Barion Pixel

Tájékoztató a Mohu Zrt. ÁSZF módosítása nyomán küldött szolgáltatói felhívások értelmezése tárgyában

2024. december 19.
mohu_logo.pngA MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zártkörűen Működő Részvénytársaság (MOHU) 2024. decemberi hatállyal módosította Általános Szerződési Feltételeit, ezen módosítások tartalma alapján pedig a MOHU alvállalkozóiként működő helyi szolgáltatók szerte az országban felhívásokat tettek közzé a módosult ÁSZF-re történő hivatkozással. Az alábbiakban arról adunk tájékoztatást, hogy a jelzett felhívásokban mely elemek tekinthetőek megalapozatlannak, vagy jogszerűtlennek és milyen érveléssel lehet fellépni a felhívásokban foglaltak kötelezővé tétele ellen - a Lakásszövetkezetek és Társasházak Országos Szövetsége (LOSZ) álláspontja szerint.

1. A tárgyi felhívások a MOHU ÁSZF 3.2.3. pontjának rendelkezésein alapulnak,
melynek címe:
Társasházakra társasházi ügyfelekre és lakásszövetkezetekre
vonatkozó különös szabályok
".

Ezen cím rendelkezései között szerepel az a rendelkezés, mellyel a szolgáltató alvállalkozók általában kezdik a megkereséseiket: 

3.2.3. c. A Társasházi Közösségi Előfizetők tekintetében maga a társasház minősül
Ingatlanhasználónak, és ennek megfelelően a MOHU a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjról a számlát a társasház részére állítja ki.
"

Ez a rendelkezés ellentétes a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a
továbbiakban: Ht.) alábbi rendelkezéseinek értelmezésével az alábbiak szerint:

  • A Ht. 32. § (1) bekezdése értelmében a hulladékgazdálkodás költségeit - „a szennyező fizet" elvvel összhangban - az eredeti hulladéktermelő, illetve a hulladék tényleges vagy korábbi birtokosa fizeti meg
  • A Ht. 2. § (1) bekezdésének 32. pontja szerint hulladéktermelő az, akinek tevékenységeiből hulladék képződik
  • A Ht. 2. § (1) bekezdésének a hatályos 34. pontja értelmében ingatlanhasználó: az ingatlan birtokosa, tulajdonosa, vagyonkezelője, valamint a társasház és a lakásszövetkezet, aki (amely) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást e törvény szerinti szerződéses jogviszony keretében kötelező jelleggel igénybe veszi és akinek (amelynek) a közszolgáltató rendszeres időközönként rendelkezésére áll. 
  •  A Ht. 3. § (1) bekezdés e) pontja szerint a hulladékot eredményező tevékenységek, valamint a hulladékgazdálkodás során a következő alapelveket kell érvényesíteni: „a szennyező fizet" elve: a hulladéktermelő, a hulladékbirtokos vagy a hulladékká vált termék gyártója felelős a hulladék kezeléséért, a hulladékgazdálkodás költségeinek megfizetéséért. A lakásszövetkezethez, illetőleg társasházhoz tartozó épületben tehát hulladék keletkezhet az egyes tagok, illetőleg nem tagok, tulajdonostársak, magánvagy jogi személyek tulajdonában álló lakásokban, épületrészekben, valamint a lakásszövetkezet külön tulajdonát, esetlegesen a társasház közös tulajdonát képező közös helyiségekben: pl. lépcsőházban, raktárban, padláson stb. 
  • A Ht. 2. § (1) bekezdés 34. pontjában található fogalom-meghatározásban szereplő társasház és lakásszövetkezet nem a teljes kezelésébe tartozó épület vonatkozásában felelős a hulladékgazdálkodási díj megfizetéséért, hanem csupán a lakásszövetkezet külön tulajdonában álló épületrészekben, vagy a társasház közös tulajdonában keletkező hulladékok vonatkozásában

A Ht. nem zárja ki, hogy a hulladékgazdálkodóval kötött megállapodás alapján a lakásszövetkezet, illetőleg a társasház átvállalja a lakók által termelt hulladékok kezelését, a hulladékgazdálkodó részére történő átadását.Lényeges azonban, hogy ez utóbbi esetben nem ex lege, a Ht. rendelkezése alapján jön létre a díjfizetési kötelezettsége a lakásszövetkezetnek, társasháznak, hanem a külön erre vonatkozó közgyűlési (küldöttgyűlési) határozat, illetve a hulladékgazdálkodóval kötött megállapodás alapján. Ezen értelmezést támasztja alá a Ht. 91. § (4) bekezdése, amely külön szabályozást tartalmaz a „közszolgáltatást igénybe vevő" lakásszövetkezetek, és társasháza, vonatkozásában.

Az előbbiekből következik, hogy lehetnek olyan lakásszövetkezetek, illetőleg társasházak amelyek nem veszik igénybe ezt a közszolgáltatást. 

Összefoglalva a fentieket a társasház és a lakásszövetkezet ingatlanhasználói minősége akkor érvényesülhet, ha nincs előtte olyan ingatlanhasználó, aki egyben hulladéktermelő és hulladékbirtokos is, vagy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megfizetését a társasház vagy a lakásszövetkezet szervezeti döntésével ezen személyektől átvállalja.

A fenti Ht. rendelkezésekből, illetőleg a rájuk alapított levezetésből az következik, hogy önállóan dönthet a társasházi és a lakásszövetkezeti lakóközösség arról, hogy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást igénybe veszi-e a lakóközösség és ha nincs ilyen döntés, akkor szükségszerűen az egyedi ingatlanhasználó és hulladéktermelő tulajdonosok bérlők részéről kerül a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás igénybevételre. 

A fentiek alapján valamely, akár hatósági jogkörrel is rendelkező gazdasági társaság általános szerződési feltételei, melyek nem minősülnek jogszabálynak (!) nem lehetnek ellentétesek a Hulladék törvény tételes rendelkezéseivel, illetőleg annak nyelvtani, tartalmi, logikai értelmezésével a MOHU nem rögzítheti jogszerűen az ÁSZF rendelkezései között, hogy a társasházi viszonylatban a társasház az ingatlanhasználó és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjról a számlát automatikusan a Társasház részére kell kiállítani. 

A helyes, Ht-nek megfelelő eljárás, hogy a társasházakat meg kell arról nyilatkoztatni, hogy van-e olyan döntésük, amelynek alapján a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást társasházként kívánják igénybe venni, illetőleg kívánják-e önállóan társasházként igénybevenni a közszolgáltatást azért, mert a társasház saját közös tulajdonú részében végzett  tevékenységből keletkező hulladékra tekintettel ez indokolt. 

Mivel a jelenlegi jogi szabályozás a társasházak részére nem engedi az ingatlan értékesítésen, illetőleg a bérbeadáson túl egyéb gazdasági-vállalkozási tevékenység végzését, ez az eset csak úgy képzelhető el, ha a társasház saját illetőségét bérbeadja és bérbeadó tulajdonosként ő vállalja a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj fizetését a saját ingatlana vonatkozásában. A lakásszövetkezet esetében is ugyanez a helyzet a
lakásszövetkezetek döntésén alapszik, hogy vállalják-e a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megfizetését annak tag tulajdonosoktól való begyűjtését, illetőleg
folytatnak-e saját gazdasági-vállalkozási tevékenységet, melynek eredményeképpen a
szövetkezeti tulajdonú illetőségekben keletkezik olyan hulladék, melynek vonatkozásában hulladéktermelőnek és birtokosnak is minősülnek és önálló jogalapon kötelesek hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjat fizetni.

A fentiekben meghatározott értelmezést támasztják alá a MOHU vezérigazgatójának és MRS Vezetőjének a Martfűi Tyereskova Lakásszövetkezet részére írt 2024. október 16. napján kelt levelének alábbi mondatai is

A fentiekben hivatkozott jogvita kapcsán kikristályosodott bírósági gyakorlat alapján a lakásszövetkezetek közösségei dönthetnek arról, hogy a felmerülő hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjakat az adott szövetkezet a szövetkezeti tagoktól átvállalja."

A hivatkozott jogvitában meghozott ítélőtáblai döntés, melyet a Kúria később jóváhagyott, indokolási része lakásszövetkezetek vonatkozásában lényegében megegyezik a jelen tájékoztatóban leírt érveléssel, és a MOHU azt még nem ismerte fel, az ÁSZF-ének módosítási tartalmából következően, hogy pontosan ugyanez a jogalkalmazási helyzet a társasházak vonatkozásában is, ugyanis a Hulladéktörvény lakásszövetkezetekre vonatkozó rendelkezései teljesen, szövegazonosan megegyeznek a társasházakra vonatkozó rendelkezéseivel. 

Ha pedig a szabályozás ugyanaz, akkor abból két különböző esetben nem lehet eltérő következtetésre jutni. A társasházaknak tehát pontosan ugyanazok a jogai a Ht. alapján mint a lakásszövetkezeteknek, sőt a társasházi közös tulajdonból fakadóan teljesen
természetes lehetőségnek tűnik, hogy az egyes tulajdonostársak közös tulajdonuk arányában átvállalják a társasháztól a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás díját, mint ahogy egy szimplán közös tulajdonú ingatlan esetében gyakran előfordul, hogy csak az egyik tulajdonostárs fizet.

2. A MOHU alvállalkozók felhívásai általában hivatkoznak még az ÁSZF 3.2.3. pont alábbi a) alpontban meghatározott rendelkezésére:

Társasházi albetét Ingatlanhasználója Közszolgáltatási résztevékenység körébe tartozó szolgáltatást Egyéni Előfizetőként akkor veheti igénybe ha ezirányú igényét a 4.1.7 pontban foglaltaknak megfelelően bejelenti, és, ha saját használatú Vegyes Hulladék gyűjtését szolgáló Gyűjtőedénnyel még nem rendelkezik, úgy azt saját költségén biztosítja, saját Szelektív Gyűjtőedény hiányában pedig az igénybejelentése során annak rendelkezésre bocsátását kéri, és a MOHU által így biztosított Szelektív Gyűjtőedényt átveszi."

Először is nem egyértelmű, hogy ha ugyanezen pont c) alpontja alapján mindenképpen a társasház, mint lakóközösség az ingatlanhasználó és ekként a szolgáltatás alanya akkor, miképpen lehet valaki egyedi ingatlanhasználóként a szolgáltatás alanya, a két rendelkezés tehát ellentmond egymásnak. Ha erre van lehetőség akkor értelemszerűen a társasházközösség is dönthet az igénybevétel / nem vétel tárgyában. 

A másik alapvető probléma, hogy azokban az esetekben, ahol eddig az egyedi tulajdonsok részére számláztak, de nem lakásonként biztosított egyedi gyűjtőedény, hanem nagyméret kollektív gyűjtőedényben történt a hulladék összegyűjtése és szolgáltató részéről történő elszállítása, és egyébként értelemszerűen van erre kiépített kapacitás, hiszen a szolgáltatás nyújtása és igénybevétel jelenleg is így történik, akkor milyen jogszabályhely alapján kellene ezt megváltoztatni a társasházak esetében és áttérni egy olyan megoldásra, amely működésképtelen sok helyen, pl. a soklakásos, úszótelkes épületeknél mindenképpen, hiszen nyilvánvaló, hogy a lakásonkénti gyűjtőedények telepítése lehetetlen, pláne a zárhatóságot biztosítva és magánterületen, de sok esetben erre még közterületen sem volna lehetőség. 

Így is jelentős problémát jelent a közterületen elhelyezett nagyméretű kollektív gyűjtőedények és környezetük tisztán tartása, működtetése is. Ezt lakásonkénti egyedi edényzettel kiváltani nem lehet, de nem is kell, mert van egy jól működő rendszer, amelynek fenntartásához a társasházi és lakásszövetkezeti lakóközösségeknek joga van. 

A korábbi levezetésünkben a LOSZ álláspontja szerint bebizonyította, hogy a társasházi és lakásszövetkezeti lakóközösségek közgyűlési, küldöttgyűlési döntéssel eldönthetik, hogy általánosságban kívánnak-e alanyai, közvetlen díjfizetői lenni a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásnak. Ott ahol ez a döntés már megszületett és a szolgáltatás nyújtása ennek megfelelően történik kollektív gyűjtőedényekbe ott nem indokolt a változtatás ez senkinek sem érdeke, mert nincs az a szolgáltató, illetve területi szolgáltató, alvállalkozó aki gyorsabban és olcsóbban tudja egy lakóteleptől begyűjteni az egyedi lakásonkénti gyűjtőedényeket, mint a kollektív gyűjtőedényeket, nem beszélve arról, hogy ilyen nagyszámú edény használata mekkora köztisztasági, plusz kockázatot jelentene. 

Értelemszerű, hogy ebben az esetben a laklásszövetkezetek és társasházak ugyanúgy készek együttműködni a szolgáltatókkal, önkormányzatokkal stb. hogy a nagy méretű kollektív gyűjtőedények megmaradjanak megfelelő állapotban, illetőleg szükség esetén kicserélésre kerüljenek, azaz a jelenlegi állapot fenntartása érdekében készek ésszerű mértékig kötelezettségeket vállalni akár szerződéses formában is.


3. A területi szolgáltatói felhívásoknak szinte mindegyében szerepel az alábbi mondat is, 3.2.3. pont h) alpont: 

Lakásszövetkezet részét képező társasház, Ingatlanhasználó esetén a szolgáltatást a lakásszövetkezet, mint Ügyfél veszi igénybe."

A fentiekben megfogalmazott szabály teljes jogi és tartalmi nonszensz és ütközik
minden lényegi lakásszövetkezeti és társasházi fogalmi és értelmező szabállyal. Először
is a lakásszövetkezet és a társasház két önálló jogintézmény, melyek saját közgyűlési
döntéssel átalakulhatnak a másik formába, de egyidejű vegyülésre, hogy lakásszövetkezet részét képezze egy társasház nincsen jogi és tartalmi lehetőség. 

Az előfordul, hogy egy lakásszövetkezet mint közös képviselő, illetőleg társasházkezelő
vállalkozási jogviszonyban kezel társasházat, de értelemszerűen ettől a társasház nem
válik a lakásszövetkezet részévé, és az is egyértelmű, hogy ilyen esetben nem lehet az
adott társasház hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díját a lakásszövetkezetnek
kiszámlázni. 

A lakásszövetkezet ügyfél csak saját lakásszövetkezeti ingatlannyilvántartási megjelölésű esetén lehet, ha a saját közgyűlése, küldöttgyűlése így dönt. Ez a rendelkezés teljes mértékben mutatja, hogy a szabályozás megalkotója nincsen tisztában sem lakásszövetkezeti, sem társasházi szabályozással illetőleg működéssel sem.

4. A fentiek alapján a LOSZ azt javasolja a társasházak számára, hogy a területi szolgáltatók, alvállalkozók részéről megküldött felhívásokat, melyek lényege, hogy az eddigi társasházi tulajdonostársakra vonatkozó számlázás megszűnik a társasházakat egyben fizetőként tartják nyilván és ezzel összefüggő adatszolgáltatást kérnek a Társasházak utasítsák vissza, jelezzék, hogy az egyben történő számlázásra áttérést, tekintettel, hogy a Társasház korábban már döntött arról, a közgyűlésén, hogy nem veszi igénybe, vagy csak a közös tulajdonú részek tekintetében veszi igénybe ingatlanhasználóként a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást. 

A tárgyban a MOHU Zrt-vel a LOSZ a közvetlen kapcsolatot felveszi és egyeztetést kezdeményez a kialakult problémák mielőbbi megoldása érdekében.

Forrás: LOSZ

További híreink


HELYREIGAZÍTÁS: Felfüggesztik a társasházakat érintő változásokat – egyeztetések a MOHU ÁSZF-módosításairól 2025. április 30.
Az alábbiakban adjuk közre a MOHU által szerkesztőségünk felé eljuttatott helyreigazítását a THT-n megjelent "Felfüggesztik a társasházakat érintő változásokat - egyeztetések a MOHU ÁSZF-módosításairól" c. cikkel kapcsolatban.

Milyen teendői vannak a társasházkezelőknek a kötelezően alkalmazandó távjeladós mérőeszközök használatakor? 2025. április 30.
Németh SzabolcsNémeth Szabolcs, az MT Méréstechnika Kft. cégvezetője előadásában arról tájékoztatott, hogyan működtethetjük 676/2023. és a 677/2023. kormányrendeletekben foglaltakat a távhős, vagy ház központi fűtéses társasházakban szabályosan.

FATRAFOL – Régi téma, új megközelítésben (x) 2025. április 24.
A teraszok, erkélyek, loggiák felújítása örökös harc. Ha talál is egy jó megoldást az ember, az vagy túl költségesnek bizonyul, esetleg túl sok bontással járna, vagy éppen nem tetszik a lakóknak, és még akkor is bigott módon hidegburkolatot akarnak látni, ha az a küszöb fölé emeli a járószintet, vagy komoly lábazati ázást okozhat.

Érdemes napirendi pontként szerepeltetni az autó töltést, ha nincs még sok igény? (x) 2025. április 22.
elektromos autó töltéseHa nincs egyértelmű határozat a kiépítésről, a lakók gyakran maguk próbálják megoldani a töltést - konnektorral vagy a közös óráról, engedély nélkül.

https://www.tht.hu/thtelofizetes/
Felfüggesztik a társasházakat érintő változásokat – egyeztetések a MOHU ÁSZF-módosításairól 2025. április 22.
hulladékgyűjtésA BTKE kezdeményezésére országos hatással járó egyeztetés kezdődött a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. és a társasházkezelői szektor között. A Balaton régióból indult szakmai fellépés eredményeként a társasházakat hátrányosan érintő ÁSZF-módosításokat a szolgáltató visszatartja, amíg a szükséges jogszabályok nem születnek meg. A BTKE az egyeztetések jövőbeli résztvevője marad.

Miért fontos cserélni a több évtizedes vízvezetékeket? 2025. április 16.
Gyurasits GergelySzembesítés a falakon belül és pincékben a mindennapokban láthatatlan valósággal! Gyurasits Gergely, az Inpipe Kft. és a strang.hu termékmenedzserének előadása.

A társasházak és az ingatlantulajdonosok aktuális magyarországi és európai kihívásai 2025. április 9.
Dén Mátyás AndrásDén Mátyás András, a THT lapigazgatója és a TSZOE elnökségi tagja előadásában részletesen ismertette a társasházak és ingatlantulajdonosok jelenlegi helyzetét és kihívásait Magyarországon, valamint európai kitekintést is adott.

FATRAFOL – Rés a pajzson – szigetelésvédelem biztonságosan (x) 2025. április 1.
fatrafol.jpgA hasznosított tetők koncepciója mindannyiunk számára vonzó elképzelés, függetlenül attól, hogy a legszebb panorámás nagyvárosi terasztetőkről beszélünk, vagy gépészeti tetőként fontos négyzetmétereket nyerünk meg magunknak. Mégis nehezen adjuk rá a fejünket, hogy ilyen megoldásokban gondolkodjunk, félve a meghibásodás és a vele járó felújítás nehézségeitől, vagy akár a karbantartás hétköznapi nyűgjeitől.

Okosotthon kisokos 2025 – Kinek éri meg, mit érdemes beszerezni? 2025. április 8.
okosotthonAz okosotthon-technológia már nem csupán futurisztikus extra, hanem egyre inkább a modern lakások alaptartozéka. Az ökoszisztémák ma már nem csak a kényelmet szolgálják, hanem az energiatakarékosságot, biztonságot és hatékonyságot is. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk, milyen eszközökkel érdemes elkezdeni az építkezést, milyen rendszerek érhetők el, és hogyan alakítható ki fokozatosan egy értelmesen működő, gazdaságos okosotthon.

Hogyan építsük ki a tökéletes dolgozószobát? 2025. április 2.
Az otthoni munkavégzés világszerte az utóbbi évek egyik legnagyobb munkaerőpiaci átalakulását hozta el. A 2020-as világjárvány idején kényszerből bevezetett home office megoldások sok munkahelyen végleg megmaradtak, és azóta is egyre többen választják a hibrid vagy teljesen otthoni munkavégzést. Ezzel párhuzamosan felértékelődött a dolgozószoba szerepe, hiszen a korábban „átmeneti megoldásnak" szánt otthoni munkaállomások már sokaknál hosszú távú munkakörnyezetté váltak.

Otthoni levegőtisztítás és víztisztítás: van-e rá szükség, és ha igen hol, hogyan? 2025. március 28.
Az egészséges életmód és a környezettudatos szemlélet térnyerésével az otthoni levegőtisztító és víztisztító berendezések iránti érdeklődés is jelentősen megnőtt az elmúlt években Magyarországon. Nem véletlenül, hiszen a levegő- és vízminőség közvetlen hatással van szervezetünk működésére, immunrendszerünkre, hosszú távon pedig egészségi állapotunkra. A kültéri légszennyezés, a háztartási eredetű szennyező anyagok, illetve a vízhálózatok elöregedése mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az otthonaink levegője és csapvize gyakran nem felel meg az ideális egészségügyi követelményeknek.

Ingatlanvásárlási korlátozások: nagyobb beleszólást kapnának az önkormányzatok 2025. március 26.
A kormány olyan új törvénytervezet előkészítésén dolgozik, amely nagyobb mozgásteret adna az önkormányzatoknak az ingatlanvásárlások szabályozásában. A cél, hogy azok a települések, amelyeket túl sok új lakó áraszt el, megvédhessék közösségük szerkezetét, hagyományait, és tehermentesíthessék az amúgy is túlterhelt infrastruktúrájukat.

Nincs elég energia a társasházban vagy tűzvédelmi aggályok vannak az elektromos autó töltő kiépítése kapcsán? 2025. április 29.
Társasházi autó töltés esetén ez két kérdés merül fel leggyakrabban a kivitelezés kapcsán. Az Evergy mindkét problémára hatékony megoldást tud nyújtani.

Energiabesorolások változása: Mennyit spórolhatunk valójában a jobb beosztású eszközökkel? 2025. március 18.
energiabesorolasAz energiatakarékosság és a fenntarthatóság szempontjai egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak a háztartások döntéseiben, mivel ezekkel nem csupán a mindennapi kiadásaikat csökkenthetik, hanem hozzájárulhatnak környezetünk megóvásához is. Az Európai Unióban (EU) már 1995 óta kötelező bizonyos termékekre a címkézés, viszont az energiafogyasztás mérséklése érdekében 2021 márciusában megújította az energiahatékonysági címkézési rendszert, hogy a fogyasztók könnyebben átláthassák a termékek valós fogyasztását.

Gátat szabna a vidéki ingatlanok felvásárlásának a kormány 2025. március 14.
draga_haz.jpgA magyar kormány új törvényjavaslattal kísérli meg szabályozni a vidéki ingatlanok felvásárlását annak érdekében, hogy megvédje a helyi közösségeket és értékeiket. A javaslat, amelyet a közelmúltban Navracsics Tibor miniszter ismertetett, az ingatlanok adásvételének szigorítását, az elővásárlási jog kiterjesztését és egyéb korlátozásokat tartalmaz.

Emlékeztető: Fontos változások a budapesti magán- és egyéb szálláshelyekre vonatkozóan 2025. március 12.
rovid_tavra_kiveheto_szallas.jpgBudapest turizmusa továbbra is növekszik, a város az egyik legkedveltebb európai úti célként vonzza a látogatókat. Azonban a rövid távú lakáskiadás szabályozása szigorúbbá vált, és 2025. január 1-jétől életbe léptek az új előírások, amelyek meghatározzák a magán- és egyéb szálláshelyek működtetésének feltételeit.

Módosult a kormány ingatlan-nyilvántartásról szóló végrehajtási rendelete 2025. március 12.
jogesetek.jpgA március 11-ei Magyar Közlönyben megjelent a Kormány 38/2025. (III. 11.) Korm. rendelete az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet módosítása.

Lakásbiztosítás váltás: ezeket érdemes tudni a lehetőségről 2025. február 28.
biztositasi_kerekasztal.JPGA legtöbb háztartásban kötelező kellék a lakásbiztosítás, azonban ezeket a szerződéseket sokan nem tartják naprakészen. A több évvel ezelőtt megkötött biztosítások sokszor baj esetén nem jelentenének teljes védelmet, és sokszor jóval kedvezőbb feltételekkel is elérhetőek lennének a naprakészebb szolgáltatások. Március 1-jétől azonban mindenkinek lehetősége nyílik idén is megvizsgálnia a jelenlegi lakábiztosítását és kedvezőbb konstrukcióra váltani.

Kitekintő: Az államilag támogatott lakáshitelek az ingatlanárak növekedéséhez vezettek 2025. február 26.
Primosten_horvatorszag.jpgHorvátországban a 2017-ben bevezetett, APN program névre hallgató államilag támogatott lakáshitelek komoly hatással voltak az ingatlanpiacra. A hitelprogram célja az volt, hogy megkönnyítsék a fiatalok számára az első otthonuk megszerzését, ám hosszútávon épp az ellenkezőjét érték el: az ingatlanárak drasztikusan megugrottak.

Uszoda a társasházban: így fenntarható! 2025. február 19.
ksi_ildiko.jpgA társasházak közös wellness-részlegeinek fenntartása az elmúlt években egyre nagyobb kihívást jelentett a lakóközösségek számára. A növekvő rezsiköltségek és a karbantartási terhek miatt sok helyen a medencéket leeresztették, a wellness-területek pedig kihasználatlanná váltak. Erre a problémára kínál megoldást a Stilianos Babauszoda, amely ezeket az üresen álló helyiségeket hasznosítva biztosít minőségi babaúszási lehetőséget a családoknak, miközben a társasházak számára is előnyös konstrukciót kínál. A THT interjúja Kis Ildikóval, a Stilianos Babauszoda Franchise üzletfejlesztési vezetőjével.

(c) Társasházi Háztartás 2025 | Proptech Digital Investment Zrt. | Minden jog fenntartva
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások