Hogyan különböztessük meg a profi duguláselhárítót a lehúzó kóklerektől?2025. január 28. | 
		
|---|
				 Egyre többet hallani olyan esetekről, hogy egy duguláselhárítást több százezer, vagy akár milliós tételként számláznak ki szolgáltatók az ország különböző területein. Mi ennek az oka, mik a reális árak? A THT Batuska Csabát, Drain Expert Kft. ügyvezetőjét kérdezte a témában.
			 | 
		
| 
	 43 805 HUF 
		
		Prémium minőségű speciális - újrahasznosított - anyag-szerkezetű szennyfogó szőnyeg 
		![]() Érdekel →  | 
| 
				 THT: Kezdjük a legelejéről! Nem megy le a WC, jön vissza a víz, Google-ön gyorsan nekiállok keresni duguláselhárítót. Hogyan döntsön az ember arról, hogy kit hívjon ki? Batuska Csaba: Az attól függ, hogy társasházban, vagy családi házban élünk. Ha társasházban élünk, akkor először mindenképpen a közös képviselőt hívjuk, aki a saját, megbízható vállalkozójával dolgozik, ilyenkor legtöbbször nekünk a beengedésen kívül nem lesz dolgunk. Ha családi házban van a dugulás, akkor pedig a legfontosabb az, hogy a megkeresett szolgáltató ne folyóméterenkénti díjszabásban gondolkozzon. THT: Mit jelent a folyóméterenkénti díjszabás? Batuska Csaba: Ez a leginkább tipikus lehúzási módszer: ingyenes a kiszállás, de az elektromos csőgörénynél méterenként felszámolnak 10-12 ezer Ft-ot. Aztán valahogyan kiderül, hogy 20-30 méter is lement a csatornába és mindjárt kész is van a 200-300 ezer Ft-os számla. THT: Mi a reális ár egy duguláselhárításra? Batuska Csaba: Társasház esetén meg kell különböztetnünk lakáson belüli, vagy strangon keletkezett dugulást. Itt nagyon fontos szerepe van a szakértelemnek, hogy a szolgáltató hamarabb átlássa azt, hogy hol van a probléma. Ha társasházi lakásnál a mosogatóban, mosdóban, zuhanynál van a dugulás, akkor 20-50 ezer Ft a reális ár, wc alapvezetőknél 40-80 ezer Ft, ha viszont a külső alapcsatornánál van a probléma, akkor ott - a társasház méretétől függően - valóban lehet akár 150-200 ezer Ft-os az elhárítás díja. De hangsúlyozni szeretném, hogy itt a közös képviselet az elsődleges kapcsolat, neki kell megrendelni ilyen esetekben a munkát. THT: Fizeti a biztosító a duguláselhárítást? Batuska Csaba: Természetesen, a dugulási károkat az összes biztosító fedezi. Érdemes megnéznünk a biztosítási kötvényünket - akár társasházban, akár családi házban élünk - hogy milyen értékhatárig van rá fedezet, ez jó támpontot ad arra, hogy a munkadíjat tekintve milyen nagyságrendre számíthatunk. THT: Mik a leginkább jellemző dugulási okok? Batuska Csaba: Az első kérdésünk a legtöbbször az, hogy ugye nem dobnak nedves törlőkendőt a wc-be? Vagy a WC-papír gurigát. De láttunk már mindenfélét, például összeálló macskaalmot is a csatornában, ami megállította a víz útját. A legtöbb dugulás általában emberi hibára vezethető vissza, ha pedig nem a felhasználó, akkor sok esetben a slendrián kivitelezés az, ami miatt sok munkánk van. THT: Milyen kivitelezési hibákra gondol? Batuska Csaba: Nagyon sok új társasházban elrontják a csőméretezést, régebbi társasházaknál pedig a csövek egyszerűen csak elérik az életciklusuk végét. A családi házak esetében ma már minden második háznál látunk kivitelezés gondokat: lejtési problémák, csatlakozási problémák, csőméretezés, vagy egyszerűen csak elfelejtik a kivitelezők, hogy kötelező wc-nek öblítenie minden kiállást annak érdekében, hogy később ne kelljen zsírfaló baktériumokkal lebontatni a lerakódásokat a vezetékekről. THT: Hogyan lehet megelőzni a bajt? Batuska Csaba: A rendeltetésszerű használat - miszerint nem dobálunk bele mindent a wc-be - mellett fontosnak tartanám, hogy mielőtt bárki bármit vesz - akár lakást, vagy házat - nézesse át szakértővel a víz- és csatornaterveket, hogy mire számíthat. Ha van rá lehetőség, akkor egy családi háznál már érdemes a tervezésnél is bevonni második szakértőt, vagy ha már elkészült a csatornarendszer, akkor egy kamerás vizsgálattal megnézni, hogy az hogyani is sikerült. Így több százezer forintot spórolhatunk a későbbiekben például egy kocsibeálló, vagy kert felbontása, felásása és a javítási munkálatok kapcsán. THT: Milyen állapotban vannak amúgy átlagosan a vezetékek? Batuska Csaba: A régi építésű társasházaknál és házaknál nagyon sok a lerakódás a vezetékeken, sokszor látjuk azt, hogy a 40-50 éve lerakott csatornákon már a kamera is alig fér át, nem beszélve magának a vezetéknek a szétmállásáról. Ugyanez a helyzet a telekhatáron kívüli vezetéknél, amik sokáig a Csatornázási Művek tulajdonában voltak és kevesen tudják, hogy ez már nem így van. Ezekkel is sokat kell foglalkoznunk, hiszen ezek rendbetétele is sokszor az ingatlantulajdonosoknak nemcsak érdeke, hanem feladata is. Drain Expert Kft., Budapest és környéke  Kapcsolódó cikkünk: Dugulásos átverés - Hogyan védekezzünk a túlszámlázó szolgáltatók ellen?  | 
		
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
		Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások
			
			

Egyre többet hallani olyan esetekről, hogy egy duguláselhárítást több százezer, vagy akár milliós tételként számláznak ki szolgáltatók az ország különböző területein. Mi ennek az oka, mik a reális árak? A THT Batuska Csabát, Drain Expert Kft. ügyvezetőjét kérdezte a témában.
			

Ott valósul meg a felújítás, ahol közösség is épül. A Szolidáris Gazdaság Központ kutatói egy önként jelentkező társasház közreműködésével tárták fel a ház műszaki, energetikai és közösségi fejlesztési lehetőségeit. A pilot eredménye megmutatta, hogy a társasházi energiahatékonyság nemcsak pályázat és technológia kérdése - a döntő tényező a jól működő közösség.			
A társasházi közös képviselők mindennapi munkáját alapjaiban nehezíti meg, hogy a magyar ingatlan-nyilvántartáshoz csak díjfizetés ellenében férhetnek hozzá, pedig a törvény szerint ez közhiteles és nyilvános adatbázis. Szilber Szilvia, a Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének (MITOE) elnökségi tagja petíciót indított annak érdekében, hogy a közös képviselőknek a képviselt házak ingatlanjainak tulajdoni lapjaihoz ingyenes, online betekintési lehetősége legyen.			
Az adminisztráció ma már egyre inkább online rendszerekre épül a társasházak és társasházkezelők életében is. A társasházi szoftverek sok szempontból könnyítik a közös képviselők és a társasházkezelők dolgát, átláthatóbbá tehetik a gazdálkodást, gyorsabbá az ügyintézést. Ugyanakkor új típusú kockázatokat is hoztak: mi történik, ha a volt közös képviselő nem adja át az adatokat, vagy a szoftverszolgáltató ellehetetleníti az elérést? Milyen jogi kötelezettségek vonatkoznak ezekre az esetekre? Hogyan válasszon biztonságosan társasházi szoftvert a közösség?			
A penész megjelenése sok háztartásban tapasztalható probléma, különösen ablakcsere és szigetelés után, de akár új építésű otthonokban is felütheti a fejét. Hogyan biztosítható a folyamatos minimális szellőzés és hogyan előzhető meg ezzel a penész kialakulása egyszerűen és megfizethetően?			
Milyen tájékoztatásokat kell kötelezően kifüggeszteni társasházakban, melyek azok, melyeket praktikus okból célszerű, és melyek azok, melyeket, ahogy mondani szokás: illik kitenni?			
Örömmel jelentjük, hogy a THShop.hu, a hivatalos THT Webáruház kiállítóként is részt vesz a XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi Expo rendezvényen. 			
Az esték a városban is gyakran tartogatnak váratlan találkozásokat a denevérekkel, legyen szó egy-egy lépcsőházba tévedt példányról, vagy egy egész kolóniáról, amely a ház szerkezetében talált otthonra. Mit tehetünk ilyen esetben, és mi a jogszerű módja a kiköltöztetésüknek? Vagy hogyan alakíthatunk ki denevérbarát társasházat?			
A szelektív hulladékgyűjtés környezetvédelmi szempont, a fenntartható életmód elengedhetetlen része. Különösen a társasházakban jelent komoly kihívást a rendszeres és szabályos gyűjtés, ahol a lakók osztoznak a konténereken. Egy jól szervezett rendszer azonban jelentősen hozzájárulhat a tisztább, rendezettebb környezethez.			
A bejárat a ház arca: itt születik az első benyomás, és itt találkozik mindenki az időjárással. Egy jól megválasztott előtető egyszerre ad védelmet és rendezett, gondozott összképet. Nem luxus, hanem praktikus, hosszú távon megtérülő fejlesztés, amely a lakók kényelmét és a közös területek állapotát is javítja.			
A társasházak mindennapi működéséhez elengedhetetlen a pontos, egyértelmű és rendszeres tájékoztatás. A közös költség értesítők, lakógyűlési meghívók, felújítási tájékoztatók, szolgáltatói hirdetmények - mind-mind meg kell, hogy találják a helyüket. 			
A társasház mindennapi működtetése leginkább a háttérben zajlik, ezért rendkívül fontos, hogy milyen környezetben, milyen felszereléssel dolgozik a társasház közös képviselője. A kezelő irodájának felszereltsége, az iroda rendezettsége nagyban meghatározza a hatékonyságot és az elvégzett munka minőségét.			
A társasházak mindennapi működésében az adatkezelés kiemelt jelentőséggel bír. A közös képviselet során keletkező adatok - legyen szó tulajdonosokról, lakókról vagy beszállítókról - érzékeny információnak minősülhetnek, és védelmük szigorú jogi keretek között történik.			
A fényviszonyok alapvetően formálják mindennapi életünket. Hatással vannak közérzetünkre, biztonságérzetünkre, hiszen mi, emberek elsősorban látás útján tájékozódunk a világban. Nem mindegy, hogyan alkalmazzuk a világítást otthonainkban vagy azok közvetlen környezetében. 			
Bár a mesterséges intelligencia fogalma sokakban aggodalmat kelt, gyakorlati alkalmazásai egyre több ponton jelennek meg az ingatlanpiacon is. Balog Márton, a Trigon Research Kft. ügyvezetője előadásában bemutatta, hogyan válhatnak ezek az eszközök valódi társává a társasházi szereplőknek - az ügyfélkapcsolattól a könyvelésig.			
A postaláda társasházi környezetben egyszerre betölt funkcionális, esztétikai és jogszabályi szerepet. A postai küldemények megfelelő kézbesítését ugyanis törvény írja elő, és a szabályos levélszekrény biztosítása a többlakásos épületek esetén a közös képviselő vagy üzemeltető felelőssége.			
2025. szeptember 1-jétől elérhető a Fix 3% lakáshitel, amely otthonvásárlásra és építésre is igénybe vehető, legfeljebb 3%-os kamattal, állami kamattámogatással. A kormányrendelet részletes szabályokat határoz meg az igénylés módjáról, a szükséges igazolásokról, a bírálati és folyósítási folyamatról, valamint az esetleges visszafizetési kötelezettségekről. Az alábbiakban összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat.			
Bár a lakásszövetkezetek elsődleges feladata az épületek fenntartása és a tagok érdekeinek képviselete, egyre több közösség keres olyan megoldásokat, amelyek túlmutatnak a napi üzemeltetésen. A lakásszövetkezet által létrehozott alapítvány új dimenziókat nyithat meg a közösségi célok megvalósításában, legyen szó felújításokról, szociális támogatásról vagy kulturális rendezvényekről.			
Egy zászló közösségeket szólít meg, múltat idéz és pillanatokat tesz emlékezetessé. Társasházi környezetben egy zászlótartó kihelyezése vagy egy zászló kitűzése olyan eszköz, amely lehetőséget ad arra, hogy a lakóközösség együtt, méltó módon éljen meg fontos alkalmakat.			






































