Milyen szabályozást szeretnének a távhőszolgáltatók?2011. augusztus 16. |
|---|
|
Küszöbön a távhőszektor szabályozásának átalakítása, ami mindenképpen módosítja a különböző szereplők által elkönyvelhető nyereség mértékét. Ennek ismeretében nem csoda, ha az érintettek a döntéshozatalig igyekeznek kedvezően pozicionálni magukat. |
|
A Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetsége (MaTáSzSz) is fontosnak tartotta szakmai érvei felsorakoztatását, s a szabályozási folyamat során többek között a következő tényezők figyelembevételét javasolja. A közelmúltban elfogadott Nemzeti Energiastratégia az alacsony CO2 intenzitású - elsődlegesen megújuló energiaforrásokra épülő - villamosenergia-termelés arányának növelését és a megújuló és alternatív hőtermelés elterjesztését tűzte ki célul, amely célkitűzések nem valósíthatóak meg hatékonyan a távhőszolgáltatás megőrzése és bővítése nélkül. A távhőszolgáltatás jövője - ezáltal a nemzeti energetikai célokhoz való hozzájárulása - csak a helyettesítő fűtési megoldásokéhoz viszonyított versenyképes díjak révén biztosítható. A távhőszektor a hatékony gazdálkodást és működést erősítő, a különböző fűtési megoldásoknak azonos versenyfeltételeket biztosító szabad piaci verseny kialakulásában érdekelt, ahol ugyanakkor az állami energetikapolitika révén a piac „beárazza" a különböző fűtési megoldások környezeti hatásait. Addig azonban, amíg az állami energia és támogatáspolitika alapvetően meghatározza az egyes fűtési megoldások egymáshoz viszonyított versenyképességét, a távhő energetikai és éghajlatvédelmi előnyeit elismerő, a felhasználókat energiatakarékosságra ösztönző jogszabályi környezet szükséges. Mindezek alapján a MaTáSzSz a távhőszektor szabályozásának folyamatban lévő módosítása során a következő tényezők figyelembevételét javasolja. - A kapcsolt hő- és villamosenergia-termelés a nemzeti primer energiahordozó-megtakarítás és az üvegházhatású gázkibocsátás-csökkentés leginkább költséghatékony megoldása, és várhatóan még hosszabb ideig az is marad - A kapcsolt energiatermelés támogatási rendszerének megújítása során biztosítani kell a versenyképes távhőárakat és a kapcsolt termelők gazdaságos működésének feltételeit, amely lehetővé teszi a kapcsolt energiatermelés alkalmazásával elért üvegházhatású gázkibocsátás-csökkentés fenntartását. - Meg kell teremteni a megújuló energiával előállított távhő bővülésének feltételeit. - Biztosítani kell, hogy a támogatási rendszer átalakításának következtében egyik felhasználói szegmensben se váljon versenyképtelenné a távhőszolgáltatás, mivel bármely felhasználói körben megvalósuló tömeges leválás - az egy felhasználóra jutó költségek növekedése következtében - valamennyi felhasználó díjait növeli. - A szabályozásnak elő kell segíteni a távhő bővülését, amelynek egyik fő pillére a rugalmas szolgáltatási csomagok értékesítése. Ehhez elengedhetetlen, hogy a szolgáltató és a fogyasztó - közös megegyezés alapján - a szabályozottól eltérő díjban állapodhasson meg, ha az a felhasználó számára előnyösebb, biztosítva számára a kötelező tarifákra történő egyoldalú visszatérés lehetőségét is. |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások
Egy új tervezet alapján kiemelt beruházássá nyilváníthatók azok az építési projektek, amelyek az Otthon Start program keretében kínált, FIX 3%-os lakáshitel feltételeit teljesítő lakások megvalósítását célozzák. A szabályozás célja, hogy gyorsítsa és egyszerűsítse az engedélyezési eljárásokat, valamint lehetővé tegye a fejlesztések megvalósítását a helyi településrendezési szabályoktól részben eltérő feltételek mellett. A másik, ezzel összefüggő kormányrendelet tervezete az Otthon Start programhoz kapcsolódó FIX 3%-os hitelprogram bővítését tartalmazza.
A helyi különbségek felismerése nélkül nincs jó uniós lakáspolitika - állítja Mari Vaattovaara városföldrajz-professzor a UIPI 46. kongresszusán. Előadásában azt hangsúlyozta: a „városi" és „vidéki" fogalmak újragondolására van szükség, különösen olyan országokban, mint Finnország, ahol a városok nagy része fizikai megjelenésében inkább vidéki jellegű.
A Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete (MITOE) november 18-án rendezi meg éves szakmai napját. Az egész napos konferencia a társasházi és ingatlanszektor aktuális kérdéseit járja körül, a gyakorlatban hasznosítható jogi, műszaki és pénzügyi témákkal. A rendezvény célja, hogy a közös képviselők, tulajdonosok és szakmai partnerek egyaránt átfogó képet kapjanak a legfontosabb változásokról és új lehetőségekről.
2025. november 13-án újból lehetőség nyílik az eHÁZ szoftver valamennyi funkciójának megismerésére, valamint a résztvevők közvetlenül tehetnek fel kérdéseket a fejlesztőknek és ügyfélszolgálati szakembereknek.
A társasházak közösségi működésének egyik visszatérő kérdése, hogy jogszerűen kifüggeszthető-e a lakók névsora a lépcsőházban vagy a faliújságon. A közös ügyek intézéséhez, a kapcsolattartáshoz vagy akár a közgyűlések megszervezéséhez gyakran szükség lenne a tulajdonostársak nevének ismeretére, ugyanakkor az adatvédelmi szabályok, elsősorban a GDPR, szigorú korlátokat állítanak az ilyen adatkezelések elé.
A Budapest XVI. kerületi Önkormányzat hivatalos felhívásban figyelmezteti az ingatlanközvetítőket és a vásárlókat: a helyi építési szabályzat (KÉSZ) értelmében a kertvárosias lakóterületeken legfeljebb egy önálló rendeltetési egység - azaz egy egylakásos lakóépület - alakítható ki. Ez a rendelkezés azt is jelenti, hogy a meglévő épületek sem oszthatók fel több lakóegységre, és a lakásszám sem növelhető.
Módosult a lakossági energiahatékonysági beruházásokat támogató felhívás a KEHOP Plusz konstrukció. Több pénz, hosszabb futamidő, bővített támogatható tevékenységek, egyszerűbb ügyintézés.
A THT mesterséges intelligencia asszisztense immár elérte a fejlesztés új szakaszát: a béta időszak hivatalosan is lezárult, és a szolgáltatás a továbbiakban kizárólag a MITOE (Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesülete) tagsága révén lesz elérhető.
2025-ben immár hatodik alkalommal nyerte el a rangos MagyarBrands díjat az eHÁZ digitális társasházkezelő rendszer. A márka 2019, 2020, 2021, 2022 és 2024 után idén is szerepel a legkiválóbb hazai innovatív márkák között, amelyet a független, szakértői zsűri ítélt oda.
Az osztrák kormány átfogó bérleti díj-szabályozást vezet be, hogy megfékezze az elszabaduló lakásárakat, különösen a nagyvárosokban. A Bérleti értékvédelemről szóló törvény célja az inflációhoz kötött éves díjkorrekció, a hosszabb minimális bérleti időszak, valamint a régi építésű lakások bérleti díjainak korlátozásának fenntartása. Az új szabályozás komoly vitákat gerjeszt az osztrák lakáspolitikai színtéren.
A Magyar Tűzvédelmi Szövetség (TSZVSZ) célja egy hatékonyabb, nyitottabb és korszerűbb tűzvédelmi rendszer kiépítése. Ennek első lépése a Magyar Tűzvédelmi Akadémia létrehozása, amely nemcsak képzési központként, hanem az ágazati szereplők közötti együttműködés új platformjaként is működik majd.
A kormány a felhasználói tapasztalatok alapján több ponton is módosítja a FIX 3%-os lakáshitel program szabályait. A változtatások fő célja, hogy minimalizálják a technikai akadályokat és megkönnyítsék a hiteligénylési folyamatot a programban részt vevők számára. A módosítások többek között az építési engedélyek elfogadhatóságát, a telekvásárlás szabályait, az egyidejű tulajdonlás értelmezését, a folyósítás menetét és a jogosultsági feltételeket érintik.
A fűtési, hűtési és használati melegvíz előállítására szolgáló berendezések általában csak akkor kerülnek a figyelmünk középpontjába, amikor meghibásodnak, vagy elkerülhetetlenné válik a cseréjük. Pedig egy elavult rendszer cseréje nemcsak kényelmi szempontból fontos, hanem jelentős energiamegtakarítást - ezáltal költség megtakarítást - és környezetbarát működést is eredményezhet.
2025.12.31-ig a társasházak és lakásszövetkezetek számára is kötelező a 70 kW feletti fűtési és hűtési rendszerek energetikai felülvizsgálata. A vizsgálat nem csupán jogszabályi előírás, hanem lehetőség a rezsiköltségek csökkentésére és az épületek fenntarthatóbb működtetésére.
Az Európai Bizottság az első Európai Megfizethető Lakhatási Terv bemutatását még az év vége előtt bejelentette, jelentősen felgyorsítva ezzel egy kulcsfontosságú szociális kezdeményezést. A terv egyik legfontosabb sarokköve az állami támogatásokra vonatkozó szabályok felülvizsgálata, amely jelentős változásokat hozhat a tagállamok számára a megfizethető lakhatás finanszírozásában.
A kormány új jogintézményt vezetne be a társasházi építkezéseknél, amely már az építés alatt álló lakásoknál is biztosítana védelmet a vevőknek és a hitelezőknek. A törvényjavaslat több ponton módosítja a társasházi, ingatlan-nyilvántartási és közjegyzői szabályokat, valamint kapcsolódik a nemrég indított FIX 3%-os lakáshitelhez is.
Az ARIDATEC Kft. immár húsz éves tapasztalattal rendelkezik lapostetők, erkélyek és teraszok hő- és vízszigetelésében, burkolásában. A cég teljeskörű kivitelezést és felújítást végez, ügyfelei számára mindig a legmegfelelőbb műszaki megoldásokat alkalmazva.
Az elektromos autó töltők telepítése a társasházakban komoly kihívást és plusz feladatot jelenthet a közös képviselőnek. Erre kínál megoldást az egységes töltési rendszer, amely hosszú távon biztosítja a töltési lehetőséget és minimális munkával jár a közös képviselő számára. 





































