Barion Pixel

Európa-szerte működnek az online társasházi közgyűlések

2021. május 25.
onlinekozgyules.jpgEzúttal egy másik kérdéskört veszünk górcső alá, amely Magyarországon komoly fejtörést okoz a társasházkezelői piacon dolgozóknak. Ez a közgyűlési tilalom, amely a jelenlegi jogszabályi környezet mellett a társasházi közgyűlések felfüggesztését jelenti.

Annak ellenére, hogy az írásbeli szavazás intézménye hazánkban is létezik, és néhány sürgős kérdésben megoldást is jelenthet (feltéve, hogy a vonatkozó szabályokat betartja a lakóközösség és a társasházkezelő), a társasházak működésének komoly korlátja, hogy egy esetleges online közgyűlés jelenleg nem rendelkezik határozathozatali képességgel. A digitális eszközök használatával tehát beszélgetni hivatalosan lehet, de szavazni már nem. Akkor sincs erre mód, ha a tulajdonosi kör 100%-a ehhez egyébként hozzájárulna. Úgy tűnik tehát, hogy míg iskolai tantermek százezreit sikerült egyik napról a másikra átköltöztetni a digitális térbe feltételezve, hogy a magyar családok erre anyagi helyzettől, iskolai végzettségtől és földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül készek infrastrukturális és gyakorlati szempontból egyaránt, a társasházi közgyűlések esetében ugyanezt nem tudtuk meglépni. Vagyis a jogszabályok nemhogy kötelező jelleggel nem írták elő, de még választható opcióként sem kínálják fel ezt az alternatívát a mai napig, jól lehet, sok társasház élne vele. Anélkül, hogy ennek az okait e cikk keretein belül feszegetnénk, arra vállalkozom inkább, hogy áttekintsem, más országok hogyan boldogulnak ezen a fronton.

 
Az Ingatlantulajdonosok Nemzetközi Uniója (UIPI, Union Internationale de la Propriété Immobilière) 2021. februárjában tartotta Nemzeti Ügyekkel Foglalkozó Bizottságának ülését, amelyen a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesületének képviseletében magam is részt vettem. Ezen a digitális találkozón a különböző kormányzatoknak, illetve ingatlanpiacoknak a COVID-19-re adott válaszairól is szó esett. Az ismertetett kutatási eredményekből kiderült, hogy amennyiben a társasházakra vonatkozó jogszabályok COVID-19-cel kapcsolatos módosításai a kérdés, a közgyűlések megtartásának módja volt az elsődleges téma minden országban.


Finnország volt az egyetlen a kutatásban résztvevők között, amely hasonló utat járt be eddig, mint hazánk. A járvány miatt náluk is elnapolták a közgyűlési határidőket, ami érintette a társasházak mellett a gazdasági társaságokat és más szervezeteket is. Az első ilyen meghosszabbított határidő 2020. szeptemberéig tartott, ám ezt követően az ország nem tért át az internetes gyülekezésre, így hamarosan a nálunk is tapasztalt problémák jelentkeztek. Finnországban a videó konferencia egy választható lehetőség a résztvevők számára, ám teljes egészében nem bonyolítható le közgyűlés online platformon. Ez a mai napig nem változott, vagyis érdemi jogszabály módosítás nem történt a járvány miatt.


Más a helyzet Spanyolországban, ahol 2021. december 31-ig ugyan betiltották a személyes közgyűléseket, ám az online döntéshozatal 2021-ben már engedélyezett alternatíva lett. Hasonlóan lehetővé tették a digitális értekezést, vagy akár az emailben történő döntéshozatalt Csehországban is. Ezt a társasházak ott már megtehetik akkor is, ha erre a Szervezeti Működési Szabályzatuk külön nem tér ki.

 
Írországban a vállalatokra vonatkozó döntéshozatali jogszabályokat módosították a COVID-19 miatt, és ez vonatkozik a társasházakra is. Ez azt jelenti, hogy immár ott is van lehetőség online közgyűlésre, eltörölve annak szükségszerűségét, hogy minden résztvevőnek ugyanabban a szobában kelljen tartózkodnia.

 
Olaszországban az online részvétel egy közgyűlésen csak akkor volt lehetséges a járvány előtt, ha a társasház erről külön rendelkezett. Ezt két okból is megváltoztatták: egyrészt a járvány miatt így általánosan nehézkessé vált a döntéshozatal, másrészt a felújítások ütemének felgyorsítása érdekében hozott Superbonus 110% nevű támogatási programra komoly érdeklődés mutatkozik, amelyről a társasházak immár így is tudnak dönteni. Így tehát a közgyűlés összehívásának folyamata és a lebonyolítása is megváltozott Olaszországban.

 
Görögország is azoknak a nemzeteknek a táborát erősíti, amelyek változtattak a jogszabályukon; jól lehet csak átmenetileg, de 2021 március 31-ig engedélyezték az online közgyűlések tartását és határozathozatalát. Ez azt jelenti, hogy a munka náluk folytatódhat, az élet pedig ezen a fronton nem állt meg teljesen.


Norvégiában a közgyűlési határidő eredetileg június vége volt, ám 2020 október végéig lehetővé tették az online térben történő tanácskozást, és arra számítanak, hogy ezt a gyakorlatot meghosszabbítják 2021-re is.


Számos ország lazított tehát a szigorú döntéshozatali szabályokon, hogy biztosítani tudják a társasházak működését, megkönnyítsék az egyébként is nehéz napokat élő tulajdonosok dolgát, és elhárítsák a felújítások illetve korszerűsítések előtti adminisztratív akadályokat. Az elmúlt hónapokban az internet lehetőségei sok iparágban bizonyítottak az oktatáson kívül a kiskereskedelem, az otthoni munkavégzés, de akár a szolgáltatások vagy a sport területén is. A kényszer szülte megoldások egy része a COVID eltűnésével kikopik majd mindennapjainkból, de már most is lehet látni, hogy bizonyos előnyökre hosszú távon is számítani akarnak majd az emberek. Az online találkozók lehetősége, a digitális konferenciák éppen ezek közé tartozhatnak, így az internetes közgyűlések jogszabályi környezetének kialakítása nem csak rövidtávon lehet fontos, de hosszú távon is keretet adhat egy életszerű, bizonyos lakóközösségek esetében előnyös gyakorlat számára.


Dr. Dén-Nagy Ildikó

Megjelent a THT - Társasházi Háztartás szaklap márciusi számában

További híreink


Nem elég a sablon – Társasházi SZMSZ készítés a gyakorlatban. Mit szabályozzunk és mit ne? Mire figyeljünk? 2025. december 18.
A társasházak jelentős részében a szervezeti-működési szabályzat (SZMSZ) puszta kötelező dokumentumnak tűnik: kiemelik a törvényszöveget, belemásolják egy fájlba, a közgyűlés megszavazza, a közös képviselő beadja a földhivatalba, aztán senki nem nyitja ki többé. Dr. Kiss Balázs Károly, a Magyarországi Ingatlantulajdonosok és Társasházak Országos Egyesületének elnöke előadásában azt mutatta be, hogy a jogszabály ennél jóval többet enged, és az SZMSZ a ház gyakorlati működésének egyik legfontosabb eszköze lehet.

Januártól külterületi ingatlanra is felvehető a FIX 3%-os Otthon Start hitel 2025. december 11.
Megjelent a 392/2025. (XII. 10.) Kormányrendelet, amely fontos könnyítést vezet be az Otthon Start programban elérhető FIX 3%-os lakáshitelnél. A módosítás lényege, hogy 2026. január 1-jétől nemcsak belterületi, hanem külterületi lakóházak megvásárlására is igényelhető a támogatott hitel.

Bevonhatók a garázstulajdonosok a közös költségek viselésébe? 2025. december 11.
Több társasház által körbezárt udvarban mintegy ötven garázs áll évtizedek óta úgy, hogy tulajdonosaik nem járulnak hozzá sem a terület fenntartásához, sem a közös problémák megoldásához. A terület biztonsági kockázatai azonban sürgetik a közös fellépést: a lakók elektromos kapuval zárnák a területet, ám felmerül a kérdés, miként vonhatóak be ebbe a garázsok tulajdonosai. Az olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

http://www.mitoe.hu
A Kúria megsemmisítette Üllő változtatási tilalmát 2025. december 8.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa visszamenőleg semmissé nyilvánította Üllő Város Önkormányzatának változtatási tilalomról szóló rendeletét. A döntés lényege, hogy a helyi szabályozás nem használható arra, hogy egy már kiemelt beruházásként szabályozott állami projekt megvalósulását blokkolja, még akkor sem, ha az önkormányzat és a helyi közösség ezzel a beruházással érdemben nem ért egyet.

Felújítottak saját költségen és mentesülhetnek a közös teher alól? – a társasházi villamos hálózat kényes kérdései 2025. december 4.
Egy társasház közös villamos hálózatának felújítása rendszerint komoly költségekkel jár, amelyek viselése sokszor vitákat szül a tulajdonostársak között. Különösen éles lehet a helyzet akkor, ha egyes tulajdonosok - például a földszinti üzlethelyiségek - saját állításuk szerint már elvégezték a szükséges felújításokat magánköltségen. Felmentést jelenthet-e ez számukra a közös felújítás terhei alól? Jogszerű volt-e az általuk végzett munka, ha az a közös tulajdont is érintette? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Kiemelt lakófejlesztések új szabályokkal Budapesten, Debrecenben és Budaörsön 2025. december 2.
Az Otthon Start program FIX 3%-os lakáshiteléhez kapcsolódóan a kormány újabb nagy lakóingatlan-fejlesztéseket minősített kiemelt beruházássá, és jelentősen átszabja az ezekre vonatkozó építési, parkolási és engedélyezési szabályokat. A 377/2025. (XII. 1.) Korm. rendelet már a folyamatban lévő hatósági eljárásokra is kiterjed, a helyi településrendezési tervektől és az OTÉK-tól eltérő beépítési paramétereket állapít meg.

https://www.tht.hu/thtelofizetes/
Egy társasház – több lépcsőház: a számukra legelőnyösebb megoldást keresik 2025. december 1.
Azokban az épületekben, ahol több lépcsőház tartozik egyetlen társasházba, gyakran évtizedes gyakorlatként alakult ki az önálló gazdálkodás és a külön-külön megbízott közös képviselet. A jogszabályi környezet változásával a tulajdonosközösségnek fontos áttekinteni, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a jogszerű hosszú távú működéshez, és milyen lépéseket igényel az egyes megoldások megvalósítása. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Túllépte a jogköreit a közös képviselő? – tudnivalók perindításról és ügyvédfogadásról 2025. november 27.
A közös képviselő milyen döntéseket hozhat meg önállóan, és mikor köteles a tulajdonosok előzetes felhatalmazását kérni? Különösen kényes helyzetet teremt, ha per indul egy tulajdonossal szemben, vagy ha a képviselő ügyvédet bíz meg anélkül, hogy erről a közgyűlés tudna. Az alábbiakban összefoglaljuk, milyen jogi keretek határozzák meg a közös képviselő mozgásterét, és mikor tekinthető jogszerűtlennek az ilyen eljárás. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Otthontámogatás 2026-tól: évi 1 millió forint lakáshitelre – ezekre a határidőkre kell figyelni 2025. november 26.
Megjelent a Magyar Közlönyben a 361/2025. (XI. 25.) Korm. rendelet az Otthontámogatásról. A rendszer 2026-tól évi legfeljebb nettó egymillió forint vissza nem térítendő támogatást adhat lakáshitel-törlesztésre vagy önerőre azoknak, akik meghatározott közfeladatot ellátó szervezeteknél dolgoznak. A támogatás alanyi jogon jár, de csak akkor, ha a munkáltató időben regisztrál, a dolgozó pedig a megfelelő határidőkig bejelenti igényét.

Erzsébetvárosban is szigorodtak a rövid távú lakáskiadás szabályai 2025. november 19.
Budapest VII. kerületi Önkormányzatának Képviselő-testülete még szeptember végén módosította az Erzsébetvárosi Építési Szabályzatot, ami több ponton érinti a lakóépületekben végezhető tevékenységeket, köztük magánszálláshelyek és a rövid távú lakáskiadás szolgáltatás elhelyezésének feltételeit.

A társasházi házmesterlakás értékesítése – fontos tudnivalók a döntésről 2025. november 18.
A társasházakban közös tulajdonban álló helyiségek - például volt házmesterlakás, tároló, vagy bármilyen közös terület - értékesítése érinti a tulajdonostársak közös vagyonát. Érdemes áttekinteni, mi szükséges egy ilyen döntéshez, kell-e az üzlethelyiségek tulajdonosainak hozzájárulása, és hogyan zajlik a folyamat. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

A Kúria jogszerűnek mondta ki Terézváros Airbnb-tilalmát 2025. november 18.
A Kúria kimondta, hogy Terézváros Airbnb-rendelete nem törvényellenes, elutasítva a kormányhivatal indítványát a rövid távú lakáskiadás szabályozásával kapcsolatban. Ezzel a döntéssel a helyi önkormányzat szabályozási hatásköre megerősítést nyert.

Tartozók névsora a társasházban: hol húzódik az adatvédelem határa? 2025. november 13.
A közös költség megfizetése minden társasházi működés alapja, mégis sok házban évről évre gondot okoznak a nem fizető tulajdonosok. A fizető lakók elvárnák, hogy tudják, kik helyett viselik a közös terheket, viszont a tartozók listájának közzététele adatvédelmi aggályokat vet fel. A jogszerű és átlátható megoldás kulcsa a célhoz kötött adatkezelésben és a belső, zárt kommunikációban rejlik. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Újabb bővítések a FIX 3%-os hitelnél és a CSOK Plusznál 2025. november 13.
A Kormány 349/2025. (XI. 12.) rendelete újabb pontokon módosítja a lakossági otthonteremtési támogatások szabályait. A változások a CSOK Plusz és a FIX 3%-os lakáshitel feltételrendszerét egyaránt érintik, és több gyakorlati könnyítést hoznak azok számára, akik első lakásukat vásárolnák vagy önkormányzati bérlakást szeretnének megvásárolni. A módosítások 2025. november 15-én lépnek hatályba.

Több mint száz ügyvéd segített díjmentesen a rászorulóknak november 14-én 2025. november 13.
A Budapesti Ügyvédi Kamara 2025. november 14-én ismét megszervezte pro bono napját, amelynek célja, hogy anyagi helyzettől függetlenül mindenki számára elérhető legyen a jogi segítség. A kezdeményezéshez idén is közel száz ügyvéd csatlakozott, akik a nap folyamán díjmentes tanácsadást nyújtottak a jelentkezőknek.

Kéményfelújítás és hitelfelvétel – ki fizet és miért? 2025. november 7.
A rendes gazdálkodás körébe tartozó kiadások - például egy gyűjtőkémény korszerűsítése - esetén akár egy megismételt közgyűlésen, a jelenlévők egyszerű többségével is hozható döntés. De mit is jelent pontosan a rendes gazdálkodás köre, mikor számít egy beruházás ezen belülinek, és hogyan oszlanak meg a költségek a tulajdonosok között, ha a garázsok is közös tulajdonban vannak? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

Lomok, beázás, pereskedés – egy társasházi pince esete 2025. november 6.
A közgyűlés döntött a lomok elszállításáról és a pince lezárásáról, ám a „gyűjtögető" tulajdonos bírósághoz fordult, és sikerrel támadta meg a határozatot. Ilyenkor azonban nincs minden veszve: jogszerű, mégis hatékony eszközökkel a társasház megvédheti a közös tulajdont, és kikényszerítheti a rendeltetésszerű használatot. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.

„Városunk infrastruktúrája túlterhelt” – önazonosság-védelmi tervezet kerül tárgyalásra Törökbálinton 2025. november 5.
Törökbálint vezetése új jogi eszközhöz nyúl, hogy megvédje a település élhetőségét és korlátozott infrastruktúráját a külső beruházói nyomással szemben. A város két, jelenleg beépítetlen, de intenzív fejlesztési érdeklődés alatt álló területen kívánja érvényesíteni azt az alkotmányos jogot, amely 2025. július 1-je óta biztosítja a települések számára önazonosságuk megóvását. A rendelettervezet az első körös tárgyalásra került a Képviselő-testület elé, és társadalmi egyeztetés után dönthetnek róla véglegesen.

Zártkerti ingatlanok átminősítése – fontos változások az ingatlan-nyilvántartásban 2025. november 3.
A zártkerti ingatlanok tulajdonosai előtt most fontos változások nyílnak meg: friss kormányrendelet módosította az átminősítés és a nyilvántartás szabályait. Az eddigi útvesztő helyett letisztultabb eljárás jön, de ahhoz, hogy egy zártkerti terület hivatalosan is „kivetté" váljon, az önkormányzatnak előbb külön rendeletben kell engedélyeznie ezt a lehetőséget.

Folytatódik az Otthon Start finomhangolása 2025. november 3.
Az Otthon Start programhoz kapcsolódó, most kihirdetett módosítások rugalmasabbá teszik a FIX 3%-os lakáshitel rendszerét és gyorsítják a program keretében megvalósuló lakásépítéseket. A hitel szabályainál lényeges újítás, hogy a kölcsön egy része már az építkezés korai szakaszában is folyósítható. A fejlesztések megvalósításához szükséges közigazgatási eljárások is könnyebbé válnak.

(c) Társasházi Háztartás 2025 | Proptech Digital Investment Zrt. | Minden jog fenntartva
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások