Barion Pixel

Társasházi biztosítások – Az igazság pillanata

2022. május 6.
Kiss_tibor.jpgÉves szinten tízezreket spórolhatnának a társasházban élők, ha tisztában lennének azzal, hogyan is kell biztosítani társasházukat. Gyakori, hogy valahol kétszer is fizetnek egy-egy biztosítási szolgáltatásért, de csak egyszer kapnak térítést, mások pedig alulbiztosított épületekben élnek, ami hamis biztonságérzetet eredményez számukra.

A közgyűlési időszakban minden lakóközösségnek elemi érdeke lenne napirendre tűzni a biztosítási szerződések felülvizsgálatát, de ez nem jellemző, s ha mégis szóba kerül, akkor gyorsan tovább lapoznak, megbízva a közös képviselőt azzal, hogy nézzen utána, van-e jobb módozat az aktuálisnál. A jobb alatt természetesen az olcsóbbat értik, függetlenül attól, hogy az tartalmilag mit is jelent a társasház számára.


A közös képviselőnek valóban feladata, hogy a ház adottságaihoz illeszkedő, optimális biztosítást kössön, azonban ezt a lakóközösség, de legalább a számvizsgálók aktív közreműködése nélkül, nem fogja tudni megtenni. Ha érdektelenséget lát, nem lehet a szemére vetni, hogy ő is a kényelmesebb utat választja, és megköti a legolcsóbb módozatot, mert azt sosem kell túlmagyarázni. A felelős döntéshez ugyanis szükséges egy korrekt kockázatelemzés, és annak ismerete, hogy a tulajdonosok milyen terhet hajlandóak bevállalni a biztonságuk érdekében. Ezt pedig csak tőlük lehet megtudni, így az erről szóló egyeztetés nem spórolható meg - mondja Kiss Tibor, az ERIX Kft. ügyvezető igazgatója.


A „tőlük"-be tartoznak azok is, akik meg vannak győződve arról, hogy a biztosítás eleve úgy van kitalálva, hogy azon csak bukhasson az, aki megköti, emellett a közös képviselő is biztosan már régen lepaktált valamelyik társasággal, és jutalékot kap a szerződés után. Továbbá sokan vannak olyanok is, akik úgy gondolják, hogy a lepusztult épületben keletkező minden kár biztosítási esemény.


„Kedvencem" az az eset, amikor a műszaki-biztonsági felülvizsgálati jegyzőkönyvben rögzített gázszivárgások ellenére leszavazta a lakóközösség a hálózat felújítását, majd néhány év múlva egy kazáncsere utáni nyomáspróba a ház szolgáltatásból való kizárásával végződött. Természetesen télen, amikor az maradt az alternatíva, hogy a javítás idejére vagy elektromos fűtésre állnak át a lakók, vagy rokonoknál, ismerősöknél húzzák meg magukat. Az elektromos hálózat szintén tragikus állapotban volt, így fennállt a veszélye annak, hogy a többletterhelés elektromos tüzet eredményez. 

Ekkor állt elő az egyik tulajdonos azzal az ötlettel, hogy a közös képviselő intézze el, hogy a javítás költségeit, de legalább egy részét a biztosító állja. Ha esetleg elektromos tűz keletkezne, akkor azt is, hiszen ezek káresemények. Néhány lakó elismerően bólogatott a remek javaslat hallatán.

Egy higgadtságot magára erőltető tulajdonos sietett a lefagyott közös képviselő segítségére, aki elmagyarázta: ha ez így menne, akkor minden karbantartás értelmetlen pénzkidobás lenne, hiszen elég lenne megvárni, amíg leamortizálódik az épület majd szólni a biztosítónak, hogy újítsa fel.


Az eset ugyan már orvosinak tekinthető, de drámai erővel bizonyítja, hogy a tulajdonosok mennyire nincsenek tisztában a biztosítás lényegével, így csak irreális elvárásaik lehetnek, ami természetesen csalódásokat eredményez. Pedig talán még sosem volt ennyire fontos, hogy átlássuk, mit nyerhetünk és mit bukhatunk a jól vagy rosszul kiválasztott biztosítással - mondja Kiss Tibor.


A klímaváltozás egyik hatása ugyanis az, hogy gyakoribbá válnak a szélsőséges időjárási jelenségek, s ezek olyan terhelést jelentenek az épületeink számára, amikkel eddig nem találkoztak - repkednek a fák, tetők, szigetelések, napelemek. Az elmúlt két évben a Covid miatt elmaradt felújítási, karbantartási munkák is növelik a kockázatot. Az infláció és az érezhető szakemberhiány pedig garantáltan azt eredményezi, hogy a javítási költségek durván megemelkednek, ami a néhány évvel korábban megkötött, de nem indexált, vagy nem megfelelően karbantartott biztosítás mellett előrevetíti a kárrendezés utáni elégedetlenséget.


Összességében tehát megállapítható, hogy az alulinformáltság, a bizalomhiány, és a tulajdonosok hamis biztonságérzete olyan veszélyes elegyet alkot, aminek kockázata csak akkor derül ki, amikor eljön az igazság pillanata, bekövetkezik egy jelentős káresemény.


Ebben az érzékeny helyzetben előremutatónak tartottuk az együttműködés kialakítását az eHÁZ csapatával, akik ma már a hazai társasházak közel tíz százalékát kezelő közös képviselőknek biztosítanak stabil informatikai hátteret.
Mivel ők sosem maguk akarták meghatározni a fejlesztések irányát, hanem a felhasználóktól beérkező kérésekre reagálva építették programjukat, fontos információ volt számunkra, hogy megjelent a társasházak részére legoptimálisabb biztosítási szerződések megkötése és rendszeres felülvizsgálata iránti igény is. Ennek kielégítésére hozták létre a biztosítási ajánlatkérés menüpontot, ami mögé mi, harminc éves múlttal rendelkező, elismert piaci szereplőként tudunk minőségi szolgáltatást biztosítani - jelzi a szakember.


Az is szimpatikus volt, hogy az eHÁZ nem a megszokott biztosítási alkusz pozícióra keresett partnert. Elmondásuk szerint ugyanis azokkal szemben sok esetben fennáll a tulajdonosok gyanúja, miszerint csak látszat az, hogy minden biztosító ajánlatát megvizsgálják, és a háznak legjobbat választják ki. Inkább úgy vélik, hogy a számukra legnagyobb jutalékot fizető társaság lesz a befutó, és ebben akár a közös képviselőt is motiválják valamilyen formában.
Azt szerették volna, ha az eHÁZ-ban biztosítást kereső közös képviselők vagy tulajdonosok olyan cégtől kapnának segítséget, akik amellett, hogy - megvizsgálják a különböző biztosítók ajánlatait, - figyelembe veszik a ház adottságait és az esetleges egyedi kockázatokat, - rögzítik a szerződés utógondozási igényeit is. Ezeket áttekinthető módon a lakóközösség elé tárják, és felhívják a figyelmet arra, hogy a több évtizedes tapasztalatuk alapján az egyes módozatoktól mi várható a jellemzően bekövetkező káresemények során.


A biztosítást tehát nem a cég és nem a közös képviselő választja ki, hanem a tulajdonosi közösség, amelyet azonban minden elérhető információval segítenek a helyes döntés meghozatalában.
Mi ebben szívesen partnerek vagyunk, így már a lakóközösségeken a sor, hogy kipróbálják ennek a számukra semmilyen költséggel nem járó, de a legkritikusabb helyzetekben támaszul szolgáló rendszernek a tesztelését - mondta Kiss Tibor. 

Meichl Mátyás

További híreink


Villamos biztonsági felülvizsgálatot végző szakemberek nyilvántartásáról döntöttek 2025. december 17.
Egy országos kamarai nyilvántartás létrehozásáról született döntés. A módosítás értelmében a jövőben csak olyan szakember végezhet villamos biztonsági ellenőrzést, akit a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara nyilvántartásba vett.

Megjelent a THT decemberi száma 2025. december 16.
Az év végi hajrá után december közepétől a családé és a szeretteinké a főszerep. A következő napokra, hetekre mindenki számára az öröm és boldogság kell, hogy előtérbe helyeződjön, elfelejtve az év közbeni pörgést, rohanást, bajokat, minőségi időt szentelve egymásnak. Ezúton kívánunk meghitt karácsonyi ünnepeket és boldog új évet valamennyi olvasónk számára!

Újbuda az Alkotmánybírósághoz fordulhat a kiemelt beruházások miatt 2025. december 16.
Újbuda önkormányzata jogi lépések előkészítését kezdte meg a kerületben zajló nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházások miatt. A városrészben 19 ilyen projekt több mint tízezer új lakás építését hozza magával, ami akár húsz-harmincezer új lakost is jelenthet, miközben a szükséges infrastruktúra nem fejlődik a növekedés ütemében.

http://www.mitoe.hu
Közös költség elmaradás: a tulajdonos és a közös képviselő is felelős lehet 2025. december 15.
Egy elmaradt közös költség néha nemcsak a társasház pénzügyeit, hanem a közös képviselő szakmai felelősségét is próbára teszi. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n Csizmadia Szabolcs könyvvizsgáló egy friss, jogerős ítélettel zárult esetet ismertetett, amely jól példázza, hogyan csúszhat el egy ügy, ha a közös képviselő nem elég körültekintő, és a korábbi mulasztásokra nem figyel oda. Az esetben a pereskedés végül többe került, mint maga a vitatott összeg.

Energiahatékonyság és megtakarítási lehetőségek a fűtési rendszerekben - olcsóbban és gyorsabban 2025. december 12.
Három hasznos beszélgetés költségcsökkentő, praktikus megoldásokról az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadók: Marosi Balázs, épületgépész mérnök, ügyvezető - HERZ Armatúra Hungária Kft, Dráviczki Péter, ipari kereskedelmi vezető - Ariston Hungária Kft, valamint Kádár Katalin, kelet-európai régióvezető - MACDermid Alpha Hungary Kft. Fernox üzletág.

Januártól külterületi ingatlanra is felvehető a FIX 3%-os Otthon Start hitel 2025. december 11.
Megjelent a 392/2025. (XII. 10.) Kormányrendelet, amely fontos könnyítést vezet be az Otthon Start programban elérhető FIX 3%-os lakáshitelnél. A módosítás lényege, hogy 2026. január 1-jétől nemcsak belterületi, hanem külterületi lakóházak megvásárlására is igényelhető a támogatott hitel.

https://www.tht.hu/thtelofizetes/
Lakossági energiatároló program indítását tervezik 100 milliárd forintos kerettel 2025. december 11.
A kormány új, 100 milliárd forintos keretösszegű lakossági energiatároló programot indít - jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a szerdai Kormányinfón. A támogatás célja, hogy a napelemmel rendelkező háztartások tartósan önellátóvá váljanak, és stabilabban biztosítsák saját villamosenergia-ellátásukat.

Bevonhatók a garázstulajdonosok a közös költségek viselésébe? 2025. december 11.
Több társasház által körbezárt udvarban mintegy ötven garázs áll évtizedek óta úgy, hogy tulajdonosaik nem járulnak hozzá sem a terület fenntartásához, sem a közös problémák megoldásához. A terület biztonsági kockázatai azonban sürgetik a közös fellépést: a lakók elektromos kapuval zárnák a területet, ám felmerül a kérdés, miként vonhatóak be ebbe a garázsok tulajdonosai. Az olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Fiatalok lakhatási válsága, átalakuló európai diáklakáspiac – soha nem volt olyan nehéz, mint ma 2025. december 11.
uipi-private-student-housingA fiatal európaiak önállósodása soha nem volt olyan nehéz, mint ma. A diákotthonok és megfizethető albérletek hiánya egyre több városban válik problémává, miközben az egyetemek versenye a tehetségekért felerősíti a nyomást. Az Európai Parlament meghallgatása a fiatalok lakhatási kihívásairól és a UIPI átfogó európai tanulmánya a magánpiaci diáklakások trendjeiről ugyanarra a következtetésre jut: a jelenlegi kínálat nem tud lépést tartani a kereslettel, az árak elszálltak, a piaci szereplők pedig szabályozási, gazdasági és társadalmi akadályokkal küzdenek.

Magas költségek, bizonytalan kereslet – Merre tart az építőipar? 2025. december 10.
Miközben az árak és a kereslet történelmi csúcsokat értek el, a kínálati oldal egészen más képet mutatott 2025-ben. Kevesebb lakás készült el, mint az elmúlt években, de a megkezdett építkezések és az engedélyek száma látványosan megugrott. A budapesti új építésű lakások kínálata bővül, de az árak továbbra is rendkívül magasak. Az MNB 2025. novemberi lakáspiaci jelentése alapján készült összefoglaló cikksorozatunk harmadik része azt járja körbe, hogyan alkalmazkodik a fejlesztői és építőipari szektor a megváltozott környezethez.

Pályázat indul Erzsébetvárosban akadálymentesítésre: 400 000 Ft támogatás lakásonként 2025. december 9.
A VII. kerületi Erzsébetváros Önkormányzata új pályázattal segíti a kerületi fogyatékossággal élő lakókat abban, hogy saját lakásukat akadálymentessé tegyék. A támogatást vissza nem térítendő formában, előfinanszírozásban folyósítják.

A Kúria megsemmisítette Üllő változtatási tilalmát 2025. december 8.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa visszamenőleg semmissé nyilvánította Üllő Város Önkormányzatának változtatási tilalomról szóló rendeletét. A döntés lényege, hogy a helyi szabályozás nem használható arra, hogy egy már kiemelt beruházásként szabályozott állami projekt megvalósulását blokkolja, még akkor sem, ha az önkormányzat és a helyi közösség ezzel a beruházással érdemben nem ért egyet.

Mit jelent valójában a hulladékgazdálkodás változása? – társasházi vonatkozások és információk a konyhai bio gyűjtésről 2025. december 8.
Az utóbbi hónapokban számos félreértés és téves hír keringett arról, hogy a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. helyszíni bírságokat szabna ki a társasházakra. A XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi EXPO-n azonban a leghitelesebb forrásból, Baricza Miklós, a MOHU ügyféltámogatás vezetője és Dúzs László, kategória menedzsere tisztázták, valójában mi változott - és mi maradt pontosan ugyanaz.

Létesítménygazdálkodás támogatása 3D BIM modellekkel 2025. december 5.
Felvételsorozat tizennyolcadik része az Ingatlan 2024 - Ingatlankezelők, -beruházók, -közvetítők, és -felújítók napja előadásaiból. Előadó: Jánky Zoltán, ügyvezető, BIM szakértő - NOVU Tervezőiroda Kft.

A bérleti piac paradoxona Katalóniában: díjkorlátozás után kevesebb szerződés, magasabb árak 2025. december 5.
Friss adatok mutatják, hogy a bérleti díjak korlátozására bevezetett szabályozás nem érte el célját: rekordalacsony az új szerződések száma, miközben a lakbérek történelmi magasságokba emelkedtek.

Felújítottak saját költségen és mentesülhetnek a közös teher alól? – a társasházi villamos hálózat kényes kérdései 2025. december 4.
Egy társasház közös villamos hálózatának felújítása rendszerint komoly költségekkel jár, amelyek viselése sokszor vitákat szül a tulajdonostársak között. Különösen éles lehet a helyzet akkor, ha egyes tulajdonosok - például a földszinti üzlethelyiségek - saját állításuk szerint már elvégezték a szükséges felújításokat magánköltségen. Felmentést jelenthet-e ez számukra a közös felújítás terhei alól? Jogszerű volt-e az általuk végzett munka, ha az a közös tulajdont is érintette? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Hogyan rendezi át az EU a lakáspolitikai játékszabályokat? – a UIPI decemberi helyzetképe 2025. december 4.
Az Európai Unió lakhatási rendszere gyorsan változik: a politikai hangsúlyok átrendeződnek, a jogi keretek újraértelmeződnek, és a fenntarthatósági elvárások is átalakulnak. Milyen következményei vannak az Európai Bíróság minimálbéres ítéletének? Milyen ajánlásai vannak a Housing Advisory Board testületének a megfizethető lakhatási kínálat bővítésére? A UIPI 2025. decemberi jelentése arról számol be, milyen irányba fordulhat a következő évtized lakáspolitikája.

Olcsó hitel, dráguló lakások – az MNB lakáspiaci jelentéséből 2025. december 3.
A lakáshitelezés 2025-ben látványosan új pályára állt. A banki kihelyezések megugrottak, a hitelösszegek nőnek, a feltételek pedig a korábbi szigor után enyhülő tendenciát mutatnak. Az Otthon Start Program elindulása érdemi fordulatot hozott a hozzáférhetőségben. Az MNB 2025. novemberi lakáspiaci jelentése alapján készült összefoglaló cikksorozatunk második része azt mutatja be, hogy a 3%-os fix kamat milyen irányba tolja a keresletet, hogyan változik a bankok hitelezési magatartása, és milyen terheket rak ez a lakosságra.

Túl bonyolult és drága – Megjelent a UIPI felmérése a lakástulajdonosok motivációiról, korlátairól és elvárásairól 2025. december 2.
A több mint ötezer-ötszáz európai ingatlantulajdonos véleményét összegző UIPI-kutatás megmutatja, hogy mivel szembesül az uniós lakosság, amikor az épületállomány energiahatékonysági átalakításáról beszélünk.

Kiemelt lakófejlesztések új szabályokkal Budapesten, Debrecenben és Budaörsön 2025. december 2.
Az Otthon Start program FIX 3%-os lakáshiteléhez kapcsolódóan a kormány újabb nagy lakóingatlan-fejlesztéseket minősített kiemelt beruházássá, és jelentősen átszabja az ezekre vonatkozó építési, parkolási és engedélyezési szabályokat. A 377/2025. (XII. 1.) Korm. rendelet már a folyamatban lévő hatósági eljárásokra is kiterjed, a helyi településrendezési tervektől és az OTÉK-tól eltérő beépítési paramétereket állapít meg.

(c) Társasházi Háztartás 2025 | Proptech Digital Investment Zrt. | Minden jog fenntartva
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások