Ne legyen a lépcsőház veszélyforrás – Tűzvédelmi előírások és jó gyakorlatok társasházakban2025. július 22. |
|---|
A társasházi lépcsőházak szerepe túlmutat a mindennapi közlekedésen: vészhelyzet esetén ezek az elsődleges menekülési útvonalak. A lakók azonban gyakran nincsenek tisztában azzal, hogy egy-egy virágtartó, bútor, kerékpár vagy épp egy dobozban tárolt lim-lom nemcsak a rendezettséget rontja, hanem súlyos veszélyforrás lehet, ami akár közvetlen életveszélyt is jelenthet.
|
|
43 805 HUF
Prémium minőségű speciális - újrahasznosított - anyag-szerkezetű szennyfogó szőnyeg
![]() Érdekel → |
|
A tűzvédelmi szabályok nem önkényes korlátozások, hanem az életvédelem szolgálatában állnak – betartásuk mindannyiunk érdeke és kötelessége. Tűzvédelmi szabályok a lépcsőházakban – nem csak papíron léteznek A lépcsőházak, a folyosók, a közlekedők (beleértve a pincéket és a pince szinten lévő folyosókat is!) – tehát a közös használatú helyiségek tűzvédelmi előírásait az 1996. évi XXXI. törvény és az Országos Tűzvédelmi Szabályzat (OTSZ) részletesen szabályozza. Ezek alapján minden társasháznak rendelkeznie kell egy tűzvédelmi házirenddel, melyet a lakóknak ismerniük és betartaniuk kell. Az OTSZ világosan kimondja: a menekülési útvonalakat teljes szélességükben szabadon kell hagyni. A menekülési útvonalon és azzal egy légtérben – azaz a közös használatú terekben: lépcsőházakban, folyosókon, pincékben – semmilyen tárgy nem tárolható, még ideiglenesen sem. Különösen tilos tűz- és robbanásveszélyes anyagok (pl. benzin, hígítók, PB-gázpalack) elhelyezése. A jogszabály megsértése nemcsak bírsághoz vezethet, de egy esetleges tűz esetén akár emberéleteket is követelhet. A szabályszegések következményei – bírság, felelősség, tragédia Sajnálatos tapasztalat, hogy a lakók gyakran elbagatellizálják ezeket a szabályokat, mondván, "csak egy kis virág", "csak néhány napra került ide ez a bútor", vagy "mindenki ide teszi a bringát". Azonban a tűzvédelmi hatóságok már nem nézik ezt jó szemmel. 2022 decemberétől a bírságok mértékét szigorították: az éghető anyagok tárolása a menekülési útvonalakon már minimum 60 ezer forintos büntetést vonhat maga után, még akkor is, ha a szabálysértés csak átmeneti. 3 tűzesetből 2 esetben a füst okozza a tragédiát! A lépcsőházban kihelyezett virágok, virágtartók, a korláthoz kiláncolt kerékpárok vagy lomok tűz esetén nemcsak a menekülést akadályozhatják, de a tűzoltók beavatkozását, a műszaki mentést is nehezítik. Gondoljunk csak bele, hogy mindössze 5-6 perc elegendő, hogy egy lépcsőház 3-4 emelete füsttel teljen meg, akár egy kisebb épülettűznél is. Ilyen estben, szó szerint: „minden lélegzetvételnyi idő számít"! A leggyakoribb veszélyforrások a lépcsőházakban A tapasztalatok alapján az alábbi tárgyak a leggyakoribb szabályszegések:
Mit tehet a társasház a tűzvédelem érdekében? A biztonságos társasházért minden lakó és a közös képviselő egyaránt felelős. Az alábbi intézkedések javasoltak:
A menekülés szabadsága életet menthet Tűz esetén a legfontosabb, hogy a lakók gyorsan és akadálytalanul el tudják hagyni az épületet. Egyetlen elmozdíthatatlan tárgy is elég lehet ahhoz, hogy egy idős vagy mozgáskorlátozott személy ne jusson ki időben. A lépcsőházban nem lehet kompromisszum: ez nem raktár, nem tároló, nem növénykert, hanem egy potenciálisan életmentő útvonal. Ne feledjük: a személyfelvonó tűz esetén nem használható, a lépcsőn kell kijutni. Ha ezt az utat valami akadályozza – akár csak egy félretett doboz –, annak tragikus következményei lehetnek. THShop.hu – ahol a biztonságos lépcsőház kezdődik A társasházak tűzvédelme nem csupán jogszabályi követelmény, hanem közös felelősség és józan döntés is. A megfelelő tájékoztatás, a tiltó és utasító táblák, valamint a figyelmeztető jelek használata kulcsszerepet játszik abban, hogy a lakók tudatosan, szabályosan használják a közös tereket. A thshop.hu webáruházban többféle, társasházi felhasználásra ajánlott tűzvédelmi felirat és utóvilágító tábla is megtalálható, amelyek segítik:
A THShop.hu díjmentes tájékoztatással segít a biztonságért! Kérjen szakszerű tájékoztatást a társasháza tűzvédelmével kapcsolatban a thshop@thshop.hu – levélcímen! A közös tulajdon rendje közös felelősség – a készenléti független táplálású vészvilágító berendezések, vagy az utóvilágító világító biztonsági jelek és a figyelmeztető táblák a tudatosság első lépései. Tekintse meg a kínálatot a thshop.hu-n, és járuljon hozzá társasháza tűzvédelméhez már ma – éljen az 5%-os vásárlási kedvezménnyel az alábbi LINK-re kattintva! |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások



A társasházi lépcsőházak szerepe túlmutat a mindennapi közlekedésen: vészhelyzet esetén ezek az elsődleges menekülési útvonalak. A lakók azonban gyakran nincsenek tisztában azzal, hogy egy-egy virágtartó, bútor, kerékpár vagy épp egy dobozban tárolt lim-lom nemcsak a rendezettséget rontja, hanem súlyos veszélyforrás lehet, ami akár közvetlen életveszélyt is jelenthet.

Új hirdetés jelent meg a THT díjmentes Közös Képviselőt Keresek szolgáltatása keretében.
A társasházak jelentős részében a szervezeti-működési szabályzat (SZMSZ) puszta kötelező dokumentumnak tűnik: kiemelik a törvényszöveget, belemásolják egy fájlba, a közgyűlés megszavazza, a közös képviselő beadja a földhivatalba, aztán senki nem nyitja ki többé. Dr. Kiss Balázs Károly, a Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének elnöke előadásában azt mutatta be, hogy a jogszabály ennél jóval többet enged, és az SZMSZ a ház gyakorlati működésének egyik legfontosabb eszköze lehet.
Egy országos kamarai nyilvántartás létrehozásáról született döntés. A módosítás értelmében a jövőben csak olyan szakember végezhet villamos biztonsági ellenőrzést, akit a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara nyilvántartásba vett. 
Az év végi hajrá után december közepétől a családé és a szeretteinké a főszerep. A következő napokra, hetekre mindenki számára az öröm és boldogság kell, hogy előtérbe helyeződjön, elfelejtve az év közbeni pörgést, rohanást, bajokat, minőségi időt szentelve egymásnak. Ezúton kívánunk meghitt karácsonyi ünnepeket és boldog új évet valamennyi olvasónk számára!
Újbuda önkormányzata jogi lépések előkészítését kezdte meg a kerületben zajló nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházások miatt. A városrészben 19 ilyen projekt több mint tízezer új lakás építését hozza magával, ami akár húsz-harmincezer új lakost is jelenthet, miközben a szükséges infrastruktúra nem fejlődik a növekedés ütemében.
Egy elmaradt közös költség néha nemcsak a társasház pénzügyeit, hanem a közös képviselő szakmai felelősségét is próbára teszi. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n Csizmadia Szabolcs könyvvizsgáló egy friss, jogerős ítélettel zárult esetet ismertetett, amely jól példázza, hogyan csúszhat el egy ügy, ha a közös képviselő nem elég körültekintő, és a korábbi mulasztásokra nem figyel oda. Az esetben a pereskedés végül többe került, mint maga a vitatott összeg. 
Három hasznos beszélgetés költségcsökkentő, praktikus megoldásokról az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadók: Marosi Balázs, épületgépész mérnök, ügyvezető - HERZ Armatúra Hungária Kft, Dráviczki Péter, ipari kereskedelmi vezető - Ariston Hungária Kft, valamint Kádár Katalin, kelet-európai régióvezető - MACDermid Alpha Hungary Kft. Fernox üzletág.
Megjelent a 392/2025. (XII. 10.) Kormányrendelet, amely fontos könnyítést vezet be az Otthon Start programban elérhető FIX 3%-os lakáshitelnél. A módosítás lényege, hogy 2026. január 1-jétől nemcsak belterületi, hanem külterületi lakóházak megvásárlására is igényelhető a támogatott hitel.
A kormány új, 100 milliárd forintos keretösszegű lakossági energiatároló programot indít - jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a szerdai Kormányinfón. A támogatás célja, hogy a napelemmel rendelkező háztartások tartósan önellátóvá váljanak, és stabilabban biztosítsák saját villamosenergia-ellátásukat.
Több társasház által körbezárt udvarban mintegy ötven garázs áll évtizedek óta úgy, hogy tulajdonosaik nem járulnak hozzá sem a terület fenntartásához, sem a közös problémák megoldásához. A terület biztonsági kockázatai azonban sürgetik a közös fellépést: a lakók elektromos kapuval zárnák a területet, ám felmerül a kérdés, miként vonhatóak be ebbe a garázsok tulajdonosai. Az olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A fiatal európaiak önállósodása soha nem volt olyan nehéz, mint ma. A diákotthonok és megfizethető albérletek hiánya egyre több városban válik problémává, miközben az egyetemek versenye a tehetségekért felerősíti a nyomást. Az Európai Parlament meghallgatása a fiatalok lakhatási kihívásairól és a UIPI átfogó európai tanulmánya a magánpiaci diáklakások trendjeiről ugyanarra a következtetésre jut: a jelenlegi kínálat nem tud lépést tartani a kereslettel, az árak elszálltak, a piaci szereplők pedig szabályozási, gazdasági és társadalmi akadályokkal küzdenek.
Miközben az árak és a kereslet történelmi csúcsokat értek el, a kínálati oldal egészen más képet mutatott 2025-ben. Kevesebb lakás készült el, mint az elmúlt években, de a megkezdett építkezések és az engedélyek száma látványosan megugrott. A budapesti új építésű lakások kínálata bővül, de az árak továbbra is rendkívül magasak. Az MNB 2025. novemberi lakáspiaci jelentése alapján készült összefoglaló cikksorozatunk harmadik része azt járja körbe, hogyan alkalmazkodik a fejlesztői és építőipari szektor a megváltozott környezethez.
A VII. kerületi Erzsébetváros Önkormányzata új pályázattal segíti a kerületi fogyatékossággal élő lakókat abban, hogy saját lakásukat akadálymentessé tegyék. A támogatást vissza nem térítendő formában, előfinanszírozásban folyósítják.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa visszamenőleg semmissé nyilvánította Üllő Város Önkormányzatának változtatási tilalomról szóló rendeletét. A döntés lényege, hogy a helyi szabályozás nem használható arra, hogy egy már kiemelt beruházásként szabályozott állami projekt megvalósulását blokkolja, még akkor sem, ha az önkormányzat és a helyi közösség ezzel a beruházással érdemben nem ért egyet.
Az utóbbi hónapokban számos félreértés és téves hír keringett arról, hogy a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. helyszíni bírságokat szabna ki a társasházakra. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n azonban a leghitelesebb forrásból, Baricza Miklós, a MOHU ügyféltámogatás vezetője és Dúzs László, kategória menedzsere tisztázták, valójában mi változott - és mi maradt pontosan ugyanaz.
Friss adatok mutatják, hogy a bérleti díjak korlátozására bevezetett szabályozás nem érte el célját: rekordalacsony az új szerződések száma, miközben a lakbérek történelmi magasságokba emelkedtek.
Egy társasház közös villamos hálózatának felújítása rendszerint komoly költségekkel jár, amelyek viselése sokszor vitákat szül a tulajdonostársak között. Különösen éles lehet a helyzet akkor, ha egyes tulajdonosok - például a földszinti üzlethelyiségek - saját állításuk szerint már elvégezték a szükséges felújításokat magánköltségen. Felmentést jelenthet-e ez számukra a közös felújítás terhei alól? Jogszerű volt-e az általuk végzett munka, ha az a közös tulajdont is érintette? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
Az Európai Unió lakhatási rendszere gyorsan változik: a politikai hangsúlyok átrendeződnek, a jogi keretek újraértelmeződnek, és a fenntarthatósági elvárások is átalakulnak. Milyen következményei vannak az Európai Bíróság minimálbéres ítéletének? Milyen ajánlásai vannak a Housing Advisory Board testületének a megfizethető lakhatási kínálat bővítésére? A UIPI 2025. decemberi jelentése arról számol be, milyen irányba fordulhat a következő évtized lakáspolitikája.
A lakáshitelezés 2025-ben látványosan új pályára állt. A banki kihelyezések megugrottak, a hitelösszegek nőnek, a feltételek pedig a korábbi szigor után enyhülő tendenciát mutatnak. Az Otthon Start Program elindulása érdemi fordulatot hozott a hozzáférhetőségben. Az MNB 2025. novemberi lakáspiaci jelentése alapján készült összefoglaló cikksorozatunk második része azt mutatja be, hogy a 3%-os fix kamat milyen irányba tolja a keresletet, hogyan változik a bankok hitelezési magatartása, és milyen terheket rak ez a lakosságra. 





































