Ingatlanszerzési korlát vagy közösségvédelem? – Viták a helyi önazonosság védelméről szóló törvénytervezet körül2025. április 30. |
|---|
A hazai lakáspolitikai diskurzus egyik legújabb és legélesebb vitákat kiváltó eleme a helyi önazonosság védelméről szóló törvénytervezet, amely többek között az ingatlanszerzés korlátozásának lehetőségét is felveti. A javaslat társadalmi egyeztetése során a legnagyobb visszhangot ez az elem váltotta ki, ezért a kormány, a Magyar Hírlap információi szerint, nyitott annak lehetőségére, hogy akár ki is kerüljön a jogszabályból.
|
|
8 573 HUF
Alumínium tájékoztató tábla / Hirdető tábla több méretben
![]() Érdekel → |
|
Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter előadást tartott a Károli Gáspár Református Egyetem (KRE), a Magyar Közgazdasági Társaság Demográfiai Szakosztálya és a Magyar Urbanisztikai Társaság szervezésében megrendezett Lakás, lakáspolitika, lakhatás a XXI. században című konferencián. Az ingatlanszerzés szigorítása bár érzékeny téma, nem feltétlenül járna negatív hatásokkal az adott térségek ingatlanpiacára. A miniszter szerint sokkal nagyobb problémát jelent, ha az egekbe szökő árak miatt egy-egy település elérhetetlenné válik a fiatalok számára, ez ugyanis hosszú távon az elöregedéshez és a helyi gazdaság innovációs potenciáljának csökkenéséhez vezethet. A törvénytervezet a településeknek öt különböző eszközt kínálna a helyi közösségek védelmére. Ezek közé tartozik az ingatlanszerzés feltételhez kötése, a helyi lakosok számára biztosított elővásárlási jog, a lakcímbejelentés szigorítása, valamint új típusú helyi adók bevezetése. A legvitatottabb javaslat kétségkívül az ingatlanszerzési tilalom lehetősége, amelynek célja az lenne, hogy a felvásárlási hullámokkal szemben megóvják a kisebb közösségek struktúráját, illetve az ott élők életminőségét. A kormány szerint ugyanakkor a többi négy eszköz is elegendő lehet a cél eléréséhez, így a vitatott elem kikerülhet a végső javaslatból. Piaci hatások és helyi szempontok ütközése A törvénytervezet legfőbb kritikája, hogy az ingatlanszerzési korlátozás visszavetné az ingatlanpiac dinamizmusát, és csökkentené az érintett térségekben a lakások értékét. Ezzel szemben Navracsics Tibor arra hívta fel a figyelmet, hogy a túlfűtött piac valójában gátolja a fiatalok helyben maradását és pályakezdését, különösen ott, ahol az árak már túllépték a helyi jövedelmek által reálisan finanszírozható szintet. A miniszter statisztikai adatokkal is alátámasztotta érveit: 2010 óta Magyarországon 230 százalékkal emelkedtek az ingatlanárak, amely az Európai Unióban a legmagasabb érték. A településvezetők részéről azonban nem egységes az álláspont: az országos konzultációk során a legtöbb polgármester éppen az ingatlanszerzés korlátozását üdvözölte, mivel ezzel szerintük visszafogható lenne az árak emelkedése, és nőnének a fiatal családok lakhatási esélyei. A javaslat tehát egyszerre reflektál a piac túlzott nyomására és a helyi közösségek jövőjét fenyegető demográfiai kihívásokra, ám megosztja a szereplőket aszerint, hogy inkább piaci vagy közösségi szempontokat tekintenek elsődlegesnek. Területi egyenlőtlenségek és a lakhatás új irányai A törvénytervezeten túl a kormány több programmal is próbálja enyhíteni a lakhatási nehézségeket, különösen a fővárosközpontú fejlődésből fakadó területi egyenlőtlenségeket. A Versenyképes járások programja az iparűzési adón keresztül kínál lehetőséget a hátrányosabb térségek megerősítésére, míg a Gyarapodó közösségek támogatása családbarát fejlesztéseken keresztül ösztönzi a vidéki életformát. A cél a rurális térségek újbóli vonzóvá tétele, amely - hosszabb távon - a nagyvárosok lakáspiaci nyomását is mérsékelheti. A főváros és néhány nagyváros kivételével az ország legtöbb térsége elmarad a nemzeti gazdasági átlagtól. Navracsics Tibor kiemelte: Budapest egy főre jutó GDP-je több mint kétszerese az országos átlagnak, és mindössze három vármegye - Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom és Fejér - közelíti meg ezt a szintet. A maradék tizenhat vármegye jelentősen alatta marad, ami nemcsak gazdasági kérdés, hanem komolyan befolyásolja a lakhatás elérhetőségét és minőségét is. A miniszter szerint a most induló térségi fejlesztések és lakhatási támogatások éppen ezeket az egyenlőtlenségeket kívánják csökkenteni. Ehhez kapcsolódik a balatoni szolgálatilakás-program, amely fiatal közszolgálati dolgozók - például tanárok, orvosok és rendőrök - lakhatását hivatott elősegíteni. Bár az első körben alacsony volt az önkormányzati érdeklődés, a második pályázati fordulóban már több kezdeményezés valósult meg, összesen 104 szolgálati lakással. A kormány nyitott arra, hogy a programot más régiókra is kiterjessze, ha a tapasztalatok kedvezőek lesznek. |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások



A hazai lakáspolitikai diskurzus egyik legújabb és legélesebb vitákat kiváltó eleme a helyi önazonosság védelméről szóló törvénytervezet, amely többek között az ingatlanszerzés korlátozásának lehetőségét is felveti. A javaslat társadalmi egyeztetése során a legnagyobb visszhangot ez az elem váltotta ki, ezért a kormány, a Magyar Hírlap információi szerint, nyitott annak lehetőségére, hogy akár ki is kerüljön a jogszabályból.

Három hasznos beszélgetés költségcsökkentő, praktikus megoldásokról az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadók: Marosi Balázs, épületgépész mérnök, ügyvezető - HERZ Armatúra Hungária Kft, Dráviczki Péter, ipari kereskedelmi vezető - Ariston Hungária Kft, valamint Kádár Katalin, kelet-európai régióvezető - MACDermid Alpha Hungary Kft. Fernox üzletág.
Megjelent a 392/2025. (XII. 10.) Kormányrendelet, amely fontos könnyítést vezet be az Otthon Start programban elérhető FIX 3%-os lakáshitelnél. A módosítás lényege, hogy 2026. január 1-jétől nemcsak belterületi, hanem külterületi lakóházak megvásárlására is igényelhető a támogatott hitel.
A kormány új, 100 milliárd forintos keretösszegű lakossági energiatároló programot indít - jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a szerdai Kormányinfón. A támogatás célja, hogy a napelemmel rendelkező háztartások tartósan önellátóvá váljanak, és stabilabban biztosítsák saját villamosenergia-ellátásukat. 
Több társasház által körbezárt udvarban mintegy ötven garázs áll évtizedek óta úgy, hogy tulajdonosaik nem járulnak hozzá sem a terület fenntartásához, sem a közös problémák megoldásához. A terület biztonsági kockázatai azonban sürgetik a közös fellépést: a lakók elektromos kapuval zárnák a területet, ám felmerül a kérdés, miként vonhatóak be ebbe a garázsok tulajdonosai. Az olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A fiatal európaiak önállósodása soha nem volt olyan nehéz, mint ma. A diákotthonok és megfizethető albérletek hiánya egyre több városban válik problémává, miközben az egyetemek versenye a tehetségekért felerősíti a nyomást. Az Európai Parlament meghallgatása a fiatalok lakhatási kihívásairól és a UIPI átfogó európai tanulmánya a magánpiaci diáklakások trendjeiről ugyanarra a következtetésre jut: a jelenlegi kínálat nem tud lépést tartani a kereslettel, az árak elszálltak, a piaci szereplők pedig szabályozási, gazdasági és társadalmi akadályokkal küzdenek.
Miközben az árak és a kereslet történelmi csúcsokat értek el, a kínálati oldal egészen más képet mutatott 2025-ben. Kevesebb lakás készült el, mint az elmúlt években, de a megkezdett építkezések és az engedélyek száma látványosan megugrott. A budapesti új építésű lakások kínálata bővül, de az árak továbbra is rendkívül magasak. Az MNB 2025. novemberi lakáspiaci jelentése alapján készült összefoglaló cikksorozatunk harmadik része azt járja körbe, hogyan alkalmazkodik a fejlesztői és építőipari szektor a megváltozott környezethez. 
A VII. kerületi Erzsébetváros Önkormányzata új pályázattal segíti a kerületi fogyatékossággal élő lakókat abban, hogy saját lakásukat akadálymentessé tegyék. A támogatást vissza nem térítendő formában, előfinanszírozásban folyósítják.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa visszamenőleg semmissé nyilvánította Üllő Város Önkormányzatának változtatási tilalomról szóló rendeletét. A döntés lényege, hogy a helyi szabályozás nem használható arra, hogy egy már kiemelt beruházásként szabályozott állami projekt megvalósulását blokkolja, még akkor sem, ha az önkormányzat és a helyi közösség ezzel a beruházással érdemben nem ért egyet.
Az utóbbi hónapokban számos félreértés és téves hír keringett arról, hogy a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. helyszíni bírságokat szabna ki a társasházakra. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n azonban a leghitelesebb forrásból, Baricza Miklós, a MOHU ügyféltámogatás vezetője és Dúzs László, kategória menedzsere tisztázták, valójában mi változott - és mi maradt pontosan ugyanaz.
Friss adatok mutatják, hogy a bérleti díjak korlátozására bevezetett szabályozás nem érte el célját: rekordalacsony az új szerződések száma, miközben a lakbérek történelmi magasságokba emelkedtek.
Egy társasház közös villamos hálózatának felújítása rendszerint komoly költségekkel jár, amelyek viselése sokszor vitákat szül a tulajdonostársak között. Különösen éles lehet a helyzet akkor, ha egyes tulajdonosok - például a földszinti üzlethelyiségek - saját állításuk szerint már elvégezték a szükséges felújításokat magánköltségen. Felmentést jelenthet-e ez számukra a közös felújítás terhei alól? Jogszerű volt-e az általuk végzett munka, ha az a közös tulajdont is érintette? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
Az Európai Unió lakhatási rendszere gyorsan változik: a politikai hangsúlyok átrendeződnek, a jogi keretek újraértelmeződnek, és a fenntarthatósági elvárások is átalakulnak. Milyen következményei vannak az Európai Bíróság minimálbéres ítéletének? Milyen ajánlásai vannak a Housing Advisory Board testületének a megfizethető lakhatási kínálat bővítésére? A UIPI 2025. decemberi jelentése arról számol be, milyen irányba fordulhat a következő évtized lakáspolitikája.
A lakáshitelezés 2025-ben látványosan új pályára állt. A banki kihelyezések megugrottak, a hitelösszegek nőnek, a feltételek pedig a korábbi szigor után enyhülő tendenciát mutatnak. Az Otthon Start Program elindulása érdemi fordulatot hozott a hozzáférhetőségben. Az MNB 2025. novemberi lakáspiaci jelentése alapján készült összefoglaló cikksorozatunk második része azt mutatja be, hogy a 3%-os fix kamat milyen irányba tolja a keresletet, hogyan változik a bankok hitelezési magatartása, és milyen terheket rak ez a lakosságra.
A több mint ötezer-ötszáz európai ingatlantulajdonos véleményét összegző UIPI-kutatás megmutatja, hogy mivel szembesül az uniós lakosság, amikor az épületállomány energiahatékonysági átalakításáról beszélünk.
Az Otthon Start program FIX 3%-os lakáshiteléhez kapcsolódóan a kormány újabb nagy lakóingatlan-fejlesztéseket minősített kiemelt beruházássá, és jelentősen átszabja az ezekre vonatkozó építési, parkolási és engedélyezési szabályokat. A 377/2025. (XII. 1.) Korm. rendelet már a folyamatban lévő hatósági eljárásokra is kiterjed, a helyi településrendezési tervektől és az OTÉK-tól eltérő beépítési paramétereket állapít meg.
Azokban az épületekben, ahol több lépcsőház tartozik egyetlen társasházba, gyakran évtizedes gyakorlatként alakult ki az önálló gazdálkodás és a külön-külön megbízott közös képviselet. A jogszabályi környezet változásával a tulajdonosközösségnek fontos áttekinteni, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a jogszerű hosszú távú működéshez, és milyen lépéseket igényel az egyes megoldások megvalósítása. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
2025-ben a hazai lakáspiac egyértelműen az árnövekedés jegyében zajlik. Cikksorozatunk első részében a Magyar Nemzeti Bank friss jelentése alapján bemutatjuk, hogyan változott a kereslet, milyen hatást gyakorolt az Otthon Start Program. Áttekintjük az árak alakulását, a területi különbségeket és a túlértékeltség kockázatait.
A fűtési szezon minden ősszel ugyanazzal a kérdéssel indul a társasházakban: vajon elindul-e a kazán? Dráviczki Péter, az Ariston Hungária Kft. ipari üzletágának vezetője előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy a kazánhiba nem elkerülhetetlen, csak tervezés kérdése. Az Ariston ipari márkája, az ELCO megoldásai ma már nemcsak hatékonyabb és tisztább működést kínálnak, hanem olyan konstrukciókat is, amelyekkel a korszerűsítés gyorsabban, kisebb felfordulással és jelentős energiamegtakarítással valósítható meg. 





































