THT hírek pályázatok energia jog pénzügyek lakáspiac Az én házam podcast Hírek A szakértő válaszol Társasházkezelő regiszter Közös képviselőt keresek Konferenciák Szaklapok Szakkönyvek Szakmai díjak Előfizetés Érdekképviseletek Regisztráció Hírlevél ajánlása Letöltések Impresszum Kapcsolat
THT Facebook
Elhunyt a közös képviselő - Mi legyen a társasház irataival a covidos közgyűlési tilalom végéig?2021. január 4. |
---|
A házunkban Édesapám volt a közös képviselő aki sajnos meghalt. Tudtommal számvizsgáló bizottsága nincs a társasháznak ezért nem tudom mi a teendőm. Ha mégis lennének számvizsgálók, akkor mennyiben változna a helyzet?
|
Olvasónk kérdésére dr. Bék Ágnes a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesülete (TTOE) elnöke válaszolt: 1.) Mivel jelenleg 2021. február 8-ig nem lehet közgyűlést tartani, így új képviselő választására sincs lehetőség. Addig viszont össze kellene gyűjtenie minden olyan iratot, amely az adott társasházra vonatkozik. 2.) Mivel nincs számvizsgáló sem, így a társasház ügyeit valakinek - ideiglenesen - át kellene vennie. 3.) Ha a tulajdonosok közül lenne valaki, aki átvenné a feladatot, az lenne a legjobb megoldás, mivel a tulajdonosnak nem szükséges szakmai képzettség ahhoz, hogy a feladatot ellássa. 4.) Amennyiben a tulajdonosok közül senki nem veszi át ezt a feladatot, akkor számolni kell azzal, hogy a társasház nevére érkező leveleket nincs, aki átvegye és a számlákat sem tudják kifizetni. 5.) Önnek, édesapja hagyatékának kezelőjeként nincs felelőssége a társasház működésével kapcsolatban, de segítő együttműködése elvárható. 6.) A megtalált iratokat évekre bontottan kell összeállítani és jegyzőkönyvbe kell rögzíteni hogy mit adott át és kinek. Amennyiben számlákat is talált, akkor a bankszámlákkal összevetve kell rendszereznie és az esetlegesen felvett készpénzt is át kell adnia a feladatot elvállaló tulajdonosnak. Nem javaslom, hogy e feladattal megvárják a hagyatéki eljárást, mivel ezek nem tartoznak az örökhagyó vagyonába és így a közjegyző ezekben a kérdésekben nem tud dönteni. Ha a megtalált dokumentumok hiányosak, akkor azoknak a pótlásáról majd az új közös képviselőnek kell gondoskodnia (bankszámlák, szolgáltatói számlák stb.) Ahol működik Számvizsgáló Bizottság és a közös képviselő meghalt, vagy a COVID miatt kórházba került és nem tudja a feladatát ellátni, úgy az 502/2020. (XI.17.) Korm. rendelet 14. § (4) bekezdése alapján a feladatokat a Számvizsgáló Bizottság látja el. Ebben az esetben az őket megválasztó közgyűlési határozat alapján kell eljárni. Amennyiben az SZB megalakulásáról jegyzőkönyvet vettek fel és maguk közül megválasztották az elnököt, úgy ezeknek a dokumentumoknak a birtokában el kell menni a társasház bankszámláját vezető bankhoz és kérni kell, hogy a számla feletti rendelkezési jogot a bank írja át. Ezzel a pénzügyi teljesítések megoldhatók, az egyéb feladatokat pedig az SZB tagjainak egymás között kell felosztani. Ha a veszélyhelyzet elmúlt és a közös képviselő nem épült fel, illetve haláleset esetén az SZB-nek kell kiírnia a közgyűlést, amelynek napirendjére fel kell venni az új közös képviselő megválasztását, illetve a régi felmentését. Haláleset esetén az örökösöket fel kell hívni a náluk lévő iratok átadására. A Társasházi Háztartás szaklap Olvasói kérdések rovatában dr. Bék Ágnes, a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesületének elnöke válaszol a lap előfizetőinek kérdéseire, melyek közül egy-egy választ hírlevelünk olvasóival is megosztunk. Az egyesület, a tagok számára díjmentes jogi tanácsadást biztosít, hogy megkönnyítse számukra a vitás ügyekben való eligazodást. |
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások