Jövőre is kiírja társasházi pályázatát az OTP Bank2013. augusztus 30. |
|---|
| A költségcsökkentő beruházásokban gondolkodó lakóközösségeket sikeres vállalkozásokhoz hasonlította az OTP Bank üzletágvezetője, aki az augusztus 27-i díjátadón azt is elmondta, a Bank jövőre is kiírja társasházi pályázatát. Az idei díjazottak között összesen 8,2 millió forint vissza nem térítendő támogatást osztottak szét. 2014-ben is legalább ennyit terveznek nyereményként kifizetni. |
|
66 137 HUF
THSHOME - 85x115 cm - beltéri logós szennyfogó egyedi HD nyomtatású szennyfogó -
![]() Érdekel → |
|
"Mi hiszünk azokban, akik hisznek önmagukban. Az OTP Business üzletágának mottója ezúttal a társasházakra is érvényes" - mondta az OTP Bank Nyrt. székházának Endrődi-termében rendezett ünnepélyes díjátadón Csonka Tibor ügyvezető igazgató. A szakember szerint a mostani pályázatok is bizonyították, hogy a társasházak felismerték: érdemes nagyobb távlatokban gondolkodni. A kis karbantartások, felújítások helyett olyan ötleteket kell kidolgozni, amellyel jóval hatékonyabbá, takarékosabbá tehetik működésüket. A keletkező hasznot minden lakó a saját pénztárcáján fogja érezni. Az idei volt az ötödik alkalom, hogy az OTP Bank kiírta társasházaknak szóló pályázatát. Míg az első évben 500-an pályáztak, idén már több mint ezer lakóközösség fogott össze és mozdult meg saját céljai elérése érdekében. Az OTP-nél bankszámlaszerződéssel rendelkező társasházak és lakásszövetkezetek három kategóriában nevezhettek: Környezetvédelem, Életminőség-javítás és Közösségépítés. A mostani megmérettetésre 1 025 pályamunka érkezett, közülük kilencet jutalmaztak, 400 ezer, 700 ezer illetve 1 millió 300 ezer forintos vissza nem térítendő támogatással. A Bank további 1 millió forinttal járult hozzá egy különdíjban részesített társasház terveinek megvalósításához. Akár a korábbi években, most is a környezetvédelmi kategória bizonyult a legnépszerűbbnek. A pályázó társasházak 42 százaléka valamilyen „zöld" beruházáshoz kérte az OTP Bank segítségét. Az energiatakarékos világítás vagy a huzatfokozók kiépítése mellett idén új, innovatív megoldások is jelentkeztek. A budapesti Hadrianus utcai panelház például a tetőre szerelt napelemekkel fogja működtetni a szellőző ventilátorokat. Ezek eddig az áramfogyasztás kétharmadát adták, mondta a díjátadó után a Házfórumnak Sebestyén Balázs, a pályázat egyik kidolgozója. A zsűri a különdíját egy dunaújvárosi társasháznak ítélték oda, amely a korábbi orosz laktanya területén található. A lakóközösség a szükségből kovácsol erényt: mivel az esővíz elvezetése nem megoldott, a háztetőn összegyűjtik a csapadékot, tárolóba vezetik, majd a környező zöldterület öntözésére használják - foglalta össze a lényeget Dékány István közös képviselő. Egy felmérés szerint a magyarországi társasházak mintegy 12 százaléka rendkívül elhanyagolt állapotban van, vagy komoly műszaki problémával küzd. Az Életminőség-javítás kategória győztese, a debreceni belváros szívében álló, több mint száz éves szecessziós társasház szintén közéjük tartozik. A közösség most 1,3 millió forintot nyert az omladozó, erősen balesetveszélyes függőfolyosók felújítására. Már elkezdődtek a munkálatok, mindenki nagyon boldog, hogy végre felszámolhatják ezt az áldatlan állapotot - újságolta nekünk Budaházyné Sági Emma közös képviselő. A Közösségépítés kategória győztese a pestlőrinci Gloriett-lakótelep 1 008-as lakóháza lett, nem véletlenül. A magát csak „sok-sok fával és sok jó szomszéddal" rendelkező lakóhelyként bemutató közösség a belső udvaron található játszóteret szeretné felújítani, illetve kerti sütőhelyet építenek a nyereményből. Mindent maguk fognak saját kezűleg elvégezni, csak a szükséges alapanyagokat vásárolják meg. A Társasházi Pályázatot 2014-ben is kiírja az OTP Bank, legalább akkora támogatási összeggel, mint az idei, amely egyben az eddigi legmagasabb volt. "Azt várjuk, hogy minél több kreatív ötlet érkezzen. Ha egy társasházban elkezdenek gondolkodni a pályázat beadásán, az már azt jelenti, hogy ott megfogalmazódott egy szándék arra, hogy jobbá tegyék a lakókörnyezetet" - nyilatkozta Csonka Tibor. Akik most nem nyertek, azoknak sem kell feladniuk elképzeléseiket. Lehetőségük van arra, hogy államilag támogatott lakás-takarékpénztári megtakarításokból, valamint az OTP által folyósított - ugyancsak államilag támogatott - hitelből váltsák valóra álmaikat. "Ha a lakóközösségek olyan beruházásba fognak, amellyel jelentős részben tudják költségeiket csökkenteni, a hitel törlesztése is könnyebbé válik. Ha így gondolkodnak, úgy tesznek, akár a sikeresen működő vállalkozások az üzleti világban" - vont párhuzamot az ügyvezető igazgató. Képes beszámoló a www.hazforum.hu oldalon. |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások




A társasházak jelentős részében a szervezeti-működési szabályzat (SZMSZ) puszta kötelező dokumentumnak tűnik: kiemelik a törvényszöveget, belemásolják egy fájlba, a közgyűlés megszavazza, a közös képviselő beadja a földhivatalba, aztán senki nem nyitja ki többé. Dr. Kiss Balázs Károly, a Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének elnöke előadásában azt mutatta be, hogy a jogszabály ennél jóval többet enged, és az SZMSZ a ház gyakorlati működésének egyik legfontosabb eszköze lehet.
Megjelent a 392/2025. (XII. 10.) Kormányrendelet, amely fontos könnyítést vezet be az Otthon Start programban elérhető FIX 3%-os lakáshitelnél. A módosítás lényege, hogy 2026. január 1-jétől nemcsak belterületi, hanem külterületi lakóházak megvásárlására is igényelhető a támogatott hitel.
Több társasház által körbezárt udvarban mintegy ötven garázs áll évtizedek óta úgy, hogy tulajdonosaik nem járulnak hozzá sem a terület fenntartásához, sem a közös problémák megoldásához. A terület biztonsági kockázatai azonban sürgetik a közös fellépést: a lakók elektromos kapuval zárnák a területet, ám felmerül a kérdés, miként vonhatóak be ebbe a garázsok tulajdonosai. Az olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol. 
A Kúria Önkormányzati Tanácsa visszamenőleg semmissé nyilvánította Üllő Város Önkormányzatának változtatási tilalomról szóló rendeletét. A döntés lényege, hogy a helyi szabályozás nem használható arra, hogy egy már kiemelt beruházásként szabályozott állami projekt megvalósulását blokkolja, még akkor sem, ha az önkormányzat és a helyi közösség ezzel a beruházással érdemben nem ért egyet.
Egy társasház közös villamos hálózatának felújítása rendszerint komoly költségekkel jár, amelyek viselése sokszor vitákat szül a tulajdonostársak között. Különösen éles lehet a helyzet akkor, ha egyes tulajdonosok - például a földszinti üzlethelyiségek - saját állításuk szerint már elvégezték a szükséges felújításokat magánköltségen. Felmentést jelenthet-e ez számukra a közös felújítás terhei alól? Jogszerű volt-e az általuk végzett munka, ha az a közös tulajdont is érintette? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
Az Otthon Start program FIX 3%-os lakáshiteléhez kapcsolódóan a kormány újabb nagy lakóingatlan-fejlesztéseket minősített kiemelt beruházássá, és jelentősen átszabja az ezekre vonatkozó építési, parkolási és engedélyezési szabályokat. A 377/2025. (XII. 1.) Korm. rendelet már a folyamatban lévő hatósági eljárásokra is kiterjed, a helyi településrendezési tervektől és az OTÉK-tól eltérő beépítési paramétereket állapít meg. 
Azokban az épületekben, ahol több lépcsőház tartozik egyetlen társasházba, gyakran évtizedes gyakorlatként alakult ki az önálló gazdálkodás és a külön-külön megbízott közös képviselet. A jogszabályi környezet változásával a tulajdonosközösségnek fontos áttekinteni, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a jogszerű hosszú távú működéshez, és milyen lépéseket igényel az egyes megoldások megvalósítása. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A közös képviselő milyen döntéseket hozhat meg önállóan, és mikor köteles a tulajdonosok előzetes felhatalmazását kérni? Különösen kényes helyzetet teremt, ha per indul egy tulajdonossal szemben, vagy ha a képviselő ügyvédet bíz meg anélkül, hogy erről a közgyűlés tudna. Az alábbiakban összefoglaljuk, milyen jogi keretek határozzák meg a közös képviselő mozgásterét, és mikor tekinthető jogszerűtlennek az ilyen eljárás. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
Megjelent a Magyar Közlönyben a 361/2025. (XI. 25.) Korm. rendelet az Otthontámogatásról. A rendszer 2026-tól évi legfeljebb nettó egymillió forint vissza nem térítendő támogatást adhat lakáshitel-törlesztésre vagy önerőre azoknak, akik meghatározott közfeladatot ellátó szervezeteknél dolgoznak. A támogatás alanyi jogon jár, de csak akkor, ha a munkáltató időben regisztrál, a dolgozó pedig a megfelelő határidőkig bejelenti igényét.
Budapest VII. kerületi Önkormányzatának Képviselő-testülete még szeptember végén módosította az Erzsébetvárosi Építési Szabályzatot, ami több ponton érinti a lakóépületekben végezhető tevékenységeket, köztük magánszálláshelyek és a rövid távú lakáskiadás szolgáltatás elhelyezésének feltételeit.
A társasházakban közös tulajdonban álló helyiségek - például volt házmesterlakás, tároló, vagy bármilyen közös terület - értékesítése érinti a tulajdonostársak közös vagyonát. Érdemes áttekinteni, mi szükséges egy ilyen döntéshez, kell-e az üzlethelyiségek tulajdonosainak hozzájárulása, és hogyan zajlik a folyamat. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A közös költség megfizetése minden társasházi működés alapja, mégis sok házban évről évre gondot okoznak a nem fizető tulajdonosok. A fizető lakók elvárnák, hogy tudják, kik helyett viselik a közös terheket, viszont a tartozók listájának közzététele adatvédelmi aggályokat vet fel. A jogszerű és átlátható megoldás kulcsa a célhoz kötött adatkezelésben és a belső, zárt kommunikációban rejlik. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A Kormány 349/2025. (XI. 12.) rendelete újabb pontokon módosítja a lakossági otthonteremtési támogatások szabályait. A változások a CSOK Plusz és a FIX 3%-os lakáshitel feltételrendszerét egyaránt érintik, és több gyakorlati könnyítést hoznak azok számára, akik első lakásukat vásárolnák vagy önkormányzati bérlakást szeretnének megvásárolni. A módosítások 2025. november 15-én lépnek hatályba.
A Budapesti Ügyvédi Kamara 2025. november 14-én ismét megszervezte pro bono napját, amelynek célja, hogy anyagi helyzettől függetlenül mindenki számára elérhető legyen a jogi segítség. A kezdeményezéshez idén is közel száz ügyvéd csatlakozott, akik a nap folyamán díjmentes tanácsadást nyújtottak a jelentkezőknek.
A rendes gazdálkodás körébe tartozó kiadások - például egy gyűjtőkémény korszerűsítése - esetén akár egy megismételt közgyűlésen, a jelenlévők egyszerű többségével is hozható döntés. De mit is jelent pontosan a rendes gazdálkodás köre, mikor számít egy beruházás ezen belülinek, és hogyan oszlanak meg a költségek a tulajdonosok között, ha a garázsok is közös tulajdonban vannak? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A zártkerti ingatlanok tulajdonosai előtt most fontos változások nyílnak meg: friss kormányrendelet módosította az átminősítés és a nyilvántartás szabályait. Az eddigi útvesztő helyett letisztultabb eljárás jön, de ahhoz, hogy egy zártkerti terület hivatalosan is „kivetté" váljon, az önkormányzatnak előbb külön rendeletben kell engedélyeznie ezt a lehetőséget. 






































