Ingatlanszerzési korlát vagy közösségvédelem? – Viták a helyi önazonosság védelméről szóló törvénytervezet körül2025. április 30. |
|---|
A hazai lakáspolitikai diskurzus egyik legújabb és legélesebb vitákat kiváltó eleme a helyi önazonosság védelméről szóló törvénytervezet, amely többek között az ingatlanszerzés korlátozásának lehetőségét is felveti. A javaslat társadalmi egyeztetése során a legnagyobb visszhangot ez az elem váltotta ki, ezért a kormány, a Magyar Hírlap információi szerint, nyitott annak lehetőségére, hogy akár ki is kerüljön a jogszabályból.
|
|
2 781 HUF
Biztonsági utánvilágító jelzés - emeletjelző/szintjelző/irányjelző biztonsági tábla
![]() Érdekel → |
|
Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter előadást tartott a Károli Gáspár Református Egyetem (KRE), a Magyar Közgazdasági Társaság Demográfiai Szakosztálya és a Magyar Urbanisztikai Társaság szervezésében megrendezett Lakás, lakáspolitika, lakhatás a XXI. században című konferencián. Az ingatlanszerzés szigorítása bár érzékeny téma, nem feltétlenül járna negatív hatásokkal az adott térségek ingatlanpiacára. A miniszter szerint sokkal nagyobb problémát jelent, ha az egekbe szökő árak miatt egy-egy település elérhetetlenné válik a fiatalok számára, ez ugyanis hosszú távon az elöregedéshez és a helyi gazdaság innovációs potenciáljának csökkenéséhez vezethet. A törvénytervezet a településeknek öt különböző eszközt kínálna a helyi közösségek védelmére. Ezek közé tartozik az ingatlanszerzés feltételhez kötése, a helyi lakosok számára biztosított elővásárlási jog, a lakcímbejelentés szigorítása, valamint új típusú helyi adók bevezetése. A legvitatottabb javaslat kétségkívül az ingatlanszerzési tilalom lehetősége, amelynek célja az lenne, hogy a felvásárlási hullámokkal szemben megóvják a kisebb közösségek struktúráját, illetve az ott élők életminőségét. A kormány szerint ugyanakkor a többi négy eszköz is elegendő lehet a cél eléréséhez, így a vitatott elem kikerülhet a végső javaslatból. Piaci hatások és helyi szempontok ütközése A törvénytervezet legfőbb kritikája, hogy az ingatlanszerzési korlátozás visszavetné az ingatlanpiac dinamizmusát, és csökkentené az érintett térségekben a lakások értékét. Ezzel szemben Navracsics Tibor arra hívta fel a figyelmet, hogy a túlfűtött piac valójában gátolja a fiatalok helyben maradását és pályakezdését, különösen ott, ahol az árak már túllépték a helyi jövedelmek által reálisan finanszírozható szintet. A miniszter statisztikai adatokkal is alátámasztotta érveit: 2010 óta Magyarországon 230 százalékkal emelkedtek az ingatlanárak, amely az Európai Unióban a legmagasabb érték. A településvezetők részéről azonban nem egységes az álláspont: az országos konzultációk során a legtöbb polgármester éppen az ingatlanszerzés korlátozását üdvözölte, mivel ezzel szerintük visszafogható lenne az árak emelkedése, és nőnének a fiatal családok lakhatási esélyei. A javaslat tehát egyszerre reflektál a piac túlzott nyomására és a helyi közösségek jövőjét fenyegető demográfiai kihívásokra, ám megosztja a szereplőket aszerint, hogy inkább piaci vagy közösségi szempontokat tekintenek elsődlegesnek. Területi egyenlőtlenségek és a lakhatás új irányai A törvénytervezeten túl a kormány több programmal is próbálja enyhíteni a lakhatási nehézségeket, különösen a fővárosközpontú fejlődésből fakadó területi egyenlőtlenségeket. A Versenyképes járások programja az iparűzési adón keresztül kínál lehetőséget a hátrányosabb térségek megerősítésére, míg a Gyarapodó közösségek támogatása családbarát fejlesztéseken keresztül ösztönzi a vidéki életformát. A cél a rurális térségek újbóli vonzóvá tétele, amely - hosszabb távon - a nagyvárosok lakáspiaci nyomását is mérsékelheti. A főváros és néhány nagyváros kivételével az ország legtöbb térsége elmarad a nemzeti gazdasági átlagtól. Navracsics Tibor kiemelte: Budapest egy főre jutó GDP-je több mint kétszerese az országos átlagnak, és mindössze három vármegye - Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom és Fejér - közelíti meg ezt a szintet. A maradék tizenhat vármegye jelentősen alatta marad, ami nemcsak gazdasági kérdés, hanem komolyan befolyásolja a lakhatás elérhetőségét és minőségét is. A miniszter szerint a most induló térségi fejlesztések és lakhatási támogatások éppen ezeket az egyenlőtlenségeket kívánják csökkenteni. Ehhez kapcsolódik a balatoni szolgálatilakás-program, amely fiatal közszolgálati dolgozók - például tanárok, orvosok és rendőrök - lakhatását hivatott elősegíteni. Bár az első körben alacsony volt az önkormányzati érdeklődés, a második pályázati fordulóban már több kezdeményezés valósult meg, összesen 104 szolgálati lakással. A kormány nyitott arra, hogy a programot más régiókra is kiterjessze, ha a tapasztalatok kedvezőek lesznek. |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások



A hazai lakáspolitikai diskurzus egyik legújabb és legélesebb vitákat kiváltó eleme a helyi önazonosság védelméről szóló törvénytervezet, amely többek között az ingatlanszerzés korlátozásának lehetőségét is felveti. A javaslat társadalmi egyeztetése során a legnagyobb visszhangot ez az elem váltotta ki, ezért a kormány, a Magyar Hírlap információi szerint, nyitott annak lehetőségére, hogy akár ki is kerüljön a jogszabályból.

November 25-én kerül megrendezésre az ország legnagyobb ingatlanbefektetési konferenciája, az Ingatlanbefektetők Napja 2025, amelyet a Life Success Magyarország szervez. A rendezvény kiemelt médiatámogatója a THT. A Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének (MITOE) képviseletében Szilber Szilviával és Dén Mátyás Andrással találkozhatnak a résztvevők.
Budapest VII. kerületi Önkormányzatának Képviselő-testülete még szeptember végén módosította az Erzsébetvárosi Építési Szabályzatot, ami több ponton érinti a lakóépületekben végezhető tevékenységeket, köztük magánszálláshelyek és a rövid távú lakáskiadás szolgáltatás elhelyezésének feltételeit.
Új hirdetés jelent meg a THT díjmentes Közös Képviselőt Keresek szolgáltatása keretében. 
Európában jelenleg csaknem 19 millió felsőoktatásban tanuló hallgató él, közülük több mint másfél millió külföldi diák, akik jellemzően a rövid távú bérleti piacon keresnek megfizethető, mégis biztonságos lakhatási lehetőséget. E speciális szegmens iránti kereslet évek óta dinamikusan nő, miközben a kínálat - különösen a magánszektorban - sok helyütt változatlanul szűkös. A UIPI felmérésének és a HOME2 Erasmus projektnek tanulságai.
A társasházakban közös tulajdonban álló helyiségek - például volt házmesterlakás, tároló, vagy bármilyen közös terület - értékesítése érinti a tulajdonostársak közös vagyonát. Érdemes áttekinteni, mi szükséges egy ilyen döntéshez, kell-e az üzlethelyiségek tulajdonosainak hozzájárulása, és hogyan zajlik a folyamat. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A Kúria kimondta, hogy Terézváros Airbnb-rendelete nem törvényellenes, elutasítva a kormányhivatal indítványát a rövid távú lakáskiadás szabályozásával kapcsolatban. Ezzel a döntéssel a helyi önkormányzat szabályozási hatásköre megerősítést nyert. 
A fűtési szezonban kevés kellemetlenebb dolog van annál, mint amikor a lakók arra panaszkodnak, hogy „nem melegek a radiátorok". A közös képviselő ilyenkor a frontvonalban találja magát, hiszen a probléma egyszerre technikai, kommunikációs és szervezési feladat is. Egy korszerű, hitelesített mérőműszer azonban nemcsak a hibák gyors beazonosításában segít, hanem abban is, hogy a képviselő hitelesen és hatékonyan képviselhesse a közösség érdekeit.
A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n Petor Anita, az OTP Bank társasházi szakértője mutatta be, hogyan segíti a bank a lakóközösségeket a mindennapi számlavezetéstől a felújítások finanszírozásáig. Az előadás közérthetően ismertette a legfrissebb akciókat, megtakarítási formákat és hitellehetőségeket, amelyekkel a társasházak biztonságosan és kiszámíthatóan gazdálkodhatnak.
A közös költség megfizetése minden társasházi működés alapja, mégis sok házban évről évre gondot okoznak a nem fizető tulajdonosok. A fizető lakók elvárnák, hogy tudják, kik helyett viselik a közös terheket, viszont a tartozók listájának közzététele adatvédelmi aggályokat vet fel. A jogszerű és átlátható megoldás kulcsa a célhoz kötött adatkezelésben és a belső, zárt kommunikációban rejlik. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A Kormány 349/2025. (XI. 12.) rendelete újabb pontokon módosítja a lakossági otthonteremtési támogatások szabályait. A változások a CSOK Plusz és a FIX 3%-os lakáshitel feltételrendszerét egyaránt érintik, és több gyakorlati könnyítést hoznak azok számára, akik első lakásukat vásárolnák vagy önkormányzati bérlakást szeretnének megvásárolni. A módosítások 2025. november 15-én lépnek hatályba.
A megfizethetetlen vagy nem megfelelő lakás ma már nem csupán egyéni tragédia. Az Eurofound 2023-as „Unaffordable and Inadequate Housing in Europe" című jelentése, illetve a kutatók - Hans Dubois és Marie Hyland - 2025. júniusi előadása a 46. UIPI-kongresszuson azt üzeni: bár a tagállamok lakáspiaci sajátosságai eltérnek, a problémák mély szerkezeti okai közösek, és legfőképpen a fiatal generációkat érintik.
A THT - Társasházi és Ingatlanpiaci Szaklap a XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n mutatta be legújabb fejlesztéseit. Dén Mátyás András főszerkesztő előadásában áttekintette a lap több mint huszonöt éves múltját, és ismertette a következő korszak fő irányait: a THT teljes egészében digitális formában folytatja működését, mesterséges intelligenciával támogatott szakmai szolgáltatásokat kínál, és hűségpont-rendszert vezet be a társasházkezelők számára.
Az ingatlanpiaci feszültségek és a bérleti díjak emelkedése miatt a spanyol autonóm régiók is sorra keresik azokat a beavatkozási eszközöket, amelyekkel a piaci kínálatot bővíthetik anélkül, hogy közvetlenül lakást építenének. Asturiasban a vezetés vonzóbb feltételekkel próbálja ösztönözni, hogy a hosszabb ideje üresen álló magánlakások bekerüljenek a megfizethető bérlakások körébe. Szociális lakásügynökségi programok korlátozottan Magyarországon is megvalósulnak, de nagyobb intézményi és pénzügyi háttérre volna szükség, hogy szélesebb körben is adott legyen a lehetőség.
A Budapesti Ügyvédi Kamara 2025. november 14-én ismét megszervezte pro bono napját, amelynek célja, hogy anyagi helyzettől függetlenül mindenki számára elérhető legyen a jogi segítség. A kezdeményezéshez idén is közel száz ügyvéd csatlakozott, akik a nap folyamán díjmentes tanácsadást nyújtottak a jelentkezőknek.
A Fővárosi Önkormányzat 2025-ben ismét meghirdette az Égig érő fű programot, amelynek célja, hogy a budapesti társasházak belső udvarai zöld, közösségi terekké váljanak. Az idén megduplázott, 80 millió forintos keretösszegből a főváros a legsűrűbben beépített városi területek zöldfelületi arányát szeretné növelni - a társasházak aktív részvételével és önrészvállalásával.
Felvételsorozat tizenegyedik része az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadó: Kovács Tibor alapító-tulajdonnos, többszörösen díjnyertes Immo1 Ingatlanközvetítő Hálózat
Egy ingatlan eladása vagy megvásárlása sokak számára életük egyik legnagyobb pénzügyi döntése. Ilyenkor nem mindegy, kinek a kezébe adjuk az ügylet lebonyolítását. A szakértő ingatlanközvetítő nemcsak a hirdetéseket kezeli, hanem ismeri a piac folyamatait, a jogi és műszaki buktatókat, és képes valós értéket teremteni az ügyfél számára. Az amatőr viszont gyakran éppen a legfontosabb pillanatokban marad el a szükséges tudással vagy felelősségvállalással.
A rendes gazdálkodás körébe tartozó kiadások - például egy gyűjtőkémény korszerűsítése - esetén akár egy megismételt közgyűlésen, a jelenlévők egyszerű többségével is hozható döntés. De mit is jelent pontosan a rendes gazdálkodás köre, mikor számít egy beruházás ezen belülinek, és hogyan oszlanak meg a költségek a tulajdonosok között, ha a garázsok is közös tulajdonban vannak? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A holland választási kampány egyik legforróbb témája a lakáshiány, amely nagyjából 400 000 otthon megépítését követelné meg. A politikai ígéretek nagy része ugyanazt mondja: építeni kell. A valódi vita arról szól, hol és hogyan. Hollandia sűrűn lakott ország, a szabad terület szűkös, a társadalmi és gazdasági érdekek pedig egymásnak feszülnek. 





































