helyben maradását és pályakezdését, különösen ott, ahol az árak már túllépték a helyi jövedelmek által reálisan finanszírozható szintet. A miniszter statisztikai adatokkal is alátámasztotta érveit: 2010 óta Magyarországon 230 százalékkal emelkedtek az ingatlanárak, amely az Európai Unióban a legmagasabb érték. A településvezetők részéről azonban nem egységes az álláspont: az országos konzultációk során a legtöbb polgármester éppen az ingatlanszerzés korlátozását üdvözölte, mivel ezzel szerintük visszafogható lenne az árak emelkedése, és nőnének a fiatal családok lakhatási esélyei. A javaslat tehát egyszerre reflektál a piac túlzott nyomására és a helyi közösségek jövőjét fenyegető demográfiai kihívásokra, ám megosztja a szereplőket aszerint, hogy inkább piaci vagy közösségi szempontokat tekintenek elsődlegesnek. Területi egyenlőtlenségek és a lakhatás új irányai A törvénytervezeten túl a kormány több programmal is próbálja enyhíteni a lakhatási nehézségeket, különösen a fővárosközpontú fejlődésből fakadó területi egyenlőtlenségeket. A Versenyképes járások programja az iparűzési adón keresztül kínál lehetőséget a hátrányosabb térségek megerősítésére, míg a Gyarapodó közösségek támogatása családbarát fejlesztéseken keresztül ösztönzi a vidéki életformát. A cél a rurális térségek újbóli vonzóvá tétele, amely - hosszabb távon - a nagyvárosok lakáspiaci nyomását is mérsékelheti. A főváros és néhány nagyváros kivételével az ország legtöbb térsége elmarad a nemzeti gazdasági átlagtól. Navracsics Tibor kiemelte: Budapest egy főre jutó GDP-je több mint kétszerese az országos átlagnak, és mindössze három vármegye - Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom és Fejér - közelíti meg ezt a szintet. A maradék tizenhat vármegye jelentősen alatta marad, ami nemcsak gazdasági kérdés, hanem komolyan befolyásolja a lakhatás elérhetőségét és minőségét is. A miniszter szerint a most induló térségi fejlesztések és lakhatási támogatások éppen ezeket az egyenlőtlenségeket kívánják csökkenteni. Ehhez kapcsolódik a balatoni szolgálatilakás-program, amely fiatal közszolgálati dolgozók - például tanárok, orvosok és rendőrök - lakhatását hivatott elősegíteni. Bár az első körben alacsony volt az önkormányzati érdeklődés, a második pályázati fordulóban már több kezdeményezés valósult meg, összesen 104 szolgálati lakással. A kormány nyitott arra, hogy a programot más régiókra is kiterjessze, ha a tapasztalatok kedvezőek lesznek.  | 
		
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
		Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások
			
			


A hazai lakáspolitikai diskurzus egyik legújabb és legélesebb vitákat kiváltó eleme a helyi önazonosság védelméről szóló törvénytervezet, amely többek között az ingatlanszerzés korlátozásának lehetőségét is felveti. A javaslat társadalmi egyeztetése során a legnagyobb visszhangot ez az elem váltotta ki, ezért a kormány, a Magyar Hírlap információi szerint, nyitott annak lehetőségére, hogy akár ki is kerüljön a jogszabályból. 
			
Ott valósul meg a felújítás, ahol közösség is épül. A Szolidáris Gazdaság Központ kutatói egy önként jelentkező társasház közreműködésével tárták fel a ház műszaki, energetikai és közösségi fejlesztési lehetőségeit. A pilot eredménye megmutatta, hogy a társasházi energiahatékonyság nemcsak pályázat és technológia kérdése - a döntő tényező a jól működő közösség.			
A zártkerti ingatlanok tulajdonosai előtt most fontos változások nyílnak meg: friss kormányrendelet módosította az átminősítés és a nyilvántartás szabályait. Az eddigi útvesztő helyett letisztultabb eljárás jön, de ahhoz, hogy egy zártkerti terület hivatalosan is „kivetté" váljon, az önkormányzatnak előbb külön rendeletben kell engedélyeznie ezt a lehetőséget.			
Az Otthon Start programhoz kapcsolódó, most kihirdetett módosítások rugalmasabbá teszik a FIX 3%-os lakáshitel rendszerét és gyorsítják a program keretében megvalósuló lakásépítéseket. A hitel szabályainál lényeges újítás, hogy a kölcsön egy része már az építkezés korai szakaszában is folyósítható. A fejlesztések megvalósításához szükséges közigazgatási eljárások is könnyebbé válnak.			
Lakóingatlan eladása vagy bérbeadása előtt ellenőriztetni kell a villamos hálózatot, ha nincs olyan dokumentum, amely igazolja, hogy az ellenőrzés az elmúlt hat évben megtörtént. A MIOSZ felhívja a figyelmet arra, hogy a követelmény ügyvédi és ingatlanközvetítői oldalról is jelentős következményekkel jár. 			
Európában egyre több társadalmi és területi csoport szorul ki a fenntartható lakhatásból: vidéki kisvárosok, városi peremterületek, fiatal bérlők és idős tulajdonosok mind más okból kerülnek nehéz helyzetbe. A UIPI 46. kongresszusának panelbeszélgetése azt a kérdést járta körül, lehet-e egyetlen európai lakáspolitikai válasz ezekre - és ha nem, hogyan kellene a támogatási rendszereknek alkalmazkodniuk.			
Milyen feltételekkel érhető el a 3 százalékos otthon start konstrukció, és hogyan működik a gyakorlatban? Kik tudnak ténylegesen élni vele, és hol ütközhetnek korlátokba a családok és a fiatal lakásvásárlók? Milyen kockázatokkal kell számolni a hitelfelvétel során, és hogyan befolyásolhatja mindez a társasházi beruházásokat vagy az ingatlanpiaci döntéseket? Milyen előnyöket és megtakarítási lehetőségeket kínál a program, és milyen irányba mutathat a szabályozás a következő időszakban? A Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete szakmai napján Hiteles András otthonteremtési szakértő osztja meg tapasztalatait és gyakorlati tanácsait.			
A társasházi közös képviselők mindennapi munkáját alapjaiban nehezíti meg, hogy a magyar ingatlan-nyilvántartáshoz csak díjfizetés ellenében férhetnek hozzá, pedig a törvény szerint ez közhiteles és nyilvános adatbázis. Szilber Szilvia, a Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének (MITOE) elnökségi tagja petíciót indított annak érdekében, hogy a közös képviselőknek a képviselt házak ingatlanjainak tulajdoni lapjaihoz ingyenes, online betekintési lehetősége legyen.			
Az egyre közeledő télies időjárással lassan már mindenhol beindult a fűtési szezon, melyet Európában még mindig - mind nominális, mind vásárlóerő-paritáson nézve - a legolcsóbb lakossági gázárakkal vártunk és várunk. Hasonló a helyzet a villamosenergia díjak terén is: Magyarországon - Luxemburg és Málta mellett - még mindig az egyik legolcsóbb az elektromos áram lakossági díja, melyet - politikától függetlenül - nagy mértékben köszönhetünk az elmúlt évek kormányzati rezsicsökkentési intézkedéseinek. De valójában kiket is támogat a lakossági rezsicsökkentés? 			
A magyarországi egyablakos tanácsadók (OSS) immár hatodik alkalommal találkoztak az Energiaklub szervezésében. A 15 résztvevő - köztük családi házak és társasházak korszerűsítésével, valamint pénzügyi, kutatási és kommunikációs támogatással foglalkozó szervezetek - a hazai energiahatékonysági felújítások legfontosabb aktuális kihívásait vitatták meg.			
Társadalmi egyeztetésre bocsátották azt a kormányrendelet-tervezetet, amely az új Otthontámogatás rendszerét vezeti be a közfeladatokat ellátó munkavállalók számára. A támogatás 2026-tól lesz elérhető, de a munkáltatóknak és fenntartóknak már 2025 végéig el kell indítaniuk a regisztrációt és az igénybejelentéseket. A program célja, hogy a közszolgálatban dolgozók számára a lakáshitel felvételéhez vagy törlesztéséhez segítséget nyújtson.			
Az adminisztráció ma már egyre inkább online rendszerekre épül a társasházak és társasházkezelők életében is. A társasházi szoftverek sok szempontból könnyítik a közös képviselők és a társasházkezelők dolgát, átláthatóbbá tehetik a gazdálkodást, gyorsabbá az ügyintézést. Ugyanakkor új típusú kockázatokat is hoztak: mi történik, ha a volt közös képviselő nem adja át az adatokat, vagy a szoftverszolgáltató ellehetetleníti az elérést? Milyen jogi kötelezettségek vonatkoznak ezekre az esetekre? Hogyan válasszon biztonságosan társasházi szoftvert a közösség?			
Egy új tervezet alapján kiemelt beruházássá nyilváníthatók azok az építési projektek, amelyek az Otthon Start program keretében kínált, FIX 3%-os lakáshitel feltételeit teljesítő lakások megvalósítását célozzák. A szabályozás célja, hogy gyorsítsa és egyszerűsítse az engedélyezési eljárásokat, valamint lehetővé tegye a fejlesztések megvalósítását a helyi településrendezési szabályoktól részben eltérő feltételek mellett. A másik, ezzel összefüggő kormányrendelet tervezete az Otthon Start programhoz kapcsolódó FIX 3%-os hitelprogram bővítését tartalmazza.			
A helyi különbségek felismerése nélkül nincs jó uniós lakáspolitika - állítja Mari Vaattovaara városföldrajz-professzor a UIPI 46. kongresszusán. Előadásában azt hangsúlyozta: a „városi" és „vidéki" fogalmak újragondolására van szükség, különösen olyan országokban, mint Finnország, ahol a városok nagy része fizikai megjelenésében inkább vidéki jellegű.			
2025. november 13-án újból lehetőség nyílik az eHÁZ szoftver valamennyi funkciójának megismerésére, valamint a résztvevők közvetlenül tehetnek fel kérdéseket a fejlesztőknek és ügyfélszolgálati szakembereknek.
A társasházak közösségi működésének egyik visszatérő kérdése, hogy jogszerűen kifüggeszthető-e a lakók névsora a lépcsőházban vagy a faliújságon. A közös ügyek intézéséhez, a kapcsolattartáshoz vagy akár a közgyűlések megszervezéséhez gyakran szükség lenne a tulajdonostársak nevének ismeretére, ugyanakkor az adatvédelmi szabályok, elsősorban a GDPR, szigorú korlátokat állítanak az ilyen adatkezelések elé.			
A Társasházak és Számvizsgálók Országos Egyesülete (TSZOE) a jövőben Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete néven (röviden: MITOE) folytatja működését. A szervezet újrapozícionálása nemzetközi példák - többek között finn, német és angol modellek - alapján valósul meg, és immár nemcsak társasházakra, hanem valamennyi magyarországi ingatlantulajdonosra kiterjeszti szolgáltatásait.			
A Budapest XVI. kerületi Önkormányzat hivatalos felhívásban figyelmezteti az ingatlanközvetítőket és a vásárlókat: a helyi építési szabályzat (KÉSZ) értelmében a kertvárosias lakóterületeken legfeljebb egy önálló rendeltetési egység - azaz egy egylakásos lakóépület - alakítható ki. Ez a rendelkezés azt is jelenti, hogy a meglévő épületek sem oszthatók fel több lakóegységre, és a lakásszám sem növelhető.			
Módosult a lakossági energiahatékonysági beruházásokat támogató felhívás a KEHOP Plusz konstrukció. Több pénz, hosszabb futamidő, bővített támogatható tevékenységek, egyszerűbb ügyintézés.			
A THT mesterséges intelligencia asszisztense immár elérte a fejlesztés új szakaszát: a béta időszak hivatalosan is lezárult, és a szolgáltatás a továbbiakban kizárólag a MITOE (Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete) tagsága révén lesz elérhető.			





































