Vége az ÉTDR nyilvánosságának2024. augusztus 16. |
|---|
A magyar építési hatósági eljárások átláthatósága jelentős csapást szenvedett, miután a kormány megszüntette az Építésügyi hatósági engedélyezési eljárást Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer (ÉTDR) nyilvános tájékoztatási felületét. Az augusztus 16-án életbe lépő rendelet gyakorlatilag eltünteti a nyilvánosság elől az építési engedélyekkel és az ezekkel kapcsolatos döntésekkel kapcsolatos adatokat, ami súlyos következményekkel járhat a közérdekű információkhoz való hozzáférés tekintetében.
|
|
990 HUF
THS hagyományos (rugós) nyomókapcsoló - 101N - fehér
![]() Érdekel → |
|
Az ÉTDR jelentősége Az ÉTDR eddig lehetővé tette, hogy bárki betekinthessen a beadott építési engedélyekbe és az ezekről szóló döntésekbe, sőt, még a tervek egy része is hozzáférhető volt, eddig. Ez a rendszer a nyilvánosság és a sajtó számára kulcsfontosságú volt, az adatok alapján el számos oknyomozó cikk készülhetett. Az új rendelet azonban szinte teljesen megszünteti a hozzáférést ezekhez az adatokhoz, ami komoly aggodalmakat vet fel az átláthatóság és a közérdekű információkhoz való hozzáférés szempontjából. A módosításokkal kapcsolatban a kormány nem adott ki részletes indoklást. A Magyar Közlöny mellékletében megjelent rövid, mindössze egy mondatból álló "végső előterjesztői indokolás" csupán annyit közöl, hogy a cél az ÉTDR tájékoztatási felületének megszüntetése. Az, hogy miért volt erre szükség, nem derül ki az indoklásból. Az új szabályozás részletei Az új rendelet értelmében csak az építési tevékenységgel érintett telekkel közös határvonalú ingatlanok tulajdonosai vagy haszonélvezői tekinthetnek bele az építési iratokba (az építésügyi hatósági engedélyezési vagy tudomásulvételi eljárásban kizárólag ezek a személyek tekintendők a jövőben ügyfélnek), és azt is csak egy hivatali helyiségben, hatósági felügyelet mellett tehetik meg. Ráadásul a megszerzett információk nem hozhatók nyilvánosságra, ami gyakorlatilag ellehetetleníti a széleskörű közvélemény tájékoztatását az ilyen ügyekről. Az eddig az ÉTDR általános tájékoztatási felületén elérhető adatok, mint például a telek címe, az építési tevékenység tárgya, a helyszínrajzok, utcai homlokzati tervek vagy látványtervek és az erről hozott döntések szintén eltűnnek az internetes nyilvánosságból. Ez a lépés különösen aggasztó, mivel így a nyilvánosság elveszíti a lehetőséget, hogy előzetesen értesüljön olyan építési tervekről, amelyek jelentős hatással lehetnek a környezetre vagy a helyi közösségekre. A változtatás augusztus 8-án éjjel jelent meg a Magyra Közlönyben, és majd a kihirdetés utáni 8. napon, azaz augusztus 16-án lép életbe és a már folyamatban lévő ügyekre is vonatkozik. A változtatások egyértelműen korlátozzák a közérdekű információkhoz való hozzáférést, ami hosszú távon gyengítheti az építkezési eljárások átláthatóságát és a nyilvánosság ellenőrzési szerepét. A döntés nyilvánvalóan szűkíti az állampolgárok lehetőségeit a helyi építkezésekkel kapcsolatos információk megszerzésére, ami komoly aggodalmat kelt a civil szervezetek és a sajtó képviselői körében. |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások


A magyar építési hatósági eljárások átláthatósága jelentős csapást szenvedett, miután a kormány megszüntette az Építésügyi hatósági engedélyezési eljárást Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer (ÉTDR) nyilvános tájékoztatási felületét. Az augusztus 16-án életbe lépő rendelet gyakorlatilag eltünteti a nyilvánosság elől az építési engedélyekkel és az ezekkel kapcsolatos döntésekkel kapcsolatos adatokat, ami súlyos következményekkel járhat a közérdekű információkhoz való hozzáférés tekintetében.

A társasházak jelentős részében a szervezeti-működési szabályzat (SZMSZ) puszta kötelező dokumentumnak tűnik: kiemelik a törvényszöveget, belemásolják egy fájlba, a közgyűlés megszavazza, a közös képviselő beadja a földhivatalba, aztán senki nem nyitja ki többé. Dr. Kiss Balázs Károly, a Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének elnöke előadásában azt mutatta be, hogy a jogszabály ennél jóval többet enged, és az SZMSZ a ház gyakorlati működésének egyik legfontosabb eszköze lehet.
Egy elmaradt közös költség néha nemcsak a társasház pénzügyeit, hanem a közös képviselő szakmai felelősségét is próbára teszi. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n Csizmadia Szabolcs könyvvizsgáló egy friss, jogerős ítélettel zárult esetet ismertetett, amely jól példázza, hogyan csúszhat el egy ügy, ha a közös képviselő nem elég körültekintő, és a korábbi mulasztásokra nem figyel oda. Az esetben a pereskedés végül többe került, mint maga a vitatott összeg.
Az utóbbi hónapokban számos félreértés és téves hír keringett arról, hogy a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. helyszíni bírságokat szabna ki a társasházakra. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n azonban a leghitelesebb forrásból, Baricza Miklós, a MOHU ügyféltámogatás vezetője és Dúzs László, kategória menedzsere tisztázták, valójában mi változott - és mi maradt pontosan ugyanaz. 
A fűtési szezonban kevés kellemetlenebb dolog van annál, mint amikor a lakók arra panaszkodnak, hogy „nem melegek a radiátorok". A közös képviselő ilyenkor a frontvonalban találja magát, hiszen a probléma egyszerre technikai, kommunikációs és szervezési feladat is. Egy korszerű, hitelesített mérőműszer azonban nemcsak a hibák gyors beazonosításában segít, hanem abban is, hogy a képviselő hitelesen és hatékonyan képviselhesse a közösség érdekeit.
A Transzformátor Központ októberi konferenciája azt vizsgálta, miként kapcsolódhatnak a hazai lakóközösségek, a társasházak a közösségi energiatermeléshez és -felhasználáshoz. A szakmai esemény a szabályozási keretek, a műszaki-üzleti lehetőségek és a lakossági bevonás összefüggéseit mutatta be, hangsúlyozva, hogy a társasházak a modell természetes szereplői lehetnek, ha a feltételek és a belső együttműködés adott.
Ott valósul meg a felújítás, ahol közösség is épül. A Szolidáris Gazdaság Központ kutatói egy önként jelentkező társasház közreműködésével tárták fel a ház műszaki, energetikai és közösségi fejlesztési lehetőségeit. A pilot eredménye megmutatta, hogy a társasházi energiahatékonyság nemcsak pályázat és technológia kérdése - a döntő tényező a jól működő közösség. 
A társasházi közös képviselők mindennapi munkáját alapjaiban nehezíti meg, hogy a magyar ingatlan-nyilvántartáshoz csak díjfizetés ellenében férhetnek hozzá, pedig a törvény szerint ez közhiteles és nyilvános adatbázis. Szilber Szilvia, a Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének (MITOE) elnökségi tagja petíciót indított annak érdekében, hogy a közös képviselőknek a képviselt házak ingatlanjainak tulajdoni lapjaihoz ingyenes, online betekintési lehetősége legyen.
Az adminisztráció ma már egyre inkább online rendszerekre épül a társasházak és társasházkezelők életében is. A társasházi szoftverek sok szempontból könnyítik a közös képviselők és a társasházkezelők dolgát, átláthatóbbá tehetik a gazdálkodást, gyorsabbá az ügyintézést. Ugyanakkor új típusú kockázatokat is hoztak: mi történik, ha a volt közös képviselő nem adja át az adatokat, vagy a szoftverszolgáltató ellehetetleníti az elérést? Milyen jogi kötelezettségek vonatkoznak ezekre az esetekre? Hogyan válasszon biztonságosan társasházi szoftvert a közösség?
A penész megjelenése sok háztartásban tapasztalható probléma, különösen ablakcsere és szigetelés után, de akár új építésű otthonokban is felütheti a fejét. Hogyan biztosítható a folyamatos minimális szellőzés és hogyan előzhető meg ezzel a penész kialakulása egyszerűen és megfizethetően?
Milyen tájékoztatásokat kell kötelezően kifüggeszteni társasházakban, melyek azok, melyeket praktikus okból célszerű, és melyek azok, melyeket, ahogy mondani szokás: illik kitenni?
Örömmel jelentjük, hogy a THShop.hu, a hivatalos THT Webáruház kiállítóként is részt vesz a XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi Expo rendezvényen.
Az esték a városban is gyakran tartogatnak váratlan találkozásokat a denevérekkel, legyen szó egy-egy lépcsőházba tévedt példányról, vagy egy egész kolóniáról, amely a ház szerkezetében talált otthonra. Mit tehetünk ilyen esetben, és mi a jogszerű módja a kiköltöztetésüknek? Vagy hogyan alakíthatunk ki denevérbarát társasházat?
A szelektív hulladékgyűjtés környezetvédelmi szempont, a fenntartható életmód elengedhetetlen része. Különösen a társasházakban jelent komoly kihívást a rendszeres és szabályos gyűjtés, ahol a lakók osztoznak a konténereken. Egy jól szervezett rendszer azonban jelentősen hozzájárulhat a tisztább, rendezettebb környezethez.
A bejárat a ház arca: itt születik az első benyomás, és itt találkozik mindenki az időjárással. Egy jól megválasztott előtető egyszerre ad védelmet és rendezett, gondozott összképet. Nem luxus, hanem praktikus, hosszú távon megtérülő fejlesztés, amely a lakók kényelmét és a közös területek állapotát is javítja.
A társasházak mindennapi működéséhez elengedhetetlen a pontos, egyértelmű és rendszeres tájékoztatás. A közös költség értesítők, lakógyűlési meghívók, felújítási tájékoztatók, szolgáltatói hirdetmények - mind-mind meg kell, hogy találják a helyüket.
A társasház mindennapi működtetése leginkább a háttérben zajlik, ezért rendkívül fontos, hogy milyen környezetben, milyen felszereléssel dolgozik a társasház közös képviselője. A kezelő irodájának felszereltsége, az iroda rendezettsége nagyban meghatározza a hatékonyságot és az elvégzett munka minőségét.
A társasházak mindennapi működésében az adatkezelés kiemelt jelentőséggel bír. A közös képviselet során keletkező adatok - legyen szó tulajdonosokról, lakókról vagy beszállítókról - érzékeny információnak minősülhetnek, és védelmük szigorú jogi keretek között történik.
A fényviszonyok alapvetően formálják mindennapi életünket. Hatással vannak közérzetünkre, biztonságérzetünkre, hiszen mi, emberek elsősorban látás útján tájékozódunk a világban. Nem mindegy, hogyan alkalmazzuk a világítást otthonainkban vagy azok közvetlen környezetében. 







































