Barion Pixel

Mit kezdjünk a TARTÓZKODOM szavazatokkal?

2014. július 4.
A Társasházi Háztartás szaklap Olvasói kérdések rovatában dr. Bék Ágnes, a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesületének elnöke válaszol a lap előfizetőinek kérdéseire, melyek közül egy-egy választ hírlevelünk olvasóival is megosztunk. Az egyesület, a tagok részére ingyenes jogsegélyszolgálatot biztosít, hogy megkönnyítse számukra a vitás ügyekben való eligazodást.

Kérdés
Két éve az SZMSZ-ben rögzítettük, hogy a ház tisztségviselői, alkalmazottai nem kaphatnak szavazási meghatalmazást, és egy tulajdonos maximum három másiktól hozhat a közgyűlésre meghatalmazást.
Nálunk minden időközben felmerülő, "extra" pénzkiadás esetén van közgyűlés vagy írásbeli szavazás - évente 3-4-5 alkalommal, szükség szerint.
Ez egy évig jól működött, nem volt visszaélés, nem volt vita.

2013. novemberétől viszont - amolyan konfliktus-kerülésként - eluralkodott a "tartózkodom" szavazás.
Olyan szavazó-lapokat adnak a meghatalmazók, hogy "tartózkodom".

Legutóbb - 2014. áprilisban - egy korhadó fa lombjának levágásáról volt szó: a fa egyik ága beesett egy első emeleti erkélyre, vele egy döglött madár is. (Lehet, az egész fát ki kéne vágni.)

A közgyűlésen a kérdés az volt, hogy megszavazunk-e "x" Ft-ot a fa lombjának visszavágására.
A szavazati arány: 45% igen, 0% nem, 55% tartózkodás.

Véleményünk szerint egy társasház esetében - mivel mindennek közös, minden tulajdonosra kiható anyagi vonzata van - a "tarzózkodom" szavazatnak nincs semmi értelme.

Kérdések:
1.: Lehet-e azt csinálni, hogy az SZMSZ-ben szabályozzuk, hogy nem lehet "tartózkodom" szavazat?
2.: Lehet-e úgy számolni, hogy a "tartózkodom" szavazatokat kivesszük a tulajdoni hányadból, és csak az "igen" és "nem" szavazatok aránya alapján számolunk?

Válasz
E témában a legutóbbi TTOE taggyűlésen is vita alakult ki és valójában ott sem tudtunk megegyezni, de lássuk a részleteket:

1.) A társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény (a továbbiakban: Tht.) 38. § (2) bekezdése így rendelkezik:
„Ha e törvény másképpen nem rendelkezik, a közgyűlés, illetőleg a megismételt közgyűlés a határozatát a jelen levő tulajdonostársak tulajdoni hányada alapján számított egyszrű szavazattöbbségével hozza meg."
E rendelkezés figyelembe vételével a tartózkodók aránya meghaladja az „igennel" szavazók arányát, így nem született döntés.

2.) Az ilyen esetek elkerülése érdekében célszerű az SZMSZ-ben valamilyen módon szabályozni a „tartózkodók „ kérdését. Ez lehetséges úgy is, hogy a tartózkodókat figyelmen kívül hagyva, az igen és a nem aránya dönti el a kérdést, vagyis ha ezt az elméletet alkalmazzuk, akkor az igenek arányszámával döntés született, hiszen „nem" szavazat nem volt.

3.) A drasztikusabb szabályozás lehet az, ha egyáltalán nem lehet „tartózkodó" szavazatot bejelölni az írásos szavazólapon. Ezzel - talán - arra lehetne ösztönözni a tulajdonosokat, hogy érdemben foglaljanak állást egy-egy ügyben.
Természetesen ennek is van hátránya, hiszen, ha azért nem tud dönteni, mert nem kapott elég információt, nem támasztották alá megfelelően a döntési helyzetet, akkor valószínűleg „nem"-mel fog szavazni és elképzelhető, hogy a több „nem" szintén azt a helyzetet eredményezi, hogy elutasító döntés születik. Ilyen szavazatnak is van létjogosultsága, azonban az Önök helyzetében - a korhadt fa kivágása - az írásbeli szavazás eredménye értékelhetetlen. (Megjegyzem, ha a fa életveszélyes, bármikor kidőlhet, akkor teljesen felesleges bármilyen formában szavazásra feltenni, annak kivágásáról vagy a korhadt ág levágásáról a közös képviselőnek önállóan intézkednie kell!)

Kérdésére válaszom:
A Tht. 13. § (2) bekezdése c) pontja rögzíti, hogy a szervezeti-működési szabályzatban kell rögzíteni a közgyűlés, illetőleg a részközgyűlés hatáskörét és eljárását. Erre a pontra hivatkozással lehetőség van az SZMSZ-ben szabályozni, hogy a közgyűlésen a szavazatokat milyen módon kívánják figyelembe venni és ez főleg a „tartózkodó" szavazatok számítására vonatkozhat.
Az írásbeli szavazásra vonatkozó szabályokat a Tht. 40. § (2) bekezdése szerint ugyancsak az SZMSZ-ben kell meghatározni, így ott is lehetőség van arra, hogy írásbeli szavazás esetén a szavazólapon nem tüntetnek fel „tartózkodó" szavazati lehetőséget.

Az Ön által javasolt második megoldás azonos azzal, hogy a tulajdoni hányadok tekintetében figyelmen kívül hagyják a tartózkodó szavazatokat.

További híreink


Hatályba lép a helyi önazonosság védelméről szóló törvény 2025. június 17.
2025. július 1-jétől életbe lép a helyi önazonosság védelméről szóló 2025. évi XLVIII. törvény. Az új szabályozás hátterében az a társadalmi és politikai szándék áll, hogy a települések - különösen a túlzott népszerűség miatt átalakuló üdülőövezetek - saját hatáskörben dönthessenek a fejlődés üteméről és irányáról, sőt akár arról is, ki költözhet be és ki nem.

Külön gazdálkodó lépcsőházak a társasházban 2025. június 13.
Több lépcsőházból álló társasház esetén jogszerű, ha a lépcsőházak külön gazdálkodnak, miközben a társasház szervezetileg és számvitelileg egységet alkot? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Kéményproblémák a társasházban – mit tehet a közös képviselő? 2025. június 12.
A társasházi épületekben közös tulajdonban álló rendszerek - így a kémények - fenntartása gyakran okoz vitás helyzeteket, különösen akkor, ha azok állapota leromlik, de a használatuk csak néhány lakástulajdonos érdekeit szolgálja. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Elfogadták a távhőszolgáltatásról szóló törvény módosítását 2025. június 3.
Az Országgyűlés elfogadta a 2025. évi XLV. törvényt, amely a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény átfogó módosítását tartalmazza. Az új szabályozás célja a megújuló energiaforrások és a maradékhő szélesebb körű felhasználásának ösztönzése, a távhőellátás biztonságának növelése, valamint a jogi és működési keretek pontosítása.

https://www.tht.hu/thtelofizetes/
Háztartási gépek zajszintje – szabályozás a házirendben 2025. június 3.
Olvasónk arra volt kíváncsi, hogyan egyeztethetők össze a háztartási gépek működése során keletkező zajok a csendrendeletben rögzített határértékekkel, különös tekintettel a társasházi házirend szabályozási lehetőségeire. Jogi szakértőnk az alábbiakban válaszol a felvetésre.

Új lista a „kivett” rendeltetésű ingatlanokról – Frissítés a Földhivatali Portálon 2025. május 28.
2025. május 27-étől új hivatalos lista érvényes a „kivett" jogcímű és rendeltetésű ingatlanokra vonatkozóan. A Földhivatali Portálon elérhető táblázat részletesen tartalmazza, milyen megnevezések alkalmazhatók az ingatlan-nyilvántartásban.

Ismételni kell időszakonként a regisztrációt? 2025. május 26.
A törvény által elvárt regisztrációt, két évente újra és újra meg kell ismételni, még abban az esetben is, ha a közös képviselőt újra választják, azaz a személye nem változik? - az olvasói kérdésre szakértőnk válaszol.

Pontosítások az ingatlan-nyilvántartásban – A társasházi tulajdonosokat és a hitelezőket is érinti a legújabb kormányrendelet-módosítás 2025. május 20.
Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtását szabályozó 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet módosítása a jogalkalmazás során felmerült kérdésekre reagál. A változások célja, hogy pontosabb eligazodást nyújtsanak a közös tulajdon használatának bejegyzésétől kezdve a társasházi alapító okirat módosításán át egészen a végrehajtási jogok bejegyzéséig. A módosítás egyúttal összhangot teremt a társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény szabályaival is.

Lehet SZMSZ-ben szabályozni a társasházban nyíló üzleteket? - szakértőnk válaszol 2025. május 19.
Az SZMSZ-ben általános szabályokon túl van arra lehetőség, hogy a házban lévő üzletek esetében (melyek nem a társasház tulajdonában vannak) meghatározásra kerüljön, hogy pl. alkoholt is forgalmazó üzlet nem nyitható? A lakások esetében lehetséges olyan szabályt hozni, hogy airbnb-hez a közgyűlés hozzájárulása szükséges?

Benyújtották a helyi önazonosság védelméről szóló törvényjavaslatot 2025. május 14.
Már a Parlament előtt van az a jogszabálytervezet, amely új alapokra helyezheti a településkép és a közösségi érdekek védelmét. Az indítvány lehetőséget teremtene arra, hogy az önkormányzatok korlátozhassák bizonyos lakóingatlanok megszerzését, illetve felléphessenek a helyi karaktert veszélyeztető beruházásokkal szemben.

Lakásszövetkezet működéséhez szükséges szabályzatok 2025. május 12.
A lakásszövetkezetben az Alapszabályon kívül csak Házirend, Tűzvédelmi Szabályzat és Kameraszabályzat van. Szükséges a működéshez ezeken kívül más szabályzatok megalkotása is? Olvasói kérdésre szakértőnk válaszol.

Hivatalosan is meghosszabbításra került a közös képviselők regisztrációjának határideje 2025. május 12.
A május 12-i Magyar Közlönyben megjelent a társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény módosítása.

Mit tartalmazzon a regisztrációs eljáráshoz szükséges jegyzőkönyv? 2025. május 9.
Mit kell pontosan tartalmaznia annak a közgyűlési határozatnak, amellyel a közös képviselő jogosult lesz regisztrálni a Földhivatalnál? A THT jogi szakértője Dr. Kiss Balázs Károly válaszol az olvasói kérdésre.

Földhivatali regisztráció – hol tartunk most? 2025. május 6.
Lejárt a korábban kiírt május 1-i határidő. A regisztrációs kötelezettség aktuális helyzetéről a THT jogi szakértője Dr. Kiss Balázs Károly adott tájékoztatást.

Be kell számolnia a leköszönő közös képviselőnek? 2025. április 29.
A társasház közgyűlése 2025. január 01. hatállyal választott új közös képviselőt. A beszámoló közgyűlést, az előírt határidő tartásával, már az új közös képviselő hívja össze. A THT jogi szakértője Dr. Kiss Balázs Károly válaszol az olvasói kérdésre.

Csak a határidő után regisztrálhatok - szakértő válaszol 2025. április 25.
Dr. Havas-Sághy GáborA Társasházam nem erősítette meg az előző közös képviselőt tisztségében, engem szeretnének megválasztani de a közös képviselő a megválasztás lehetőségét adó közgyűlés idejét nem hajlandó a regisztráció határidejének betartásához szükséges időre kiírni az idevonatkozó /30 napos/határidő törvény alapján. Így az április 30.-i határidő után tudok csak beregisztrálni. Milyen szankcióra számíthatok? Olvasói kérdésre szakértő válaszol.

Digitális állampolgárság és adatkezelés – Mit kell tudnunk ezekről a fogalmakról és a mögöttes tartalomról? 2025. április 24.
dr. Arató MárkDr. Arató Márk, a Havas-Sághy és Társai Ügyvédi Iroda képviseletében tartott előadásában részletesen ismertette a digitális állampolgárság és az adatkezelés alapfogalmait, valamint a kapcsolódó jogi környezetet.

Földhivatali regisztráció: elhalasztva? 2025. április 22.
Úgy tűnik, újabb fordulatot vett a társasházi közös képviselők földhivatali regisztrációjának ügye: a kormány által benyújtott igazságügyi salátatörvény-tervezet szerint 2026. október 31-ig - azaz több mint másfél évvel későbbre - tolnák ki a regisztrációs kötelezettség határidejét.

Új törvénytervezet a betelepülések szabályozására 2025. április 22.
A kormány törvénytervezetet nyújtott be a helyi önazonosság védelméről, amely a települési közösségek számára biztosítana új jogosítványokat a lakosságszám növekedésének szabályozására. A kezdeményezés alapját az Alaptörvény legutóbbi módosítása adja, amely kimondja, hogy a tartózkodási hely szabad megválasztásához való jog nem sértheti a helyi közösségek önazonossághoz való jogát.

Alaptörvénybe került a települések önvédelmi joga 2025. április 14.
jogAz Országgyűlés 2025. április 14-én elfogadta az Alaptörvény 15. módosítását, amely lehetőséget biztosít a települések számára, hogy megvédjék közösségi identitásukat a túlnépesedéssel szemben.

(c) Társasházi Háztartás 2025 | Proptech Digital Investment Zrt. | Minden jog fenntartva
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások