Barion Pixel

A Posta és a bankok együtt lehetetlenítik el a társasházak működését

2021. január 27.
Erősen kezdődik a 2021 is: január 1-jétől a Posta megszüntette a papír-alapú tértivevényt, a bankok sunnyognak a PSD2-vel, és év elején még a kártyás fizetések is elromlottak országszerte.

Sokan szembesültek a ténnyel, hogy 2021 január elsejétől a Magyar Posta megszüntette a papír-alapú tértivevényt, helyette elektronikus formában, a posta.hu weboldalon belül elérhető ePostakönyv alkalmazással kell feladnunk a leveleket. Ezentúl tehát ebbe az ePostakönyvbe, vagy emailben érkeznek a tértivevényes levelek sikeres kézbesítéséről szóló visszaigazolások, már persze csak abban az esetben, ha a Posta szövevényes útvesztőjén egyáltalán eljutunk odáig, hogy fel tudunk adni egy levelet.

Erős lemaradásban


Tisztázzuk: a digitalizáció jó dolog, és nagyon jó, hogy ebben legalább próbálkozik a Magyar Posta. Főleg amiatt, mert az elmúlt években a személyes ügyfélélmény javítása is elég XIX. századira sikeredett: a legtöbb postán a csokik, játékok és kaparós sorsjegyek tukmálásában megállt a forradalom, és - részben ezért - valljuk be, van egy szignifikáns méretű réteg Magyarországon, aki gyűlöl postára járni és végigvárni, hogy az előttük álló nyolc ember csomagját az ott dolgozó nénik és bácsik manuálisan megkeressék. Ugyanilyen diszfunkció, hogy még mindig vannak olyan posták, amelyek 10:00-kor nyitnak és eddig senkinek nem jutott eszébe az, hogy esetleg a postára járást nem munkaidőben, vagy ebédidőben szereti megtenni a magyar. Ahogyan valamiért az sem, hogy a csekkes befizetések feladóstul, mindenestül minden internetbankban normálisan, valós időben megjelenjenek, ne kelljen sokszor heteket várni, míg

a csekk fénymásolata a postás néni keze által ráírt feladóval megérkezik a címzetthez, ahol ezt követően lehet csak beazonosítani a csekk feladóját a banki kivonaton.


Bosszantó gyermekbetegségek


Visszatérve az ePostakönyvre: a hiba nem a mi készülékünkben van, legalább is az elmúlt hetek postán való szerencsétlenkedései ezt igazolják. Január első hetében láthatóan fogalma sem volt senkinek a budapesti postahivatalokban az újításról, több órás egyeztetéseket követően együtt tanulhattuk meg a postai dolgozókkal az új „rendszert". Az ePostakönyv gyermekbetegségei ugyanis főleg azokat érintik, akik több címzettnek, nagyobb mennyiségben, egyidejűleg akarnak leveleket feladni, mondhatni a vállalati és a társasházkezelő ügyfeleket. Az elektronikus feladójegyzék létrehozását követően ugyanis elvileg lehetőség van a címzettek importálására, azonban az alkalmazás csomó esetben hibát dob, nem működik. Amikor tudja, akkor pedig gondosan összekeveri a címzetteket, melynek köszönhetően a postai alkalmazottnak később egyenként kell kibogarásznia minden címzettet a rendszerből, mely miatt


a szokásos feladási idő többszörösére nő.


Mindemellett az ePostakönyv kialakításakor valahogyan senki nem gondolt arra sem, hogy egy feladáskor több feladó is lehet, így ennek tömeges és rendszer-szintű kezelése jelenleg megoldhatatlan feladatnak tűnik az új platformon.


A bankok is hátráltatják a digitalizációt


Nem szabad szó nélkül elmennünk a bankok mellett sem, már ami a digitalizációt és a közös képviselet munkájának egyszerűsítését, vagy inkább megnehezítését illeti. Mindannyian tudjuk, hogy habár több felhő-alapú társasházkezelő rendszer létezik a piacon, eddig a bankok a kőkorszaki hitelminősítési eljárásba beragadva még nem jutottak el odáig, hogy ezekben az online rendszerekben valós idejű főkönyvet nézzenek gyors hitel előminősítésre. Mindemellett tudomásunk szerint már a Magyar Nemzeti Banknál van az az ügy, miszerint a Növekedési és Hitelprogramban ugyan elvileg hitelezhetők a társasházak, de a bankok a gyakorlatban elutasítják ezeket a kérelmeket. Ha még ez nem lenne elég, akkor a bankok számlájára írható az is, hogy habár a törvény által előírt PSD2 szabályozás szerint 2019. szeptember 14-e óta minden hazai banknak kellene rendelkezni működő api-val a számlaforgalom más rendszerekbe való szinkronizációjához, ez a gyakorlatban egyáltalán nincs így. Vagy van, de nem működik, vagy van, de nem az előírásoknak megfelelően működik, vagy pedig nem minden számlaforgalmat ad át az interfész, melynek köszönhetően


a hazai bankok megnehezítik a társasházkezelők és könyvelők mindennapi munkáját,


hiszen a banki forgalmat manuálisan kell az egyes könyvelő rendszerekbe importálni nap mint nap, ahelyett, hogy az automatikusan bekerülne.


Miért csinálják ezt a bankok?


Az NHPs társasházi hitelkérelmek visszautasítása valószínű abból az okból kifolyólag tömeges jelenség, hogy a bankok többségének - tisztelet a kivételnek - fogalma nincs a társasházak gazdálkodásáról, és a jól bevált céges hitelezési eljárások sokkal intenzívebben segítik a hitelkihelyezést, mintsem 5-10 milliós hitelek miatt kelljen kitanulni a társasházkezelés pénzügyi alapjait. A PSD2 api hiánya valószínűleg egyfajta kollektív szabotázs a bankoktól, lévén ha a számlainformációs szolgáltatókhoz elkerülnek a számlaforgalmak, akkor a bankok elveszítik a közvetlen online ügyfélkommunikáció lehetőségét és a továbbiakban nehezebbé válik egy kattintással elfogadtatni a felhasználókkal az új ajánlatokat, legyen az egy számlacsomag módosítás, vagy szerződési feltételek módosítása. Minderre rájön természetesen az is, hogy csomó banknak őskori informatikai rendszere van, és a jelek szerint a banki informatikusok nagyon nem állnak a helyzet magaslatán.


És ha még mindez nem lenne elég, akkor - habár a társasházkezelőket ez nem érinti egyelőre tömegesen közvetlenül - de egy COVID-19 járvány kellős közepén, január 1-jétől szinte mindenhol elromlottak az online fizetési platformok, és ezt a lehető legrosszabbkor és legrosszabb módon tették. Ugyanis most - amikor a vásárlások többsége online történik - legyen az egy SimplePAY, Barion, vagy PayPal, egyesek tudnak fizetni, mások pedig nem, mely alapvetően rengeti meg az online vásárlásokban a bizalmat azokban, akik ezt a járvány miatt épp csak tanulták. 


Dén Mátyás András


További híreink


Garanciális igények hatékony jogi érvényesítése magánlakásoknál és társasházi tulajdonba tartozó épületrészeknél 2025. november 4.
Új lakás vásárlásakor vagy társasházi beruházásnál a garanciális igények kérdése kulcsfontosságú. A hibás kivitelezés, a rejtett hiányosságok, a vitatott felelősségi körök jelentős anyagi terhet jelenthetnek tulajdonosoknak, illetve a társasháznak. Hogyan különíthető el a magántulajdonban és közös tulajdonban jelentkező hiba? Milyen dokumentumok megőrzése elengedhetetlen a későbbi jogi érvényesítéshez? Milyen szerepe lehet a szakértői véleménynek, és ki viseli ennek költségét? Mi a teendő, ha a beruházó nem reagál, vagy vitatja a hiba fennállását? A Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete szakmai napján Dr. Kiss Balázs Károly, a MITOE elnökének előadásából megtudhatjuk, hogyan érvényesíthetők eredményesen a garanciális igények, és mire kell különösen figyelni a jogszabályi környezetben.

A tulajdon múltja és a lakhatás jövője – Nemzetközi Ingatlannap Belgrádban 2025. november 4.
A 2025-ös belgrádi International Property Day a történelmi tapasztalatokat és a mai lakhatási kihívásokat kapcsolta össze „From History to Homes - How Past Lessons Can Shape the Future of Housing in Europe" mottóval. A Network for Restitution in Serbia és a UIPI közös rendezvényén a kárpótlás, az ingatlantulajdon társadalmi szerepe és az európai lakáspolitika dilemmái kerültek terítékre. Az eseményen jogászok, közgazdászok, lakáspolitikai szakértők és európai érdekképviseleti vezetők vettek részt.

Ahol beszélgetnek, ott felújítanak – társasházi mintaprojekt tanulságai 2025. november 3.
Ott valósul meg a felújítás, ahol közösség is épül. A Szolidáris Gazdaság Központ kutatói egy önként jelentkező társasház közreműködésével tárták fel a ház műszaki, energetikai és közösségi fejlesztési lehetőségeit. A pilot eredménye megmutatta, hogy a társasházi energiahatékonyság nemcsak pályázat és technológia kérdése - a döntő tényező a jól működő közösség.

http://www.mitoe.hu
Zártkerti ingatlanok átminősítése – fontos változások az ingatlan-nyilvántartásban 2025. november 3.
A zártkerti ingatlanok tulajdonosai előtt most fontos változások nyílnak meg: friss kormányrendelet módosította az átminősítés és a nyilvántartás szabályait. Az eddigi útvesztő helyett letisztultabb eljárás jön, de ahhoz, hogy egy zártkerti terület hivatalosan is „kivetté" váljon, az önkormányzatnak előbb külön rendeletben kell engedélyeznie ezt a lehetőséget.

Folytatódik az Otthon Start finomhangolása 2025. november 3.
Az Otthon Start programhoz kapcsolódó, most kihirdetett módosítások rugalmasabbá teszik a FIX 3%-os lakáshitel rendszerét és gyorsítják a program keretében megvalósuló lakásépítéseket. A hitel szabályainál lényeges újítás, hogy a kölcsön egy része már az építkezés korai szakaszában is folyósítható. A fejlesztések megvalósításához szükséges közigazgatási eljárások is könnyebbé válnak.

Kötelező a villamos hálózat felülvizsgálatáról gondoskodni ingatlanügyletek során 2025. október 31.
Lakóingatlan eladása vagy bérbeadása előtt ellenőriztetni kell a villamos hálózatot, ha nincs olyan dokumentum, amely igazolja, hogy az ellenőrzés az elmúlt hat évben megtörtént. A MIOSZ felhívja a figyelmet arra, hogy a követelmény ügyvédi és ingatlanközvetítői oldalról is jelentős következményekkel jár.

https://www.tht.hu/thtelofizetes/
Középosztály, idősek, elöregedő házak – hogyan reagálhat az uniós politika? 2025. október 31.
Európában egyre több társadalmi és területi csoport szorul ki a fenntartható lakhatásból: vidéki kisvárosok, városi peremterületek, fiatal bérlők és idős tulajdonosok mind más okból kerülnek nehéz helyzetbe. A UIPI 46. kongresszusának panelbeszélgetése azt a kérdést járta körül, lehet-e egyetlen európai lakáspolitikai válasz ezekre - és ha nem, hogyan kellene a támogatási rendszereknek alkalmazkodniuk.

Budapest XVI. kerületében is korlátozni fogják, hogy ki létesíthet lakcímet 2025. október 29.
A helyi önazonosság védelméről szóló új rendelet alapján 2026. január 1-től nem létesíthet bárki lakcímet a XVI. kerületben. Azok számára tiltja meg az állandó vagy ideiglenes lakcím bejelentését, akik olyan ingatlanban kívánnak beköltözni, amelyre településképi kötelezés vonatkozik, vagy amelynek rendeltetése nem lakóingatlan.

Ingyenes online tulajdoni lap-hozzáférést a társasházaknak! 2025. október 29.
A társasházi közös képviselők mindennapi munkáját alapjaiban nehezíti meg, hogy a magyar ingatlan-nyilvántartáshoz csak díjfizetés ellenében férhetnek hozzá, pedig a törvény szerint ez közhiteles és nyilvános adatbázis. Szilber Szilvia, a Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének (MITOE) elnökségi tagja petíciót indított annak érdekében, hogy a közös képviselőknek a képviselt házak ingatlanjainak tulajdoni lapjaihoz ingyenes, online betekintési lehetősége legyen.

Megjelent a THT októberi száma 2025. október 28.
Az egyre közeledő télies időjárással lassan már mindenhol beindult a fűtési szezon, melyet Európában még mindig - mind nominális, mind vásárlóerő-paritáson nézve - a legolcsóbb lakossági gázárakkal vártunk és várunk. Hasonló a helyzet a villamosenergia díjak terén is: Magyarországon - Luxemburg és Málta mellett - még mindig az egyik legolcsóbb az elektromos áram lakossági díja, melyet - politikától függetlenül - nagy mértékben köszönhetünk az elmúlt évek kormányzati rezsicsökkentési intézkedéseinek. De valójában kiket is támogat a lakossági rezsicsökkentés?

Várakoznak a lakástulajdonosok a felújításokkal – beszámoló az egyablakos tanácsadók találkozójáról 2025. október 28.
A magyarországi egyablakos tanácsadók (OSS) immár hatodik alkalommal találkoztak az Energiaklub szervezésében. A 15 résztvevő - köztük családi házak és társasházak korszerűsítésével, valamint pénzügyi, kutatási és kommunikációs támogatással foglalkozó szervezetek - a hazai energiahatékonysági felújítások legfontosabb aktuális kihívásait vitatták meg.

Otthontámogatás a közszférában – idén kell előkészíteni a kérelmeket 2025. október 28.
Társadalmi egyeztetésre bocsátották azt a kormányrendelet-tervezetet, amely az új Otthontámogatás rendszerét vezeti be a közfeladatokat ellátó munkavállalók számára. A támogatás 2026-tól lesz elérhető, de a munkáltatóknak és fenntartóknak már 2025 végéig el kell indítaniuk a regisztrációt és az igénybejelentéseket. A program célja, hogy a közszolgálatban dolgozók számára a lakáshitel felvételéhez vagy törlesztéséhez segítséget nyújtson.

Túszul ejtett társasházi adatok: mire figyeljünk a társasházi szoftver választásánál? 2025. október 27.
Az adminisztráció ma már egyre inkább online rendszerekre épül a társasházak és társasházkezelők életében is. A társasházi szoftverek sok szempontból könnyítik a közös képviselők és a társasházkezelők dolgát, átláthatóbbá tehetik a gazdálkodást, gyorsabbá az ügyintézést. Ugyanakkor új típusú kockázatokat is hoztak: mi történik, ha a volt közös képviselő nem adja át az adatokat, vagy a szoftverszolgáltató ellehetetleníti az elérést? Milyen jogi kötelezettségek vonatkoznak ezekre az esetekre? Hogyan válasszon biztonságosan társasházi szoftvert a közösség?

Otthon Start: tovább bővül a FIX 3%-os hitelprogram és kiemelt státuszt kaphatnak a programban résztvevő lakásépítések 2025. október 22.
Egy új tervezet alapján kiemelt beruházássá nyilváníthatók azok az építési projektek, amelyek az Otthon Start program keretében kínált, FIX 3%-os lakáshitel feltételeit teljesítő lakások megvalósítását célozzák. A szabályozás célja, hogy gyorsítsa és egyszerűsítse az engedélyezési eljárásokat, valamint lehetővé tegye a fejlesztések megvalósítását a helyi településrendezési szabályoktól részben eltérő feltételek mellett. A másik, ezzel összefüggő kormányrendelet tervezete az Otthon Start programhoz kapcsolódó FIX 3%-os hitelprogram bővítését tartalmazza.

„Szétfolyt” városok, elfeledett vidékek, lakáspolitikai tévutak 2025. október 22.
A helyi különbségek felismerése nélkül nincs jó uniós lakáspolitika - állítja Mari Vaattovaara városföldrajz-professzor a UIPI 46. kongresszusán. Előadásában azt hangsúlyozta: a „városi" és „vidéki" fogalmak újragondolására van szükség, különösen olyan országokban, mint Finnország, ahol a városok nagy része fizikai megjelenésében inkább vidéki jellegű.

Meghívó: november 13-án bemutatkozik az eHÁZ feladatkezelő kiegészítő szolgáltatása 2025. október 21.
2025. november 13-án újból lehetőség nyílik az eHÁZ szoftver valamennyi funkciójának megismerésére, valamint a résztvevők közvetlenül tehetnek fel kérdéseket a fejlesztőknek és ügyfélszolgálati szakembereknek.
A program délelőtt az eHÁZ rendszer részletes bemutatásával indul, amelyet Gosuly Jolán, az eHÁZ.hu kiemelt ügyfélkapcsolati munkatársa tart. A délutáni szekcióban Gáts Bence, a KK Szoftver Megoldások Kft. képviseletében ismerteti a TSH Manager feladatkezelő rendszer működését és az eHÁZ-hoz kapcsolódó integrációs lehetőségeket.

Lakónévsor a lépcsőházban – segíti vagy sérti a jogokat? 2025. október 21.
A társasházak közösségi működésének egyik visszatérő kérdése, hogy jogszerűen kifüggeszthető-e a lakók névsora a lépcsőházban vagy a faliújságon. A közös ügyek intézéséhez, a kapcsolattartáshoz vagy akár a közgyűlések megszervezéséhez gyakran szükség lenne a tulajdonostársak nevének ismeretére, ugyanakkor az adatvédelmi szabályok, elsősorban a GDPR, szigorú korlátokat állítanak az ilyen adatkezelések elé.

Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete: új név és kibővült szolgáltatások 2025. október 20.
A Társasházak és Számvizsgálók Országos Egyesülete (TSZOE) a jövőben Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete néven (röviden: MITOE) folytatja működését. A szervezet újrapozícionálása nemzetközi példák - többek között finn, német és angol modellek - alapján valósul meg, és immár nemcsak társasházakra, hanem valamennyi magyarországi ingatlantulajdonosra kiterjeszti szolgáltatásait.

Csak egylakásos lakóépület alakítható ki a XVI. kerület kertvárosias övezeteiben – szigorú önkormányzati ellenőrzés indul 2025. október 18.
A Budapest XVI. kerületi Önkormányzat hivatalos felhívásban figyelmezteti az ingatlanközvetítőket és a vásárlókat: a helyi építési szabályzat (KÉSZ) értelmében a kertvárosias lakóterületeken legfeljebb egy önálló rendeltetési egység - azaz egy egylakásos lakóépület - alakítható ki. Ez a rendelkezés azt is jelenti, hogy a meglévő épületek sem oszthatók fel több lakóegységre, és a lakásszám sem növelhető.

Ők lettek a THT 2025-ös szakmai díjazottjai! 2025. október 17.
dij2024_2.JPGA XVI. Közös Képviselők Napja és Társasházi Expo rendezvényen a hagyományokat követve Dén Mátyás András főszerkesztő adta át a THT szakmai díjait, nyolc kategóriában a több mint 600 résztvevő előtt.

(c) Társasházi Háztartás 2025 | Proptech Digital Investment Zrt. | Minden jog fenntartva
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások