Szerkesztői levél: Teljes a káosz a társasházi földhivatali nyilvántartás kapcsán2025. február 13. |
|---|
A Társasházi törvény (Tht.) szerint idén május 1-jéig minden közös képviselőnek, vagy intézőbizottsági elnöknek köteles földhivatali nyilvántartásba vetetnie magát, mert május 2-ától csak így láthatja el a közösség ügyeinek intézését. A 6, azaz hat év óta húzódó ügy, feladat kapcsán rengeteg, egymásnak ellentmondó hír, nyilatkozat, állásfoglalás látott az elmúlt hetekben napvilágot, ráadásul a regisztráció nélkül január 15-étől albetétenként 4.800 Ft-ot gombol le a közös képviselőkről a földhivatal tulajdoni lap bekérésnél.
|
|
87 991 HUF
Prémium minőségű speciális - újrahasznosított - anyag-szerkezetű szennyfogó szőnyeg
![]() Érdekel → |
|
A témában több cikket is írtunk már, melyekből eddig egy dolog világosan kiderült: hat év alatt nem sikerült kitalálnia a törvényhozónak, hogy hogyan is szerette volna a gyakorlati megvalósítást, és habár különböző földhivatali állásfoglalások léteznek az ügy kapcsán, még mai napig sok a kétely azzal kapcsolatban, hogy a jelenlegi hatályos szabályozás meddig fog tudni életben maradni. Mert ahogyan azt korábban írtuk: naiv elképzelés az, hogy a következő hónapokban - amikor is a társasházakban az éves rendes közgyűlések zajlanak - ezt meg lehet lépni mindenki számára, pláne, hogy a megválasztásról szóló közgyűlési jegyzőkönyv tartalmi elemei sem vannak meg mindenhol, nem beszélve az ügyvéd és az ezzel járó, társasházankéni 50-80 ezer forint szükségességéről, már ami a hivatalos beadást illeti. Mi lett volna a feladat? Egy szolgáltató államban és gondolkozó közegben a feladat az lett volna az első körben, hogy az elmúlt hat év alatt eljussunk odáig, hogy felmérjük, hogy ezek az adatok vajon rendelkezésre állnak-e már valahol, és ha igen, akkor ezeket miképpen tudjuk egy földhivatali nyilvántartásba átmigrálni. Az az adat, hogy melyik háznak ki a közös képviselője, közgyűlési jegyzőkönyvestül, ügyfél azonosítástul, mindenestül a hazai bankoknál megvan, hiszen bankszámla nyitáskor, vagy közös képviselő váltáskor ezeket a bankok minden esetben bekérik. Hogy akkor mi lett volna a feladat? Hát ha már 9 éve Magyarországon rendeleti kormányzás van, akkor az alábbi lépésekből állt volna a feladvány. 1. Egy társasház törvénymódosítási rendelet, melyben valamennyi társasházként nyilvántartott lakóépületnek kötelezővé teszik a bankszámla, vagy - akkor már lépjük meg ezt is - emoney számla nyitását, illetve akkor már az adószám igénylést is. 2. Majd egy MNB rendelet: bankok és emoney szolgáltatók adatszolgáltatási kötelezettségéről, melyből a földhivatali nyilvántartás összeállítható. Ráadás: csak akkor ingyenes a földhivatali tulajdoni lap lekérés a közös képviselőknek, ha már regisztráltak a földhivatalba A napokban Gáts Bence kezdeményezésével petíció indult a TSZOE támogatásával a közös képviselők ingyenes földhivatali tulajdoni lap lekérésének kapcsán, melyre a kezdeményező kikérte a Budapest Főváros Kormányhivatalának állásfoglalását, melyet az alábbiakban idézünk: A társasházi közös képviselő - közgyűlés összehívása érdekében - korábban a tulajdoni lapok tartalmából ellenőrizte a tulajdonosok személyét, lakcímét. (A társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény (Tht.) 33. § (1) bekezdése, és 35. § (1) bekezdése) Ez volt a biztosítéka annak, hogy a közgyűlés összehívása szabályszerűen történhessen. A jogszabály ezt a lehetőséget megszüntette. A tulajdonostársakat a Tht. 22. § (1) bekezdés a) és b) pontja kötelezi arra, hogy a tulajdonosváltozást, illetve az elérhetőségi adatokat a közös képviselőnek bejelentsék, de a gyakorlatban ez számos alkalommal nem történik meg. Így hiába jogosult a közös képviselő a tulajdonostársak adatairól nyilvántartást vezetni, az adatokat kezelni, a törvényi rendelkezéssel elérni kívánt jogalkotói cél nem valósul meg. Az ingatlan-nyilvántartásban - korábban bárki által, most már csak a bejegyzett jogosult által - megtekinthető adatok nem állnak rendelkezésre. A fenti anomália kiküszöbölése akként lehetséges, ha bejegyeztetik a közös képviselői tisztség tényét. (Tht. 55/A. § (2) bekezdése) A bejegyzéssel az ingatlan-nyilvántartás közhiteles módon tanúsítja, hogy a társasház ügyeinek intézése során ki jogosult eljárni közös képviselőként. A közös képviselői tisztség ténye bejegyzésének ugyan jogosultja nincsen, de kétségkívül igazolja az eljárási jogosultságot. A fentiekből tehát kiderül, hogy a rosszul kitalált és feleslegesen túlbonyolított földhivatali regisztráció nélkül jelenleg albetétenként 4.800 Ft-ba kerül az, ha a közös képviselő meg szeretné tudni az általa képviselt társasházban a tulajdonosok adatait. Nem kell agysebésznek lenni ahhoz, hogy kis gondolkodással - amire ezek szerint az elmúlt hat év kevés volt - eljussunk oda, hogy itt egy átmeneti díjmentesség szükséges és méltányos lenne annak érdekében, hogy a társasházaknak ne keletkezzen felesleges plusz költsége csupán azért, hogy megtudja a közös képviselő, hogy ki is a lakások tényleges tulajdonosa. Remegő lábakon áll az elektronikus ingatlan adásvétel is És ha a fentiek nem lennének elegek, akkor az elmúlt négy évben szintén félévről félévre tologatott elektronikus ingatlan adásvételi eljárás is egy alibire futott: habár az ügyvédi képzések megtörténtek, és közben elindult már a digitális állampolgárságra való átregisztrációs kampány is az állam részéről, de idén többszöri nekifutásra sem sikerült az elektronikus ingatlan adásvétel bevezetése. A jelen állás szerint még mindig - állítólag az első 500.000 tranzakcióig - papíron mennek az ingatlan adásvételek, mely az évi 30-40ezres ingatlan tranzakciószámot tekintve a következő 10 évre sem feltétlenül ad bizakodásra okot. |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások



A Társasházi törvény (Tht.) szerint idén május 1-jéig minden közös képviselőnek, vagy intézőbizottsági elnöknek köteles földhivatali nyilvántartásba vetetnie magát, mert május 2-ától csak így láthatja el a közösség ügyeinek intézését. A 6, azaz hat év óta húzódó ügy, feladat kapcsán rengeteg, egymásnak ellentmondó hír, nyilatkozat, állásfoglalás látott az elmúlt hetekben napvilágot, ráadásul a regisztráció nélkül január 15-étől albetétenként 4.800 Ft-ot gombol le a közös képviselőkről a földhivatal tulajdoni lap bekérésnél.

Egy országos kamarai nyilvántartás létrehozásáról született döntés. A módosítás értelmében a jövőben csak olyan szakember végezhet villamos biztonsági ellenőrzést, akit a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara nyilvántartásba vett.
Az év végi hajrá után december közepétől a családé és a szeretteinké a főszerep. A következő napokra, hetekre mindenki számára az öröm és boldogság kell, hogy előtérbe helyeződjön, elfelejtve az év közbeni pörgést, rohanást, bajokat, minőségi időt szentelve egymásnak. Ezúton kívánunk meghitt karácsonyi ünnepeket és boldog új évet valamennyi olvasónk számára!
Újbuda önkormányzata jogi lépések előkészítését kezdte meg a kerületben zajló nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházások miatt. A városrészben 19 ilyen projekt több mint tízezer új lakás építését hozza magával, ami akár húsz-harmincezer új lakost is jelenthet, miközben a szükséges infrastruktúra nem fejlődik a növekedés ütemében. 
Egy elmaradt közös költség néha nemcsak a társasház pénzügyeit, hanem a közös képviselő szakmai felelősségét is próbára teszi. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n Csizmadia Szabolcs könyvvizsgáló egy friss, jogerős ítélettel zárult esetet ismertetett, amely jól példázza, hogyan csúszhat el egy ügy, ha a közös képviselő nem elég körültekintő, és a korábbi mulasztásokra nem figyel oda. Az esetben a pereskedés végül többe került, mint maga a vitatott összeg.
Három hasznos beszélgetés költségcsökkentő, praktikus megoldásokról az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadók: Marosi Balázs, épületgépész mérnök, ügyvezető - HERZ Armatúra Hungária Kft, Dráviczki Péter, ipari kereskedelmi vezető - Ariston Hungária Kft, valamint Kádár Katalin, kelet-európai régióvezető - MACDermid Alpha Hungary Kft. Fernox üzletág.
Megjelent a 392/2025. (XII. 10.) Kormányrendelet, amely fontos könnyítést vezet be az Otthon Start programban elérhető FIX 3%-os lakáshitelnél. A módosítás lényege, hogy 2026. január 1-jétől nemcsak belterületi, hanem külterületi lakóházak megvásárlására is igényelhető a támogatott hitel. 
A kormány új, 100 milliárd forintos keretösszegű lakossági energiatároló programot indít - jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a szerdai Kormányinfón. A támogatás célja, hogy a napelemmel rendelkező háztartások tartósan önellátóvá váljanak, és stabilabban biztosítsák saját villamosenergia-ellátásukat.
Több társasház által körbezárt udvarban mintegy ötven garázs áll évtizedek óta úgy, hogy tulajdonosaik nem járulnak hozzá sem a terület fenntartásához, sem a közös problémák megoldásához. A terület biztonsági kockázatai azonban sürgetik a közös fellépést: a lakók elektromos kapuval zárnák a területet, ám felmerül a kérdés, miként vonhatóak be ebbe a garázsok tulajdonosai. Az olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A fiatal európaiak önállósodása soha nem volt olyan nehéz, mint ma. A diákotthonok és megfizethető albérletek hiánya egyre több városban válik problémává, miközben az egyetemek versenye a tehetségekért felerősíti a nyomást. Az Európai Parlament meghallgatása a fiatalok lakhatási kihívásairól és a UIPI átfogó európai tanulmánya a magánpiaci diáklakások trendjeiről ugyanarra a következtetésre jut: a jelenlegi kínálat nem tud lépést tartani a kereslettel, az árak elszálltak, a piaci szereplők pedig szabályozási, gazdasági és társadalmi akadályokkal küzdenek.
Miközben az árak és a kereslet történelmi csúcsokat értek el, a kínálati oldal egészen más képet mutatott 2025-ben. Kevesebb lakás készült el, mint az elmúlt években, de a megkezdett építkezések és az engedélyek száma látványosan megugrott. A budapesti új építésű lakások kínálata bővül, de az árak továbbra is rendkívül magasak. Az MNB 2025. novemberi lakáspiaci jelentése alapján készült összefoglaló cikksorozatunk harmadik része azt járja körbe, hogyan alkalmazkodik a fejlesztői és építőipari szektor a megváltozott környezethez.
A VII. kerületi Erzsébetváros Önkormányzata új pályázattal segíti a kerületi fogyatékossággal élő lakókat abban, hogy saját lakásukat akadálymentessé tegyék. A támogatást vissza nem térítendő formában, előfinanszírozásban folyósítják.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa visszamenőleg semmissé nyilvánította Üllő Város Önkormányzatának változtatási tilalomról szóló rendeletét. A döntés lényege, hogy a helyi szabályozás nem használható arra, hogy egy már kiemelt beruházásként szabályozott állami projekt megvalósulását blokkolja, még akkor sem, ha az önkormányzat és a helyi közösség ezzel a beruházással érdemben nem ért egyet.
Az utóbbi hónapokban számos félreértés és téves hír keringett arról, hogy a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. helyszíni bírságokat szabna ki a társasházakra. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n azonban a leghitelesebb forrásból, Baricza Miklós, a MOHU ügyféltámogatás vezetője és Dúzs László, kategória menedzsere tisztázták, valójában mi változott - és mi maradt pontosan ugyanaz.
Friss adatok mutatják, hogy a bérleti díjak korlátozására bevezetett szabályozás nem érte el célját: rekordalacsony az új szerződések száma, miközben a lakbérek történelmi magasságokba emelkedtek.
Egy társasház közös villamos hálózatának felújítása rendszerint komoly költségekkel jár, amelyek viselése sokszor vitákat szül a tulajdonostársak között. Különösen éles lehet a helyzet akkor, ha egyes tulajdonosok - például a földszinti üzlethelyiségek - saját állításuk szerint már elvégezték a szükséges felújításokat magánköltségen. Felmentést jelenthet-e ez számukra a közös felújítás terhei alól? Jogszerű volt-e az általuk végzett munka, ha az a közös tulajdont is érintette? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
Az Európai Unió lakhatási rendszere gyorsan változik: a politikai hangsúlyok átrendeződnek, a jogi keretek újraértelmeződnek, és a fenntarthatósági elvárások is átalakulnak. Milyen következményei vannak az Európai Bíróság minimálbéres ítéletének? Milyen ajánlásai vannak a Housing Advisory Board testületének a megfizethető lakhatási kínálat bővítésére? A UIPI 2025. decemberi jelentése arról számol be, milyen irányba fordulhat a következő évtized lakáspolitikája.
A lakáshitelezés 2025-ben látványosan új pályára állt. A banki kihelyezések megugrottak, a hitelösszegek nőnek, a feltételek pedig a korábbi szigor után enyhülő tendenciát mutatnak. Az Otthon Start Program elindulása érdemi fordulatot hozott a hozzáférhetőségben. Az MNB 2025. novemberi lakáspiaci jelentése alapján készült összefoglaló cikksorozatunk második része azt mutatja be, hogy a 3%-os fix kamat milyen irányba tolja a keresletet, hogyan változik a bankok hitelezési magatartása, és milyen terheket rak ez a lakosságra.
A több mint ötezer-ötszáz európai ingatlantulajdonos véleményét összegző UIPI-kutatás megmutatja, hogy mivel szembesül az uniós lakosság, amikor az épületállomány energiahatékonysági átalakításáról beszélünk.
Az Otthon Start program FIX 3%-os lakáshiteléhez kapcsolódóan a kormány újabb nagy lakóingatlan-fejlesztéseket minősített kiemelt beruházássá, és jelentősen átszabja az ezekre vonatkozó építési, parkolási és engedélyezési szabályokat. A 377/2025. (XII. 1.) Korm. rendelet már a folyamatban lévő hatósági eljárásokra is kiterjed, a helyi településrendezési tervektől és az OTÉK-tól eltérő beépítési paramétereket állapít meg. 





































