Nagy Csaba, Generali: Vágtató infláció, alulbiztosítás – mit tehet ez ellen a lakóközösség?2022. december 12. |
|---|
A THT által 2022. november 17-én szervezett XIII. Közös Képviselők Napja és Társasházi Expo negyedik előadását Nagy Csaba, a Generali Biztosító Zrt. lakossági vagyon és termékmenedzsment terület kiemelt termékmenedzsere tartotta, aki számokkal indította prezentációját. A KSH által publikált, 2022. 1. félévére vonatkozó adatok szerint ugyanis az építőipari és termelői árindex 122,8%, ami az előző év hasonló időszakához képest 22,8,%-os emelkedést jelent. Ezen belül az épületek építése esetén 125,7%-os ez a mutató, amit azt jelenti, hogy az építkezések 25,7%-kal drágultak. Mindez a felújításokat, a károk helyreállítását is nagy mértékben befolyásolja.
|
|
43 805 HUF
Prémium minőségű speciális - újrahasznosított - anyag-szerkezetű szennyfogó szőnyeg
![]() Érdekel → |
|
Az építőipari infláció növekedésével pedig a szakemberek is több pénzt kérnek ugyanazért a munkáért. Mindez értelemszerűen a biztosításokra is kihat, hiszen a lakóközösség tagjainak jogos elvárása, hogy a kártérítési összeg valóban fedezze a helyreállítás költségét. A Generali esetén egyébként az átlagkárok nagyjából 30%-kal emelkedtek, leggyakrabban pedig csőtörések fordulnak elő. A kárbejelentést követően a biztosítóhoz beérkező árajánlatok alapján sajnos sokan próbálnak meg „hasznot húzni" az előállt helyzetből, egyre több a valódi tudás nélküli, nem megfelelő technológia használatával és nem megfelelő minőségben dolgozó „szakember". ![]() Mivel az újraépítési árak szintén legalább a fenti mértékben emelkednek, így kiemelten fontos, hogy a biztosítást megfelelő körültekintéssel kösse meg a társasház. Egy konkrét példával szemléltetve ezt, összehasonlítva két, 26 lakásból álló, 700 millió forintos újraépítési értékkel rendelkező társasházat, amelyek közül az egyiket 525 millió, a másikat pedig 700 millió forintra biztosítanak, baj esetén nagyon is meglátszik a különbség. Ha ugyanis mondjuk egy vihar tönkreteszi az épület tetőszerkezetét, 100 millió forintos kárt okozva, akkor az első esetben a társasház csak 75 millió forintot kap. Ennek oka, hogy a biztosítás értéke is 25%-kal alacsonyabb a „valódi" újraépítés értéknél, ami a kárkifizetést is ugyanilyen mértékben csökkenti - ez az arányosított kártérítés (pro rata), vagyis az alulbiztosítottság. Már csak ezért is érdemes elfogadni a biztosító által ajánlott értéket a szerződés megkötésekor, a későbbiekben pedig élni az úgynevezett értékkövetés (indexálás) lehetőségével, hiszen ezt is a piaci helyzet határozza meg. Továbbá az értéknövelő beruházásokat is ajánlott megjeleníteni a biztosítási összegekben. A Generalinál például létezik egy olyan, pótdíj nélküli záradék, aminek köszönhetően teljes kár bekövetkezésekor biztosítási összegtől függetlenül a kár időpontjában érvényes újraépítési költséget kapja meg a lakóközösség, részkár esetén pedig szintén nincs pro rata. Ezen felül a biztosítónál jó ideje (legalább 10 éve) „nevesíteni" lehet a kárkifizetés „kezelőjét", azaz el lehet dönteni, hogy a társasház vagy a lakó(k) bankszámlájára kérik-e az utalást - ez nagy segítség lehet például a közös költséggel tartozók „motiválása" szempontjából. Továbbá a kárbejelentések bejelentésére vonatkozóan is megnevezhető egy - közgyűlési határozatban rögzített - konkrét személy. Új fejlesztés a Generali napkollektorokra, napelemekre, hőszivattyúkra, klímaberendezésekre és elektromos gépjárművekhez használt fali töltőkre vonatkozó öko csomagja. Kiegészítő jogvédelmi biztosításuk pedig akkor segít, ha biztosítási eseménynek minősülő jogvitába keveredik a társasház. Ekkor jogi tanácsot ad a biztosító, gondoskodik a jogi a lakóközösség jogi képviseletéről peren kívül és peres eljárásokban, illetve fizeti a peres eljárások költségét is. A kapcsolódó feladatokat ugyanis igény szerint a biztosító szakjogásza vagy a társasház által megbízott jogász látja el, ami így a lakók számára nem jelent pluszköltséget, hiszen a biztosítási díjban ez a szolgáltatás is benne van, ha kiegészítőként megkötésre került. Szolgáltatási területek közé tartozik a működéssel és az üzemeltetéssel kapcsolatos jogvédelem (például közösköltség-hátralék esetén), a szerződéses jogvédelem (például garanciális, szavatossági ügyintézésnél), a kártérítési jogvédelem (például elrontott munkáknál), valamint a munkajogi jogvédelem (például ha a társasház alkalmazottja kárt okoz a társasháznak), de a termék magában foglalja a közműszolgáltatókkal szembeni elszámolási viták esetén a társasház jogi képviseletének ellátási díját is, ha előzetesen a lakóközösség nem boldogul a közműszolgáltatóval szembeni vitás ügyében. |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások



A THT által 2022. november 17-én szervezett XIII. Közös Képviselők Napja és Társasházi Expo negyedik előadását Nagy Csaba, a Generali Biztosító Zrt. lakossági vagyon és termékmenedzsment terület kiemelt termékmenedzsere tartotta, aki számokkal indította prezentációját. A KSH által publikált, 2022. 1. félévére vonatkozó adatok szerint ugyanis az építőipari és termelői árindex 122,8%, ami az előző év hasonló időszakához képest 22,8,%-os emelkedést jelent. Ezen belül az épületek építése esetén 125,7%-os ez a mutató, amit azt jelenti, hogy az építkezések 25,7%-kal drágultak. Mindez a felújításokat, a károk helyreállítását is nagy mértékben befolyásolja.


Ott valósul meg a felújítás, ahol közösség is épül. A Szolidáris Gazdaság Központ kutatói egy önként jelentkező társasház közreműködésével tárták fel a ház műszaki, energetikai és közösségi fejlesztési lehetőségeit. A pilot eredménye megmutatta, hogy a társasházi energiahatékonyság nemcsak pályázat és technológia kérdése - a döntő tényező a jól működő közösség.
A zártkerti ingatlanok tulajdonosai előtt most fontos változások nyílnak meg: friss kormányrendelet módosította az átminősítés és a nyilvántartás szabályait. Az eddigi útvesztő helyett letisztultabb eljárás jön, de ahhoz, hogy egy zártkerti terület hivatalosan is „kivetté" váljon, az önkormányzatnak előbb külön rendeletben kell engedélyeznie ezt a lehetőséget.
Az Otthon Start programhoz kapcsolódó, most kihirdetett módosítások rugalmasabbá teszik a FIX 3%-os lakáshitel rendszerét és gyorsítják a program keretében megvalósuló lakásépítéseket. A hitel szabályainál lényeges újítás, hogy a kölcsön egy része már az építkezés korai szakaszában is folyósítható. A fejlesztések megvalósításához szükséges közigazgatási eljárások is könnyebbé válnak. 
Lakóingatlan eladása vagy bérbeadása előtt ellenőriztetni kell a villamos hálózatot, ha nincs olyan dokumentum, amely igazolja, hogy az ellenőrzés az elmúlt hat évben megtörtént. A MIOSZ felhívja a figyelmet arra, hogy a követelmény ügyvédi és ingatlanközvetítői oldalról is jelentős következményekkel jár.
Európában egyre több társadalmi és területi csoport szorul ki a fenntartható lakhatásból: vidéki kisvárosok, városi peremterületek, fiatal bérlők és idős tulajdonosok mind más okból kerülnek nehéz helyzetbe. A UIPI 46. kongresszusának panelbeszélgetése azt a kérdést járta körül, lehet-e egyetlen európai lakáspolitikai válasz ezekre - és ha nem, hogyan kellene a támogatási rendszereknek alkalmazkodniuk.
Milyen feltételekkel érhető el a 3 százalékos otthon start konstrukció, és hogyan működik a gyakorlatban? Kik tudnak ténylegesen élni vele, és hol ütközhetnek korlátokba a családok és a fiatal lakásvásárlók? Milyen kockázatokkal kell számolni a hitelfelvétel során, és hogyan befolyásolhatja mindez a társasházi beruházásokat vagy az ingatlanpiaci döntéseket? Milyen előnyöket és megtakarítási lehetőségeket kínál a program, és milyen irányba mutathat a szabályozás a következő időszakban? A Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete szakmai napján Hiteles András otthonteremtési szakértő osztja meg tapasztalatait és gyakorlati tanácsait. 
A helyi önazonosság védelméről szóló új rendelet alapján 2026. január 1-től nem létesíthet bárki lakcímet a XVI. kerületben. Azok számára tiltja meg az állandó vagy ideiglenes lakcím bejelentését, akik olyan ingatlanban kívánnak beköltözni, amelyre településképi kötelezés vonatkozik, vagy amelynek rendeltetése nem lakóingatlan.
A társasházi közös képviselők mindennapi munkáját alapjaiban nehezíti meg, hogy a magyar ingatlan-nyilvántartáshoz csak díjfizetés ellenében férhetnek hozzá, pedig a törvény szerint ez közhiteles és nyilvános adatbázis. Szilber Szilvia, a Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének (MITOE) elnökségi tagja petíciót indított annak érdekében, hogy a közös képviselőknek a képviselt házak ingatlanjainak tulajdoni lapjaihoz ingyenes, online betekintési lehetősége legyen.
Az egyre közeledő télies időjárással lassan már mindenhol beindult a fűtési szezon, melyet Európában még mindig - mind nominális, mind vásárlóerő-paritáson nézve - a legolcsóbb lakossági gázárakkal vártunk és várunk. Hasonló a helyzet a villamosenergia díjak terén is: Magyarországon - Luxemburg és Málta mellett - még mindig az egyik legolcsóbb az elektromos áram lakossági díja, melyet - politikától függetlenül - nagy mértékben köszönhetünk az elmúlt évek kormányzati rezsicsökkentési intézkedéseinek. De valójában kiket is támogat a lakossági rezsicsökkentés?
A magyarországi egyablakos tanácsadók (OSS) immár hatodik alkalommal találkoztak az Energiaklub szervezésében. A 15 résztvevő - köztük családi házak és társasházak korszerűsítésével, valamint pénzügyi, kutatási és kommunikációs támogatással foglalkozó szervezetek - a hazai energiahatékonysági felújítások legfontosabb aktuális kihívásait vitatták meg.
Társadalmi egyeztetésre bocsátották azt a kormányrendelet-tervezetet, amely az új Otthontámogatás rendszerét vezeti be a közfeladatokat ellátó munkavállalók számára. A támogatás 2026-tól lesz elérhető, de a munkáltatóknak és fenntartóknak már 2025 végéig el kell indítaniuk a regisztrációt és az igénybejelentéseket. A program célja, hogy a közszolgálatban dolgozók számára a lakáshitel felvételéhez vagy törlesztéséhez segítséget nyújtson.
Az adminisztráció ma már egyre inkább online rendszerekre épül a társasházak és társasházkezelők életében is. A társasházi szoftverek sok szempontból könnyítik a közös képviselők és a társasházkezelők dolgát, átláthatóbbá tehetik a gazdálkodást, gyorsabbá az ügyintézést. Ugyanakkor új típusú kockázatokat is hoztak: mi történik, ha a volt közös képviselő nem adja át az adatokat, vagy a szoftverszolgáltató ellehetetleníti az elérést? Milyen jogi kötelezettségek vonatkoznak ezekre az esetekre? Hogyan válasszon biztonságosan társasházi szoftvert a közösség?
Egy új tervezet alapján kiemelt beruházássá nyilváníthatók azok az építési projektek, amelyek az Otthon Start program keretében kínált, FIX 3%-os lakáshitel feltételeit teljesítő lakások megvalósítását célozzák. A szabályozás célja, hogy gyorsítsa és egyszerűsítse az engedélyezési eljárásokat, valamint lehetővé tegye a fejlesztések megvalósítását a helyi településrendezési szabályoktól részben eltérő feltételek mellett. A másik, ezzel összefüggő kormányrendelet tervezete az Otthon Start programhoz kapcsolódó FIX 3%-os hitelprogram bővítését tartalmazza.
A helyi különbségek felismerése nélkül nincs jó uniós lakáspolitika - állítja Mari Vaattovaara városföldrajz-professzor a UIPI 46. kongresszusán. Előadásában azt hangsúlyozta: a „városi" és „vidéki" fogalmak újragondolására van szükség, különösen olyan országokban, mint Finnország, ahol a városok nagy része fizikai megjelenésében inkább vidéki jellegű.
2025. november 13-án újból lehetőség nyílik az eHÁZ szoftver valamennyi funkciójának megismerésére, valamint a résztvevők közvetlenül tehetnek fel kérdéseket a fejlesztőknek és ügyfélszolgálati szakembereknek.
A társasházak közösségi működésének egyik visszatérő kérdése, hogy jogszerűen kifüggeszthető-e a lakók névsora a lépcsőházban vagy a faliújságon. A közös ügyek intézéséhez, a kapcsolattartáshoz vagy akár a közgyűlések megszervezéséhez gyakran szükség lenne a tulajdonostársak nevének ismeretére, ugyanakkor az adatvédelmi szabályok, elsősorban a GDPR, szigorú korlátokat állítanak az ilyen adatkezelések elé.
A Társasházak és Számvizsgálók Országos Egyesülete (TSZOE) a jövőben Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete néven (röviden: MITOE) folytatja működését. A szervezet újrapozícionálása nemzetközi példák - többek között finn, német és angol modellek - alapján valósul meg, és immár nemcsak társasházakra, hanem valamennyi magyarországi ingatlantulajdonosra kiterjeszti szolgáltatásait.
A Budapest XVI. kerületi Önkormányzat hivatalos felhívásban figyelmezteti az ingatlanközvetítőket és a vásárlókat: a helyi építési szabályzat (KÉSZ) értelmében a kertvárosias lakóterületeken legfeljebb egy önálló rendeltetési egység - azaz egy egylakásos lakóépület - alakítható ki. Ez a rendelkezés azt is jelenti, hogy a meglévő épületek sem oszthatók fel több lakóegységre, és a lakásszám sem növelhető.
Módosult a lakossági energiahatékonysági beruházásokat támogató felhívás a KEHOP Plusz konstrukció. Több pénz, hosszabb futamidő, bővített támogatható tevékenységek, egyszerűbb ügyintézés. 





































