Barion Pixel

Milyen kötelező felülvizsgálatokat kell elvégezni egy társasházban és milyen gyakorisággal?

2012. június 10.
A Társasházi Háztartás szaklap Olvasói kérdések rovatában dr. Bék Ágnes, a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesületének elnöke válaszol a lap előfizetőinek kérdéseire, melyek közül egy-egy választ hirlevelünk olvasóival is megosztunk. Az egyesület, a tagok részére ingyenes jogsegélyszolgálatot biztosít, hogy megkönnyítse számukra a vitás ügyekben való eligazodást.

Kérdés
Érdeklődni szeretnék arról, hogy egy társasháznak, milyen kötelezően előírt felülvizsgálatoknak, ellenőrzéseknek kell eleget tenni, és milyen gyakorisággal? Gondolok itt a gázvezeték ellenőrzés, tűzvédelemi és hasonló kötelező felülvizsgálatokra.

Válasz
A kötelező és ajánlott társasházi vizsgálatokat az alábbiakban foglalhatjuk össze:

Kémény vizsgálatok - nem mellőzhetők (még a használaton kívüli kéményeknél, tartalék kéményeknél sem!).
A kéményseprő vállalatok végzik. Oda kell figyelni, hogy valóban elvégezzék, megtartsák az ellenőrzéseket. Az észrevételeiket el kell fogadni, a felfedezett hibákat a fűtési szezon előtt ki kell javítani!

Vizsgálati idő:
Tartalék és gáz kémények évente, hagyományos fűtési rendszerű kémények esetén félévente. A kéményseprők az ellenőrzésről bizonylatot állítanak ki, egyik példányát el kell kérni, és meg kell őrizni!

Villamos hálózat vizsgálata - érintés-, tűz- és villámvédelmi vizsgálatokról van szó.
Csak regisztrált, igazolvánnyal (engedéllyel) ellátott személy végezheti. Műszeres vizsgálat. A feltárt hiányosságokat azonnal meg kell szüntetni!

Vizsgálati idő:
Az épület tűzveszélyességi osztályba besorolásától függően:
A 3 évente; B és C osztály esetén 6 évente; D és ennél alacsonyabb tűzveszélyességi osztályú épületeknél 9 évente.
Ezek a vizsgálatok az áramszolgáltató lecsatlakozásától az egyéni mérőórákig terjed ki, ennek költsége a közösséget terheli.
Ajánlatos legalább ilyenkor a lakások, külön tulajdonú épületrészek vizsgálatát is elvégezni. Ezek a vizsgálatok a tulajdonosokat terhelik, az ő költségük.
A vizsgálatokról külön-külön jegyzőkönyv készül, amelyeknek egy-egy példányát a vizsgálatot végző lebélyegezve, aláírva átadja, illetve el kell kérni, meg kell őrizni!

Gáz csatlakozó vezetékek és készülékek vizsgálata - a megszaporodott gázrobbanások, CO mérgezések miatt megszigorították a vizsgálatok elvégzését. Gázszivárgás esetén a gázszolgáltató kikapcsolja az épületet a szolgáltatásból. A visszakapcsolást csak szigorú ellenőrzés után, komoly pénzösszegért végzi el. A közösséget terhelő vizsgálat az épület fő nyomásszabályzójától az egyéni mérőórákig terjed. Itt is a mérőórától a vezetékeket a lakások belsejében és a gáz-készülékeket is legalább ekkor meg kell vizsgálni (ha egyébként nincs gond, rendben működnek).

Vizsgálati idő:
5 évente ún. gáztömörség vizsgálat. A vizsgálatról jegyzőkönyv készül. Hiba esetén a gázszolgáltatót azonnal értesíteni kell a szükséges javításokról (az őket érintő javításokról), az egyéb hibák javítását külön gázszerelőkkel kell elvégeztetni!

Felvonók, liftek vizsgálata - építésügyi és hatósági engedélyezése, üzemeltetése, ellenőrzése és nyilvántartása.
- napi ellenőrzés - vizsgázott üzemügyeletes;
- havi ellenőrzés - a karbantartást végző személy vagy vállalkozás. Ezen ellenőrzéseket végzők részére az üzemeltetőnek (tulajdonosnak) írásos megbízást kell adnia.
- biztonságtechnikai felülvizsgálatok - a jogszabályban meghatározott számban:

a) általános esetben - évi 4 kötelező vizsgálat,
b) különleges esetben - évi 1 kötelező kijelölt szervezeti vizsgálat (a 10 évnél fiatalabb berendezéseknél és a Korm. rendelet szerinti felújított berendezéseknél),

Az a), b) pontban megjelölt vizsgálatokat csak az ÉMI által regisztrált engedéllyel rendelkező ellenőrök végezhetik (a karbantartás megfelelőségének ellenőrzése). A berendezés üzembe helyezése előtti ill. a javítás utáni vizsgálatokat az illetékes miniszter (jelenleg a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Miniszter) által kijelölt szervezetekkel kell elvégeztetni!

Ajánlott vizsgálatok:
- fa szerkezetek vizsgálata: gombásodás, szú, stb szempontból - évente
- épület állagvizsgálata - legalább évente, a költségvetés készítés előtt
- közlekedők, padlástér vizsgálata menekülő útvonal, tűzveszély miatt, szükség szerint, de rendszeresen
- vízfogyasztás ellenőrzés - kapott számlák alapján, rendszeresen.

A különféle vizsgálatok törvényi előírásairól, a vizsgálatok módjáról az alábbi törvények, kormány- és miniszteri rendeletek rendelkeznek:

- kémények vizsgálata: 27/1996. (X. 30.) BM rendelet, a kötelező kéményseprőipari szolgáltatásról,
- víz fogyasztás ellenőrzése: 38/1995.(IV. 5.) Korm. rendelet a közműves ivóvízellátásáról és a közműves szennyvízelvezetésről,
- gáz csatlakozó vezeték ellenőrzése: 2008. évi XL. törvény 88. és 89 § (6) bek, 11/2004. (II. 13.) GKM rendelet a gáz csatlakozó vezetékekre és fogyasztói berendezésekre vonatkozó műszaki-biztonsági előírásokról,
- érintés- tűz- és villámvédelem: 28/2011 (IX. 6.) BM rendelet az Országos Tűzrendészeti Szabályzatról, a 8/1981. (XII. 27.) IpM rendelet a Kommunális és lakóépületek Érintésvédelmi szabályzatáról
- hőtermelő- és hűtő berendezések ellenőrzése: 264/2008 (XI. 6.) Korm. rendelet
- felvonó, lift ellenőrzés: a 108/2011. (XII. 23. FVM-GM együttes rendelet a felvonók biztonsági követelményeiről és megfelelősségének tanúsításáról, a többször módosított 113/1998 (VI.10.) Korm. rendelet, a használaton kívül helyezett, vagy a hatóság által leállított berendezések állagmegóvásáról, vagy azok engedélyezett lebontásáról

A fenti rendeletek előírásaiban meghatározott feladatokat látja el az ÉMI Felvonó és Mozgólépcső Felügyelete (FMF). A tulajdonosok (üzemeltetők) részére az üzemeltetés, ellenőrzés és nyilvántartás jogszabályi hátteréről az ÉMI Kht (XI.) tájékoztatója ad tájékoztatást.

További híreink


Nem elég a sablon – Társasházi SZMSZ készítés a gyakorlatban. Mit szabályozzunk és mit ne? Mire figyeljünk? 2025. december 18.
A társasházak jelentős részében a szervezeti-működési szabályzat (SZMSZ) puszta kötelező dokumentumnak tűnik: kiemelik a törvényszöveget, belemásolják egy fájlba, a közgyűlés megszavazza, a közös képviselő beadja a földhivatalba, aztán senki nem nyitja ki többé. Dr. Kiss Balázs Károly, a Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének elnöke előadásában azt mutatta be, hogy a jogszabály ennél jóval többet enged, és az SZMSZ a ház gyakorlati működésének egyik legfontosabb eszköze lehet.

Januártól külterületi ingatlanra is felvehető a FIX 3%-os Otthon Start hitel 2025. december 11.
Megjelent a 392/2025. (XII. 10.) Kormányrendelet, amely fontos könnyítést vezet be az Otthon Start programban elérhető FIX 3%-os lakáshitelnél. A módosítás lényege, hogy 2026. január 1-jétől nemcsak belterületi, hanem külterületi lakóházak megvásárlására is igényelhető a támogatott hitel.

Bevonhatók a garázstulajdonosok a közös költségek viselésébe? 2025. december 11.
Több társasház által körbezárt udvarban mintegy ötven garázs áll évtizedek óta úgy, hogy tulajdonosaik nem járulnak hozzá sem a terület fenntartásához, sem a közös problémák megoldásához. A terület biztonsági kockázatai azonban sürgetik a közös fellépést: a lakók elektromos kapuval zárnák a területet, ám felmerül a kérdés, miként vonhatóak be ebbe a garázsok tulajdonosai. Az olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

http://www.mitoe.hu
A Kúria megsemmisítette Üllő változtatási tilalmát 2025. december 8.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa visszamenőleg semmissé nyilvánította Üllő Város Önkormányzatának változtatási tilalomról szóló rendeletét. A döntés lényege, hogy a helyi szabályozás nem használható arra, hogy egy már kiemelt beruházásként szabályozott állami projekt megvalósulását blokkolja, még akkor sem, ha az önkormányzat és a helyi közösség ezzel a beruházással érdemben nem ért egyet.

Felújítottak saját költségen és mentesülhetnek a közös teher alól? – a társasházi villamos hálózat kényes kérdései 2025. december 4.
Egy társasház közös villamos hálózatának felújítása rendszerint komoly költségekkel jár, amelyek viselése sokszor vitákat szül a tulajdonostársak között. Különösen éles lehet a helyzet akkor, ha egyes tulajdonosok - például a földszinti üzlethelyiségek - saját állításuk szerint már elvégezték a szükséges felújításokat magánköltségen. Felmentést jelenthet-e ez számukra a közös felújítás terhei alól? Jogszerű volt-e az általuk végzett munka, ha az a közös tulajdont is érintette? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Kiemelt lakófejlesztések új szabályokkal Budapesten, Debrecenben és Budaörsön 2025. december 2.
Az Otthon Start program FIX 3%-os lakáshiteléhez kapcsolódóan a kormány újabb nagy lakóingatlan-fejlesztéseket minősített kiemelt beruházássá, és jelentősen átszabja az ezekre vonatkozó építési, parkolási és engedélyezési szabályokat. A 377/2025. (XII. 1.) Korm. rendelet már a folyamatban lévő hatósági eljárásokra is kiterjed, a helyi településrendezési tervektől és az OTÉK-tól eltérő beépítési paramétereket állapít meg.

https://www.tht.hu/thtelofizetes/
Egy társasház – több lépcsőház: a számukra legelőnyösebb megoldást keresik 2025. december 1.
Azokban az épületekben, ahol több lépcsőház tartozik egyetlen társasházba, gyakran évtizedes gyakorlatként alakult ki az önálló gazdálkodás és a külön-külön megbízott közös képviselet. A jogszabályi környezet változásával a tulajdonosközösségnek fontos áttekinteni, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a jogszerű hosszú távú működéshez, és milyen lépéseket igényel az egyes megoldások megvalósítása. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Túllépte a jogköreit a közös képviselő? – tudnivalók perindításról és ügyvédfogadásról 2025. november 27.
A közös képviselő milyen döntéseket hozhat meg önállóan, és mikor köteles a tulajdonosok előzetes felhatalmazását kérni? Különösen kényes helyzetet teremt, ha per indul egy tulajdonossal szemben, vagy ha a képviselő ügyvédet bíz meg anélkül, hogy erről a közgyűlés tudna. Az alábbiakban összefoglaljuk, milyen jogi keretek határozzák meg a közös képviselő mozgásterét, és mikor tekinthető jogszerűtlennek az ilyen eljárás. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Otthontámogatás 2026-tól: évi 1 millió forint lakáshitelre – ezekre a határidőkre kell figyelni 2025. november 26.
Megjelent a Magyar Közlönyben a 361/2025. (XI. 25.) Korm. rendelet az Otthontámogatásról. A rendszer 2026-tól évi legfeljebb nettó egymillió forint vissza nem térítendő támogatást adhat lakáshitel-törlesztésre vagy önerőre azoknak, akik meghatározott közfeladatot ellátó szervezeteknél dolgoznak. A támogatás alanyi jogon jár, de csak akkor, ha a munkáltató időben regisztrál, a dolgozó pedig a megfelelő határidőkig bejelenti igényét.

Erzsébetvárosban is szigorodtak a rövid távú lakáskiadás szabályai 2025. november 19.
Budapest VII. kerületi Önkormányzatának Képviselő-testülete még szeptember végén módosította az Erzsébetvárosi Építési Szabályzatot, ami több ponton érinti a lakóépületekben végezhető tevékenységeket, köztük magánszálláshelyek és a rövid távú lakáskiadás szolgáltatás elhelyezésének feltételeit.

A társasházi házmesterlakás értékesítése – fontos tudnivalók a döntésről 2025. november 18.
A társasházakban közös tulajdonban álló helyiségek - például volt házmesterlakás, tároló, vagy bármilyen közös terület - értékesítése érinti a tulajdonostársak közös vagyonát. Érdemes áttekinteni, mi szükséges egy ilyen döntéshez, kell-e az üzlethelyiségek tulajdonosainak hozzájárulása, és hogyan zajlik a folyamat. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

A Kúria jogszerűnek mondta ki Terézváros Airbnb-tilalmát 2025. november 18.
A Kúria kimondta, hogy Terézváros Airbnb-rendelete nem törvényellenes, elutasítva a kormányhivatal indítványát a rövid távú lakáskiadás szabályozásával kapcsolatban. Ezzel a döntéssel a helyi önkormányzat szabályozási hatásköre megerősítést nyert.

Tartozók névsora a társasházban: hol húzódik az adatvédelem határa? 2025. november 13.
A közös költség megfizetése minden társasházi működés alapja, mégis sok házban évről évre gondot okoznak a nem fizető tulajdonosok. A fizető lakók elvárnák, hogy tudják, kik helyett viselik a közös terheket, viszont a tartozók listájának közzététele adatvédelmi aggályokat vet fel. A jogszerű és átlátható megoldás kulcsa a célhoz kötött adatkezelésben és a belső, zárt kommunikációban rejlik. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Újabb bővítések a FIX 3%-os hitelnél és a CSOK Plusznál 2025. november 13.
A Kormány 349/2025. (XI. 12.) rendelete újabb pontokon módosítja a lakossági otthonteremtési támogatások szabályait. A változások a CSOK Plusz és a FIX 3%-os lakáshitel feltételrendszerét egyaránt érintik, és több gyakorlati könnyítést hoznak azok számára, akik első lakásukat vásárolnák vagy önkormányzati bérlakást szeretnének megvásárolni. A módosítások 2025. november 15-én lépnek hatályba.

Több mint száz ügyvéd segített díjmentesen a rászorulóknak november 14-én 2025. november 13.
A Budapesti Ügyvédi Kamara 2025. november 14-én ismét megszervezte pro bono napját, amelynek célja, hogy anyagi helyzettől függetlenül mindenki számára elérhető legyen a jogi segítség. A kezdeményezéshez idén is közel száz ügyvéd csatlakozott, akik a nap folyamán díjmentes tanácsadást nyújtottak a jelentkezőknek.

Kéményfelújítás és hitelfelvétel – ki fizet és miért? 2025. november 7.
A rendes gazdálkodás körébe tartozó kiadások - például egy gyűjtőkémény korszerűsítése - esetén akár egy megismételt közgyűlésen, a jelenlévők egyszerű többségével is hozható döntés. De mit is jelent pontosan a rendes gazdálkodás köre, mikor számít egy beruházás ezen belülinek, és hogyan oszlanak meg a költségek a tulajdonosok között, ha a garázsok is közös tulajdonban vannak? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Lomok, beázás, pereskedés – egy társasházi pince esete 2025. november 6.
A közgyűlés döntött a lomok elszállításáról és a pince lezárásáról, ám a „gyűjtögető" tulajdonos bírósághoz fordult, és sikerrel támadta meg a határozatot. Ilyenkor azonban nincs minden veszve: jogszerű, mégis hatékony eszközökkel a társasház megvédheti a közös tulajdont, és kikényszerítheti a rendeltetésszerű használatot. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

„Városunk infrastruktúrája túlterhelt” – önazonosság-védelmi tervezet kerül tárgyalásra Törökbálinton 2025. november 5.
Törökbálint vezetése új jogi eszközhöz nyúl, hogy megvédje a település élhetőségét és korlátozott infrastruktúráját a külső beruházói nyomással szemben. A város két, jelenleg beépítetlen, de intenzív fejlesztési érdeklődés alatt álló területen kívánja érvényesíteni azt az alkotmányos jogot, amely 2025. július 1-je óta biztosítja a települések számára önazonosságuk megóvását. A rendelettervezet az első körös tárgyalásra került a Képviselő-testület elé, és társadalmi egyeztetés után dönthetnek róla véglegesen.

Zártkerti ingatlanok átminősítése – fontos változások az ingatlan-nyilvántartásban 2025. november 3.
A zártkerti ingatlanok tulajdonosai előtt most fontos változások nyílnak meg: friss kormányrendelet módosította az átminősítés és a nyilvántartás szabályait. Az eddigi útvesztő helyett letisztultabb eljárás jön, de ahhoz, hogy egy zártkerti terület hivatalosan is „kivetté" váljon, az önkormányzatnak előbb külön rendeletben kell engedélyeznie ezt a lehetőséget.

Folytatódik az Otthon Start finomhangolása 2025. november 3.
Az Otthon Start programhoz kapcsolódó, most kihirdetett módosítások rugalmasabbá teszik a FIX 3%-os lakáshitel rendszerét és gyorsítják a program keretében megvalósuló lakásépítéseket. A hitel szabályainál lényeges újítás, hogy a kölcsön egy része már az építkezés korai szakaszában is folyósítható. A fejlesztések megvalósításához szükséges közigazgatási eljárások is könnyebbé válnak.

(c) Társasházi Háztartás 2025 | Proptech Digital Investment Zrt. | Minden jog fenntartva
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások