50 ezer látogató a Construma 2015 építőipari szakkiállításon - THT-TTOE konferencia a nyitónapon2015. április 20. |
|---|
| Az elmúlt évek látogatószámát felülmúlva, csaknem ötvenezer látogatót vonzott a vasárnap zárult Construma 2015 építőipari szakkiállítás. Az öt kiállításból - Construma, Construmakert, Otthondesign, Hungarotherm és Reneo - álló kiállításcsokorhoz az idén először csatlakozott a 22. Lakásvásár is. |
|
200 019 HUF
Prémium minőségű speciális - újrahasznosított - anyag-szerkezetű szennyfogó szőnyeg
![]() Érdekel → |
|
A rendezvényen Magyarország mellett 14 országból érkezett 550 kiállító több mint 18 ezer négyzetméteren mutatta be termékeit, szolgáltatásait. A kiállítók szinte kivétel nélkül a tavalyihoz képest fokozódó érdeklődésről és emelkedő számú üzletkötésről számoltak be. A tájékoztatás szerint az építési és beruházási szakemberek szerint a kiállítók és a látogatók emelkedő száma azt mutatja, hogy a hét szűk esztendő után pozitív változások következtek be a magyar építőiparban. A korábbi 7 éves építési piaci recesszió után a szakma bízik abban, hogy hamarosan pozitív változások indulhatnak meg a lakásépítések területén. A Construma nyitó - egyben első szakmai - napján, a „Társasházak tűzvédelme és a társasházi felújítások jogi háttere" címmel tartotta konferenciáját a THT és a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesülete, amit ezúttal az Országos Tűzmegelőzési Bizottsággal közösen szerveztek, melynek a THT is tagja. A konferencia nyitó előadásában Érces Ferenc tűzoltó ezredes az EU-n belül is új szemléletű tűzvédelmi koncepció eredményeként megszületett Országos Tűzmegelőzési Szabályzat előírásainak, a lakóépületek tűzbiztonságára gyakorolt várható hatásairól tartott tájékoztatót a Hungexpo Tükörtermét zsúfolásig megtöltő, több mint 200 résztvevő előtt. Kiemelte, hogy a korábbitól gyökeresen eltérő szabályozással - melynek a tulajdonosokkal való megismertetésében fontos szerep hárul a közös képviselőkre - az életvédelem szempontjainak fokozott érvényesítése volt a cél, miközben a megelőzésben az érintettek mozgástere az életszerű helyzetekhez igazodva bővült. Az OTP előadója, Tukarcs József az épületenergetikai beruházások finanszírozási lehetőségeit ismertette, különös tekintettel a pályázati önrész biztosítását célzó - az új pályázatok kiírásához igazodó - megoldásokra. Németh Mónika az MT Méréstehnika Kft. rádiós fűtési költségmegosztóikhoz és vízóráihoz biztosított szoftverről tájékoztatta a résztvevőket, mely a közös képviselők számára lehetővé teszi, hogy egy internetes felületen, minden általuk kezelt épület minden radiátorának, vízórájának adatait bármikor megtekinthessék, ami gyökeresen átalakítja az elszámolások gyakorlatát. Mivel a mérők állását - így saját fogyasztásukat - hamarosan a lakók is nyomon követhetik, borítékolható az elszámolások körüli viták számának drasztikus csökkenése és a tudatosabb fogyasztói magatartás kialakulása. Figetczki Péter a Creaton Equitone termékeit ismertette, melyek a megszokott homlokzatszigetelési megoldások alternatíváját kínálja, meglepően változatos külsőt biztosítva a felújított épületeknek. A hagyományos és iparosított technológiával épült házak fűtéskorszerűsítésben és a használati melegvíz előállításában kiemelkedően hatékony levegő-víz hőszivattyúk beépítéséről Szép Tamás, a Penta-Klíma Kft. ügyvezetője tartott előadást, aki a készülékeket az A pavilonban felépített standjukon be is mutatta az érdeklődőknek. Az intelligens lifthívót, a TeleLift-et Az MNS Védelem képviseletében Smiglag Károly mutatta be. A megoldással lehetővé válik a közös költséggel tartozó lakók kizárása a lifthasználatból, méghozzá a korábban már alkalmazott telefonos módszernél praktikusabb - a beléptető rendszereknél alkalmazott - Proxy rendszerrel, mely a liftek túlterhelésének megakadályozására is alkalmas. A konferencia után a meghívottak díjmentesen tekinthették meg a Construmát illetve a társkiállításokat. |
Továbbküldöm a cikket Nyomtatás
További híreink
THT Facebook
Általános Szerződési Feltételek | Adatvédelmi nyilatkozat | Süti beállítások




Az Otthon Start program FIX 3%-os lakáshiteléhez kapcsolódóan a kormány újabb nagy lakóingatlan-fejlesztéseket minősített kiemelt beruházássá, és jelentősen átszabja az ezekre vonatkozó építési, parkolási és engedélyezési szabályokat. A 377/2025. (XII. 1.) Korm. rendelet már a folyamatban lévő hatósági eljárásokra is kiterjed, a helyi településrendezési tervektől és az OTÉK-tól eltérő beépítési paramétereket állapít meg.
Azokban az épületekben, ahol több lépcsőház tartozik egyetlen társasházba, gyakran évtizedes gyakorlatként alakult ki az önálló gazdálkodás és a külön-külön megbízott közös képviselet. A jogszabályi környezet változásával a tulajdonosközösségnek fontos áttekinteni, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a jogszerű hosszú távú működéshez, és milyen lépéseket igényel az egyes megoldások megvalósítása. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A közös képviselő milyen döntéseket hozhat meg önállóan, és mikor köteles a tulajdonosok előzetes felhatalmazását kérni? Különösen kényes helyzetet teremt, ha per indul egy tulajdonossal szemben, vagy ha a képviselő ügyvédet bíz meg anélkül, hogy erről a közgyűlés tudna. Az alábbiakban összefoglaljuk, milyen jogi keretek határozzák meg a közös képviselő mozgásterét, és mikor tekinthető jogszerűtlennek az ilyen eljárás. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol. 
Megjelent a Magyar Közlönyben a 361/2025. (XI. 25.) Korm. rendelet az Otthontámogatásról. A rendszer 2026-tól évi legfeljebb nettó egymillió forint vissza nem térítendő támogatást adhat lakáshitel-törlesztésre vagy önerőre azoknak, akik meghatározott közfeladatot ellátó szervezeteknél dolgoznak. A támogatás alanyi jogon jár, de csak akkor, ha a munkáltató időben regisztrál, a dolgozó pedig a megfelelő határidőkig bejelenti igényét.
Budapest VII. kerületi Önkormányzatának Képviselő-testülete még szeptember végén módosította az Erzsébetvárosi Építési Szabályzatot, ami több ponton érinti a lakóépületekben végezhető tevékenységeket, köztük magánszálláshelyek és a rövid távú lakáskiadás szolgáltatás elhelyezésének feltételeit.
A társasházakban közös tulajdonban álló helyiségek - például volt házmesterlakás, tároló, vagy bármilyen közös terület - értékesítése érinti a tulajdonostársak közös vagyonát. Érdemes áttekinteni, mi szükséges egy ilyen döntéshez, kell-e az üzlethelyiségek tulajdonosainak hozzájárulása, és hogyan zajlik a folyamat. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol. 
A közös költség megfizetése minden társasházi működés alapja, mégis sok házban évről évre gondot okoznak a nem fizető tulajdonosok. A fizető lakók elvárnák, hogy tudják, kik helyett viselik a közös terheket, viszont a tartozók listájának közzététele adatvédelmi aggályokat vet fel. A jogszerű és átlátható megoldás kulcsa a célhoz kötött adatkezelésben és a belső, zárt kommunikációban rejlik. Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A Kormány 349/2025. (XI. 12.) rendelete újabb pontokon módosítja a lakossági otthonteremtési támogatások szabályait. A változások a CSOK Plusz és a FIX 3%-os lakáshitel feltételrendszerét egyaránt érintik, és több gyakorlati könnyítést hoznak azok számára, akik első lakásukat vásárolnák vagy önkormányzati bérlakást szeretnének megvásárolni. A módosítások 2025. november 15-én lépnek hatályba.
A Budapesti Ügyvédi Kamara 2025. november 14-én ismét megszervezte pro bono napját, amelynek célja, hogy anyagi helyzettől függetlenül mindenki számára elérhető legyen a jogi segítség. A kezdeményezéshez idén is közel száz ügyvéd csatlakozott, akik a nap folyamán díjmentes tanácsadást nyújtottak a jelentkezőknek.
A rendes gazdálkodás körébe tartozó kiadások - például egy gyűjtőkémény korszerűsítése - esetén akár egy megismételt közgyűlésen, a jelenlévők egyszerű többségével is hozható döntés. De mit is jelent pontosan a rendes gazdálkodás köre, mikor számít egy beruházás ezen belülinek, és hogyan oszlanak meg a költségek a tulajdonosok között, ha a garázsok is közös tulajdonban vannak? Olvasói kérdésre jogi szakértőnk válaszol.
A zártkerti ingatlanok tulajdonosai előtt most fontos változások nyílnak meg: friss kormányrendelet módosította az átminősítés és a nyilvántartás szabályait. Az eddigi útvesztő helyett letisztultabb eljárás jön, de ahhoz, hogy egy zártkerti terület hivatalosan is „kivetté" váljon, az önkormányzatnak előbb külön rendeletben kell engedélyeznie ezt a lehetőséget.
Az Otthon Start programhoz kapcsolódó, most kihirdetett módosítások rugalmasabbá teszik a FIX 3%-os lakáshitel rendszerét és gyorsítják a program keretében megvalósuló lakásépítéseket. A hitel szabályainál lényeges újítás, hogy a kölcsön egy része már az építkezés korai szakaszában is folyósítható. A fejlesztések megvalósításához szükséges közigazgatási eljárások is könnyebbé válnak.
Lakóingatlan eladása vagy bérbeadása előtt ellenőriztetni kell a villamos hálózatot, ha nincs olyan dokumentum, amely igazolja, hogy az ellenőrzés az elmúlt hat évben megtörtént. A MIOSZ felhívja a figyelmet arra, hogy a követelmény ügyvédi és ingatlanközvetítői oldalról is jelentős következményekkel jár.
Az adminisztráció ma már egyre inkább online rendszerekre épül a társasházak és társasházkezelők életében is. A társasházi szoftverek sok szempontból könnyítik a közös képviselők és a társasházkezelők dolgát, átláthatóbbá tehetik a gazdálkodást, gyorsabbá az ügyintézést. Ugyanakkor új típusú kockázatokat is hoztak: mi történik, ha a volt közös képviselő nem adja át az adatokat, vagy a szoftverszolgáltató ellehetetleníti az elérést? Milyen jogi kötelezettségek vonatkoznak ezekre az esetekre? Hogyan válasszon biztonságosan társasházi szoftvert a közösség?
Egy új tervezet alapján kiemelt beruházássá nyilváníthatók azok az építési projektek, amelyek az Otthon Start program keretében kínált, FIX 3%-os lakáshitel feltételeit teljesítő lakások megvalósítását célozzák. A szabályozás célja, hogy gyorsítsa és egyszerűsítse az engedélyezési eljárásokat, valamint lehetővé tegye a fejlesztések megvalósítását a helyi településrendezési szabályoktól részben eltérő feltételek mellett. A másik, ezzel összefüggő kormányrendelet tervezete az Otthon Start programhoz kapcsolódó FIX 3%-os hitelprogram bővítését tartalmazza.
A Budapest XVI. kerületi Önkormányzat hivatalos felhívásban figyelmezteti az ingatlanközvetítőket és a vásárlókat: a helyi építési szabályzat (KÉSZ) értelmében a kertvárosias lakóterületeken legfeljebb egy önálló rendeltetési egység - azaz egy egylakásos lakóépület - alakítható ki. Ez a rendelkezés azt is jelenti, hogy a meglévő épületek sem oszthatók fel több lakóegységre, és a lakásszám sem növelhető.
A kormány a felhasználói tapasztalatok alapján több ponton is módosítja a FIX 3%-os lakáshitel program szabályait. A változtatások fő célja, hogy minimalizálják a technikai akadályokat és megkönnyítsék a hiteligénylési folyamatot a programban részt vevők számára. A módosítások többek között az építési engedélyek elfogadhatóságát, a telekvásárlás szabályait, az egyidejű tulajdonlás értelmezését, a folyósítás menetét és a jogosultsági feltételeket érintik. 





































