Lakásbiztosítás váltás: ezeket érdemes tudni a lehetőségről2025. február 28. |
|---|
|
|
|
86 180 HUF
THS GDPR-1 adattároló iratszekrény
![]() Érdekel → |
|
A lakásbiztosításunkat érdemes rendszeresen megnézni, különösen egy-egy komolyabb korszerűsítés, felújítás után vagy új, nagy értékű berendezések, például egy hőszivattyús fűtési rendszer telepítése után. Az alulbiztosítottság ugyanis az egyik legnagyobb kockázatot jelenti a vagyon-, ezen belül a lakásbiztosításoknál is. Azért is tanácsos elővenni az évekkel ezelőtt kötött lakásbiztosítást, mert elképzelhető, hogy az ingatlan mostani újjáépítési értéknél alacsonyabb értékre szól. Ez pedig problémát jelenthet egy esetleges káresemény után. Szintén megjelent számos új fedezet is, ami kényelmesebbé és tervezhetőbbé teszik a mindennapjainkat, ilyenek például a kiterjesztett garanciabiztosítás, az asszisztencia, de kiegészíthetjük lakásbiztosításunkat egészségbiztosítási, vagy akár a kötelező éves gépészeti karbantartási munkálatokkal is, amivel pénzt és időt tudunk megtakarítani. Összességében tehát sok régebbi biztosításnál vannak ma már kedvezőbb feltételekkel rendelkező konstrukciók, legyen szó akár az adott biztosítás díjáról vagy a kiegészítő szolgáltatásokról. Mikor van lehetőségünk újra kalkulálni a lakásbiztosításunkat és esetleg váltani? A tavalyi év azért volt különleges a lakásbiztosítási piacon, mert az eddigi szabályozás megváltozott. Az adott lakásbiztosítási szerződés évfordulója mellett tavaly először és idén is márciusban is fel lehet mondani a meglévő szerződést és minden egyéb kötelezettség nélkül lehet másikat kötni. Ez azt jelenti, hogy egy évben kétszer lehet biztosítót váltani. Ráadásul a lakásbiztosítási díjakra is kedvező hatással lehet a márciusi váltási lehetőség. A mostani kilátások szerint 6-10 százalékkal olcsóbban lehet majd lakásbiztosítást kötni, miközben a szolgáltatások tartalma jelentősen bővülni fog. Ez összességében jelentős megtakarítás lehet, hiszen a biztosítási díjak számos szerződés szerint az éves átlagos infláció mértékével emelkedhetnek, ez pedig most majdnem 18 százalékos díjemelést jelentene. Így várhatóan akár 20 ezer forintos éves megtakarítások is elérhetőek lesznek azoknak, akik nem mulasztják el újra kalkulálni a biztosításukat. Mit kell tudni a márciusi váltás lehetőségéről? A márciusi extra váltási lehetőség részeként a biztosítóknak 2024 elején értesíteniük kell ügyfeleiket a rendkívüli felmondási lehetőségről. A 30 napos felmondás elindítására március 1. és március 31. között van lehetőség, az új szerződések pedig 30 nap után lépnek életbe majd. A felmondás akkor lesz érvényes, ha az esetleges díjhátralékokat az ügyfelek rendezik ebben a 30 napban. Kell-e foglalkoznunk lakásbiztosítással, ha csak bérlők vagyunk? A megfelelő biztosításról nem csak a lakástulajdonosoknak kell gondoskodni, a bérlőknek is érdemes átgondolni a lehetőségeket. Sokszor a tulajdonos, vagyis a bérbeadó gondoskodik a biztosításról, de van, hogy a bérlő feladata. Tisztázni kell, hogy a meglévő biztosítás csak az ingatlanra vagy az ingóságokra is vonatkozik-e. Például, ha egy bútorozatlan vagy hiányosan felszerelt lakást vesz ki valaki és a saját eszközeit, bútorait, gépeit viszi oda, a jelenlegi biztosítás pedig az ingóságokra nem vonatkozik vagy csak nagyon alacsony értékre szól, akkor érdemes az ingóságokat külön biztosítani. A bérlőknek tisztázniuk kell azt is a bérbeadóval, hogy a biztosítási díjat melyik fél fizeti vagy milyen arányban állják ezt a költséget. Szintén mindkét félnek jó megoldás lehet, ha olyan bővített szolgáltatásokat nyújtó lakásbiztosítást kötnek, amelyben van úgynevezett lakásszerviz-szolgáltatás (assistance). Ez a megoldás ugyanis jóval egyszerűbbé teszi a hibaelhárítást akkor, ha probléma adódik a lakásban - legyen szó például csőtörésről -, mivel a biztosító partnerei bizonyos összeghatárig a biztosítás terhére ingyenesen kijavítják a hibát. Hogyan válasszunk a sok hasonló lakásbiztosítás közül? Az egyes biztosítók ajánlatai könnyen összehasonlíthatóak, például a Netrisk.hu oldalán, a kalkulációnál érdemes figyelembe venni többek között, hogy milyen nagyobb beruházást, felújítást végeztünk az elmúlt időszakban, és milyen értékek, műszaki cikkek vannak az ingatlanban. A díjak mellett tehát azt is nézzük meg, hogy ezért cserébe milyen szolgáltatást kapunk, és az mit fedezne, ha tényleg baj történik. A váltástól pedig ne tartsunk, mert korántsem bonyolult folyamat, az alkusz szakemberei a folyamatot végigvezetik egy biztosítóváltás esetén is. |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások



Három hasznos beszélgetés költségcsökkentő, praktikus megoldásokról az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadók: Marosi Balázs, épületgépész mérnök, ügyvezető - HERZ Armatúra Hungária Kft, Dráviczki Péter, ipari kereskedelmi vezető - Ariston Hungária Kft, valamint Kádár Katalin, kelet-európai régióvezető - MACDermid Alpha Hungary Kft. Fernox üzletág.
Megjelent a 392/2025. (XII. 10.) Kormányrendelet, amely fontos könnyítést vezet be az Otthon Start programban elérhető FIX 3%-os lakáshitelnél. A módosítás lényege, hogy 2026. január 1-jétől nemcsak belterületi, hanem külterületi lakóházak megvásárlására is igényelhető a támogatott hitel.
A kormány új, 100 milliárd forintos keretösszegű lakossági energiatároló programot indít - jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a szerdai Kormányinfón. A támogatás célja, hogy a napelemmel rendelkező háztartások tartósan önellátóvá váljanak, és stabilabban biztosítsák saját villamosenergia-ellátásukat. 
Több társasház által körbezárt udvarban mintegy ötven garázs áll évtizedek óta úgy, hogy tulajdonosaik nem járulnak hozzá sem a terület fenntartásához, sem a közös problémák megoldásához. A terület biztonsági kockázatai azonban sürgetik a közös fellépést: a lakók elektromos kapuval zárnák a területet, ám felmerül a kérdés, miként vonhatóak be ebbe a garázsok tulajdonosai. Az olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A fiatal európaiak önállósodása soha nem volt olyan nehéz, mint ma. A diákotthonok és megfizethető albérletek hiánya egyre több városban válik problémává, miközben az egyetemek versenye a tehetségekért felerősíti a nyomást. Az Európai Parlament meghallgatása a fiatalok lakhatási kihívásairól és a UIPI átfogó európai tanulmánya a magánpiaci diáklakások trendjeiről ugyanarra a következtetésre jut: a jelenlegi kínálat nem tud lépést tartani a kereslettel, az árak elszálltak, a piaci szereplők pedig szabályozási, gazdasági és társadalmi akadályokkal küzdenek.
Miközben az árak és a kereslet történelmi csúcsokat értek el, a kínálati oldal egészen más képet mutatott 2025-ben. Kevesebb lakás készült el, mint az elmúlt években, de a megkezdett építkezések és az engedélyek száma látványosan megugrott. A budapesti új építésű lakások kínálata bővül, de az árak továbbra is rendkívül magasak. Az MNB 2025. novemberi lakáspiaci jelentése alapján készült összefoglaló cikksorozatunk harmadik része azt járja körbe, hogyan alkalmazkodik a fejlesztői és építőipari szektor a megváltozott környezethez. 
A VII. kerületi Erzsébetváros Önkormányzata új pályázattal segíti a kerületi fogyatékossággal élő lakókat abban, hogy saját lakásukat akadálymentessé tegyék. A támogatást vissza nem térítendő formában, előfinanszírozásban folyósítják.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa visszamenőleg semmissé nyilvánította Üllő Város Önkormányzatának változtatási tilalomról szóló rendeletét. A döntés lényege, hogy a helyi szabályozás nem használható arra, hogy egy már kiemelt beruházásként szabályozott állami projekt megvalósulását blokkolja, még akkor sem, ha az önkormányzat és a helyi közösség ezzel a beruházással érdemben nem ért egyet.
Az utóbbi hónapokban számos félreértés és téves hír keringett arról, hogy a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. helyszíni bírságokat szabna ki a társasházakra. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n azonban a leghitelesebb forrásból, Baricza Miklós, a MOHU ügyféltámogatás vezetője és Dúzs László, kategória menedzsere tisztázták, valójában mi változott - és mi maradt pontosan ugyanaz.
Friss adatok mutatják, hogy a bérleti díjak korlátozására bevezetett szabályozás nem érte el célját: rekordalacsony az új szerződések száma, miközben a lakbérek történelmi magasságokba emelkedtek.
Egy társasház közös villamos hálózatának felújítása rendszerint komoly költségekkel jár, amelyek viselése sokszor vitákat szül a tulajdonostársak között. Különösen éles lehet a helyzet akkor, ha egyes tulajdonosok - például a földszinti üzlethelyiségek - saját állításuk szerint már elvégezték a szükséges felújításokat magánköltségen. Felmentést jelenthet-e ez számukra a közös felújítás terhei alól? Jogszerű volt-e az általuk végzett munka, ha az a közös tulajdont is érintette? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
Az Európai Unió lakhatási rendszere gyorsan változik: a politikai hangsúlyok átrendeződnek, a jogi keretek újraértelmeződnek, és a fenntarthatósági elvárások is átalakulnak. Milyen következményei vannak az Európai Bíróság minimálbéres ítéletének? Milyen ajánlásai vannak a Housing Advisory Board testületének a megfizethető lakhatási kínálat bővítésére? A UIPI 2025. decemberi jelentése arról számol be, milyen irányba fordulhat a következő évtized lakáspolitikája.
A lakáshitelezés 2025-ben látványosan új pályára állt. A banki kihelyezések megugrottak, a hitelösszegek nőnek, a feltételek pedig a korábbi szigor után enyhülő tendenciát mutatnak. Az Otthon Start Program elindulása érdemi fordulatot hozott a hozzáférhetőségben. Az MNB 2025. novemberi lakáspiaci jelentése alapján készült összefoglaló cikksorozatunk második része azt mutatja be, hogy a 3%-os fix kamat milyen irányba tolja a keresletet, hogyan változik a bankok hitelezési magatartása, és milyen terheket rak ez a lakosságra.
A több mint ötezer-ötszáz európai ingatlantulajdonos véleményét összegző UIPI-kutatás megmutatja, hogy mivel szembesül az uniós lakosság, amikor az épületállomány energiahatékonysági átalakításáról beszélünk.
Az Otthon Start program FIX 3%-os lakáshiteléhez kapcsolódóan a kormány újabb nagy lakóingatlan-fejlesztéseket minősített kiemelt beruházássá, és jelentősen átszabja az ezekre vonatkozó építési, parkolási és engedélyezési szabályokat. A 377/2025. (XII. 1.) Korm. rendelet már a folyamatban lévő hatósági eljárásokra is kiterjed, a helyi településrendezési tervektől és az OTÉK-tól eltérő beépítési paramétereket állapít meg.
Azokban az épületekben, ahol több lépcsőház tartozik egyetlen társasházba, gyakran évtizedes gyakorlatként alakult ki az önálló gazdálkodás és a külön-külön megbízott közös képviselet. A jogszabályi környezet változásával a tulajdonosközösségnek fontos áttekinteni, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a jogszerű hosszú távú működéshez, és milyen lépéseket igényel az egyes megoldások megvalósítása. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
2025-ben a hazai lakáspiac egyértelműen az árnövekedés jegyében zajlik. Cikksorozatunk első részében a Magyar Nemzeti Bank friss jelentése alapján bemutatjuk, hogyan változott a kereslet, milyen hatást gyakorolt az Otthon Start Program. Áttekintjük az árak alakulását, a területi különbségeket és a túlértékeltség kockázatait.
A fűtési szezon minden ősszel ugyanazzal a kérdéssel indul a társasházakban: vajon elindul-e a kazán? Dráviczki Péter, az Ariston Hungária Kft. ipari üzletágának vezetője előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy a kazánhiba nem elkerülhetetlen, csak tervezés kérdése. Az Ariston ipari márkája, az ELCO megoldásai ma már nemcsak hatékonyabb és tisztább működést kínálnak, hanem olyan konstrukciókat is, amelyekkel a korszerűsítés gyorsabban, kisebb felfordulással és jelentős energiamegtakarítással valósítható meg. 






































