Barion Pixel
Hír ajánlása
Feladó neve
Feladó e-mail címe
Címzett neve
Címzett e-mail címe

Elhunyt a közös képviselő - Mi legyen a társasház irataival a covidos közgyűlési tilalom végéig?

2021. január 4.

Tarsashazi_iratok.jpgA házunkban Édesapám volt a közös képviselő aki sajnos meghalt. Tudtommal számvizsgáló bizottsága nincs a társasháznak ezért nem tudom mi a teendőm.
Ha mégis lennének számvizsgálók, akkor mennyiben változna a helyzet?

Olvasónk kérdésére dr. Bék Ágnes a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesülete (TTOE) elnöke válaszolt:

1.) Mivel jelenleg 2021. február 8-ig nem lehet közgyűlést tartani, így új képviselő választására sincs lehetőség. Addig viszont össze kellene gyűjtenie minden olyan iratot, amely az adott társasházra vonatkozik. 

2.) Mivel nincs számvizsgáló sem, így a társasház ügyeit valakinek - ideiglenesen - át kellene vennie.

3.) Ha a tulajdonosok közül lenne valaki, aki átvenné a feladatot, az lenne a legjobb megoldás, mivel a tulajdonosnak nem szükséges szakmai képzettség ahhoz, hogy a feladatot ellássa.

4.) Amennyiben a tulajdonosok közül senki nem veszi át ezt a feladatot, akkor számolni kell azzal, hogy a társasház nevére érkező leveleket nincs, aki átvegye és a számlákat sem tudják kifizetni.

5.) Önnek, édesapja hagyatékának kezelőjeként nincs felelőssége a társasház működésével kapcsolatban, de segítő együttműködése elvárható.

6.) A megtalált iratokat évekre bontottan kell összeállítani és jegyzőkönyvbe kell rögzíteni hogy mit adott át és kinek. Amennyiben számlákat is talált, akkor a bankszámlákkal összevetve kell rendszereznie és az esetlegesen felvett készpénzt is át kell adnia a feladatot elvállaló tulajdonosnak.

Nem javaslom, hogy e feladattal megvárják a hagyatéki eljárást, mivel ezek nem tartoznak az örökhagyó vagyonába és így a közjegyző ezekben a kérdésekben nem tud dönteni.
Ha a megtalált dokumentumok hiányosak, akkor azoknak a pótlásáról majd az új közös képviselőnek kell gondoskodnia (bankszámlák, szolgáltatói számlák stb.)

Ahol működik Számvizsgáló Bizottság és a közös képviselő meghalt, vagy a COVID miatt kórházba került és nem tudja a feladatát ellátni, úgy az 502/2020. (XI.17.) Korm. rendelet 14. § (4) bekezdése alapján a feladatokat a Számvizsgáló Bizottság látja el. Ebben az esetben az őket megválasztó közgyűlési határozat alapján kell eljárni. 

Amennyiben az SZB megalakulásáról jegyzőkönyvet vettek fel és maguk közül megválasztották az elnököt, úgy ezeknek a dokumentumoknak a birtokában el kell menni a társasház bankszámláját vezető bankhoz és kérni kell, hogy a számla feletti rendelkezési jogot a bank írja át. Ezzel a pénzügyi teljesítések megoldhatók, az egyéb feladatokat pedig az SZB tagjainak egymás között kell felosztani.

Ha a veszélyhelyzet elmúlt és a közös képviselő nem épült fel, illetve haláleset esetén az SZB-nek kell kiírnia a közgyűlést, amelynek napirendjére fel kell venni az új közös képviselő megválasztását, illetve a régi felmentését. Haláleset esetén az örökösöket fel kell hívni a náluk lévő iratok átadására.

A Társasházi Háztartás szaklap Olvasói kérdések rovatában dr. Bék Ágnes, a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesületének elnöke válaszol a lap előfizetőinek kérdéseire, melyek közül egy-egy választ hírlevelünk olvasóival is megosztunk. Az egyesület, a tagok számára díjmentes jogi tanácsadást biztosít, hogy megkönnyítse számukra a vitás ügyekben való eligazodást.

(c) Társasházi Háztartás 2024 | Proptech Digital Investment Zrt. | Minden jog fenntartva
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások