Barion Pixel

Kevesebbet ér az ingatlan, ha mobiltorony van a közelben

2024. szeptember 10.
cimlapkep2.jpgHabár Magyarországon nincsen precedensjog, kúriai jogesetek tucatjai bizonyítják, hogy az ingatlanunk bizony értékcsökkenést szenved el, ha mobiltorony épül a közelben. A téma igen kényes, de a THT utánajárt a részleteknek.

Stigmatizált ingatlanok, így hívják azokat a házakat, lakásokat, telkeket, melyek valamilyen oknál fogva - legyen az egy rossz szomszédság, vagy vegyi szennyezettség, esetleg kilátás elvonás - értékcsökkenést szenvednek el és ezáltal csak a piaci árnál olcsóbban adhatók el. A stigmák nemcsak fizikai, hanem biológiai, esetleg pszichológiai károsító tényezők is lehetnek. Hogy a mobiltornyokat melyik kategóriába soroljuk, az egy igen jó kérdés.

Ugyanis a kúriai gyakorlat szerint - melyekben rendszerint elismerik az ingatlanok értékcsökkenését egy-egy mobiltorony építését követően - a kilátástól az egészségkárosító tényezőkön keresztül az általános félelemig a felperesek részéről minden stigma felvonul, mint értékcsökkentő hatás, melyek kapcsán nem mindig garantált a siker az ingatlanok értékcsökkenésének kompenzálására.

Jogászkodás vagy egészség?

Habár Magyarországon nincs még mindig a környezeti hatásokkal terhelt ingatlanok értékcsökkenésének megállapítására szakértői módszertan, az elmúlt tizenöt évben számos kúriai ítélet született, melyben a mobil átjátszó állomások (mobiltornyok) építtetőit elmarasztalta a bíróság és kártérítés fizetésére kötelezte volna őket a közelben lévő ingatlantulajdonosok javára. Ehhez minden esetben arra volt szükség, hogy az ingatlantulajdonosok, mint felperesek bíróságra menjenek a mobiltorony építtetője ellen és az átjátszó állomás öt éven belül épüljön, máskülönben „elévültnek" nyilvánították az ügyet. Az egészet - ezzel talán az egész magyar jogrendszer értékkészletét - az teszi talán a leginkább aggályossá, hogy az ítélkezési gyakorlat az, hogy jellemzően nem amiatt kell kártérítést fizetnie az öt éven és 200 méteren belül épült mobiltornyok építtetőinek az ingatlantulajdonosoknak, mert a tornyoknak bármilyen egészségkárosító hatása lenne, hanem azért, mert az ítészek szerint az „általános félelem" miatt csökken az ingatlanok értéke. Mindezt úgy, hogy az Európai Parlament 2021-ben már saját kutatást publikált a mobilhálózati technológiák elektromágneses mezőinek káros hatásairól (itt elérhető). 

A tanulmányból kiderül, hogy az alacsonyabb frekvenciák esetében korlátozott bizonyíték van arra, hogy az EMF rákkeltő hatású lehet az emberekben, megfelelő bizonyíték van arra, hogy az EMF rákkeltő hatású az állatkísérletekben, elegendő bizonyíték áll rendelkezésre arról, hogy az EMF negatív hatással van a férfiak termékenységére és szintén korlátozott bizonyíték van arra, hogy az EMF negatív hatással lehet a nők termékenységére és a magzatok fejlődésére. Az alacsony frekvencia a 450-6000 MHz közötti sávot jelenti, magyarul magában foglalja azokat a frekvenciákat, amelyeket korábbi generációs mobiltechnológiák (például 2G, 3G, és 4G) már használtak. A tanulmány az 5G technológia kapcsán használt magasabb frekvenciák (24-100 GHz) kapcsán kitér arra, hogy nem végeztek megfelelő tanulmányokat az embereken vagy állatokon a magasabb frekvenciájú elektromágneses mezők hatásairól, hiszen az ilyen frekvenciák különösen az 5G technológia esetében újak, és a rövid hatótávolság miatt nagyszámú kis cellák telepítése szükséges, ami növelheti az emberek expozícióját.

cimlapkep3.jpg

A mobilszolgáltatók vagy terelnek, vagy nem is válaszolnak

Az ügy kényességét talán mi sem bizonyítja jobban, mint a mobilszolgáltatók sajtóosztályainak magatartása. A THT megkereste mindhárom hazai szolgáltatót, a Yettelnél egy olyan email címet kaptunk, amiről - lévén egy zárt levelezési lista címét kaptuk - visszapattant a levelünk, a Vodafone-tól válaszra sem méltattak bennünket, a Telekom pedig a következőket írta megkeresésünkre:

„A Magyar Telekom törekszik arra, hogy ügyfeleinek mindig a legkorszerűbb szolgáltatásokat kínálja, ennek biztosítása érdekében az elmúlt 5 évben több mint 300 milliárd forintot költött Magyarországon mobil- és vezetékes hálózatainak infrastruktúrafejlesztésére. Az elmúlt évek intenzív fejlesztéseinek köszönhetően a Magyar Telekom mobilhálózat-modernizációs programjának keretében 2023-ban 65%-ra növelte lakosságszám-arányos kültéri 5G lefedettségét, 4G lefedettsége pedig 99%-os. Mobilügyfelei igénylik és megszokták a kimagasló minőségű mobilszolgáltatást, ezért a jövőben tovább növeli az 5G területi lefedettséget, hogy minél több ügyfél számára elérhetővé váljon a mobiltechnológia legújabb generációja. A magyar kormánnyal kötött digitális elköteleződés mentén a Magyar Telekom vállalta, hogy felgyorsítja az 5G lefedettség kiépítését, melynek eredményeként 2026-ra a lakosságszám-arányos kültéri 5G lefedettséget közel 99%-ra növeli. Ugyanakkor a bázisállomásainkkal kapcsolatos részletesebb információk üzleti titoknak minősülnek, ezért azokkal kapcsolatban nem áll módunkban ennél konkrétabb tájékoztatást adni.

A magas minőségű mobil- és internetszolgáltatás mára nélkülözhetetlenné vált a mindennapokban, mely szakszerűen tervezett és elhelyezett mobil állomásokkal biztosítható. Egyre növekszik az igény a kellő lefedettség, a szélessávú internet és a szolgáltatások magas rendelkezésre állása iránt, melyek megléte az ingatlanokban sok esetben azok értékét növelik. A Magyar Telekom minden esetben arra törekszik, hogy a bázisállomásokat úgy helyezze el, hogy azok a környezeti hatások minimalizálása mellett a lakosságot a legkisebb mértékben zavarják. Egy sűrűn lakott településen, városban minőségi mobilszolgáltatást csak a felhasználók közelében telepített bázisállomásokkal lehet nyújtani. Távolról (pl. településen kívülről) minőségi szolgáltatás nagyobb települések esetében nem megoldható, hiszen nemcsak lefedést kell biztosítani, hanem a lakosság és adott célterület lélekszámához igazodó kapacitást is, ami összefügg az elvárt minőséggel. A bázisállomások létesítéséhez kapcsolódó, általuk okozott értékcsökkenés nem mutatható ki."

A megkeresésünk amúgy az alábbi kérdésekből állt: Hány mol tornyot üzemeltet a Telekom közvetlenül, illetve közvetetten alvállalkozókon keresztül az országban? Ebből hányat telepített az elmúlt öt évben? Milyen megoszlásban vannak ezek a tornyok technológiai szempontból? (4G, 5G %-os eloszlás) Hány alkalommal fizetett az elmúlt öt évben a Telekom a mobiltornyok közelében lévő ingatlanok tulajdonosainak az ingatlanok értékvesztése kapcsán? Milyen nagyságrend a kifizetett összeg? Átlagosan az ingatlanok értékének hány százaléka az értékvesztés ilyenkor, amit a szolgáltató megtérít a közelben lévő ingatlanok tulajdonosai számára? Folytat-e bármilyen lakossági tájékoztatást a szolgáltató annak érdekében, hogy az egyes mobiltornyok közelében lévő ingatlanok értékvesztésével számoljon a lakosság? Értelmezésünk szerint a mobilszolgáltatók ezen kérdésekre egyértelműen nem szeretnének válaszolni.

A THT megkeresett egy vidéki ügyvédi irodát is, ami ezekre az ügyekre volt szakosodva, amelynek telefonos beszélgetésünk után írásban tettük fel a kérdéseinket. A jogi iroda szóban annyit mondott, hogy az 5G hálózatok megjelenése óta nem sok ilyen ügy van már, írásban pedig ezt követően nem válaszolt a kérdéseinkre.

Az értékcsökkenés megállapítása

Ahogyan a témával foglalkozó Dr. Hajnal István, a BME Építészmérnöki Karának címzetes egyetemi docense, okleveles építőmérnök, okleveles ingatlanszakértő, okleveles létesítménygazdálkodó, aranykoszorús igazságügyi ingatlanforgalmi és építési beruházási szakértő, a stigmatizált ingatlanok témájának szakértője már egy 2018-as publikációjában összefoglalta, az Egyesült államokban a 2000-es évek elejétől létezik egységes módszertan a szennyezett vagy szennyezéssel vélelmezett ingatlanok értékelésére. 

A különböző környezeti károsodások, szennyezések között ez a szabvány megemlíti a nem-fizikai szennyezéseket is, mint a nagyfeszültségű vezetékeket vagy a rádióhullámmal működő adótornyokat. A szennyezésnek lehetnek fizikai és előítéleti hatásai, ezeket el kell választani egymástól. Az értékelőnek a piaci érték meghatározásakor két elvet kell egyszerre maga előtt tartania, a terheletlen értéket és a használati értéket. 

A szennyezett ingatlanra vonatkozó terheletlen érték ugyanis a teljes hatástalanítási költség lenne, amelynél a mindenkori használati érték valószínűleg magasabb; így a teljes hatástalanítási összeggel való közelítés csak egy a lehetséges módszerek közül. Meg kell jegyezni, hogy a teljes hatástalanítás nem csak a műszaki beavatkozást, hanem az ehhez tartozó kockázatok kezelését, a monitoringot, az elveszett bevételeket vagy fejlesztési lehetőséget és a nem-fizikai félelmek eltüntetését is jelenti. A teljes hatástalanítás különböző költségelemeit lehetőség szerint piaci adatokkal (árajánlatokkal, versenyárral, korábbi hatástalanítási munkák tényadataival) kell alátámasztani. 

A hatástalanítás után fennmaradó stigma egyfajta időtényezőként is értelmezhető, vagyis a félelem fokozatosan erodálódik; ezzel szembemenő hatás az, hogy egy stigmatizált ingatlan nehezen, hosszabb idő alatt adható el, vagyis további pénzügyi veszteséget okoz.

Előre bocsájtva a fentieket, a szabvány a következő módszereket kínálja:
• Piaci összehasonlítás, amikor hasonlóan szennyezett ingatlanok tranzakciói már ismertek;
• Piaci összehasonlítás mintateres vagy páronkénti összevetéssel, amikor szennyezetlen
• ingatlanok tranzakciós adatai ismertek, figyelembe véve a szennyezés eltávolításának összes értékmódosító hatását;
• A nettó pótlási költség elve, figyelembe véve a szennyezés eltávolításának összes költségét, értékmódosító hatását, valamint a használati érték meglévő mértékét;
• Piaci hozamszámítás, a pénzfolyamban figyelembe véve a szennyezés eltávolításának összes költségét és a kieső bevételeket, valamint a nagyobb kockázatok miatt módosítva az alkalmazott kamatlábakat.

Dr. Hajnal István publikációjában leírta, hogy a stigmatizált ingatlanok értékcsökkenésének megállapítására nincs egységes módszertan a mai napig, pedig erre nagy szükség lenne, nemcsak a mobiltornyok, hanem olyan stigmák kapcsán is, mint a repülőtér, építési korlátozás, magasfeszültség, szolgalmi jog, adótorony, hulladéklerakó, lakottság, vegyi szennyezés, kilátás-elvonás, zaj, légszennyezés, szellemjárás vagy akár a rossz szomszédság miatt is.

Mennyi pénz „nyerhető" az ingatlan értékvesztése kapcsán?

Az elmúlt tizenöt év során a Kúria ítéletei alapján megállapítható, hogy a mobiltornyok ingatlan értékcsökkentő hatása miatti kártérítési ügyekben a felperesek sikerrel járhatnak, ha megfelelő bizonyítékokkal alátámasztják igényeiket. Az igazságügyi szakértő véleménye kulcsfontosságú az ilyen ügyekben, mivel ez alapján állapítják meg a szükségtelen zavarás tényét és az ingatlan forgalmi értékének csökkenését. Az öt éven belüli elévülésre és a megfelelő bizonyítékokra különös figyelmet kell fordítani a siker érdekében.

A kúriai jogesetek kapcsán akkor érdemes a bírósági utat választani, ha a mobiltorony elhelyezése szükségtelen zavarást okoz az ingatlan környezetében, például esztétikai rontás, kilátás elvesztése vagy egészségügyi félelmek miatt, és bizonyítani tudjuk, hogy a mobiltorony máshol is elhelyezhető lett volna, kisebb zavarással. Ha a mobiltorony építtetője be tudja bizonyítani, hogy az elhelyezés elkerülhetetlen volt az adott helyszínen, vagy kicsúsztunk az öt évből, vagy 200 méternél távolabb van az átjátszó állomás, akkor nincs esély az ingatlan értékcsökkenésének megállapítására.

Az átlagos kártérítési összegek kapcsán elmondható, hogy az ingatlanok forgalmi értékcsökkenésének mértéke alapján általában 1.000.000 és 10.000.000 forint közötti összegeket ítélnek meg ingatlanonként. Az összeg nagysága függ az ingatlan értékétől, a torony közelségétől és a zavarás mértékétől. A kártérítési összeg mellett a bíróságok gyakran megítélik a késedelmi kamatokat is, amelyek a kár bekövetkezésének időpontjától számítva járnak.

Szerző: Dén Mátyás András

A tht.hu oldalon az előfizetők számára elérhető, lapozható online újságunkba közel 40 db jogesetet dolgoztunk fel az ügy kapcsán, ezért, ha tovább olvasna a témában a THT augusztusi számát ITT érheti el.

INGATLAN 2024 - Konferencia és EXPO november 5., kedd, Lurdy Ház. Az előadókat és a programot, valamint a regisztrációs linket ITT találja meg.

További híreink


A bérleti piac paradoxona Katalóniában: díjkorlátozás után kevesebb szerződés, magasabb árak 2025. december 5.
Friss adatok mutatják, hogy a bérleti díjak korlátozására bevezetett szabályozás nem érte el célját: rekordalacsony az új szerződések száma, miközben a lakbérek történelmi magasságokba emelkedtek.

Hogyan rendezi át az EU a lakáspolitikai játékszabályokat? – a UIPI decemberi helyzetképe 2025. december 4.
Az Európai Unió lakhatási rendszere gyorsan változik: a politikai hangsúlyok átrendeződnek, a jogi keretek újraértelmeződnek, és a fenntarthatósági elvárások is átalakulnak. Milyen következményei vannak az Európai Bíróság minimálbéres ítéletének? Milyen ajánlásai vannak a Housing Advisory Board testületének a megfizethető lakhatási kínálat bővítésére? A UIPI 2025. decemberi jelentése arról számol be, milyen irányba fordulhat a következő évtized lakáspolitikája.

Olcsó hitel, dráguló lakások – az MNB lakáspiaci jelentéséből 2025. december 3.
A lakáshitelezés 2025-ben látványosan új pályára állt. A banki kihelyezések megugrottak, a hitelösszegek nőnek, a feltételek pedig a korábbi szigor után enyhülő tendenciát mutatnak. Az Otthon Start Program elindulása érdemi fordulatot hozott a hozzáférhetőségben. Az MNB 2025. novemberi lakáspiaci jelentése alapján készült összefoglaló cikksorozatunk második része azt mutatja be, hogy a 3%-os fix kamat milyen irányba tolja a keresletet, hogyan változik a bankok hitelezési magatartása, és milyen terheket rak ez a lakosságra.

http://www.mitoe.hu
Túl bonyolult és drága – Megjelent a UIPI felmérése a lakástulajdonosok motivációiról, korlátairól és elvárásairól 2025. december 2.
A több mint ötezer-ötszáz európai ingatlantulajdonos véleményét összegző UIPI-kutatás megmutatja, hogy mivel szembesül az uniós lakosság, amikor az épületállomány energiahatékonysági átalakításáról beszélünk.

Kiemelt lakófejlesztések új szabályokkal Budapesten, Debrecenben és Budaörsön 2025. december 2.
Az Otthon Start program FIX 3%-os lakáshiteléhez kapcsolódóan a kormány újabb nagy lakóingatlan-fejlesztéseket minősített kiemelt beruházássá, és jelentősen átszabja az ezekre vonatkozó építési, parkolási és engedélyezési szabályokat. A 377/2025. (XII. 1.) Korm. rendelet már a folyamatban lévő hatósági eljárásokra is kiterjed, a helyi településrendezési tervektől és az OTÉK-tól eltérő beépítési paramétereket állapít meg.

Merre tartanak a lakásárak? – Megjelent az MNB legfrissebb lakáspiaci jelentése 2025. november 28.
2025-ben a hazai lakáspiac egyértelműen az árnövekedés jegyében zajlik. Cikksorozatunk első részében a Magyar Nemzeti Bank friss jelentése alapján bemutatjuk, hogyan változott a kereslet, milyen hatást gyakorolt az Otthon Start Program. Áttekintjük az árak alakulását, a területi különbségeket és a túlértékeltség kockázatait.

https://www.tht.hu/thtelofizetes/
Lakhatási válság Magyarországon: tovább növekednek az egyenlőtlenségek, hiányoznak a rászorulókat célzó támogatások 2025. november 27.
Ámon Katalin és Czirfusz Márton előadók, forrás: Habitat for Humanity MagyarországMegjelent a Habitat for Humanity Magyarország 2025-ös Lakhatási jelentése. Tovább mélyül a lakhatási válság Magyarországon - derül ki a Habitat for Humanity Magyarország által 14. alkalommal publikált Lakhatási jelentésből, amely a 2024-2025-ös lakáspolitikai intézkedések hatását és a lakhatás megfizethetőségének alakulását vizsgálja. A kutatások szerint a kormány új, lakhatási célú programjai nem csökkentik, hanem tovább növelik a lakhatási egyenlőtlenségeket, miközben a szociálisan célzott támogatások szinte teljesen hiányoznak a rendszerből. Az idei riport 2-3. fejezetének bemutatóját november 26-án tartották a Margit körúti Habitat Kreatív Központban.

Horvátországban is elindult a megfizethető bérlakásprogram 2025. november 25.
Egyre több európai ország keresi annak módját, hogyan lehet a magán- és állami szektor bevonásával bővíteni a megfizethető lakások körét. A horvát kormány most egy átfogó, részletesen szabályozott programot indított el, amely egyszerre kínál kiszámítható hozamot a lakástulajdonosoknak és elérhető bérleti díjakat azoknak, akik a piacon nem jutnak megfelelő otthonhoz.

Erzsébetvárosban is szigorodtak a rövid távú lakáskiadás szabályai 2025. november 19.
Budapest VII. kerületi Önkormányzatának Képviselő-testülete még szeptember végén módosította az Erzsébetvárosi Építési Szabályzatot, ami több ponton érinti a lakóépületekben végezhető tevékenységeket, köztük magánszálláshelyek és a rövid távú lakáskiadás szolgáltatás elhelyezésének feltételeit.

Hogyan lehet vonzóbbá tenni a magánbérbeadók számára a diákszállásokat? 2025. november 19.
Európában jelenleg csaknem 19 millió felsőoktatásban tanuló hallgató él, közülük több mint másfél millió külföldi diák, akik jellemzően a rövid távú bérleti piacon keresnek megfizethető, mégis biztonságos lakhatási lehetőséget. E speciális szegmens iránti kereslet évek óta dinamikusan nő, miközben a kínálat - különösen a magánszektorban - sok helyütt változatlanul szűkös. A UIPI felmérésének és a HOME2 Erasmus projektnek tanulságai.

A Kúria jogszerűnek mondta ki Terézváros Airbnb-tilalmát 2025. november 18.
A Kúria kimondta, hogy Terézváros Airbnb-rendelete nem törvényellenes, elutasítva a kormányhivatal indítványát a rövid távú lakáskiadás szabályozásával kapcsolatban. Ezzel a döntéssel a helyi önkormányzat szabályozási hatásköre megerősítést nyert.

Újabb bővítések a FIX 3%-os hitelnél és a CSOK Plusznál 2025. november 13.
A Kormány 349/2025. (XI. 12.) rendelete újabb pontokon módosítja a lakossági otthonteremtési támogatások szabályait. A változások a CSOK Plusz és a FIX 3%-os lakáshitel feltételrendszerét egyaránt érintik, és több gyakorlati könnyítést hoznak azok számára, akik első lakásukat vásárolnák vagy önkormányzati bérlakást szeretnének megvásárolni. A módosítások 2025. november 15-én lépnek hatályba.

Lakhatási dráma a fiatalok szemszögéből – mit mutatnak az európai adatok? 2025. november 12.
A megfizethetetlen vagy nem megfelelő lakás ma már nem csupán egyéni tragédia. Az Eurofound 2023-as „Unaffordable and Inadequate Housing in Europe" című jelentése, illetve a kutatók - Hans Dubois és Marie Hyland - 2025. júniusi előadása a 46. UIPI-kongresszuson azt üzeni: bár a tagállamok lakáspiaci sajátosságai eltérnek, a problémák mély szerkezeti okai közösek, és legfőképpen a fiatal generációkat érintik.

Digitális korszakba lépett a THT – online szakmai hálózat és mesterséges intelligencia a társasházak szolgálatában 2025. november 11.
A THT - Társasházi és Ingatlanpiaci Szaklap a XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n mutatta be legújabb fejlesztéseit. Dén Mátyás András főszerkesztő előadásában áttekintette a lap több mint huszonöt éves múltját, és ismertette a következő korszak fő irányait: a THT teljes egészében digitális formában folytatja működését, mesterséges intelligenciával támogatott szakmai szolgáltatásokat kínál, és hűségpont-rendszert vezet be a társasházkezelők számára.

Tartós partnerség a tulajdonos és az állam között: mintaprogram üres lakások bevonására 2025. november 10.
Az ingatlanpiaci feszültségek és a bérleti díjak emelkedése miatt a spanyol autonóm régiók is sorra keresik azokat a beavatkozási eszközöket, amelyekkel a piaci kínálatot bővíthetik anélkül, hogy közvetlenül lakást építenének. Asturiasban a vezetés vonzóbb feltételekkel próbálja ösztönözni, hogy a hosszabb ideje üresen álló magánlakások bekerüljenek a megfizethető bérlakások körébe. Szociális lakásügynökségi programok korlátozottan Magyarországon is megvalósulnak, de nagyobb intézményi és pénzügyi háttérre volna szükség, hogy szélesebb körben is adott legyen a lehetőség.

Az ingatlaniroda egy olyan vállalkozás, ahol a tudás nagyon gyorsan megtérül 2025. november 7.
Felvételsorozat tizenegyedik része az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadó: Kovács Tibor alapító-tulajdonnos, többszörösen díjnyertes Immo1 Ingatlanközvetítő Hálózat

Hova építsünk? Európa egyik legnagyobb lakáspiaci kérdése 2025. november 6.
A holland választási kampány egyik legforróbb témája a lakáshiány, amely nagyjából 400 000 otthon megépítését követelné meg. A politikai ígéretek nagy része ugyanazt mondja: építeni kell. A valódi vita arról szól, hol és hogyan. Hollandia sűrűn lakott ország, a szabad terület szűkös, a társadalmi és gazdasági érdekek pedig egymásnak feszülnek.

„Városunk infrastruktúrája túlterhelt” – önazonosság-védelmi tervezet kerül tárgyalásra Törökbálinton 2025. november 5.
Törökbálint vezetése új jogi eszközhöz nyúl, hogy megvédje a település élhetőségét és korlátozott infrastruktúráját a külső beruházói nyomással szemben. A város két, jelenleg beépítetlen, de intenzív fejlesztési érdeklődés alatt álló területen kívánja érvényesíteni azt az alkotmányos jogot, amely 2025. július 1-je óta biztosítja a települések számára önazonosságuk megóvását. A rendelettervezet az első körös tárgyalásra került a Képviselő-testület elé, és társadalmi egyeztetés után dönthetnek róla véglegesen.

A tulajdon múltja és a lakhatás jövője – Nemzetközi Ingatlannap Belgrádban 2025. november 4.
A 2025-ös belgrádi International Property Day a történelmi tapasztalatokat és a mai lakhatási kihívásokat kapcsolta össze „From History to Homes - How Past Lessons Can Shape the Future of Housing in Europe" mottóval. A Network for Restitution in Serbia és a UIPI közös rendezvényén a kárpótlás, az ingatlantulajdon társadalmi szerepe és az európai lakáspolitika dilemmái kerültek terítékre. Az eseményen jogászok, közgazdászok, lakáspolitikai szakértők és európai érdekképviseleti vezetők vettek részt.

Ahol beszélgetnek, ott felújítanak – társasházi mintaprojekt tanulságai 2025. november 3.
Ott valósul meg a felújítás, ahol közösség is épül. A Szolidáris Gazdaság Központ kutatói egy önként jelentkező társasház közreműködésével tárták fel a ház műszaki, energetikai és közösségi fejlesztési lehetőségeit. A pilot eredménye megmutatta, hogy a társasházi energiahatékonyság nemcsak pályázat és technológia kérdése - a döntő tényező a jól működő közösség.

(c) Társasházi Háztartás 2025 | Proptech Digital Investment Zrt. | Minden jog fenntartva
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások